Heilige Geest ontvangen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 14 feb 2005 12:48

Als ik dit zo lees dan zie ik een groot tekort in christelijk NL, want ik ben opgevoed in de Nederlands Hervormde kerk en daar is mij nooit ter ore gekomen dat er iemand door handoplegging gedoopt werd in de heilige Geest. Dus er zijn geen gaven in deze kerk waar ik over spreek???
Laat je leiden door Hem!

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 14 feb 2005 13:04

Tijn schreef:Als ik dit zo lees dan zie ik een groot tekort in christelijk NL, want ik ben opgevoed in de Nederlands Hervormde kerk en daar is mij nooit ter ore gekomen dat er iemand door handoplegging gedoopt werd in de heilige Geest. Dus er zijn geen gaven in deze kerk waar ik over spreek???

Ja er is idd een groot tekort. Of er geen gaven zijn in jou kerk kan ik zo natuurlijk niet zeggen want ben er nooit geweest. Maar waarschijnlijk zijn die er niet nee tenzij mensen uit jullie kerk ergens anders met de HG zijn gedoopt ofzo.
stomp niet af, blijf slijpen

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 14 feb 2005 13:10

Ik kerk er niet meer, maar ik zie zeker wel gaven terug in die gemeente en dat zijn mensen waarvan ik kan zeggen dat zover ik het weet niet gedoopt zijn met de HG door handoplegging. Daardoor vind ik het ook moeilijk om die scheidingslijn tussen vervullen en dopen te trekken...
Laat je leiden door Hem!

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 14 feb 2005 13:17

brammetje schreef:Gezien de Bijbel gebeurt de doop in de Heilige Geest dan wanneer andere Geest vervulde broeder de handen opleggen en Bidden.

van Invincible geleased uit een ander topic schreef:De doop in/met/van/.. de Geest gebeurt niet alleen dmv handenoplegging. Handenoplegging is niet perse een vereiste, mi.

De dicipelen werden gedoopt in de HeiligeGeest zonder handenoplegging.
Petrus maakt er in Handelingen 2:38 geen melding van.
In Handelingen 10:44 is er ook geen sprake van.

De doop in/met/van/.. de HeiligeGeest mag dan een vereiste zijn, handenoplegging is dat niet per definitie.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 14 feb 2005 17:42

Cathy schreef:
brammetje schreef:Gezien de Bijbel gebeurt de doop in de Heilige Geest dan wanneer andere Geest vervulde broeder de handen opleggen en Bidden.

van Invincible geleased uit een ander topic schreef:De doop in/met/van/.. de Geest gebeurt niet alleen dmv handenoplegging. Handenoplegging is niet perse een vereiste, mi.

De doop in/met/van/.. de HeiligeGeest mag dan een vereiste zijn, handenoplegging is dat niet per definitie.

Zomaar een paar Bijbel teksten , bekijk de laatste in verband met de Heilige Geest en de Gaven .

Natuurlijk is het geen noodzaak - we hebben een souverein God die dkandelt naar Zijn Wil , geen standaard oplossingen dus .
Markus 5:23 Hij smeekte hem dringend: ‘Mijn dochter ligt op sterven; kom haar de handen opleggen om haar te redden en te zorgen dat ze in leven blijft.’

Markus 6:5 Hij kon daar geen enkel wonder doen, behalve dat hij een paar zieken de handen oplegde en hen genas.

Markus 8:25 Daarna legde hij weer zijn handen op de ogen van de blinde. Deze sperde zijn ogen open en genas; hij zag alles nu heel helder.

Markus 10:16 Hij nam de kinderen in zijn armen en zegende hen door hun de handen op te leggen.

Markus 16:18 met hun handen zullen ze slangen oppakken en als ze een dodelijk gif drinken zal dat hun niet deren, en ze zullen zieken weer gezond maken door hun de handen op te leggen.’

Lukas 13:13 en hij legde haar de handen op. Meteen ging ze rechtop staan en loofde God.

