snien schreef:Dat moet je niet te hard zeggen. De houding van veel gemeenteleden is behoorlijk afhankelijk van wat een dominee zegt.
(om zomaar een voorbeeldje te noemen: ik ken een gemeente waar de meisjes verplicht waren iets op hun hoofd te zetten tijdens cathechesatie. Deed je dat niet dan wsa je fout bezig. Toen kregen ze een andere dominee die zei dat pet/hoed niet hoeft omdat cathechesatie geen eredienst is en opeens zien de gemeenteleden het ook niet meer als probleem. Oke, t gaat hier niet om een preekvoorbeeld maar tis maar even om duidelijk te maken wat de invloed is van een dominee)
Volgens mij zeggen we dus hetzelfde. Ik citeer mezelf nog even: "Volgens mij heeft dit met prediking of predikant te maken". Deze heeft dus grote invloed op houding. Het is niet (de houding van) de gemeente zelf die wijzigt, er moet een oorzaak voor zijn.
Ik denk niet dat ik het verschil aangaf tussen dorps en stadgemeente.
Vlissingen is bijvoorbeeld een gemeente die behoorlijk aan t vergrijzen is.
En ik ken gemeenten die nog meer stads zijn dan Vliss die behoorlijk lijken op wat jij toeschrijft aan een dorpsgemeente.
Even goed kijken waar we vandaan kwamen. Daar waar jij bepaalde ontworstelingen toeschreef aan bepaalde gemeenten roep ik: ho, volgens mij komt dit enkel door externe ontwikkelingen en heeft dat niets te maken met de voortvarendheid van de gemeenteleden zelf.
Nee, ik was het die dat verschil inbracht. Daar waar jij het aan de genoemde gemeenten zelf toeschrijft dat zij zich ontworstelden aan
waar veel gemeenten blijven hangen in het noemen dat we zondige en nietige mensjes zijn (+ al die andere benamingen), het zich vreselijk onnodig druk maken over korte haren en lang broeken bij de vrouwen, gebruik van media en ga zo maar door........wordt er in die gemeenten veel meer gekeken naar waar het daadwerkelijk om gaat. En dat is het Evangelie. Jezus zelf. Zijn offer. Dat het wel degelijk mogelijk is Zijn kind te worden. En dat dat echt niet alleen gereserveerd is voor een klein select groepje wat zich focust op die eigen regeltjes/wetjes die ik net beschreef
daar schrijf ik het toe aan externe factoren. De ontwikkeling ed.
Overigens gaat het me niet om het verschil stad of dorp in geografisch perspectief, maar om cultuur. Daar waar sociale controle groot is omdat de halve straat kerkleden zijn en iedereen je gaan en staan kent is wat mij betreft dorpscultuur, en daar waar dit niet in die mate het geval is en je elkaar bewust op moet zoeken om contact te hebben etc een stadscultuur. Zo is Rijssen dus wat mij betreft meer dorp en Scheveningen meer stad.
Ik heb ook niet gezegd dat het omgekeerd automatisch waar is. En je laatste drie regels zal ik triest genoeg ook echt niet kunnen ontkennen.
Nee, maar je ging van het omgekeerde uit, althans, zo verwoordde je het. Verder kwam het over alsof de genoemde gemeenten een stapje voor waren op de rest. Mijn tegenvraag was dan ook, waar zijn deze gemeenten dan beter in?
Want als we teruggaan naar de kern van de zaak, en hierin meenemen je eigen woorden
Het christen-zijn moet juist gevoel van vrijheid en rijkdom geven. En dat ontbreekt er dus nogal es aan tegenwoordig.
Er wordt maar gehamerd op: we moeten eerst dit en we moeten eerst dat, er moeten vooral veel tranen vloeien..enz enz.....zoooooveel preken gaan tegenwoordig over wat we als mens allemaal moeten.
We moeten niks. God is het die in ons werkt. En het is allemaal Zijn genade als we Hem echt mogen leren kennen. Daar zit van ons helemaal niks bij.
dan kom ik op het volgende.
