Berichtdoor try » 06 jan 2005 14:29
Dag Rosechild,
Zolang er niets aan de hand is en we gewoon een prettig leven hebben is de optie om in God te geloven misschien niet aannemelijk. Onze vitaliteit en persoonlijkheid staan ons dan gemakkelijk toe om zaken als God, hel, hemel enz. niet te geloven. We voelen ons sterk en hebben een eigen visie, die we ook nog eens goed kunnen beargumenteren.
Nu zou je natuurlijk kunnen zeggen (zoals ik Connie Palmen pas hoorde zeggen): ja, bij rampen, dood en onheil, dan kunnen we onze werkelijkheid niet meer begrijpen en willen we op zoek naar iets dat groter is dan die verschrikkelijke werkelijkheid van rampen. Ze bedoelt te zeggen: zo verzint de mens zich een God om zich te troosten. Echter Connie Palmen zegt dan: helaas, het is een uitvlucht, rampen en ongelukken zijn zeer pijnlijk, maar ze horen gewoon bij de werkelijkheid, waar we machteloos tegenover staan.
Toch, Rosechild, is de kern van de godsdienst uiteindelijk niet het eigen belang om van de misère en de rampen af te komen. Een God, die ontstaat, omdat we in de problemen zitten leidt niet tot de diepste betekenis van het bestaan van God. Hoewel er op dit forum af en toe wel eens zo gesproken wordt (en inderdaad zelfs wel eens gedreigd met straf en hel).
Nee, de diepste overtuiging van het geloof in God is een zaak van het hart. Daar waar we ontferming voelen, liefde. De allerdiepste grond van ons bestaan ligt niet in de vergankelijke wereld. Maar ons leven wordt op een andere plek verborgen en bewaard (het ligt verborgen bij God). Wij zijn niet eeuwig alleen. Een diepe liefde zoekt ons rusteloos.
Als christen, zie ik die liefde uitgedrukt in het smartelijke einde van Jezus, die Zijn hele leven heeft overgegeven aan Zijn Vader. Hij werd verteerd door ijver om goed te doen en het werk van God Zijn Vader voor mensen te volbrengen. Zelfs pijn, hoon, smart en de dood heeft hij geduldig en vrijwillig gedragen om de liefde van God tot mensen niet op te hoeven geven. Daarom is Hij ook opgestaan uit de dood. De liefde overwint alles. Deze intense gebeurtenis is voor eens en altijd het teken, dat God ons bemint. Jezus leeft en wij met hem. Wij zullen leven met Hem, ook al zijn wij gestorven.
Bewonder met mij deze Heer, Jezus Christus. Heb Hem lief, zoals Hij ons liefheeft en ondervind ook de grote liefde, die mij als volgeling van Christus tot nieuw leven heeft gewekt. Roep Zijn Naam, lees Zijn leven en zeg me of Hij jou al niet kent en zoekt om je eeuwig leven te schenken. De eeuwigheid is lang. God weet het.
hartelijke groet,
try