Jan Zwemer in het ND over de GerGem

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 28 jan 2005 22:32

SDG schreef:Gevaarlijk - want puur op sfeer, op het gevoel berustend. Leidt tot wettische voorschriften als langzaam zingen en "stichtelijk" [wat is dat?] orgelspel, langzaam, eenvoudig, zachtjes. Zelfs lofpsalmen mogen niet "uit volle borst" worden gezongen en begeleid, want dat is "niet eerbiedig", "dat sticht niet".
Gevaarlijk! En niet gezond!

Toch denk ik niet dat je ontkomt aan gevoel.
Een reactiehouding werkt ook niet. Gevoel is nou eenmaal een belangrijk aspect in het menselijke leven.

We moeten een goed midden zien te vinden, waarbij zowèl verstand als gevoel tot hun recht komen.
Dus inderdaad: niet drijven op het gevoel. En die voorbeelden die jij noemt lijken inderdaad geïnspireerd vanuit een praktijk van drijven op het gevoel, zonder werkelijke schriftuurlijke toetsing daarvan.
Ik begrijp je reactie.

Als ik echter mijn Bijbel bestudeer gaat dat niet aan mijn gevoel voorbij.
Inderdaad, dat is een wat ander gevoel dan wat er in de Ger.Gem. wordt gepredikt. Het functioneert anders. Maar er is wel gevoel: geloofservaring.

En wat die sfeer van eerbied betreft: als je èrgens Gods heiligheid leert kennen, dan is het in de Bijbel. Dat is af en toe ronduit huiveringwekkend! (Bijv. Deut. 9, of 13!)
Dus dat moet wat mij betreft op een bepaalde manier een plek hebben. Al heeft dat voor mij totaal niets te maken met langzaam en niet-ritmisch zingen, e.d.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 28 jan 2005 23:21

Boekenlezer schreef:Ik begrijp je reactie.

Ik denk dat wij 't wel eens zijn over de plaats die het gevoel moet hebben. Want inderdaad, je kunt en mag het gevoel niet uitsluiten, maar het gevoel mag nooit het laaste woord hebben, nooit het Woord overstemmen en nooit leiden tot menselijke wetjes die elke schriftuurlijke grond missen.
~~Soli Deo Gloria~~

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 16 feb 2005 11:47

Het laatste nieuws.
Bron: http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=56680

Website voor bidden Geref. Gem. gestart

van onze redactie kerk

ENSCHEDE - Vijf studenten uit de Gereformeerde Gemeenten zijn een website gestart om gebed voor hun kerkverband te bevorderen. Vrijdag verspreiden zij via e-mail aan geïnteresseerden de eerste lijst met gebedspunten.

Aanleiding voor de start van www.biddenvoordegg.nl is een artikel van Jan Zwemer dat vorige maand in het Nederlands Dagblad stond, zegt initiatiefnemer Adriaan Molenaar (23) uit Enschede. Zwemer - voormalig lid van de Gereformeerde Gemeenten - riep op tot een bidstond voor de leiders van het kerkverband. Molenaar is het daarmee eens. ,,Er is al zoveel geschreven. De discussies zijn zeker geen onzin. Maar ik zie nu niet in hoe veranderingen kunnen worden doorgevoerd. Laten wij daarom stoppen met discussiëren, want mensen laten zich toch niet overtuigen. Misschien vergeten wij God wel erbij te betrekken.''

Op de site schrijven de initiatiefnemers dat zij in het midden willen laten in hoeverre de kritiek op de Gereformeerde Gemeenten terecht is. Maar ,,wie al deze dingen ziet, kan zich wel eens machteloos voelen. Is er voor een gewoon gemeentelid niets anders te doen dan toezien hoe het kerkverband wegzinkt in verwarring of verstarring? Hier is het antwoord gelukkig nee! Eén ding is er wat iedereen kan doen: bidden.''

Frustraties

Molenaar verwacht dat dominees in de Gereformeerde Gemeenten wel zullen denken: 'Daar heb je weer zo'n stel'. ,,Maar ze kunnen er moeilijk negatief over doen. Bidden is een bijbels principe.'' Hij wijst erop dat ds. W. Visscher in zijn reactie op het artikel van Zwemer schreef: ,,Laten we bidden om de werking van Gods Geest''.

Molenaar - belijdend lid van de Gereformeerde Gemeente in Enschede - kan zich voorstellen dat de site vooral mensen zal trekken met kritiek op de Gereformeerde Gemeenten. Bezoekers kunnen gebedspunten indienen, maar het is volgens de student niet zo dat zij al hun frustraties van zich af kunnen schrijven. ,,Wij zullen het wel zo formuleren dat het niet als kritiek overkomt.''

Op de website staat een voorbeeld met gebedspunten ditmaal voor de predikanten. Daarin worden punten genoemd als: 'bidden voor wijsheid voor predikanten dat ze goede preken kunnen maken', 'bidden voor de grote werkdruk die velen ervaren door het tekort aan predikanten', 'bidden om bewaring dat ze zich niet op een voetstuk laten plaatsen' en 'bidden dat ze niet door archaïsch taalgebruik een barrière opwerpen voor jonge mensen om de boodschap te begrijpen.' Het zijn vrij algemene gebedspunten, maar de studenten vragen nieuwe gebedspunten juist specifiek te formuleren zonder te roddelen over personen.

Om de site te promoten, zullen de initiatiefnemers alle studentenverenigingen van de CSFR aanschrijven waarvan veel studenten uit de Gereformeerde Gemeenten lid zijn.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Terug naar “Archief”