Waar staan de Gereformeerde Gemeenten?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 aug 2005 11:55

Echter.....als de gergem die oogkleppen nou es afgooien/eens verder kijken dan al hun eigen wetjes en regeltjes, zien ze niet dat ze in moeten binden maar er juist veel rijker van worden.
Dan zou de gergem geen gergem meer zijn en dat is nou echt onmogelijk hoor.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

snien
Mineur
Mineur
Locatie: Goes (maar de 24 jaar Vlissingen zit ook nog diep in mijn hart)

Berichtdoor snien » 27 aug 2005 12:25

Raido schreef:
Echter.....als de gergem die oogkleppen nou es afgooien/eens verder kijken dan al hun eigen wetjes en regeltjes, zien ze niet dat ze in moeten binden maar er juist veel rijker van worden.

Hm, waarom is het in bijvoorbeeld Vlissingen, Lelystad en nog wat gemeenten dan wel mogelijk?

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 27 aug 2005 12:31

snien schreef:
Raido schreef:

Hm, waarom is het in bijvoorbeeld Vlissingen, Lelystad en nog wat gemeenten dan wel mogelijk?

Wordt nu eens concreet...
Wat hebben deze gemeenten gedaan, anders dan andere gemeenten?
Welke oogkleppen hebben ze afgeworpen?
Welke eigen wetten en regeltjes hebben zij laten varen die in andere gemeenten nog wel zouden gelden?
En wat zijn die gemeenten er nu concreet beter van geworden?
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

CW
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor CW » 27 aug 2005 12:38

Night schreef:
snien schreef:
Raido schreef:

Welke eigen wetten en regeltjes hebben zij laten varen die in andere gemeenten nog wel zouden gelden?

Inderdaad, hebben zij het beter voor elkaar of past het soms beter in jouw straatje?

snien
Mineur
Mineur

Berichtdoor snien » 27 aug 2005 12:44

Night schreef:
snien schreef:
Raido schreef:

Volgens mij is dat al tig keer genoemd in andere topics maar vooruit:
waar veel gemeenten blijven hangen in het noemen dat we zondige en nietige mensjes zijn (+ al die andere benamingen), het zich vreselijk onnodig druk maken over korte haren en lang broeken bij de vrouwen, gebruik van media en ga zo maar door........wordt er in die gemeenten veel meer gekeken naar waar het daadwerkelijk om gaat. En dat is het Evangelie. Jezus zelf. Zijn offer. Dat het wel degelijk mogelijk is Zijn kind te worden. En dat dat echt niet alleen gereserveerd is voor een klein select groepje wat zich focust op die eigen regeltjes/wetjes die ik net beschreef.

Iets kort en bondig typen is lastig, ik zou nog veel meer kunnen zeggen/toelichten maar dan zou t een herhaling worden van andere topics.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 27 aug 2005 12:45

Ik had in ieder geval niet die lading in gedachten, maar vroeg het me gewoon af.
Het genoemde hoor ik zo vaak voorbij komen, maar er is nog niemand geweest die het me dusdanig duidelijk kon maken dat ook ik het snap.
Het blijft tot op heden allemaal, voor mij, vaag geroep.
En als ik het goed begrijp zijn er velen die hun gemeente daarin niet herkennen, zowel de ene als de andere kant.
Dus vandaar mijn vraag.

snien
Mineur
Mineur

Berichtdoor snien » 27 aug 2005 12:46

Het gaat er niet om dat wij het beter doen, of dat het beter in mijn straatje past CW maar om het feit dat de Bijbel rijker is dan veel gergemmers doen voorkomen.

Veel gergemmers willen roomser zijn dan de paus, geven af op de farizeers maar doen zelf precies t zelfde.

snien
Mineur
Mineur

Berichtdoor snien » 27 aug 2005 12:52

Night schreef:En wat zijn die gemeenten er nu concreet beter van geworden?

Beter is misschien niet t goede woord. Klinkt beetje arrogant.
Maar volgens mij is het niet de bedoeling dat je als christen in een keurslijf van eigen wetjes gepropt wordt. Het christen-zijn moet juist gevoel van vrijheid en rijkdom geven. En dat ontbreekt er dus nogal es aan tegenwoordig.

Er wordt maar gehamerd op: we moeten eerst dit en we moeten eerst dat, er moeten vooral veel tranen vloeien..enz enz.....zoooooveel preken gaan tegenwoordig over wat we als mens allemaal moeten.

