hoeveel kinderen??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 22 mei 2008 09:37

lammetje schreef:Als je alleen nu al zegt: ik 'neem' geen kinderen want er zijn al genoeg kinderen op deze wereld, als iedereen dat zegt sterft de kerk toch wel grotendeels uit. En God zal echt Zijn Kerk wel in stand houden, dat weet ik ook wel, maar daarom zie ik dit nog wel als Bijbelse opdracht!

Dat mag, maar je kunt het vermenigvuldigen ook geestelijk opvatten in plaats van de voortplanting van het menselijke ras.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 22 mei 2008 09:39

en hoe was je dat dan van plan?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 22 mei 2008 09:40

Je zou ook kunnen evangeliseren en op deze wijze het volk van God doen vermeerderen.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 22 mei 2008 09:41

lammetje schreef:dát was wel serieus bedoeld. Natuurlijk kun je het zelf niet.
Als je alleen nu al zegt: ik 'neem' geen kinderen want er zijn al genoeg kinderen op deze wereld, als iedereen dat zegt sterft de kerk toch wel grotendeels uit.

Niet als je de zorg voor kinderen op je neemt die er al zijn (adoptie of pleegzorg).

lammetje schreef:en hoe was je dat dan van plan?

Wat te denken van evangelisatie...!?

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 22 mei 2008 09:41

Door buiten de muren van de kerk te gaan en mensen het Evangelie te verkondigen. Er is een hele wereld buiten de kerkmuren vol met mensen die geen weet hebben van Gods liefde... (waarmee ik absoluut NIET wil zeggen dat wereld binnen de kerkmuren niet belangrijk is!)
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 22 mei 2008 09:48

Dat staat volgens mij totaal los van de opdracht:

Voorts zeide God tot hem: Ik ben God de Almachtige! wees vruchtbaar, en vermenigvuldig! Een volk, ja, een hoop der volken zal uit u worden, en koningen zullen uit uw lenden voortkomen.

@Rosalie:
Ik ben daarnaast ook geen voorstander om te gaan adopteren en er bewust voor kiezen geen 'natuurlijke' kinderen te krijgen. Niet dat ik dat Bijbels kan onderbouwen, zal ik alvast meteen zeggen :wink: maar omdat het in mijn ogen niet goed voelt.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 22 mei 2008 09:52

lammetje schreef:@Rosalie:
Ik ben daarnaast ook geen voorstander om te gaan adopteren en er bewust voor kiezen geen 'natuurlijke' kinderen te krijgen. Niet dat ik dat Bijbels kan onderbouwen, zal ik alvast meteen zeggen :wink: maar omdat het in mijn ogen niet goed voelt.

Dan moet je het zelf sowieso niet doen, het moet wel okee voelen. Maar ik ben wel benieuwd naar het waarom! Waarom ben je daar geen voorstander van, waarom voelt het niet goed?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 22 mei 2008 09:53

lammetje schreef:Dat staat volgens mij totaal los van de opdracht:

Voorts zeide God tot hem: Ik ben God de Almachtige! wees vruchtbaar, en vermenigvuldig! Een volk, ja, een hoop der volken zal uit u worden, en koningen zullen uit uw lenden voortkomen.

Dat probeer ik net duidelijk te maken, dergelijke opdrachten kun je ook geestelijk opvatten. Het is op dit moment niet meer zo dat de aarde bevolkt moet worden, want de aarde is behoorlijk gevuld met mensen.

Niet om jou 'aan te vallen' maar ik vind dat er teveel hapsnap gebruik wordt gemaakt van het OT. Bepaalde bijbelteksen worden als niet langer geldend bestempeld, terwijl anderen nog steeds wel schijnen te gelden. Elke logica ontbreekt, als je het mij vraagt.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 22 mei 2008 09:58

Sabra schreef:Niet om jou 'aan te vallen' maar ik vind dat er teveel hapsnap gebruik wordt gemaakt van het OT. Bepaalde bijbelteksen worden als niet langer geldend bestempeld, terwijl anderen nog steeds wel schijnen te gelden. Elke logica ontbreekt, als je het mij vraagt.

Deze gedachte delen we! Ik vind dat ook altijd zo moeilijk: we zijn er allemaal op tegen om iemand om het minste of geringste te stenigen, we eten allemaal varkensvlees, we zijn allemaal tegen polygamie... en deze tekst moeten we dan juist weer wel houden. Dat snap ik niet en daar zit volgens mij ook helemaal geen logica in!

lammetje schreef:Ik ben daarnaast ook geen voorstander om te gaan adopteren en er bewust voor kiezen geen 'natuurlijke' kinderen te krijgen. Niet dat ik dat Bijbels kan onderbouwen, zal ik alvast meteen zeggen maar omdat het in mijn ogen niet goed voelt.

Dit roept bij mij dezelfde vraag op als bij Rosalie en ben erg benieuwd naar het 'waarom'.

sela

Berichtdoor sela » 22 mei 2008 10:01

lammetje schreef:Dat staat volgens mij totaal los van de opdracht:

'zie verschillende argumenten langskomen tegen dit vermenigvuldigen. aarde vol, geestelijk vermeningvuldigen. heeft het - als we eerlijk zijn - ook niet een beetje te maken met het dwingende karakter van deze oproep dat we er gewoon niet aan willen [geen geboortebeperking. wel zien hoeveel kinderen daaruit voortkomen.]?