Handelingen 8:17 Na het gebed legden Petrus en Johannes hun de handen op, en zo ontvingen ze de heilige Geest.

Handelingen 8:19 en zei: ‘Geef ook mij deze macht, zodat iedereen wie ik de handen opleg de heilige Geest ontvangt.’

Handelingen 19:6 en toen Paulus hun de handen had opgelegd daalde de heilige Geest op hen neer, zodat ze in klanktaal gingen spreken en profeteerden.

2 Timotheüs 1:6 Daarom spoor ik je aan het vuur brandend te houden van de gave die God je schonk toen ik je de handen oplegde.
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 14 feb 2005 17:48

Cathy schreef:

Het is niet noodzakelijk dat het door handoplegging gebeurt. God kent geen formules ofzo. Het is idd wel een manier die veel voorkomt in de Bijbel. Maar het kan ook anders.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 feb 2005 20:45

Ik wil even zeggen dat je door de doop niet de Geest ontvangt, de doop is een teken dat heen wijst op de noodzaak van van de afwassing van de zonden door het bloed van Jezus.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 14 feb 2005 20:47

Raido schreef:Ik wil even zeggen dat je door de doop niet de Geest ontvangt, de doop is een teken dat heen wijst op de noodzaak van van de afwassing van de zonden door het bloed van Jezus.

Werd dat hier dan gesuggereerd ?
Maar gij geheel anders !

Opdracht ?!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 feb 2005 21:27

Ik zie hier alleen maar Heilige Geest doop verhalen..

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 14 feb 2005 22:08

Raido schreef:Ik zie hier alleen maar Heilige Geest doop verhalen..

Ja ook mijn idee. En ik ben er niet jaloers op.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 15 feb 2005 08:47

Raido schreef:Ik wil even zeggen dat je door de doop niet de Geest ontvangt, de doop is een teken dat heen wijst op de noodzaak van van de afwassing van de zonden door het bloed van Jezus.

Je hebt de doop, als in water zonde afwassen enz.
Je hebt ook de doop met de HG. Heeft niks met water te maken je kan het ook de vervulling met de HG noemen of anders maakt niet. Dat is de eerste keer dat je HG vraagt om je te vervullen. Dan ontvang je ook de gaven v/d Geest. Maar het is ook iets wat je eigenlijk elke dag weer moet doen.

Als je het niet wil, vooral niet aan beginnen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 15 feb 2005 09:45

Volgens mij is dat een proces, het is naar mijn inzien niet zomaar, de Geest binnenlaten (weet niet percies hoe te zeggen) en dat je dan de gaven hebt en gebruikt. Het is een weg, waarin je groeit.

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 15 feb 2005 11:26

Raido schreef:Volgens mij is dat een proces, het is naar mijn inzien niet zomaar, de Geest binnenlaten (weet niet percies hoe te zeggen) en dat je dan de gaven hebt en gebruikt. Het is een weg, waarin je groeit.

Daarom zeg ik ook dat het iets is wat je elke dag weer moet doen zeg maar.

Philindertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Philindertje » 15 feb 2005 13:40

JMvVliet schreef:De vruchten van de Geest (liefde, goedheid enz, ben even tekstgedeelte kwijt, wie helpt me :?

Galaten 5 : 22
Spoedig zullen wij Hem zien
en voor altijd op Hem lijken
en Jezus kennen, zoals Hij is...
Amen!!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 15 feb 2005 14:00

Galaten 5:22:
Ho de karpos tou pneumatos estin agapè, chara, eirènè, makrothumia, chrèstotès, agathoosunè, pistis, praütès, egkrateia.
(Ja, m'n Griekse NT ligt voor mijn neus open.)

SV:
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.

Dus: de vrucht van de Geest, in het enkelvoud. En dan worden er 9 dingen genoemd, die de vrucht zijn.

Matigheid: egkrateia (gk = nk in de uitspr.) klinkt me in de oren als zelfbeheersing, jezelf onder controle hebben.
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 15 feb 2005 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Terug naar “Archief”