Islam - Moslims - Koran

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 06 dec 2004 15:51

Ik was gisteren bij een doopdienst aanwezig en daar werd iemand gedoopt die moslim is geweest.

Hij zei: In de Islam moet je geboden onderhouden om tot God te komen, in het christendom kom je tot God en dan ga je zijn geboden onderhouden.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 06 dec 2004 16:17

Een ander, echt wezenlijk, verschil tussen christendom en islam is het volgende:

Moslims hebben geen liefdesrelatie met hun God. Dit is schokkend, maar waar. De relatie tussen moslims en Allah is volledig horizontaal. De relatie is er één van een meester (Allah) tot zijn knecht (de moslim).

Nog een paar essentiële verschillen:

Moslims bidden ook niet, want zeggen ze, dat helpt niet. Wat zij doen is het reciteren van hun geloofsbelijdenis, maar een persoonlijk gebed tot hun God kennen ze niet. Bij bijv. een ernstige ziekte wordt wel gesmeekt om genezing, maar de moslim weet dat Allah niet hoort.

De Koran is geen geestelijk boek zoals de Bijbel, maar een boek vol voorschriften waaraan een moslim zich dient te houden.

Wanneer een moslim sterft, volgt niet het oordeel, maar de 'afrekening'. Het is niet Allah die de balans opmaakt, maar het zijn twee engelen. De ene verhaalt alle goede zaken, de ander verhaalt alle slechte zaken uit het leven van de moslim.

Ik ontdekte deze zaken in een gesprek met een moslim.

Mijns inziens is de liefde de essentie van het christelijk geloof. In de islam ontbreekt dit element volledig, en daarom is het een liefdeloze, koude godsdienst.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 06 dec 2004 16:19

Dat is hetzelfde als hetgeen ik citeerde. Verder ben ik het met je eens.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 06 dec 2004 16:39

Sabra schreef:Dat is hetzelfde als hetgeen ik citeerde. Verder ben ik het met je eens.

Sorry. Dat had ik gemist.

Anyway, ik vond het wel schokkend om te horen.

Het maakt niets uit hoe goed een moslim zijn best doet. Of hij zijn paradijs verdient, is namelijk afhankelijk van de willekeur van Allah.

Verschrikkelijk.

kees81

Berichtdoor kees81 » 06 dec 2004 17:22

ach zoals je weet: wordt moslim, knoop een bommengordel om je middel, blaas jezelf temidden van tientallen onschuldige burgers op, en je wordt hartelijk ontvangen in het walhalla (of hoe het ook heten mag), en je krijgt 13 maagden op de koop toe...
dat een mens zich zo gek laat praten zichzelf op te blazen, ik begrijp er werkelijk geen snars van... :?

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 07 dec 2004 09:37

Ho. We moeten ook eerlijk zijn.

Dat van die 70 (geen 13) maagden wordt met name door westerlingen nogal eens uit z'n verband gerukt.

Elke moslim ontvangt als hij behouden wordt in het hiernamaals:
1. toegang tot de reine tuin (het Paradijs)
2. rein water (de rivieren onder het Paradijs)
3. reine maagden
(Zie ook Koran, 4:57)

Het gaat vooral om de essentie van het reine. Die maagden zijn er om hem te dienen, niet in de eerste plaats om te gebruiken. Al zullen er best moslims zijn die allereerst daaraan denken...

kees81

Berichtdoor kees81 » 07 dec 2004 09:56

Pieter schreef:Ho. We moeten ook eerlijk zijn.

Dat van die 70 (geen 13) maagden wordt met name door westerlingen nogal eens uit z'n verband gerukt.

