Waarom rokken dragen,waarom is een korte broek uit den boze?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 29 jan 2003 18:06

Er zzijn mensen die vinden da op grond van de bijbel het lichaam bedenkt moet zijn. Vraag me niet waar het staat het is mijn meing niet maar ik zeg er zijn mensen die....

Vandaar dat wij op lagere school geen schoolzwemmen hadden want dat zou te bloot zijn.

Vandaat dat de jongens op school geen korte broek mogen omdatmen vind dat het lichaam bedenkt moet zijn.

Waarom er dan toch korte rokken of topjes gedragn worden?? Ik zou het niet weten. Hypocratie ten top.

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 29 jan 2003 18:09

over gewetensbezwaren. Het kan zijn dat iemand voelt dat een korte broek zonde is. Een ander vind dt misschien onzin. Toch kan die persoon het daar heelmoeilijk mee hebben en het idee hebben God ermee te vertoornen. MOet je dan je eigen mening doordringen en zeggen ik denk dat God dat niet vind en gewoon een korte broek aantrekken als je bij die persooon bent??

Ik denk dat je misschien uit respect voor de opvattingen en geloofsbeleving van die ander daar eerst eens over na met denken.

Al moet ik eerlijk zeggen dat ik datook niet altijd doe omdat sommige dingen gewoon absurd zijn.

Mijn oma bjv. vnd zo goed als alles zondig en werelds. Met haar kun je met goed fatsoen geen rekening houden

DenKTenk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DenKTenk » 29 jan 2003 18:14

Ik denk dat er wel een groot verschil is tussen een gewetensbezwaar en een tik van "Oohhhh, dat is zondig..."

De grens is niet altijd duidelijk, maar soms is wel duidelijk dat een bezwaar geen gewetensbezwaar is. Daarbij geldt het alleen voor op dat gebied zwakke broeders en zusters, dat is wel een voorwaarde. Je hoeft niet naar een ieders pijpen te dansen. Anders liepen alle nederlandse vrouwen ook in een Burqa tegenwoordig...

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 29 jan 2003 18:22

daarom vind ik gewetensbezwaar een heel grijs vaag vlak.

Mijn oma heeft echt gewetensbezwaren kan er om huilen en weet ikv eel. Zij voelt bepaalde dingen als een steek in haar hart.

Maar ja tis misschien idd wel een tik van haar. en zo ga ik er maar mee om

joepie

Berichtdoor joepie » 29 jan 2003 18:48

Nee het gaat in dat stukje er juist over dat die mensen dachten dat de duivel bezit van je zou nemen als je dat vlees wel at. En het ging dus om mensen die kleingelovig waren.
Maar als ik een rok zou moeten dragen om die ander niet in gewetensnood te brengen, dan geld het toch ook andersom?
Als ik in gewetensnood kom als ik het wel zou moeten?

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 29 jan 2003 18:54

in gewetensnood komen omdat een ander een broek draag kan ik me voorstellen. Omdat iemand een rok draag slaat tuurlijk nergens op. Dat snap je zelf ook wel. Kijk zo kan iedereen zijn eigen gang gaan.

Maar kleingelovig noemen?? Weet ik niet. Voor hun is dat echt zo.

Maar ja daarom vind ik het ook zoon grijs gebied. Wat is goed en wat is verstandig als de bijbel geen echte uitspraken doet??

joepie

Berichtdoor joepie » 29 jan 2003 20:33

Waarom zou dat niet kunnen dan moppie?
Ik kan het me andersom niet voorstellen.
En met kleingelovig gaf ik aan waar het in het stukje uit de bijbel over ging . Dus als je in gewetensnood komt doordat iemand geen rok etc... draagt heeft dat te maken met kleingelovigheid.
En dat geloof ik dus juist niet.
Het is volgens mij meer de invulling die ieder persoonlijk denkt te kunnen geven aan allerlei zaken die niet aangegeven zijn in de Bijbel als gebod.
En aangezien we allemaal verschillend zijn, wordt het ook verschillend ingevuld. Het probleem wat ik er mee heb is dat het dan plotsklaps een gebod lijkt te zijn, terwijl het niet zo is.

