Berichtdoor Galateia » 25 apr 2008 15:25
Ja, het is natuurlijk wel een enorm bedrag, maar je hebt dan ook wel een aantal jaar om dat bij elkaar te sparen. Het duurt immers jaren voordat je het kindje daadwerkelijk hebt.
Wij hebben al sinds we dat plan hadden geld gespaard. Ondertussen wel gewoon huis gekocht, verbouwd, verre reizen gemaakt. Maar wel altijd iets gespaard. En keihard gewerkt. Ik heb al die jaren van mijn studie een baan van 50-70% erbij gehad om en onze levensstijl te bekostigen (verre reizen zijn natuurlijk niet noodzakelijk, een huis kopen en verbouwen natuurlijk ook niet altijd) en om flink te sparen. Zo hebben we ondanks alles wat we gedaan hebben toch al iets van 17.000 euro kunnen sparen in een paar jaar tijd.
Na de zomervakantie ga ik fulltime werken. Nou, dan werken we allebei fulltime, zonder dat we ons leven echt veranderen (in plaats van studeren, werk ik dan) en dan willen we 1000 euro per maand sparen. Als je dan bedenkt dat het nog wel een paar jaar kan duren, dan leven we zo dus nog een paar jaar kinderloos verder.
En dan hebben we - hopelijk, want je weet nooit of er een raam uit je huis valt, of je dak gaat lekken, of welk ander groot onderhoud je moet doen - dus geld om na de eerste adoptieprocedure er nog eentje te doen. Want ik zou namelijk niet weten hoe we, wanneer er eenmaal kinderen zijn, dat geld zouden moeten sparen. Want dan wordt er alleen gewerkt om rond te komen, sparen zal er dan wel niet meer in zitten.
Maar ja, je weet nooit wat er gebeurt, maar ik heb er best wel vertrouwen in (zou ik dat niet hebben dan werd ik knettergek!).
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde