caprice schreef:Aragorn, wie is McCheney?
Aragorn, caprice bedoeld wellicht dat je zijn naam verkeerd schrijft.
Zie bijvoorbeeld: http://oud.refdag.nl/kl/980422kl07.html
Het is geen familie van de Amerikaanse Vice-President...
Moderator: Moderafo's
caprice schreef:Aragorn, wie is McCheney?
Riska schreef:Traditie is volgens Van Dale:
"Van generatie op generatie overgeleverde gewoonten of cultuurgoederen..."
Tweede betekenis:"bezitsoverdracht, levering".
Ik denk dat in vele gevallen gewoonte en traditie door elkaar gehaald worden. Ook in wat ik allemaal hierboven heb gelezen.
Wanneer wij staan in de traditie van de kerk, dan wil dat zeggen in wat de voorvaderen hebben beleden. In de traditie van de kerk behoren de Belijdenisgeschriften, zoals de Heidelbergsche Catechismus, de Dordtse Leerregels, de Nederlandsche Geloofsbelijdenis, maar ook de Apostolische Geloofsbelijdenis of de Belijdenis van Nicea.
Hoe wij dat per kerk invullen is gewoonte en heeft in de zin van wat traditie betekent, eigenlijk niks te maken.
Gewoonte is: hoe Avondmaal gevierd wordt - en wie kerkordelijk aan mag gaan -, Kinderdoop of Volwassendoop, op beide, de liturgie zoals die in de kerkdienst plaatsvindt - (Votum, groet, schuldbelijdenis, Genadeverkondiging, het al dan niet voorlezen van de Wet, de prediking, het gebed, de zegen). Zij zijn alle gestoeld op de traditie: op wat wij belijden en dat is de Gekruisigde en Opgestane Heer.
Wat mijzelf betreft: een bepaalde gewoonte in onze eigen kerk, dus de vertrouwde liturgie, geeft mij ruimte om mijn geloof te doen versterken en bevestigt de traditie waarin ik sta.
Riska
johannes1 schreef:Socrates schreef:johannes1 schreef:Socrates schreef:johannes1 schreef:-het avondmaal vieren als een soort sacraal ritueel ipv als een avondmaal.
het avondmaal is ook heilig, daarom heet het ook het Heilig Avondmaal.
Nou, dát is dus een traditie
of niet, want de bijbel leert het ons, of is dat ook traditie?
wát leert de Bijbel ons dan precies volgens jou, aangaande het avondmaal?
vooral 1 corinthe 10 spreekt er over. het breken van het brood en vergieten van de wijn. hoofdstuk 11 spreekt over hoe aan te gaan en ook 2 corinthe 13 spreekt daarover
Zareb schreef:caprice schreef:Het gaat niet om het natuurlijke brood, maar om het geestelijke Brood. Dat weet jij ook wel.
Misschien hebben wij het wel teveel vergeestelijkt.
(overigens een mooi plaatje in je profiel, ik heb hem in het zwart.)
caprice schreef:Het gaat niet om het natuurlijke brood, maar om het geestelijke Brood. Dat weet jij ook wel.
Marnix schreef:caprice schreef:Het gaat niet om het natuurlijke brood, maar om het geestelijke Brood. Dat weet jij ook wel.
Waarom deed Jezus het dan anders dan wij nu doen? Natuurlijk is het symbolisch.... maar moeten we daarom de vormen helemaal gaan veranderen? Waarom zouden we het niet zo vieren als Hij het instelde. Of het symbolisch is doet er toch niet toe.... de vraag is niet of we het op de huidige manier mogen vieren.... maar of we het moeten of dat het ook anders mag. Zo ja, waarom doen we dat dan niet? Omdat het traditie is en eigen gemaakte tradities belangrijker zijn dan de door Jezus ingestelde manier?
Marnix schreef:ik dacht dat we ons niet zo door menselijke gedachten moesten leiden omdat Gods opdracht belangrijker is dan wat voor ons mensen practisch is
Maar ehm, bij het avondmaal gaat het volgens mij om brood en wijn.... Het paaslam dat bji het Pascha hoorde noemt Jezus niet. Hij zegt niet: Dit vlees is mijn lichaam terwijl hij een stuk van het paaslam afsnijdt.
Het paaslam wees juist op Christusm en Zijn offer.... Bij het nieuwe verbond werd het pascha vervangen door het het avondmaal zoals Jezus dat instelde.... waarbij geen paaslam meer wees op een offer dat nog zou komen.... maar brood en wijn wezen op het bloed en de wijn die door Hem was vergoten....
Ik lees ook nergens in het nieuwe testament dat de gemeente samenkwam om het paaslam te snijden.... wel dat de joodse wetten die op de komst van jezus wezen hadden afgedaan... en dat de gemeente samen kwam en het brood brak.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 17 gasten