Zonder consequentie hemel/hel toch geloven..?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rosechild
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rosechild » 05 jan 2005 21:16

jas schreef:
rosechild schreef:
ik geloof er nu eenmaal niet in, dat heeft niks met naieviteit te maken.
misschien heb ik wel een andere god die zegt dat de hel niet bestaat, weet jij veel! Je kent me niet eens, hou je opmerkingen dan ook maar voor je.
ik verspil ook verder geen woorden meer aan iemand als jij, tenzij je nog meer "goede"opmerkingen hebt. :?

Ja ik heb er nog één al zul je die niet leuk vinden.
Als jij nu een god hebt die zegt dat de hel niet bestaat dan hoop ik dat je voor je sterft kennis maakt met de God die zegt dat de hel wel bestaat. Anders zul je er achter komen dat jouw 'god' je je hele leven heeft voorgelogen. Dit zeg ik niet om je te kwetsen, maar om je ernstig te waarschuwen.

mag ik even heel hard lachen :lol:

dan hoop ik dat voordat jij sterft er helemaal niks is voor jou na het leven, zodat jij je je hele leven volgens iets hebt geleeft dat ook niet waar is.
en al bestaat de hel wel, dan kom ik daar niet in, want al heb ik dan niet volgens de bijbel geleeft, je kunt ook prima en goed leven zonder de bijbel hoor... :idea:
gods hand creeërt prachtige dingen

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 jan 2005 21:50

Hoezo? Zijn christenen dan niet gelukkig? Ik zal je zeggen, zelfs al zou God niet bestaan, waar ik overigens niet aan twijfel, dan nog zou ik van het geloof geen spijt hebben gehad. Maar ik weet dat Hij bestaat...

Ik ben het dit keer helemaal met Jas eens.... ik hoop dat je God ook mag leren kennen.... en wat Hij je kan geven.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

rosechild
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rosechild » 05 jan 2005 22:16

ik zeg niet dat jullie niet geukkig zijn, dat geloof ik ook niet, volgens mij denken jullie eerder dat b.v.ik niet gelukkig of zondig leef...de hele tijd tijd met je: ik hoop dat je god leert kennen etc. dat wil ik helemaal niet. ik vind mijn leven prima zo...waarom kunnen jullie niet gewoon acceptren dat er mensen zijn die nu eenmaal niet geloven i.p.v. de hele tijd ik hoop dat je god leert kennen. dat hoeft toch helemaal niet. als ik niet in de hel geloof, geloof ik daar niet in..klaar. en dan hoeft jas niet meteen aan te komen met ik hoop dat je erachter komt dat het wel zo is....
gods hand creeërt prachtige dingen

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 jan 2005 23:06

Tja.... maar verplaats je eens in mij bijvoorbeeld..... Kun je voorstellen dat het geloof voor mijn leven zo'n verrijking is dat ik graag wil dat anderen dat ook krijgen? En kan je je voorstellen dat, gezien wat het christelijk geloof zegt over hemel en hel, we anderen ook over Christus willen vertellen?

Ik geloof ook dat jij een prima leven hebt.... maar wat als het christelijk geloof wel klopt? Dan mis je de kans op een prima leven na dit leven... en met het oog daarop vertellen mensen je over God....

Misschien dat als je het zo bekijkt, je het iets meer kan voorstellen... door in plaats van te kijken wat jij denkt.... te kijken naar wat anderen geloven... dan kun je het misschien iets beter begrijpen...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

try

Berichtdoor try » 06 jan 2005 14:29

Dag Rosechild,

Zolang er niets aan de hand is en we gewoon een prettig leven hebben is de optie om in God te geloven misschien niet aannemelijk. Onze vitaliteit en persoonlijkheid staan ons dan gemakkelijk toe om zaken als God, hel, hemel enz. niet te geloven. We voelen ons sterk en hebben een eigen visie, die we ook nog eens goed kunnen beargumenteren.

Nu zou je natuurlijk kunnen zeggen (zoals ik Connie Palmen pas hoorde zeggen): ja, bij rampen, dood en onheil, dan kunnen we onze werkelijkheid niet meer begrijpen en willen we op zoek naar iets dat groter is dan die verschrikkelijke werkelijkheid van rampen. Ze bedoelt te zeggen: zo verzint de mens zich een God om zich te troosten. Echter Connie Palmen zegt dan: helaas, het is een uitvlucht, rampen en ongelukken zijn zeer pijnlijk, maar ze horen gewoon bij de werkelijkheid, waar we machteloos tegenover staan.

Toch, Rosechild, is de kern van de godsdienst uiteindelijk niet het eigen belang om van de misère en de rampen af te komen. Een God, die ontstaat, omdat we in de problemen zitten leidt niet tot de diepste betekenis van het bestaan van God. Hoewel er op dit forum af en toe wel eens zo gesproken wordt (en inderdaad zelfs wel eens gedreigd met straf en hel).

