Euthenasie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 27 jan 2005 11:18

Hohoho, ik zeg nergens dat het van christus komt als je zelfmoord of euthanasie pleegt, absoluut niet. Ik geloof dat het zonde is, maar als zonde je uit de hemel houdt, komt niemand er. Waarom is zelfmoord een grotere zonde dan het rijden in een dikke bmw en niets aan de armen geven? (Bijvoorbeeld)

Riska

Berichtdoor Riska » 27 jan 2005 11:21

Johannes1 schreef:Hij heeft ons het leven gegeven, mogen wij dan het leven zelf beeindigen? vind je dat zelf ook niet een beetje ondankbaar?

De vraag is natuurlijk wat je onder leven verstaat.
Zoals eerder gezegd in dit topic, de kunde van artsen is steeds verder gegaan. En soms heb ik het gevoel dat een arts op de stoel van God gaat zitten.Ik denk aan het volgende voorbeeld - dat ik elders ook al eens gaf - een vrouw van 92 krijgt een hartstilstand. Zij had binnen de familiekring aangegeven, dat ze heel graag naar God wilde, want het leven was voor haar gevoel voltooid, ze had zelfs eigen kinderen overleefd.
De hartstilstand gebeurde in de centrale hal van de flat en ze werd gereanimeerd... Een week later stierf ze alsnog. Maar ik heb altijd sterk het gevoel gehad dat arts en verpleegkundigen op Gods stoel zijn gaan zitten.

Wat is leven, zoals het bedoeld is door God... Voor mij is dat wij naar Hem toegroeien en ons ontwikkelen zoals Hij ons bedoeld heeft.
Als iemand maanden in coma ligt, een kasplantje is - is dat dan het leven door God gegeven? Als iemand bij wijze van spreken sterft van de pijn, (maar dus wel in leven blijdt) is dat leven bedoeld door God?

Gaan wij in ons oordeel ook hier niet op de rechterstoel van de Allerhoogste zitten?

Riska

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 27 jan 2005 13:20

jas schreef:
kurtyo schreef:Een leven zonder God is niet gelukkig inderdaad, mee eens. Maar je kunt niet stellen dat je zonder God leeft als je euthanasie of zelfmoord pleegt (zoals Caprice beweerde), dan ga je niet alleen op de stoel van God zitten maar probeer je ook nog eens God te vangen in je eigen menselijke gedachten...

Ik ben het met caprice eens dat de mens het recht niet heeft zichzelf van het leven te benemen. Het kennen van Gods genade brengt ook met zich mee een onvoorwaardelijke overgave aan Zijn Wil. Dan neemt men niet zijn toevlucht tot het ontlopen van Zijn beslissing aangaande ons einde, over ons.

Zoiets is makkelijk gezegd dan gedaan JAS.

Als iemand zelfmoord pleegt ga ik niet veroordelen.
Als iemand euthanasie vraagt ga ik niet veroordelen.

We zeggen allemaal: euthanasie en zelfmoord is fout.?! Maar we veroordelen mensen wel heel gauw als diegen zelfmoord of euthanasie pleegt. Is dat dan wel goed? K denk dat God dat miss. wel net zo erg vindt als het andere.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 jan 2005 13:31

Hij heeft dat recht dan misschien niet, hij doet het, en dat staat dan wel in Gods plan beschreven
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Riska

Berichtdoor Riska » 27 jan 2005 13:35

Evelien schreef:We zeggen allemaal: euthanasie en zelfmoord is fout.?! Maar we veroordelen mensen wel heel gauw als diegen zelfmoord of euthanasie pleegt. Is dat dan wel goed? K denk dat God dat miss. wel net zo erg vindt als het andere.

Ik denk dat God weet waarom een mens zijn/haar levensopdracht aan de Schepper teruggeeft en dat de kans groot is dat Hij diegene liefdevol tegemoetkomt. Want het was een mens in grote nood.
Ik denk óók, dat God wel eens heel hard kan zijn tegen de oordelende, veroordelende mens, die de mond vol heeft van wat goed is in Gods ogen en wat niet...

Kortom: laten we toch eens ophouden op de stoel van God te gaan zitten en ons eens verdiepen in de nood van een mens die zichzelf van het leven berooft omdat hij puur wanhopig is, omdat de depressie zo groot is, omdat de psychische ziekte tot ondraaglijk lijden is geworden of omdat de lichamelijke pijn, de ontluistering van de mens zo groot was.
Misschien dat we dan met erbarmen onze handen, waar mogelijk, uit de mouwen steken en iets doen, zonder oordeel en vooroordeel.

Riska

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 jan 2005 13:39

Amen... totaal mee eens, ik vind zelfmoord dus geen zonde.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 27 jan 2005 13:43

Raido schreef:Amen... totaal mee eens, ik vind zelfmoord dus geen zonde.

