FrankB,
Of je ook werkelijk op de hoogte bent van de feiten weet ik niet, maar als ik je reacties zo lees krijg ik de indruk dat je bepaalde feiten dan wel lijkt te negeren. Het niet negeren van deze feiten zou op z'n minst toch moeten leiden tot een nuancering.
Hieronder (maar) enkele feiten die je naar mijn mening niet helemaal lijkt te onderkennen:
Feit 1:
In de Balfour declaratie (1917) is sprake van "the Jewish people" en "non-Jewish communities". Een Palestijns volk bestond er toen in het geheel nog niet.
Feit 2:
Het mandaatgebied Palestina werd in 1923 feitelijk al opgedeeld in een Arabische (lees: Palestijnse) staat (zo'n 3/4 van het gebied) en een deel dat later nog eens opgedeeld zou worden in een Arabisch en een Joods deel.
Feit 3:
Het verdelingsplan van wat er over was van het oorspronkelijke mandaatgebied (1/4) werd door de Joden wel en door de Arabieren niet geaccepteerd.
Feit 4:
Voor 1964 heeft er geen Palestijns volk als zodanig bestaan. De PLO was een "meesterzet" van Yasser Arafat om een Palestijns volk te "creëren.
Feit 5:
De zesdaagse oorlog leidde ertoe dat Israël volkenrechtelijk het bestuur overnam van het wederrechtelijk door Jordanië bezette gebied ten westen van de Jordaan én de wederrechtelijk door Egypte bezette Gazastrook.
Op het aanbod van Israël na de zesdaagse oorlog om te onderhandelen over deze gebieden is door de Arabieren resoluut van de hand gewezen met de drie beruchte neen's van Khartum.
Er zou nog veel meer te noemen zijn maar dat het historische dwarsliggen van de Arabieren uiteindelijk geleid heeft tot de situatie waarin de Palestijnen nu verkeren is meer dan triest en kun je niet zondermeer op het bordje van Israël schuiven. En, of je het nu leuk vind of niet en hoe in en in triest die conclusie ook is, feitelijk is het Palestijnse volk niets anders dan een door de Arabieren gecreëerde stok om Israël mee te blijven slaan.
En dát heeft (hoewel de media dit niet lijken te willen onderkennen) uiteindelijk weer alles te maken met het gegeven dat de Arabische (lees: islamitische) staten niet zullen rusten totdat er geen vierkante kilometer Joods grondgebied meer bestaat in het Midden-Oosten.
Elke km2 druist namelijk in tegen het al dan niet extremistische islamitische gedachtengoed dat een gebied dat ooit islamitisch is geweest in wezen nooit meer niet-islamitisch kan worden.