Nee, de diepste overtuiging van het geloof in God is een zaak van het hart. Daar waar we ontferming voelen, liefde. De allerdiepste grond van ons bestaan ligt niet in de vergankelijke wereld. Maar ons leven wordt op een andere plek verborgen en bewaard (het ligt verborgen bij God). Wij zijn niet eeuwig alleen. Een diepe liefde zoekt ons rusteloos.

Als christen, zie ik die liefde uitgedrukt in het smartelijke einde van Jezus, die Zijn hele leven heeft overgegeven aan Zijn Vader. Hij werd verteerd door ijver om goed te doen en het werk van God Zijn Vader voor mensen te volbrengen. Zelfs pijn, hoon, smart en de dood heeft hij geduldig en vrijwillig gedragen om de liefde van God tot mensen niet op te hoeven geven. Daarom is Hij ook opgestaan uit de dood. De liefde overwint alles. Deze intense gebeurtenis is voor eens en altijd het teken, dat God ons bemint. Jezus leeft en wij met hem. Wij zullen leven met Hem, ook al zijn wij gestorven.

Bewonder met mij deze Heer, Jezus Christus. Heb Hem lief, zoals Hij ons liefheeft en ondervind ook de grote liefde, die mij als volgeling van Christus tot nieuw leven heeft gewekt. Roep Zijn Naam, lees Zijn leven en zeg me of Hij jou al niet kent en zoekt om je eeuwig leven te schenken. De eeuwigheid is lang. God weet het.

hartelijke groet,

try

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 jan 2005 14:31

Mensen accepteer het toch dat andere mensen geloof niet nodig vinden, zie wil niet, punt. Dan houd het toch gewoon op? Bid dan alleen, en val haar en andere er niet mee lastig...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

try

Berichtdoor try » 06 jan 2005 14:42

Raido schreef:Mensen accepteer het toch dat andere mensen geloof niet nodig vinden, zie wil niet, punt. Dan houd het toch gewoon op? Bid dan alleen, en val haar en andere er niet mee lastig...

Er zijn een paar argumenten om toch te reageren:

1. iemand, die op dit forum reageert stelt wel iets aan de orde, dat hem/ haar kennelijk intereseert; het is beleefd om te antwoorden
2. Ieder mens is religieus, zij het dat het heel verschillend tot uiting kan komen (zelf door een sterk gevoel van onafhankelijkheid en anti-uitingen); het is de kunst om te proeven, dat er toch grote levensvragen achter schuil gaan.
3. Religie is door wetenschap, individualisme en Verlichting lange tijd als ahterhaald en not-done betiteld; die tijd is nu voorbij.
4. Soms behoeft een te rigide uitleg van het christendom (wetten, regels, plichten, bangmakerij en leerstellige dogma's) enige aanvulling in de vorm van uitleg over de kern van de godsdient: de ontferming en barmhartigheid van God
5. Een debat op een forum mag ook best in de vorm van tegen-stellingen gevoerd worden, zonder dat iemand voor de ander moet buigen.

try

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 jan 2005 15:02

Ik hoop dat je het begrijpt, ik ben het met al je punten eens, maar bedenk je eens dat je niet zo geloven en de hele tijd mensen zeggen, we bidden voor je, we hopen dat je God vind enzovoort, je voelt je goed.... ik denk dat je dan beter niet zo kunt doen...

Raptor

Berichtdoor Raptor » 06 jan 2005 15:17

Raido schreef:Ik hoop dat je het begrijpt, ik ben het met al je punten eens, maar bedenk je eens dat je niet zo geloven en de hele tijd mensen zeggen, we bidden voor je, we hopen dat je God vind enzovoort, je voelt je goed.... ik denk dat je dan beter niet zo kunt doen...

Mee eens, Raido. Het ligt wel aan de vorm hoe je iets zegt. We moeten er inderdaad niet van uitgaan dat er iets 'mis' is met de ander... Behalve als hij/zij dingen zegt die in onze (in ieder geval mijne!) ogen niet strijken met Gods woord. Bidden is wel altijd goed, dat moet je voor iedereen doen. Ik bid ook altijd voor christenen waar dan ook, maar dat wil dus niet zeggen dat ik denk dat ze niet 'bekeerd' zijn of zo... Wat is er heerlijker dan samen God dienen? Ik zou het niet weten (terwijl ik al zo veel van deze mooie verdorven wereld heb gezien :wink: )...

try

Berichtdoor try » 06 jan 2005 15:17

Raido schreef:Ik hoop dat je het begrijpt, ik ben het met al je punten eens, maar bedenk je eens dat je niet zo geloven en de hele tijd mensen zeggen, we bidden voor je, we hopen dat je God vind enzovoort, je voelt je goed.... ik denk dat je dan beter niet zo kunt doen...

