LauraC schreef:@Sterretje: wij hebben voor Michael destijds ook een draagzak gekocht en om heel eerlijk te zijn had ik liever een draagdoek gehad. Zo'n zak (en ik heb een goede hoor) snijdt in je schouders en geeft niet voldoende ondersteuning aan mijn rug. Bovendien heb ik het idee dat hij er nu, met 9 kilo al eigenlijk te zwaar voor is (voor mij dan) terwijl er wordt aangegeven dat je ze er tot 12 kilo in kan hebben.
Ik heb wel eens met zo'n zak gelopen (met kind van ander;-) en heb er verder geen last van gehad. Ook niet na hele dag in de bergen te sjouwen. Maar misschien ligt het aan de kwaliteit of soort van de draagzak? Hij hoort op je heupen te rusten en als het goed is trekt hij dus niet aan je schouders (net als bij een goede rugzak) Ik kijk een beetje naar het gewicht dat je mag hebben als je met een gewone rugzak loopt. Is wel een officiele som voor qua gewicht en lengte van jezelf maar tot 12 kilo kun je zeker gaan. Een week van hut naar hut trekken zorgt ook voor echt wel 12 kilo aan bagage. Maar het is wel verschillend per persoon wat je kunt. De een heeft een 'sterkere' rug dan de ander. En jezelf overbelasten is geen optie.