3. reine maagden

Het gaat vooral om de essentie van het reine. Die maagden zijn er om hem te dienen, niet in de eerste plaats om te gebruiken. Al zullen er best moslims zijn die allereerst daaraan denken...

waarom is het dan van belang dat ze maagd zijn, als ze er alleen zijn om te dienen... en wel weer opvallend dat de maagden dus vrouwen zijn... (puur om te dienen dus ondergeschikt aan de man zoals het in dat geloof nu eenmaal hoort...)
maargoed... voordat je het reine krijgt moet je eerst je ingewanden verspreiden over een drukbezocht marktplein. raar spul.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 dec 2004 10:04

maagd betekend een vrouw die niet getrouwd is (geen seks in niet getrouwd), een maagd is ook een jong iemand. Hierin wordt aangegeven dat ze echt alleen voor jou zijn, en als je ze zou gebruiken (72) zouden er steeds minder maagden zijn...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 07 dec 2004 10:25

kees81 schreef:
Pieter schreef:Ho. We moeten ook eerlijk zijn.

3. reine maagden

waarom is het dan van belang dat ze maagd zijn, als ze er alleen zijn om te dienen... en wel weer opvallend dat de maagden dus vrouwen zijn... (puur om te dienen dus ondergeschikt aan de man zoals het in dat geloof nu eenmaal hoort...)
maargoed... voordat je het reine krijgt moet je eerst je ingewanden verspreiden over een drukbezocht marktplein. raar spul.

Een maagd is rein. Dat is waarschijnlijk de essentie.

En inderdaad, over wat vrouwen in het Paradijs te wachten staat, heb ik nog niets gelezen in de Koran.

De islam kent twee manieren om in het Paradijs te komen:
1. Via de afrekening. De overledene wordt door twee engelen geoordeeld, en al naar gelang de uitslag krijgt 'ie toegang tot het Paradijs.
2. direct, via het martelaarschap. M.a.w. een martelaar wordt niet geoordeeld, maar krijgt rechtstreeks toegang tot het Paradijs. Er zijn nogal wat Palestijnen die misbruik hebben gemaakt van dat voorrecht...

kees81

Berichtdoor kees81 » 07 dec 2004 10:53

je kan brommen wat je wil, maar voorzover ik weet doen alleen moslims dat... sterven als martelaar (het woord martelaar is mijn inziens te vervangen door achterlijke, maar dat even terzijde)...
hoe zat het met de jappen en de kamikazevluchten, was dat for god or for country? :?

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 07 dec 2004 11:18

kees81 schreef:je kan brommen wat je wil, maar voorzover ik weet doen alleen moslims dat... sterven als martelaar (het woord martelaar is mijn inziens te vervangen door achterlijke, maar dat even terzijde)...

Dat ontken ik ook niet; ik probeer het alleen wat toe te lichten.

kees81 schreef:hoe zat het met de jappen en de kamikazevluchten, was dat for god or for country? :?

Dat had volgens mij vooral met eer te maken. Of die piloten ook nog iets anders verdienden dan eeuwige roem, is mij niet duidelijk.

the undutchable
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor the undutchable » 01 jan 2005 21:30

De islam kan alleen bestaan in een cultuur van geestelijke overheersing en terreur. Elke islamiet weet dat hij in Europa, woont in een huis van oorlog dat eerst een huis van vrede zal zijn als de sjaria, de islamitische wetgeving, een feit is. Tot die dag moet hij zien te overleven in compromissen en in aanpassing, maar daar nimmer vrede mee hebben. De geschiedenis van de politieke islam belooft weinig goeds voor de toekomst. Overal is de integratiepolitiek volledig mislukt omdat ze niet willen integreren. Ze bieden weerstand aan elke vorm van integratie en daarbij wordt vooral de nadruk gelegd op de slachtofferrol, waarin islamieten al van nature kruipen. Het minste of geringste commentaar aan hun adres levert de reactie op dat ze worden gediscrimineerd.