Ik begrijp wat je bedoelt, maar als iemand echt niks heeft met het geloof, heeft het toch wel betekenis als zo iemand op dit forum ingelogd blijft, lijkt me.
Het hoeft trouwens niet op een vervelende manier. Je kunt je geloof ook aanprijzen als een weg om te leven, die vele malen beter is dan de leegheid, het nihilisme, de somberheid, onveiligheid en angst, die de wereld nu inz'n greep lijkt te hebben. En men mag zich daar gerust aan storen. Maar laten ze dat dan zelf doen. Ongelovigen hebben jou niet als spreekbuis of verdediger nodig voor hun irritatie. Ze kunnen ook gewoon weggaan. Dat is ook een duidelijke boodschap, zij het geen Blijde Boodschap.

try

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 06 jan 2005 15:55

Raido schreef:Mensen accepteer het toch dat andere mensen geloof niet nodig vinden, zie wil niet, punt. Dan houd het toch gewoon op? Bid dan alleen, en val haar en andere er niet mee lastig...

Beste Raido, je kunt het ook omdraaien. Zij valt mij als gelovige lastig met haar stellingen dat hel en hemel niet bestaan. Als je die zaken ontkent, ontken je ook God en dat ervaar ik op een Christelijke website als Refoweb in elk geval als kwetsend. Ik ben dus niet degene die zijn boodschap gaat aanpassen. Zij kan mijn boodschap aanhoren, er iets mee doen en blijven, of denken, dit is niks voor mij, en wegwezen.
Bovendien beseft ze blijkbaar niet dat wij haar slechts welgemeend willen waarschuwen en dat het er al helemaal niet om gaat om haar iets op te dringen. Als ik brood wil ga ik naar de bakker, wil ik dat niet, dan ga ik ook niet. Zij komt op een reformatorische site, ik verwacht dan dus dat ze hier iets reformatorisch wil horen.
Verkeerde gedachtengang van mij blijkbaar. :(
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 jan 2005 16:32

Zij valt mij als gelovige lastig met haar stellingen dat hel en hemel niet bestaan.
dat gaat om puure meningen, of stellingen en niet om het in je maag splitsen van geloof of een God.

Jas, heeft Rosechild jou ooit gezegt, Jas ik hoop dat je snel van je geloof af bent.

yhcmarc
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor yhcmarc » 06 jan 2005 16:41

Rafaëlla schreef:Hmm,..dan zou ik waarschijnlijk eerst willen weten wat je verstaat onder hel?

God Bless, Rafaëlla

Zonder batterijen in mijn diskman in de spits in de trein zitten ... wat een hel is dat zeg

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 06 jan 2005 17:15

yhcmarc schreef:
Rafaëlla schreef:Hmm,..dan zou ik waarschijnlijk eerst willen weten wat je verstaat onder hel?

God Bless, Rafaëlla

Zonder batterijen in mijn diskman in de spits in de trein zitten ... wat een hel is dat zeg

Volgens mij is dit niet een eeuwige hel. Als je aankomt op de plaats van bestemming en batterijen haalt, is het geen hel meer.

De echte hel is eeuwig. Een ieder die daar in zou komen, zou ik willen wijzen dat deze hel niet nodig is. Ga tot Christus!!!
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 06 jan 2005 17:42

jas schreef:Beste Raido, je kunt het ook omdraaien. Zij valt mij als gelovige lastig met haar stellingen dat hel en hemel niet bestaan. Als je die zaken ontkent, ontken je ook God en dat ervaar ik op een Christelijke website als Refoweb in elk geval als kwetsend. Ik ben dus niet degene die zijn boodschap gaat aanpassen. Zij kan mijn boodschap aanhoren, er iets mee doen en blijven, of denken, dit is niks voor mij, en wegwezen.
Bovendien beseft ze blijkbaar niet dat wij haar slechts welgemeend willen waarschuwen en dat het er al helemaal niet om gaat om haar iets op te dringen. Als ik brood wil ga ik naar de bakker, wil ik dat niet, dan ga ik ook niet. Zij komt op een reformatorische site, ik verwacht dan dus dat ze hier iets reformatorisch wil horen.
Verkeerde gedachtengang van mij blijkbaar. :(

Ik geloof wel, maar niet in de hel zoals deze ons voorgehouden word. De hel is gehenna oftewel het dal van Ben Hinnom, gewoon een plaatsnaam. Het bestaat nog steeds en eens zal deze plek weer gebruikt worden zoals deze in de tijd van Jezus werd gebruikt, als afval verbranding en waar misdadigers werden verbrand. Alleen zullen er nu ongelovigen en zondaars worden verbrand als voorbeeld. Er zal altijd vuur zijn en de worm heeft eeuwig voedsel van de vele lijken. En je bent dus gewoon dood maar wel altijd van God gescheiden terwijl de gelovigen voor altijd bij God en Jezus mogen zijn in het Paradijs.

Terug naar “Archief”