We moeten niks. God is het die in ons werkt. En het is allemaal Zijn genade als we Hem echt mogen leren kennen. Daar zit van ons helemaal niks bij.

Christus moet centraal staan en het offer wat hij bracht. Zijn liefde en Zijn genade. Juist die dingen zijn vaak niet meer te horen in de gergem preken.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 27 aug 2005 13:15

snien schreef:Volgens mij is dat al tig keer genoemd in andere topics maar vooruit:

Ik ben wat langzaam in begrijpen, vandaar mijn herhaaldelijk verzoek tot herhaling 8)

waar veel gemeenten blijven hangen in het noemen dat we zondige en nietige mensjes zijn (+ al die andere benamingen),

Volgens mij heeft dit met prediking of predikant te maken, en totaal niets met de houding van de gemeente of de gemeenteleden zelf. Het lijkt me sterk dat Vlissingen collectief op een man- en vrouwslidmatenvergadering heeft geroepen: aan de kant met de zondige en nietige mensjes enz. Werpt al uw oogkleppen af, hier in deze doos, dan sturen we ze op naar het ontwikkelingsgebied Genemuiden of Urk.

het zich vreselijk onnodig druk maken over korte haren en lang broeken bij de vrouwen, gebruik van media en ga zo maar door

De gemeenten die je noemde zijn allemaal stadsgemeenten, en voor zover mijn historisch besef reikt, relatief jonge gemeenten (correct me if I'm wrong. ). In de stad ken je niet de dorpse cultuur en woon je verder uit elkaar, en zie je elkaar minder vaak. Woon je midden tussen de "vreemdelingen" in plaats van tussen eigen volk. Dat is meen ik wel een totaal andere omgeving dan een klein dorp. Wat je hier beschrijft is wat mij betreft alleen maar een verschil tussen een dorp- en een stadsgemeente. Uiteraard word je automatisch in de stad sneller en meer geconfronteerd met de werkelijke verschillen, en is het niet meer dan logisch dat de genoemde "dorpsroddelcultuur" heel snel naar de achtergrond verdwijnt. Maar....dit zijn dus niet de verdiensten van Vlissingen of Lelystad of wie dan ook, deze verschillen kom je in elke kerkelijke gemeente tegen. Het is mijns inziens niet iets wat gecreeerd is door de kerkleden, maar een ontwikkeling die automatisch plaatsvindt, en waar je dan als kerklid automatisch mee geconfronteerd wordt. En niet iets om mee voorop te lopen: kijk ons eens, en kijk de anderen nog eens kleinzielig modderen (ik citeer jou niet, maar wel anderen die ik sprak over ditzelfde onderwerp).

........wordt er in die gemeenten veel meer gekeken naar waar het daadwerkelijk om gaat.

Dat is de vraag. Nogmaals, een stadsgemeente heeft een andere cultuur en een andere oorsprong. Het gevolg van de ontwikkeling zoals hiervoor besproken is dat de gemeenten zich minder bezig houden met de dingen waar het volgens jou niet om gaat. Het omgekeerde is niet automatisch waar: dat men zich dus meer bezig houdt met de dingen waar het wel om gaat. Want waar en op welk gebied houden genoemde gemeenten zich meer bezig met de dingen waar het daadwerkelijk om gaat? In de genoemde gemeenten zitten ook mensen die alleen maar uit gewoonte gaan. Zit slapende jeugd. Zit jeugd die niet naar catechisatie gaat....enz.

En dat is het Evangelie. Jezus zelf. Zijn offer. Dat het wel degelijk mogelijk is Zijn kind te worden. En dat dat echt niet alleen gereserveerd is voor een klein select groepje wat zich focust op die eigen regeltjes/wetjes die ik net beschreef.

Ho. Stop. Halt. Je eerste regel is een interpretatie. Het zich niet bezighouden met bijzaken is niet het Evangelie. Dat het bezighouden met bijzaken je in de weg kan staan, helemaal mee eens. Dat een gemeentecultuur wat dat betreft ook in de weg kan staan: helemaal mee eens. Maar het is niet omkeerbaar. Ik ken prima gezinnen, met heel eel (gezonde) aandacht voor uiterlijke zaken als kleding en haardracht, die op de door jouw beschreven wijze oog hebben voor het Evangelie.

Iets kort en bondig typen is lastig, ik zou nog veel meer kunnen zeggen/toelichten maar dan zou t een herhaling worden van andere topics.

