Christenreis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 28 dec 2004 19:22

die tante :lol: |:)| we zijn het allemaal met u eens.

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 28 dec 2004 22:33

Yael schreef:die tante :lol: |:)| we zijn het allemaal met u eens.

... dat ik dat nou toch mag meemaken :)
God geve mij, Jeruzalem,
dat ik eens op een dag
een pelgrim aan uw poorten ben
en dat ik binnen mag.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 03 jan 2005 19:58

Toen zei EVANGELIST: "Als dit uw toestand is, waarom staat u dan stil?" Hij antwoordde: "Omdat ik niet weet, waar ik heengaan zal." Toen gaf hij hem een perkamenten rol, waarin deze woorden geschreven stonden: "Vlied te toekomende toorn." (Matth.3:7). De man las dus in deze rol en zeer bedroefd ziende op EVANGELIST zei hij: "Waar moet ik heen vlieden?" Toen zei EVANGELIST, terwijl hij met zijn vinger over een zeer wijd veld wees: "Ziet u daarginds wel een klein, eng poortje?" (Matth.7:13). De man zei: "Neen." Toen zei de ander: "Ziet u daar dan ook niet een schijnend licht?" (Ps.119:105; 2 Petr.1:19). Hij zei: "Wel, mij dunkt ja." "Wel", zei EVANGELIST, "houd uw oog maar op dat licht en ga daar recht op aan, zo zult u dat poortje wel zien; en wanneer u er aan klopt, zal u gezegd worden, wat u te doen staat."

vraag 9: Evangelist wees Christen op de Enge Poort.

a. wie of wat wordt met de Enge Poort bedoeld? (Luk. 13:24; Joh. 10:7)
b. Christen zag de poort niet. hoe komt dat? (Jer. 5:21; Ezech. 12:2; Joh. 3:19)
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 03 jan 2005 20:46

a. de wedergeboorte of Jezus?

b. omdat ie naar beneden keek naar zn eigen, (en niet de zaligheid buiten zichzelf in Jezus zag/zocht.)

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 03 jan 2005 20:49

a. de enge poort is de weg naar het eeuwige leven

b. de mens heeft van nature de wereld liever dan het leven
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 03 jan 2005 21:01

johannes1 schreef:vraag 9: Evangelist wees Christen op de Enge Poort.

a. wie of wat wordt met de Enge Poort bedoeld? (Luk. 13:24; Joh. 10:7)
b. Christen zag de poort niet. hoe komt dat? (Jer. 5:21; Ezech. 12:2; Joh. 3:19)

a. ik denk dat met de Enge Poort de "deur tot God word bedoeld". Wij moeten gaan geloven. Wij moeten ons willen aansluiten bij de kudde. En dat is zo moeilijk. Wij weten wel dat we alleen door het bloed van Christus tot God kunne komen, maar we vinden het vaak moelijk/eng om dat aan te nemen. Wij moeten ons oog houden om Het Licht (=Christus) en dan komen we door de Enge Poort. ( kvond het een beetje moeilijk om te verwoorden, dus ik hoop maar dat jullie het snappen)

b. hij was horende doof en ziende blind. Hij was hoogmoedig
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

caprice

Berichtdoor caprice » 03 jan 2005 21:09

a. Met de enge poort wordt de wedergeboorte bedoeld.

b. Omdat hij, en wij met hem van nature zo blind zijn. Wij moeten ziende gemaakt worden. Wij, dwaas en harteloos volk, willen ook niet zien, willen niet horen.
wij zien en horen niet omdat wij wederspannig zijn, tegen God. Wij willen Hem niet dienen. We zijn van het heilspoor afgegaan, ja wij, en onze vaderen tevens. Wat kan het dan donker zijn in het leven van zo iemand. Daarom is het ook zo'n groot wonder als wij van blind nog eens ziende gemaakt mochten worden, en onze hoogmoed verbroken mocht worden, als die Zon der gerechtigheid onze weg nog eens mocht komen te verlichten.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 03 jan 2005 21:24

22 Wendt U naar Mij toe, wordt behouden, alle gij einden der aarde! want Ik ben God, en niemand meer. (Jesaja 45:22)

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 11 jan 2005 22:08

Toen zag ik ook, dat de man begon te lopen, maar hij was nog niet ver van zijn huis af, of zijn vrouw en kinderen bemerkten dat en begonnen hem te roepen, dat hij terug zou keren; maar hij stak zijn vingers in zijn oren, en riep: "Leven, leven, eeuwig leven!" en zag niet eens om, maar vluchtte rechtdoor tot midden op de vlakte (Gen.19:17)

vraag 10: Christen deed zijn vingers in zijn oren.

a. waarom deed hij dat?
b. voor wat moet jij de vingers in de oren doen?

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 11 jan 2005 22:17

a. om het geroep van zijn vrouw en kinderen niet te horen. Zodat hij zich niet kon bedenken en weer terugkeren.

b. voor het geroep van de duivel en zijn aanhangers.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 13 jan 2005 08:07

...helemaal eens met mw...
Christen moest niet treuzelen, anders zou hij afgeleid worden: reik naar Christus, want dat is ontkomen naar het gebergte en we moeten niet stilstaan voor we daar zijn.
God geve mij, Jeruzalem,

dat ik eens op een dag

en dat ik binnen mag.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 22 feb 2005 19:34

komen er nog nieuwe vragen?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 22 feb 2005 21:22

als er nog belangstelling is wel

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 22 feb 2005 21:25

johannes1 schreef:als er nog belangstelling is wel

... daar is zeker belangstelling voor.
God geve mij, Jeruzalem,

dat ik eens op een dag

en dat ik binnen mag.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 22 feb 2005 22:24

dat heb ik tenminste wel

Terug naar “Archief”