Ware leer, een onzinnig begrip

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 dec 2004 22:27

Aragorn schreef:
jas schreef:De Waarheid waar de Heere lust aan heeft, legt Hij ook Zelf in de harten van Zijn kinderen. Daardoor kunnen zij voor Hem een aangenaam reukoffer voortbrengen.

Toch vind ik dat altijd een beetje een gevaarlijke redenering. Dan kun je toestanden krijgen waarin alles wat een kind van God zegt als de zuivere waarheid omtrent God's Woord aangemerkt wordt, terwijl hij misschien wel niks afweet van een juiste exegesen. Volgens mij zeggen ze dat in de OGG en GGiN ook..

Ja ik onderken het gevaar wat je hier beschrijft. Echter, alles wat een kind van God zegt, moet getoetst kunnen worden aan de Bijbel. Die toetsing is tegenwoordig veel te zwak. Onze oudvaders waren daar veel scherper in, hadden blijkbaar meer Geesteslicht en waren polemisch veel beter onderlegd. Tegenwoordig zijn we te sparend naar elkaar, maar dat houdt onherroepelijk in concessies doen aan de scherpte van het Woord. Hierdoor is het tegenwoordig nauwelijks nog mogelijk een discussie te voeren op het scherp van de snede. Elke keer als de ontrafeling te dichtbij komt, beroept men zich op het argument kwetsen waardoor de kern nooit bloot komt te liggen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 dec 2004 22:37

Eens. Daarom kun je denk ik beter gewoon gelijk toetsen aan de bijbel ipv kinderen van God de waarheid in pacht geven.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 dec 2004 22:52

Aragorn schreef:Eens. Daarom kun je denk ik beter gewoon gelijk toetsen aan de bijbel ipv kinderen van God de waarheid in pacht geven.

Ja maar dat wordt hier toch echt niet gewaardeerd hoor.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 dec 2004 22:59

jas schreef:
Aragorn schreef:Eens. Daarom kun je denk ik beter gewoon gelijk toetsen aan de bijbel ipv kinderen van God de waarheid in pacht geven.

Tja, het blijft natuurlijk de toon die de muziek maakt, en ook dan zullen mensen niet blij zijn als hun mooie theorieen onjuist verklaard worden (me incluis :wink: ).

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 13 dec 2004 23:15

Als je geen leer meer hebt dan kun je je focussen om hetgeen Jezus tegen ons zegt, zonder dat je beïnvloedt wordt door allerhande invloeden van de leer. Dit geeft mensen de kans op zich te herbezinnen en hun leven opnieuw in te vullen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 dec 2004 23:56

Sabra schreef:Als je geen leer meer hebt dan kun je je focussen om hetgeen Jezus tegen ons zegt, zonder dat je beïnvloedt wordt door allerhande invloeden van de leer. Dit geeft mensen de kans op zich te herbezinnen en hun leven opnieuw in te vullen.

Dat is klinkklare onzin. Je hebt sowieso een leer, ook als je geen leer hebt. Dan is dat nl. je leer.
Jezus zegt; "leert van Mij dat ik zachtmoedig ben, en nederig van hart". Matth 11:29
In spreuken 1:8; "Mijn zoon! hoor de tucht uws vaders, en verlaat de leer uwer moeder niet".
Matth. 28:19; "Gaan dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in den Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb".
Luk. 21:37; "Des daags nu was Hij lerende in den tempel; maar des nachts ging Hij uit, en vernachtte op den berg, genaamd den Olijfberg".
Matth. 22: 29; Maar Jezus antwoordde en zeide tot hen: Gij dwaalt, niet wetende de Schriften, noch de kracht Gods.
Joh. 3:9-10; "Nicodemus antwoordde en zeide tot Hem: Hoe kunnen deze dingen geschieden? Jezus antwoordde en zeide tot hem: Zijt gij een leraar van Israël, en weet gij deze dingen niet?

De kennis en onderwijs van en in de Schrift is dus noodzakelijk tot de zaligheid. Het feit dat een leer die 100% zuiver is, bij ons mensen niet gevonden wordt, moet ons voor God in de schuld brengen. Het is eigenlijk te gek voor woorden om te zeggen, we krijgen het hier toch niet zuiver, dus schaffen we het maar af. Paulus zegt"(om naast alle genoemde teksten er nog maar eens één te noemen) in Rom. 10:14; "En hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben?"
En in vers 17; "Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods".
Het is al zo triest gesteld met de kennis van de Schrift hier, en dan wou je een leer maar helemaal afschaffen? Ja, dat is hetzelfde als de scholen afschaffen omdat er toch altijd domme mensen zullen blijven.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 dec 2004 00:28

Ik ben het denk ik toch redelijk met jas eens. Echt een 100% zuivere leer is onmogelijk, maar ik denk dat het wel nuttig is om na gedegen onderzoek een bepaalde exegese op te stellen die misschien niet onwrikbaar objectief waar en heilig is, maar wel aannemelijker dan andere theorieen. Anders verzint iedereen voor zichzelf wel een leer (want je moet toch een bepaald referentiekader voor jezelf scheppen), en wordt het helemaal niks.