Ik snap het helemaal. Ik kan ook nog wat uurtjes doorgaan. Hopelijk is het je duidelijk dat je wat mij betreft een niet meer dan logische verschillende ontwikkeling van een stadsgemeente en een dorpsgemeente dusdanig tegenover elkaar mag zetten als zijnde een hoger goed, of als een typisch gergem gebeuren. En zeker geen verdienste van de desbetreffende kerkleden of gemeente. Zij doen het niet beter, zij ondergaan een andere ontwikkeling. Een ontwikkeling die ook in de meer dorpsgemeenten zal komen.

Kerk eens in PKN Den Haag en daarna PKN Staphorst. Wat zijn de verschillen?

Verder denk ik dat je een persoonlijke mening over (en uitsplitsing van) hoofd- en bijzaken teveel verheft tot een gemeenschappelijk gevoel en daardoor chargeert. Want het idee van nietige en zondige mensjes, het vreeslijk onnodig druk maken over haar en kleding, in die visie herken ik mezelf niet terug. Dat het bestaat, prima. Mee eens. Maar ik deel niet de lading die je eraan verbindt.

CW
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor CW » 27 aug 2005 13:17

snien schreef:Het gaat er niet om dat wij het beter doen, of dat het beter in mijn straatje past CW maar om het feit dat de Bijbel rijker is dan veel gergemmers doen voorkomen.

Veel gergemmers willen roomser zijn dan de paus, geven af op de farizeers maar doen zelf precies t zelfde.

Ik herken mij totaal niet in de genoemde kritiek. En wordt er ook wat moe van vanwege de eenzijdigheid. Ger. Gem. kan weinig goeds doen. En als je de kritiek zoals genoemd, werkelijk meent, dan is er wat mij betreft maar één advies mogelijk: naar jouw idee dwaalt de GG en ondanks de veelvuldig door jou geuite kritiek + de vele gebeden wil zij van geen wederkeer weten. Als individu zou je onder censuur gezet worden. Nu zul jij als individu de GG onder censuur moeten zetten. Ofwel, je lidmaatschap opvragen. Maar dat heb je al gedaan of je bent het van plan.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 27 aug 2005 13:18

Ruimer denken dan: onzerkerkisdeenigewarekerk.

Meer mee gaant met de tijd. (flexibel zijn). Het lusiteren naar de jongeren in de kerk. (waar helaas maar weinig wordt gedaan).

keuken
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor keuken » 27 aug 2005 13:40

Raido schreef:
Als kerkeraad zou je je toch eens achter de oren moeten gaan krabben waarom er zoveel leden weggaan. Ik zou me zorgen maken als kerkeraad.
Ach waarom, in de PKN zit je net zo goed als in de Gergem.. ik vind dat ze zich maar eens moeten gaan afvragen waarom er zoveel kerken zijn.

helaas zoveel verschillende kerken en meeste komt omdat we elkaar te weinig ruimte binnen de eigen kerk geven. en de ander soms punten en komma,s anders zetten.

snien
Mineur
Mineur

Berichtdoor snien » 27 aug 2005 13:45

Night schreef:Volgens mij heeft dit met prediking of predikant te maken, en totaal niets met de houding van de gemeente of de gemeenteleden zelf. Het lijkt me sterk dat Vlissingen collectief op een man- en vrouwslidmatenvergadering heeft geroepen: aan de kant met de zondige en nietige mensjes enz. Werpt al uw oogkleppen af, hier in deze doos, dan sturen we ze op naar het ontwikkelingsgebied Genemuiden of Urk.

Dat moet je niet te hard zeggen. De houding van veel gemeenteleden is behoorlijk afhankelijk van wat een dominee zegt.
(om zomaar een voorbeeldje te noemen: ik ken een gemeente waar de meisjes verplicht waren iets op hun hoofd te zetten tijdens cathechesatie. Deed je dat niet dan wsa je fout bezig. Toen kregen ze een andere dominee die zei dat pet/hoed niet hoeft omdat cathechesatie geen eredienst is en opeens zien de gemeenteleden het ook niet meer als probleem. Oke, t gaat hier niet om een preekvoorbeeld maar tis maar even om duidelijk te maken wat de invloed is van een dominee)

En idd, dat is niet zomaar even op een vergadering gezegd. Dat is een proces.