Ik krijg namelijk altijd het gevoel dat diegenen die het goede navolgen (het Evangelie, zonder die traditionele ballast) een streepje voor hebben. Eerder of makkelijker bekeerd worden. Meer betrokken zijn, meer zuiver bezig zijn met het ware Woord, en dus..... Volgens mij werkt God nog steeds hetzelfde als vroeger, en niet bij de zuiveren iets meer dan bij traditioneleren. Het is Gods genade alleen geef je zelf ook aan, en volgens mij staat niets Zijn genade in de weg om in de ontwikkelingsgebieden evengoed te werken, ookal is hun gerichtheid enkel op bijzaken.
Misschien moeten we ook voorzichtig de conclusie trekken dat daar waar we een verschrikkelijk heikel punt maken van elkaars zwarigheid of lichtigheid, we allemaal een beetje verkeerd bezig zijn en onszelf en onze groei in de weg staan? Dermate weinig goede dingen zien in je eigen kerkverband (als ik zo tussen de regels doorlees) lijkt me ook niet echt bevordelijk, (zeker niet wanneer het een dusdanig stokpaardje lijkt te worden dat zaken vrij gechargeerd gebracht moeten worden), net zo min als de bijzaken die anderen in de weg lijken te staan.
Overigens is dit geen commentaar, ik heb werk genoeg om mezelf goed in de gaten te houden, dus voel je niet aangevallen. Maar ik wilde het wel even noemen.
Het is denk ik erg genoeg dat we elkaar in 1 kerkverband al zo moeilijk lijken te vinden op gemeenschappelijke punten, en er veel meer toe geneigd zijn elkaars verschillen uit te vergroten.
Ik zei ook niet dat het niet bezighouden met bijzaken wel Evangelie is. Het gaat erom wanneer je je bezig houdt met waar het wel om gaat dat dat het Evangelie is.
En natuurlijk kan het ook samengaan. Letten op uiterlijkheden en op het Evangelie. Maar waar ik het steeds over heb is het alleen focussen op die uiterlijkheden en het Evangelie pas op de tweede plaats zetten of zelfs nog lager.
En juist het laatste.....daar herkennen maar weinig mensen zich in als ik zo her en der lees. Als jij het verwoordt zoals het er staat, dan herken ik mezelf en mijn kerkelijke gemeente daar niet in. Als je roept: het lijkt, alsof er kerkleden zijn, die het evangelie op plaats 2 of 3 enz, dan ga ik met je mee. De conclusie dat het hele kerkverband, inclusief het gros van de leden dat doet, nogmaals, dan deel ik je gevoel niet.
Dat men zich meer focust dan dat jij dat doet, is het daarmee per definitie "dodelijk"?
Jij dan blijkbaar niet. Maar leg me dan maar es uit waarom er zoveel mensen zijn die de gergem gedag zeggen.
Gezien de hoeveelheid aandacht die er alleen al op dit forum is voor specifiek de gergem, dan kan het niet anders of de gergem gaat groeien.
Maar ik ben de man van de cijfers, ik wil dat graag bevestigd zien. Ik heb geen jaarboekjes alhier, de gergem is de afgelopen jaren qua ledenaantal licht gestegen, maar ik kan dus niet beamen of dit enkel door een grote aanwas is in de gemeenten zelf of dat dit komt door mensen die van elders over komen. Het enige wat ik op dit moment alleen maar hoor en lees in het kerkblaadje hier uit de buurt is dat er inderdaad mensen vertrekken naar andere kerkverbanden, maar ook dat er een practisch evengrote aanwas is uit andere kerkverbanden. En ik blijf tot op heden dan ook maar eigenwijs bij mijn standpunt dat de stellingname dat er "zoveel mensen zijn ie de gergem gedag zeggen" een beetje overtrokken is.
Sterker nog, ik denk dat waar in de jaren 80/90 de mensen (om in wezen dezelfde redenen) vanuit de gergem naar de Bond trokken, dezelfde groep van nu niet kiest voor vertrek naar een ander kerkverband, maar veel eerder van binnenuit zal pogen de kerk op een beter spoor te krijgen. (of daarna alsnog vertrek zal volgen wegens verrichte inspanningen met weinig resultaat kan ik niet zeggen).
Maar goed, volgens mij ging het waar de gergem staat, niet waar ik sta.
Laten we ons liever iets meer richten op wat bindt, en op wat belangrijk is, en niet elkaars tekortkomingen uitlichten en benadrukken.
Back to topic wat mij betreft!