Je begrafenis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 04 feb 2005 19:46

Yael schreef:Jezus heeft Zich ook laten begraven en in deze horen wij ook Zijn voorbeeld te volgen.
Mi. is je laten cremeren niet volgens Gods Woord die altijd spreekt over begraven.

Ik heb daar moeite mee. Het is de gewoonte in Israël en dat hoeft hier niet zo te zijn. Het is zelfs - ik ben op de Olijfberg geweest - de gewoonte om de graven boven de grond te hebben - dan kan God (naar ik me heb laten vertellen) sneller de beenderen verzamelen en nieuw vlees geven en adem inblazen, dan wanneer zij zouden zijn begraven in de grond.
Kortom: dat doen wij ook niet, wij begraven zelfs op elkaar, dus...

Het is geen specifiek voorschrift naar mijn herinnering.

Riska

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 04 feb 2005 19:46

yvonne schreef:ik zeg toch niet dat ik gecremeerd wil worde?
ik vraag alleen wat JULLIE willen!! :?

Sorry hoor, ik was alleen benieuwd naar je gedachtengang achter deze vraag.... Waarom zou je zoiets willen weten? Staat het ter discussie? Zit je zelf met dit soort vragen?
Dat vroeg ik me af en daarom reageerde ik.....
Bij deze: uiteraard wens ik begraven te worden!

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 04 feb 2005 19:49

Riska schreef:
Yael schreef:Jezus heeft Zich ook laten begraven en in deze horen wij ook Zijn voorbeeld te volgen.
Mi. is je laten cremeren niet volgens Gods Woord die altijd spreekt over begraven.

Ik heb daar moeite mee. Het is de gewoonte in Israël en dat hoeft hier niet zo te zijn. Het is zelfs - ik ben op de Olijfberg geweest - de gewoonte om de graven boven de grond te hebben - dan kan God (naar ik me heb laten vertellen) sneller de beenderen verzamelen en nieuw vlees geven en adem inblazen, dan wanneer zij zouden zijn begraven in de grond.

Riska

Klopt, het is ook zeker geen specifiek voorschrift. Maar ik vroeg me net al af hoe het in je hoofd op kan komen om jezelf te laten cremeren?! Dat zou betekenen dat je God als het ware volledig verloochent en tevens Zijn scheppingswerk als nietig af wilt doen.... Triest!
Maar jij wilt dus niet begraven worden?

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 04 feb 2005 19:54

Riska schreef:Ik heb daar moeite mee. Het is de gewoonte in Israël en dat hoeft hier niet zo te zijn. Het is zelfs - ik ben op de Olijfberg geweest - de gewoonte om de graven boven de grond te hebben - dan kan God (naar ik me heb laten vertellen) sneller de beenderen verzamelen en nieuw vlees geven en adem inblazen, dan wanneer zij zouden zijn begraven in de grond.

Riska

Ik had het niet over Israel en haar gewoonten, maar over Jezus.
Hij heeft Zich laten begraven en daarin volg ik Zijn voorbeeld.
Als ik lees over de koningen van Israel bv. in het OT, dan lees je ook dat ze begraven worden. Daarom zie ik het als iets Bijbels en niet zozeer regeltjes van mensen. En hoe je begraven wordt maakt volgens mij niks uit, maar cremeren... je tot as laten verbranden... nee dat is niks voor mij. Laat het lichaam maar zelf tot stof wederkeren zonder dat ik een handje help door me te laten cremeren.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 04 feb 2005 19:56

Riska schreef:- dan kan God (naar ik me heb laten vertellen) sneller de beenderen verzamelen en nieuw vlees geven en adem inblazen, dan wanneer zij zouden zijn begraven in de grond.

dat is dan een menselijke interpretatie. Want God hoeft b.w.v. maar een woord te spreken en alle doden zullen gelijk opstaan. Dus begraven boven de grond beter is dan in de grond, omdat het voor God sneller is vind ik absolute onzin en geloof ik dus ook niet in.

Ikwil begraven worden. Gewoon omdat ik begraven bijbels is, cremeren niet.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Riska

Berichtdoor Riska » 04 feb 2005 19:58

Of ik niet begraven zou willen worden.
Ja, ik geef daar de voorkeur aan, maar laat het aan mijn kinderen over. Wat is voor hen belangrijk.
Ikzelf droom ervan op een lommerrijke plek begraven te mogen worden. Ik vind het ook bijzonder fijn om nog eens naar een plek te gaan waar dierbaren van mij liggen. In beide gevallen - Groningen en Hattem - is dat voor mij erg ver weg, maar af en toe onderneem ik de reis naar Groningen en sta enige tijd stil bij het graf van mijn beide ouders.
Zij zijn er niet daar, dat weet ik, maar ik vind het zelf fijn om af en toe iets van bepaalde gevoelens daar te kunnen uitspreken.