Tuurlijk, er zullen ook over die opgestelde leer genoeg meningsverschillen zijn, dat zien we om ons heen. Maar het is allicht beter dan wanneer iedereen z'n eigen theorietjes bedenkt.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 14 dec 2004 00:55

Aragorn schreef:Ik ben het denk ik toch redelijk met jas eens.

Nou, dan kan dit topic toch wel dicht? Want dit is toch menselijkerwijs wel het meest haalbare. :D

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 dec 2004 01:12

jas schreef:
Aragorn schreef:Ik ben het denk ik toch redelijk met jas eens.

Nou, dan kan dit topic toch wel dicht? Want dit is toch menselijkerwijs wel het meest haalbare. :D

Hehe, absoluut! :mrgreen: 8)

caprice

Berichtdoor caprice » 14 dec 2004 07:33

jas schreef:

Nee, dat kan wel eens verkeerd in het vlees vallen. Waarom anders al die kerkscheuringen? Soms is het misschien wel nodig ook om al die hoogmoed te verbreken en mensen terug aan de grond te brengen als ze terug moeten blikken.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 14 dec 2004 07:39

Ik vind de huidige gegeven leren absoluut niet voldoende om te komen tot het uitvoeren van Gods plan met mensen. Dergelijke hoofdstromen zorgen er enkel voor dat men in een keurslijf geperst wordt, en dat het opperen van andere ideeën vaak wordt bestraft met censuur. Denk alleen maar aan dr. K. van der Zwaag.

Ik denk dat kerken zich absoluut niet moeten mengen in het omschrijven van een bepaald kader waar binnen geloofd kan worden. Zij moet enkel de bijbelse hoofdstroom weergeven, en dat is het geloof in Jezus Christus en het navolgen van Hem. Een kerk moet dus niet elk onderdeel van het leven voor de gelovigen gaan invullen. Dit is helaas wel gebeurd met het definiëren van de bepaalde leerstellingen. Hierdoor wordt de gelovige zo veel afgenomen dat hij of zij niet langer de bijbel als kader heeft, maar enkel de leer.

Ieder mens heeft zijn eigen verantwoordelijkheid ten opzichte van God. Door het scheppen van bepaalde kaders wordt deze verantwoordelijkheid teniet gedaan en wordt er en tweede surrogaat verantwoordelijkheid ten opzichte van de kerk en de leer gecreëerd. De kerk kan enkel voorbeelden geven, maar nooit voorschrijven hoe het een en ander op geloofsgebied zou moeten gebeuren of plaatsvinden of wat er precies geloofd moet worden.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 14 dec 2004 10:19

Sabra schreef:Ik denk dat kerken zich absoluut niet moeten mengen in het omschrijven van een bepaald kader waar binnen geloofd kan worden. Zij moet enkel de bijbelse hoofdstroom weergeven, en dat is het geloof in Jezus Christus en het navolgen van Hem.

Maar dat klopt niet wat je nu zegt. Het weergeven van een hoofdlijn m.b.t. het geloof in Jezus Christus is als leer absoluut niet afdoende. Zelfs Jezus Zelf waarschuwt daartegen als Hij zegt; "Alsdan, zo iemand tot ulieden zal zeggen: Ziet, hier is de Christus, of daar, gelooft het niet". (Matth. 24:23)
Er is dus duidelijk een leer nodig om te kunnen weten of iemand op de juiste manier op Christus wijst. Hoe kun je anders de geesten onderscheiden of ze uit God zijn, als je de kennis die tot dat onderscheid noodzakelijk is, mist?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 dec 2004 10:24

Ik zie enige vorm van biblicisme....

24 Want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan, en zullen grote tekenen en wonderheden doen, alzo dat zij (indien het mogelijk ware) ook de uitverkorenen zouden verleiden.
25 Ziet, Ik heb het u voorzegd!

zijn de twee verzen die er op volgen, het gaat hier niet om de leer van Christus. Maar de opstanding van valse messiassen die zeggen dat zei Christus zijn, en dat is toch net iets anders als de leer van Christus..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 14 dec 2004 10:34

Raido schreef:Ik zie enige vorm van biblicisme....

24 Want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan, en zullen grote tekenen en wonderheden doen, alzo dat zij (indien het mogelijk ware) ook de uitverkorenen zouden verleiden.
25 Ziet, Ik heb het u voorzegd!

zijn de twee verzen die er op volgen, het gaat hier niet om de leer van Christus. Maar de opstanding van valse messiassen die zeggen dat zei Christus zijn, en dat is toch net iets anders als de leer van Christus..

Nee dat is niet iets anders. Als het voor het één geldt, net zo goed voor het ander. Als 2 kerken met totaal verschillende leren en ook andere ideeën over Christus zeggen, bij ons is de waarheid, dan kan het niet anders dan dat er toch minstens één fout zit. Het gaat er dus niet om, zomaar blindelings iedereen te volgen die Christus preekt, maar men moet door onderzoek van de Schriften weten in welke weg en op welke manier Christus gevolgd wil worden.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 dec 2004 10:39

Natuurlijk is dat zo! maar die tekst is gewoon anders bedoeld...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”