Mee een is!!!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 27 jan 2005 13:48

Raido schreef:Hij heeft dat recht dan misschien niet, hij doet het, en dat staat dan wel in Gods plan beschreven

Ja als je iemand vermoord staat dat ook in Gods plan geschreven. Toch zul je er volledig voor verantwoordelijk gehouden worden. Wij hebben er niets mee te maken wat God in Zijn plan geschreven heeft, maar wat Hij ons in Zijn Woord geopenbaard heeft. Daar hebben we naar te leven en dat Woord zegt: Gij zult niet doodslaan.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 27 jan 2005 13:53

kurtyo schreef:Hohoho, ik zeg nergens dat het van christus komt als je zelfmoord of euthanasie pleegt, absoluut niet. Ik geloof dat het zonde is, maar als zonde je uit de hemel houdt, komt niemand er. Waarom is zelfmoord een grotere zonde dan het rijden in een dikke bmw en niets aan de armen geven? (Bijvoorbeeld)

moeten wij het zondigen niet laten? Christus is voor onze zonde gestorven aan het kruis, maar door zelfmoord te plegen is je laatste daad de zonde. net als die moordenaars aan het kruis. de ene moordenaar bleef door leven in zijn zonde, maar de ander zag zijn zonde in en vroeg Heere gedenkt U mijner als Uw in Uw koninkrijk gekomen zijt. hij liet de zonde achter zich, maar als je zelfmoord pleegt blijf je in de zonde doorgaan lijkt mij.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 27 jan 2005 13:56

Het is en blijft een moeilijk punt. Vooral voor de nabestaanden is het vreselijk. Er ligt nagenoeg geen troost in.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Riska

Berichtdoor Riska » 27 jan 2005 14:15

Johannes1 schreef:Christus is voor onze zonde gestorven aan het kruis, maar door zelfmoord te plegen is je laatste daad de zonde. net als die moordenaars aan het kruis. de ene moordenaar bleef door leven in zijn zonde, maar de ander zag zijn zonde in en vroeg Heere gedenkt U mijner als Uw in Uw koninkrijk gekomen zijt. hij liet de zonde achter zich, maar als je zelfmoord pleegt blijf je in de zonde doorgaan lijkt mij.

Er is een periode in mijn leven geweest dat het leven geen gave was maar een opgave en dat die opgave veel en veel te groot was om te dragen. In die tijd heb ik vaak gedacht: "Ik leg deze levensopgave terug in handen van de Schepper". In die periode waren er twee mensen die mij onvoorwaardelijk trouw zijn gebleven. Die mij hebben gezegd, dat God het zou begrijpen, omdat het echt heel zwaar was. Maar die mij ook hebben bezworen te bellen als ik dacht dat het moment daar was.
Juist die trouw en juist de gedachte dat God het zou begrijpen, hebben mij weerhouden van die stap. Maar ik zegen de mensen die mij trouw waren en niet - vanuit hun geloof - mij veroordeelden...
Als het ervan gekomen was, zou het zijn geweest in vol vertrouwen en geloof in God, dat Hij de Barmhartige is...

Kortom: ik denk dat er aan ons een belangrijke taak is gegeven om zonder veroordeling, absoluut trouw te zijn aan de mens in nood en dat er zelfdodingen zijn die minder zondig zijn dan wij denken.
Temeer, omdat juist de mens het leven van de ander vaak onmogelijk heeft gemaakt!

Ik stel me hierbij heel kwetsbaar op, maar ik zou zo verschrikkelijk graag willen dat wij niet maar "op grond van de Bijbel" oordelen en veroordelen...

Riska

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 27 jan 2005 14:35

Natuurlijk is het de bedoeling om niet te zondigen Johannes, maar iedereen zondigt, altijd, velen ook als laatste. (Door bijvoorbeeld de bocht verkeerd te nemen door een keer alcohol te misbruiken of door rood te rijden... is dat ook niet zondig? Ja, maar is het niet te vergeven door Jezus Christus?)

Bovendien weet jij niet wat er door het hoofd van iemand gaat die zelfmoord of euthanasie pleegt. Op het moment dat hij daar hangt of met doorgesneden polsen op de grond ligt kan het best zijn dat er allerlei gedachten door zijn hoofd tollen waar jij niets van afweet. Misschien wel vergelijkbaar met de moordenaar aan het kruis.
Bovendien kan iemand psychisch zo in de knoop zitten dat het hem sowieso niet aan te rekenen valt.
En daar komt nog bij dat alle zonde te vergeven is, alleen de zonde tegen de H.G. niet en dat is m.i. niet hetzelfde als zelfmoord...

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 27 jan 2005 14:42

Natuurlijk is het de bedoeling om niet te zondigen Johannes, maar iedereen zondigt, altijd, velen ook als laatste. (Door bijvoorbeeld de bocht verkeerd te nemen door een keer alcohol te misbruiken of door rood te rijden... is dat ook niet zondig? Ja, maar is het niet te vergeven door Jezus Christus?)

bij zelfmoord of euthanasie neem jij zelf de beslissing van nu wil ik dood, de voorbeelden die jij hier geeft, kan dood veroorzaken, maar is niet bewust met de gedachte ik doe dit om dood te gaan.

Bovendien weet jij niet wat er door het hoofd van iemand gaat die zelfmoord of euthanasie pleegt. Op het moment dat hij daar hangt of met doorgesneden polsen op de grond ligt kan het best zijn dat er allerlei gedachten door zijn hoofd tollen waar jij niets van afweet. Misschien wel vergelijkbaar met de moordenaar aan het kruis.

ik hoef dat ook niet te weten, want hij heeft voor dat ogenblik al die beslissing genomen zich zelf van het leven te beroven uit ondankbaarheid, want dat is het als je je hand aan je eigen slaagt. God heeft ons iets wonderbaarlijks gegeven: het leven.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 jan 2005 14:59

Bij zelfmoord neem je de beslissing dat je niet meer wilt leven... dat is in de essentie anders dan 'ik wil dood' ..

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 27 jan 2005 15:00

als je niet meer wil leven, kies je voor de dood. dus in feite volgt het elkaar op.

Terug naar “Archief”