Aragorn schreef:Zeker, dat geloof ik wel. Dan is dit misschien ook weer een mooie kans om terug te keren naar de oorspronkelijke vraag: vindt jij dus dat als iemand oprecht vergeving heeft gevraagd met alles erop en eraan en ook vergeven is door het slachtoffer hij evengoed geen ambt meer mag vervullen, zelfs niet in een andere gemeente?
Ik had dit punt van vergeving er expres uitgelicht, nu vloeien ze misschien inderdaad weer samen.
Sela geeft al een beetje antwoord. Want er is ook zoiets als schuld, vergeving, boete... En mensen die aangeklaagd worden voor dit misdrijf ( het is dus niet 'zomaar' een zonde) krijgen belachelijk lage straffen. Mensen die soms jaren-en jarenlang een kind misbruiken komen eraf met twee, drie maanden gevangenisstraf, terwijl een slachtoffer in feite levenslang heeft. Want wat denk je hoe deze week van 'geheim geweld' met mensen doet? Met de littekens? De pijn?
Een mishandeld/misbruikt mens heeft het vertrouwen verloren in een ander. Als dat vertrouwen er al was, want wanneer je als kleuter al misbruikt wordt, leer je nooit de volwassene, de ander vertrouwen, terwijl een kind blindelings zou moeten kunnen (en mogen!!!) vertrouwen op de ouders. Door therapie kan er iets opgebouwd worden, met vallen en opstaan. Maar vertrouwen blijft wankel en wat denk je dan dat er gebeurt als je weet dat de mens die tegenover je zit zich heeft schuldig gemaakt aan datgene wat jouw leven zo beschadigd heeft?
En jij zegt: in een andere gemeente... maar laat ik je uit de droom helpen: in iedere gemeente komen mensen voor die te maken hebben (gehad) met huiselijk geweld, in welke vorm dan ook. Het is niet voor niets deze week geheim geweld dat besproken wordt - Of het nu terecht is of niet, men schaamt zich ervoor, terwijl een slachtoffer aan mishandeling/misbruik niet en nooit schuldig is. Het is dus een verborgen verschijnsel, waardoor velen denken: "dat komt in onze kerk/gemeente niet voor"... En gezien het feit dat iedere predikant beroepen kan worden naar een andere gemeente lijkt het me niet mogelijk.
En hoe moet het met de verklaring die elke gemeente moet afgeven als een predikant beroepen wordt? Dan wordt verklaard dat de desbetreffende predikant in handel en wandel niet is afgeweken van de Bijbelse normen en waarden ( de forumulering is iets anders, maar je snapt wat ik bedoel) en overeenkomstig zijn geloof?
In veel beroepen moet je een "verklaring van goed gedrag hebben"... Waarom zou dat net voor zo iemand gelden?
Iemand mag van mij altijd weer een nieuwe start maken. Maar predikantschap heeft als geen ander beroep een basis van vertrouwen.
Als straks een nieuwe predikant voor mijn gemeente zou worden beroepen (de huidige heeft een beroep aangenomen) die voor mishandeling/misbruik ooit zou zijn veroordeeld, zou ik me gigantisch in de steek gelaten voelen door de kerkenraad en in de kou gezet... Want het zou een te zwaar beroep doen op mijn wankele vaardigheid in vertrouwen...
Riska