De gemeenten die je noemde zijn allemaal stadsgemeenten, en voor zover mijn historisch besef reikt, relatief jonge gemeenten (correct me if I'm wrong. ). In de stad ken je niet de dorpse cultuur en woon je verder uit elkaar, en zie je elkaar minder vaak. Woon je midden tussen de "vreemdelingen" in plaats van tussen eigen volk. Dat is meen ik wel een totaal andere omgeving dan een klein dorp. Wat je hier beschrijft is wat mij betreft alleen maar een verschil tussen een dorp- en een stadsgemeente. Uiteraard word je automatisch in de stad sneller en meer geconfronteerd met de werkelijke verschillen, en is het niet meer dan logisch dat de genoemde "dorpsroddelcultuur" heel snel naar de achtergrond verdwijnt. Maar....dit zijn dus niet de verdiensten van Vlissingen of Lelystad of wie dan ook, deze verschillen kom je in elke kerkelijke gemeente tegen. Het is mijns inziens niet iets wat gecreeerd is door de kerkleden, maar een ontwikkeling die automatisch plaatsvindt, en waar je dan als kerklid automatisch mee geconfronteerd wordt. En niet iets om mee voorop te lopen: kijk ons eens, en kijk de anderen nog eens kleinzielig modderen (ik citeer jou niet, maar wel anderen die ik sprak over ditzelfde onderwerp).

Ik denk niet dat ik het verschil aangaf tussen dorps en stadgemeente.
Vlissingen is bijvoorbeeld een gemeente die behoorlijk aan t vergrijzen is.
En ik ken gemeenten die nog meer stads zijn dan Vliss die behoorlijk lijken op wat jij toeschrijft aan een dorpsgemeente.

Het omgekeerde is niet automatisch waar: dat men zich dus meer bezig houdt met de dingen waar het wel om gaat. Want waar en op welk gebied houden genoemde gemeenten zich meer bezig met de dingen waar het daadwerkelijk om gaat? In de genoemde gemeenten zitten ook mensen die alleen maar uit gewoonte gaan. Zit slapende jeugd. Zit jeugd die niet naar catechisatie gaat....enz.

Ik heb ook niet gezegd dat het omgekeerd automatisch waar is. En je laatste drie regels zal ik triest genoeg ook echt niet kunnen ontkennen.

Ho. Stop. Halt. Je eerste regel is een interpretatie. Het zich niet bezighouden met bijzaken is niet het Evangelie. Dat het bezighouden met bijzaken je in de weg kan staan, helemaal mee eens. Dat een gemeentecultuur wat dat betreft ook in de weg kan staan: helemaal mee eens. Maar het is niet omkeerbaar. Ik ken prima gezinnen, met heel eel (gezonde) aandacht voor uiterlijke zaken als kleding en haardracht, die op de door jouw beschreven wijze oog hebben voor het Evangelie.

Ik zei ook niet dat het niet bezighouden met bijzaken wel Evangelie is. Het gaat erom wanneer je je bezig houdt met waar het wel om gaat dat dat het Evangelie is.
En natuurlijk kan het ook samengaan. Letten op uiterlijkheden en op het Evangelie. Maar waar ik het steeds over heb is het alleen focussen op die uiterlijkheden en het Evangelie pas op de tweede plaats zetten of zelfs nog lager.

Verder denk ik dat je een persoonlijke mening over (en uitsplitsing van) hoofd- en bijzaken teveel verheft tot een gemeenschappelijk gevoel en daardoor chargeert. Want het idee van nietige en zondige mensjes, het vreeslijk onnodig druk maken over haar en kleding, in die visie herken ik mezelf niet terug. Dat het bestaat, prima. Mee eens. Maar ik deel niet de lading die je eraan verbindt.

Jij dan blijkbaar niet. Maar leg me dan maar es uit waarom er zoveel mensen zijn die de gergem gedag zeggen.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 27 aug 2005 19:40

snien schreef:Dat moet je niet te hard zeggen. De houding van veel gemeenteleden is behoorlijk afhankelijk van wat een dominee zegt.
(om zomaar een voorbeeldje te noemen: ik ken een gemeente waar de meisjes verplicht waren iets op hun hoofd te zetten tijdens cathechesatie. Deed je dat niet dan wsa je fout bezig. Toen kregen ze een andere dominee die zei dat pet/hoed niet hoeft omdat cathechesatie geen eredienst is en opeens zien de gemeenteleden het ook niet meer als probleem. Oke, t gaat hier niet om een preekvoorbeeld maar tis maar even om duidelijk te maken wat de invloed is van een dominee)

Volgens mij zeggen we dus hetzelfde. Ik citeer mezelf nog even: "Volgens mij heeft dit met prediking of predikant te maken". Deze heeft dus grote invloed op houding. Het is niet (de houding van) de gemeente zelf die wijzigt, er moet een oorzaak voor zijn.