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 22 mei 2008 10:02

Als iemand zegt, dat hij/zij geen kinderen wil omdat de aarde al overvol is, dan sta ik toch wel even te knipperen met m'n ogen, want wie maakt dat uit? wie zegt, stop met kinderen krijgen anders past het niet meer op de aarde??
Ik geloof niet dat het de bedoeling dat wij als schepsels de boel wel eens even gaan regelen hier in de wereld, het over gaan nemen van een alwetende GOD, Die alles veel beter weet dan wij.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 22 mei 2008 10:05

rosalie83 schreef:

Dan moet je het zelf sowieso niet doen, het moet wel okee voelen. Maar ik ben wel benieuwd naar het waarom! Waarom ben je daar geen voorstander van, waarom voelt het niet goed?

Ik herken dat gevoel ook wel. Wij zouden ook niet adopteren als wij geen kinderen zouden kunnen krijgen. Ik ben van mening dat je veel beter de mensen daar kan helpen om het land op te bouwen. daarom ben ik ook geen voorstander van economische vluchtelingen ( maar dat is weer een hele andere discussie).

Het bovenstaande neemt echter niet weg dat als iemand ervoor kiest om zelf geen kinderen te krijgen, maar te adopteren dat ik dat een keuze van het individu vind. Je kan een ander niet verplichten om kinderen te krijgen. Ook niet op bijbelse gronden.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 22 mei 2008 10:06

Tuinfluiter schreef:Als iemand zegt, dat hij/zij geen kinderen wil omdat de aarde al overvol is, dan sta ik toch wel even te knipperen met m'n ogen, want wie maakt dat uit? wie zegt, stop met kinderen krijgen anders past het niet meer op de aarde?

Dat maakt ieder voor zich uit, zo lijkt me. Daar zijn geen objectieve criteria voor te definiëren.

Ik geloof niet dat het de bedoeling dat wij als schepsels de boel wel eens even gaan regelen hier in de wereld, het over gaan nemen van een alwetende GOD, Die alles veel beter weet dan wij.

Het vervelende is dat je geen email kunt sturen aan God of een belletje kan doen naar de hemel om te vragen wat nu precies de bedoeling is.

Bovendien heeft God de mensheid wel degelijk de verantwoordelijkheid gegeven over de instandhouding van de aarde. Daar hoort mijns inziens ook de voortzetting van het menselijk ras bij.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 22 mei 2008 10:08

ajl schreef:
rosalie83 schreef:

Ik herken dat gevoel ook wel. Wij zouden ook niet adopteren als wij geen kinderen zouden kunnen krijgen. Ik ben van mening dat je veel beter de mensen daar kan helpen om het land op te bouwen. daarom ben ik ook geen voorstander van economische vluchtelingen ( maar dat is weer een hele andere discussie).

Je haalt toch wel een aantal dingen door elkaar nu. Tuurlijk is het belangrijk een land op te bouwen etc, maar dat neemt niet weg dat er duizenden en duizenden kindjes zijn die gewoonweg geen thuis hebben en dringend hulp nodig hebben! Dat staat los van elkaar.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 22 mei 2008 10:09

lammetje schreef:Ik ben daarnaast ook geen voorstander om te gaan adopteren en er bewust voor kiezen geen 'natuurlijke' kinderen te krijgen. Niet dat ik dat Bijbels kan onderbouwen, zal ik alvast meteen zeggen :wink: maar omdat het in mijn ogen niet goed voelt.

Weet je, misschien voelt het niet goed, omdat je zelf dat verlangen niet voor kan stellen, omdat je het zelf niet hebt. En dan is het denk ik ook moeilijk om te beseffen wat dat dan precies voor verlangen is. Net zoals ik jouw diepe verlangen naar je biologische kinderen maar moeilijk kan begrijpen. Maar wel PRACHTIG vind en ervan geniet om die liefde en dat verlangen in je posts terug te lezen.

Om voor mezelf te spreken: mensen die kiezen voor adoptiekinderen hebben een enorm verlangen van binnen naar die kinderen en een liefde die overweldigend is. Soms weet ik niet waar ik met mijn liefde voor mijn (nog onbekende) kinderen naartoe moet en weet ik me bijna geen raad. Dan ga ik een stukje wandelen en probeer vrede en rust te zoeken bij God. Hij gaf aan ons dit verlangen: hoe kan dat anders? Het is ZO sterk, ZO echt, ZO puur... Hij heeft ons hart geraakt en aan ons specifiek deze opdracht gegeven: zorgen voor kinderen die het zo hard nodig hebben. Ik vind het een voorrecht dat God ons dalijk voor die kinderen laat zorgen.

Zaterdag waren we op een feestje/verjaardag en een goede vriend, vader van 2 prachtige biologische kinderen, vroeg hoe het met ons ging en de procedure/het wachten. We deelden onze gevoelens en deze - stoere - man barstte spontaan in huilen uit: hij voelde gewoon de liefde van mijn man en mij voor deze kinderen. Hij kon het niet onder woorden brengen, maar hij snikte het uit...

Terug naar “Archief”