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 29 jan 2003 20:45

Ok ik begrijp je weer. Zoals je het hierboven zeg ben ik het wel met je eens.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 30 jan 2003 15:24

Ik neem Romeinen Hfdst 14 maar even integraal over, want dat raakt denk ik wel de kern van het probleem:

1 Dengene nu, die zwak is in het geloof, neemt aan, maar niet tot twistige samensprekingen.
2 De een gelooft wel, dat men alles eten mag, maar die zwak is, eet moeskruiden.
3 Die daar eet, verachte hem niet, die niet eet; en die niet eet, oordele hem niet, die daar eet; want God heeft hem aangenomen.
4 Wie zijt gij, die eens anderen huisknecht oordeelt? Hij staat, of hij valt zijn eigen heer; doch hij zal vastgesteld worden, want God is machtig hem vast te stellen.
5 De een acht wel den enen dag boven den anderen dag; maar de ander acht al de dagen gelijk. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.
6 Die den dag waarneemt, die neemt hem waar den Heere; en die den dag niet waarneemt, die neemt hem niet waar den Heere. Die daar eet, die eet zulks den Heere, want hij dankt God; en die niet eet, die eet zulks den Heere niet, en hij dankt God.
7 Want niemand van ons leeft zichzelven, en niemand sterft zichzelven.
8 Want hetzij dat wij leven, wij leven den Heere; hetzij dat wij sterven, wij sterven den Heere. Hetzij dan dat wij leven, hetzij dat wij sterven, wij zijn des Heeren.
9 Want daartoe is Christus ook gestorven, en opgestaan, en weder levend geworden, opdat Hij beiden over doden en levenden heersen zou.
10 Maar gij, wat oordeelt gij uw broeder? Of ook gij, wat veracht gij uw broeder? Want wij zullen allen voor den rechterstoel van Christus gesteld worden.
11 Want er is geschreven: Ik leef, zegt de Heere; voor Mij zal alle knie zich buigen, en alle tong zal God belijden.
12 Zo dan een iegelijk van ons zal voor zichzelven Gode rekenschap geven.
13 Laat ons dan elkander niet meer oordelen; maar oordeelt dit liever, namelijk, dat gij den broeder geen aanstoot of ergernis geeft.
14 Ik weet en ben verzekerd in den Heere Jezus, dat geen ding onrein is in zichzelven; dan die acht iets onrein te zijn, dien is het onrein.
15 Maar indien uw broeder om der spijze wil bedroefd wordt, zo wandelt gij niet meer naar liefde. Verderf dien niet met uw spijze, voor welken Christus gestorven is.
16 Dat dan uw goed niet gelasterd worde.
17 Want het Koninkrijk Gods is niet spijs en drank, maar rechtvaardigheid, en vrede, en blijdschap, door den Heiligen Geest.
18 Want die Christus in deze dingen dient, is Gode welbehagelijk, en aangenaam den mensen.
19 Zo dan laat ons najagen, hetgeen tot den vrede, en hetgeen tot de stichting onder elkander dient.
20 Verbreek het werk van God niet om der spijze wil. Alle dingen zijn wel rein; maar het is kwaad den mens, die met aanstoot eet.
21 Het is goed geen vlees te eten, noch wijn te drinken, noch iets, waaraan uw broeder zich stoot, of geergerd wordt, of waarin hij zwak is.
22 Hebt gij geloof? hebt dat bij uzelven voor God. Zalig is hij, die zichzelven niet oordeelt in hetgeen hij voor goed houdt.
23 Maar die twijfelt, indien hij eet, is veroordeeld, omdat hij niet uit het geloof eet. En al wat uit het geloof niet is, dat is zonde.

Het gaat er in principe niet om wat de ander doet, maar of je het persoonlijk tegenover God kunt verantwoorden. Maar als je de ander daarmee ergert, dan zou het voor een gelovige ook geen moeite moeten zijn om zich daaraan aan te passen.

hm
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor hm » 30 jan 2003 15:34

AMEN!
" Vertrouw God, maar zet wel je fiets op slot! "

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 30 jan 2003 16:07

23 Maar die twijfelt, indien hij eet, is veroordeeld, omdat hij niet uit het geloof eet. En al wat uit het geloof niet is, dat is zonde.
dus als je een broek aantrekt terwijl je diep in je hart denkt dat het niet mag, dan zondig je.
Als je een broek aantrekt terwijl je ervan verzekert bent dat het wel mag, dan zondig je niet.

hm
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor hm » 30 jan 2003 16:10

that's what I mean!
" Vertrouw God, maar zet wel je fiets op slot! "

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 30 jan 2003 19:00

dat slaat nou werkelijk nergens op....

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 30 jan 2003 19:16

chickie schreef:dat slaat nou werkelijk nergens op....

zeg jij dan iets wat wel ergens op slaat, want op deze manier komen we ook niet echt verder
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 30 jan 2003 20:07

Napoleon schreef:
chickie schreef:dat slaat nou werkelijk nergens op....

zeg jij dan iets wat wel ergens op slaat, want op deze manier komen we ook niet echt verder

Mijn mening had je enkele berichten geleden kunnen lezen...
Mijn punt is dat je gewoon een broek naar de kerk aan mag doen, dat je je dan zondig zou moeten voelen omdat t niet mag vind ik grote onzin.

Terug naar “Archief”