Ik denk niet dat ik het verschil aangaf tussen dorps en stadgemeente.
Vlissingen is bijvoorbeeld een gemeente die behoorlijk aan t vergrijzen is.
En ik ken gemeenten die nog meer stads zijn dan Vliss die behoorlijk lijken op wat jij toeschrijft aan een dorpsgemeente.

Even goed kijken waar we vandaan kwamen. Daar waar jij bepaalde ontworstelingen toeschreef aan bepaalde gemeenten roep ik: ho, volgens mij komt dit enkel door externe ontwikkelingen en heeft dat niets te maken met de voortvarendheid van de gemeenteleden zelf.
Nee, ik was het die dat verschil inbracht. Daar waar jij het aan de genoemde gemeenten zelf toeschrijft dat zij zich ontworstelden aan
waar veel gemeenten blijven hangen in het noemen dat we zondige en nietige mensjes zijn (+ al die andere benamingen), het zich vreselijk onnodig druk maken over korte haren en lang broeken bij de vrouwen, gebruik van media en ga zo maar door........wordt er in die gemeenten veel meer gekeken naar waar het daadwerkelijk om gaat. En dat is het Evangelie. Jezus zelf. Zijn offer. Dat het wel degelijk mogelijk is Zijn kind te worden. En dat dat echt niet alleen gereserveerd is voor een klein select groepje wat zich focust op die eigen regeltjes/wetjes die ik net beschreef

daar schrijf ik het toe aan externe factoren. De ontwikkeling ed.
Overigens gaat het me niet om het verschil stad of dorp in geografisch perspectief, maar om cultuur. Daar waar sociale controle groot is omdat de halve straat kerkleden zijn en iedereen je gaan en staan kent is wat mij betreft dorpscultuur, en daar waar dit niet in die mate het geval is en je elkaar bewust op moet zoeken om contact te hebben etc een stadscultuur. Zo is Rijssen dus wat mij betreft meer dorp en Scheveningen meer stad.

Ik heb ook niet gezegd dat het omgekeerd automatisch waar is. En je laatste drie regels zal ik triest genoeg ook echt niet kunnen ontkennen.

Nee, maar je ging van het omgekeerde uit, althans, zo verwoordde je het. Verder kwam het over alsof de genoemde gemeenten een stapje voor waren op de rest. Mijn tegenvraag was dan ook, waar zijn deze gemeenten dan beter in?
Want als we teruggaan naar de kern van de zaak, en hierin meenemen je eigen woorden
Het christen-zijn moet juist gevoel van vrijheid en rijkdom geven. En dat ontbreekt er dus nogal es aan tegenwoordig.

Er wordt maar gehamerd op: we moeten eerst dit en we moeten eerst dat, er moeten vooral veel tranen vloeien..enz enz.....zoooooveel preken gaan tegenwoordig over wat we als mens allemaal moeten.

We moeten niks. God is het die in ons werkt. En het is allemaal Zijn genade als we Hem echt mogen leren kennen. Daar zit van ons helemaal niks bij.

dan kom ik op het volgende.
Ik krijg namelijk altijd het gevoel dat diegenen die het goede navolgen (het Evangelie, zonder die traditionele ballast) een streepje voor hebben. Eerder of makkelijker bekeerd worden. Meer betrokken zijn, meer zuiver bezig zijn met het ware Woord, en dus..... Volgens mij werkt God nog steeds hetzelfde als vroeger, en niet bij de zuiveren iets meer dan bij traditioneleren. Het is Gods genade alleen geef je zelf ook aan, en volgens mij staat niets Zijn genade in de weg om in de ontwikkelingsgebieden evengoed te werken, ookal is hun gerichtheid enkel op bijzaken.

