Aragorn schreef:jas schreef:De Waarheid waar de Heere lust aan heeft, legt Hij ook Zelf in de harten van Zijn kinderen. Daardoor kunnen zij voor Hem een aangenaam reukoffer voortbrengen.
Toch vind ik dat altijd een beetje een gevaarlijke redenering. Dan kun je toestanden krijgen waarin alles wat een kind van God zegt als de zuivere waarheid omtrent God's Woord aangemerkt wordt, terwijl hij misschien wel niks afweet van een juiste exegesen. Volgens mij zeggen ze dat in de OGG en GGiN ook..
Ja ik onderken het gevaar wat je hier beschrijft. Echter, alles wat een kind van God zegt, moet getoetst kunnen worden aan de Bijbel. Die toetsing is tegenwoordig veel te zwak. Onze oudvaders waren daar veel scherper in, hadden blijkbaar meer Geesteslicht en waren polemisch veel beter onderlegd. Tegenwoordig zijn we te sparend naar elkaar, maar dat houdt onherroepelijk in concessies doen aan de scherpte van het Woord. Hierdoor is het tegenwoordig nauwelijks nog mogelijk een discussie te voeren op het scherp van de snede. Elke keer als de ontrafeling te dichtbij komt, beroept men zich op het argument kwetsen waardoor de kern nooit bloot komt te liggen.