Ik denk daar ook na over mijn eigen leven en heb dan een soort nieuwe verbinding met God - omdat dingen in de schaduw van de dood in een ander licht komen te staan.

Ik zou mijn kinderen ook een plek gunnen waar zij zich nog enigszins verbonden weten, meer dan wat in ze voortleeft (naar ik hoop).

Of ik God een groot verdriet doe, als ik mij zou laten cremeren is nog maar de vraag. Het lichaam vergaat, hoe dan ook, mijn geest, mijn ziel, of hoe je het ook noemen wil, datgene wat ik echt was, is niet meer in het lichaam, maar bij Hem.
Nu is mijn lichaam geschonden - door operaties, door beschadigingen die aangebracht zijn door anderen. Is dat dan niet veel meer een doorn in Zijn ogen? Hij maakt mij nieuw, onbeschadigd, op de dag van Zijn wederkomst.

Riska

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 04 feb 2005 20:01

Welk voorbeeld heeft Jezus gegeven Riska? Heeft Hij Zich laten cremeren of laten begraven?

Riska

Berichtdoor Riska » 04 feb 2005 20:05

Yael schreef:Welk voorbeeld heeft Jezus gegeven Riska? Heeft Hij Zich laten cremeren of laten begraven?

Ik denk dat deze vraag niet relevant is. Het was/is domweg in die tijd en nu geen gewoonte geweest om te cremeren.

Riska

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 feb 2005 20:09

Yael schreef:Welk voorbeeld heeft Jezus gegeven Riska? Heeft Hij Zich laten cremeren of laten begraven?

Hij heeft Zich laten kruisigen. 8)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 04 feb 2005 20:10

Riska schreef:

Ik denk dat deze vraag niet relevant is. Het was/is domweg in die tijd en nu geen gewoonte geweest om te cremeren.

Riska

Waarom niet relevant? Wat is er dan wel relevant aan Jezus als je sommige dingen weg kunt strepen als zijnde niet toe doen?
Over het algemeen werden misdadigers gecremeerd. Jezus heeft geen ''ezelsbegrafenis'' gehad. Maar is bij de rijke in Zijn dood geweest zoals de Tenach profeteert.

Maar ok 8) waar met de Bijbel kun jij aantonen dat cremeren evengoed is toegestaan als begraven? *is Yael wel nieuwsgierig naar*

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 04 feb 2005 20:10

Aragorn schreef:

en is daarna door Zijn vrienden begraven.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 04 feb 2005 20:11

Aragorn schreef:

Beetje onzinnige reactie, er werd niet gevraagd hoe Hij gestorven is...

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 04 feb 2005 20:13

Riska schreef:

Riska

in die tijd werden misdadegers verbrand!!! Dus er werd wel gecremeerd.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Riska

Berichtdoor Riska » 04 feb 2005 20:19

mw schreef:in die tijd werden misdadegers verbrand!!! Dus er werd wel gecremeerd.

Ja, maar Jezus werd dan wel als een misdadiger gekruisigd, maar Hij was géén misdadiger.
En dat die - misdadigers - verbrand werden wist ik niet. Ik heb daar kennelijk overheen gelezen...

Bijbels of niet Bijbels - ik weet het niet. Zie om mij heen gelovigen die zich laten cremeren, zie anderen die dat op grond van de Bijbel (of puur gevoelsmatig) niet doen.

Ik weet het niet en geef dat toe, dat ik er geen antwoord op heb. Ik weet alleen dat ik voor mijzelf zou verkiezen gewoon begraven te worden.

Riska

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 04 feb 2005 20:22

Riska schreef:
mw schreef:in die tijd werden misdadegers verbrand!!! Dus er werd wel gecremeerd.

Ja, maar Jezus werd dan wel als een misdadiger gekruisigd, maar Hij was géén misdadiger.
En dat die - misdadigers - verbrand werden wist ik niet. Ik heb daar kennelijk overheen gelezen...

Bijbels of niet Bijbels - ik weet het niet. Zie om mij heen gelovigen die zich laten cremeren, zie anderen die dat op grond van de Bijbel (of puur gevoelsmatig) niet doen.

Ik weet het niet en geef dat toe, dat ik er geen antwoord op heb. Ik weet alleen dat ik voor mijzelf zou verkiezen gewoon begraven te worden.

Riska

Het is niet de bedoeling om anderen te veroordelen maar ik zou toch zeker vragen hebben aan die gelovigen.... Want ze zeggen wel naar hun Schepper te gaan, om voor eeuwig bij Hem te zijn om Hem in alles te prijzen maar ondertussen vernietigen ze we Zijn scheppingswerk.... Zijn machtig werk waar Hij uit niets ons heeft geschapen... Als je dat tot je door laat dringen, hoe wonderlijk het menselijk lichaam geschapen is en functioneert dan durf ik niet eens de mogelijkheid te laten om mezelf te laten cremeren!

Terug naar “Archief”