Kerkelijke Overstap

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 nov 2004 11:19

Om even in de ruimtelijke-ordenings-vergelijking te blijven:

Het Evangelie komt over de straat waaraan meerdere huizen (=kerken) staan. Via de opritten komt het Evangelie de aan deze straat gelegen huizen binnen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 27 nov 2004 18:56

Optimatus schreef:Om even in de ruimtelijke-ordenings-vergelijking te blijven:

Het Evangelie komt over de straat waaraan meerdere huizen (=kerken) staan. Via de opritten komt het Evangelie de aan deze straat gelegen huizen binnen.
`

Aan een straat staan ook wel eens bouwvallen, wat is er mooier als die met liefde en Zijn Hulp op te knappen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 nov 2004 02:06

Ik zou noch de PKN noch de OKKN als bouwval willen bestempelen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 nov 2004 18:00

Optimatus schreef:Ik zou noch de PKN noch de OKKN als bouwval willen bestempelen.

Wat de OKKN betreft kan ik niet spreken. Maar de PKN begint er wel op te lijken. Het fundament deugt nl. niet meer.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Riska

Berichtdoor Riska » 28 nov 2004 18:04

Jas schreef:Maar de PKN begint er wel op te lijken. Het fundament deugt nl. niet meer

Hoezo???

Riska

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 nov 2004 18:07

Het fundament van de OKKN en de PKN en van een heleboel andere kerken is God en aan Hem deugt toch vrij veel, zeg maar alles.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 28 nov 2004 22:15

Is God inderdaad nog steeds het fundament van al die kerken? dat moet je je wel altijd af blijven vragen. Wat van oorsprong een fundament was, hoeft dat niet altijd te blijven. De kerk bestaat bij gratie van gelovigen die bestaan bij de gratie van God, niet direct bij de gratie van God.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 nov 2004 00:53

Optimatus schreef:Het fundament van de OKKN en de PKN en van een heleboel andere kerken is God en aan Hem deugt toch vrij veel, zeg maar alles.

er is vorige week in de PKN een kanselboodschap voorgelezen waaruit bleek dat het standpunt van de PKN is dat Allah en God dezelfde zijn. Dan krijg ik ernstige twijfels over het fundament.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 nov 2004 00:55

Riska schreef:
Jas schreef:Maar de PKN begint er wel op te lijken. Het fundament deugt nl. niet meer

Hoezo???

Riska

Het fundament van de pkn is de mens. Wat nog overgebleven is van de leer der zaligheid is een infantiele leer geworden. Laagdrempelig, waarin iedereen zich moet thuisvoelen. Dit gaat onvermijdelijk gepaard met het doen van grote concessies aan de Bijbelse boodschap.

Riska

Berichtdoor Riska » 29 nov 2004 09:38

Jas schreef:Het fundament van de pkn is de mens. Wat nog overgebleven is van de leer der zaligheid is een infantiele leer geworden. Laagdrempelig, waarin iedereen zich moet thuisvoelen. Dit gaat onvermijdelijk gepaard met het doen van grote concessies aan de Bijbelse boodschap.

Daar gaan we weer. In mijn kerk wordt gepredikt wat er m.i. gepredikt behoort te worden: Christus, de gekruisigde en opgestane Heer en ieder die in Hem gelooft, zal behouden zijn.
Ik dacht - maar ik kan me vergissen - dat het puur Evangelie is.
Daar wordt geen duimbreed van afgeweken.

Riska

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 29 nov 2004 11:07

Optimatus schreef:Het fundament van de OKKN en de PKN en van een heleboel andere kerken is God en aan Hem deugt toch vrij veel, zeg maar alles.

Ligt er maar net aan hoe God gepreekt wordt, je kunt ook een god preken die helemaal niet bestaat.
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Mikhaila
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Re: Kerkelijke Overstap

Berichtdoor Mikhaila » 29 nov 2004 11:24

Laten we ophouden elkaars kerk te veroordelen, en terug gaan naar het topic:

Optimatus schreef:Ik ben al jaren lid van de voormalige Nederlandse Hervormde, thans Protestantse Kerk in Nederland. Ik overweeg echter sterk deze kerk te verlaten en over te stappen naar de Oud-Katholieke Kerk van Nederland (een kerk, vergelijkbaar met de Anglicaanse Kerk in Engeland, protestants in de leer, maar katholiek in de liturgie).

Wat vinden mensen van dergelijke overstappen?

Ik heb niks tegen dergelijke overstappen. Ik heb het in mijn directe omgeving meegemaakt. Mijn broer is van ongelovig via pinkster, minder pinkster, RK uiteindelijk bij de orthodoxe kerk uit gekomen, en hij heeft nu hetgeen gevonden wat hij altijd in zijn leven gemist heeft. De overstap naar de orthodoxe kerk is voor hem heel goed geweest. Voor een ander, voor jou bijvoorbeeld, Optimatus, kan de overstap naar de OKK misschien heel goed zijn. Dat weet ik niet, dat weet je zelf het best.
Ik hoop dat de OKK jou geeft wat je nodig hebt.

Agape,
Mikhaila
Wie is als de Heer, onze God? Hij troont in de hemel daar boven, Hij zorgt voor de aarde beneden. Wie is als Hij in hemel en op aarde? (Psalm 113:5,6)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 nov 2004 13:31

Het enige dat de OKKN van de PKN onderscheidt is het vasthouden aan de katholieke liturgie en organisatie (drievoudig ambt). De leer is gelijk aan de midden-orthodoxe leer in de PKN. Rooms-Katholieken zeggen wel eens smalend over de OKKN: Het zijn protestanten die de mis vieren.

En dan hebben ze nog ongelijk, want de "vervloekte afgoderij" van de transsubstantiatieleer wordt met verve afgewezen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 dec 2004 03:17

De tussenstand: lid PKN, gastlid OKKN.

caprice

Berichtdoor caprice » 06 dec 2004 05:42

Wat houdt 'gastlid' in?
Wat is daar anders aan dan een gewoon lidmaatschap?

Terug naar “Archief”