Misschien moeten we ook voorzichtig de conclusie trekken dat daar waar we een verschrikkelijk heikel punt maken van elkaars zwarigheid of lichtigheid, we allemaal een beetje verkeerd bezig zijn en onszelf en onze groei in de weg staan? Dermate weinig goede dingen zien in je eigen kerkverband (als ik zo tussen de regels doorlees) lijkt me ook niet echt bevordelijk, (zeker niet wanneer het een dusdanig stokpaardje lijkt te worden dat zaken vrij gechargeerd gebracht moeten worden), net zo min als de bijzaken die anderen in de weg lijken te staan.
Overigens is dit geen commentaar, ik heb werk genoeg om mezelf goed in de gaten te houden, dus voel je niet aangevallen. Maar ik wilde het wel even noemen.
Het is denk ik erg genoeg dat we elkaar in 1 kerkverband al zo moeilijk lijken te vinden op gemeenschappelijke punten, en er veel meer toe geneigd zijn elkaars verschillen uit te vergroten.

Ik zei ook niet dat het niet bezighouden met bijzaken wel Evangelie is. Het gaat erom wanneer je je bezig houdt met waar het wel om gaat dat dat het Evangelie is.
En natuurlijk kan het ook samengaan. Letten op uiterlijkheden en op het Evangelie. Maar waar ik het steeds over heb is het alleen focussen op die uiterlijkheden en het Evangelie pas op de tweede plaats zetten of zelfs nog lager.

En juist het laatste.....daar herkennen maar weinig mensen zich in als ik zo her en der lees. Als jij het verwoordt zoals het er staat, dan herken ik mezelf en mijn kerkelijke gemeente daar niet in. Als je roept: het lijkt, alsof er kerkleden zijn, die het evangelie op plaats 2 of 3 enz, dan ga ik met je mee. De conclusie dat het hele kerkverband, inclusief het gros van de leden dat doet, nogmaals, dan deel ik je gevoel niet.
Dat men zich meer focust dan dat jij dat doet, is het daarmee per definitie "dodelijk"?

Jij dan blijkbaar niet. Maar leg me dan maar es uit waarom er zoveel mensen zijn die de gergem gedag zeggen.

Gezien de hoeveelheid aandacht die er alleen al op dit forum is voor specifiek de gergem, dan kan het niet anders of de gergem gaat groeien. :)
Maar ik ben de man van de cijfers, ik wil dat graag bevestigd zien. Ik heb geen jaarboekjes alhier, de gergem is de afgelopen jaren qua ledenaantal licht gestegen, maar ik kan dus niet beamen of dit enkel door een grote aanwas is in de gemeenten zelf of dat dit komt door mensen die van elders over komen. Het enige wat ik op dit moment alleen maar hoor en lees in het kerkblaadje hier uit de buurt is dat er inderdaad mensen vertrekken naar andere kerkverbanden, maar ook dat er een practisch evengrote aanwas is uit andere kerkverbanden. En ik blijf tot op heden dan ook maar eigenwijs bij mijn standpunt dat de stellingname dat er "zoveel mensen zijn ie de gergem gedag zeggen" een beetje overtrokken is.
Sterker nog, ik denk dat waar in de jaren 80/90 de mensen (om in wezen dezelfde redenen) vanuit de gergem naar de Bond trokken, dezelfde groep van nu niet kiest voor vertrek naar een ander kerkverband, maar veel eerder van binnenuit zal pogen de kerk op een beter spoor te krijgen. (of daarna alsnog vertrek zal volgen wegens verrichte inspanningen met weinig resultaat kan ik niet zeggen).

Maar goed, volgens mij ging het waar de gergem staat, niet waar ik sta.
Laten we ons liever iets meer richten op wat bindt, en op wat belangrijk is, en niet elkaars tekortkomingen uitlichten en benadrukken.

Back to topic wat mij betreft!

PeterD

Berichtdoor PeterD » 27 aug 2005 19:58

Raido schreef:Geloof veranderd nou eenmaal door de jaren heen, de gergem veranderd niet mee en blijft stug door varen of lopen met gigantische oogkleppen op, voor veel mensen is dat wat je allemaal zou moeten geloven en onderstrepen te hoog gegrepen.

Raido:
1. Leg even uit wat je bedoeld met "geloof veranderd nou eenmaal door de jaren heen" Wat veranderd er, de mens of God? IS de manier van zalig worden anders geworden de laatste jaren? Wat bedoel je?

2. Leg even uit wat je bedoeld met je oogkleppen. Wees concreet.

3. Wat zou je volgens jou in de GerGem allemaal moeten geloven wat voor veel mensen te hoog gegrepen is? Is het niet zo dat geloven voor álle mensen te hoog gegrepen zijn? Kwam dat niet door de zondeval? Verklaar je nader.

Terug naar “Archief”