gediscrimineerd? degene die gediscrimineerd worden zijn wij christenen in ons eigen land nog wel.
als wij bijvoorbeeld naar iran gaan worden de vrouwen gedwongen om een doek over hun hoofd te dragen anders kom je het land niet binnen
en dan mogen wij hier de moslimvrouwen zeker niet verbieden om
hun hoofddoekje af te laten doen op scholen zij zijn degenen die hier
in een 'ongelovig' land wonen (westers land met een christelijke grondslag) ik ga toch ook niet in een moslim land wonen waar ik geen kerk mag bouwen of mag bezoeken. en hier in ons kikkerlandje mag alles
en laat men alles toe ons tollerante nederlandje gaat hierdoor mooi naar de kl**e.
en dan zeggen ze nog de islam is een vredig geloof
wie vecht er hier tegen de joden tegen de christenen tegen de hindoes tegen de ongelovigen etc..
vrijheid van meningsuiting ? theo v gogh zei verschrikkelijke dingen over de christenen wij hebben hem toch ook niet vermoord!
ik kan zo nog wel even doorgaan maar hier laat ik het even bij.
voor de rest heb ik niks met moslims ik werk er mee maar hier boven
even een paar feiten en mijn meningsuiting.

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 03 jan 2005 11:15

Ik raad jullie aan om het volgende boek te lezen:

"Verklaar moslims de vrede."

Het gaat over een christenechtpaar dat in een islamitisch land woont.

Hoewel ik geen moslim ben, zouden mijn haren denk ik steil overeind gaan staan als ik dit wel was, bij het lezen van sommige topics. :shock:
Hebben die mensen die dat schrijven ooit weleens een moslim gesproken of komt hun kennis alleen uit vage onderzoekjes uit de krant e.d.???

Persoonlijk ken ik een aantal moslims en ik vind het prima mensen.
Ik zal niet zeggen dat ik hun mening in alles deel, maar ik kan over het algemeen beter met hen praten dan met'niet-gelovige medelanders. Moslims begrijpen tenminste wat het is om te geloven en om je aan bepaalde regels te WILLEN houden, terwijl ik vind dat ik me in contact met niet-gelovigen vaak moet verdedigen.
Ik vind moslims over het algemeen vriendelijke mensen, gastvrij, en als je er moeite voor doet willen ze echt wel met je praten. :lol:
Het grootste probleem is volgens mij dat mensen zich verschuilen in hun eigen clubje en van daaruit naar de ander wijzen en van alles over die ander zeggen ipv MET DIE ANDER TE PRATEN!!! praten was toch de oplossing van alle problemen in Nederland, toch? :shock:
En natuurlijk zijn er extremisten cq terroristen die moslim zijn, maar die christenen in indonesie dan die evenhard moslims vermoorden, het christelijke rusland dat een kruistocht begonnen is tegen alle tsjetsjeense mannen, of ze nou 'terrorist' zijn of niet, het christelijke servie dat de moslims in bosnie en kosovo uitmoorde, nee, dat zijn lekkere mensen! :oops:

Oftewel:
"Haal eerst de balk uit je eigen oog weg voordat je de splinter uit het oog van de ander haalt (= bijbeltekst!)"
"Praat MET een ander (moslim) i.p.v. OVER hem."
"Verklaar moslims de vrede!"

Ik heb gezegd.
the most important things in life are not things

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 03 jan 2005 12:28

Ik sluit me aan bij Lindita.

Let niet op de verschillen maar op de overeenkomsten.
Leer van elkaars godsdienst. Je hoeft het niet te geloven, maar bekijk de positieve kanten ervan.

In m'n omgeving zijn veel mensen die andere geloven hebben moslims, Boeddisten en Hindoes bijvoorbeeld. Zolang er wederzijds respect is gaat dat prima samen.
Zitten er mensen uit de klas in de Ramadan? Dan houd je daar een beetje rekening mee. Je gaat niet asociaal veel zitten snoepen in de klas en ontziet ze een beetje met erg zware opdrachten. Andersom gebeurt dit ook met bepaalde dingen.

Verdraagzaamheid. Schijnbaar is het heel moeilijk?

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 03 jan 2005 12:40

Er is een verschil tussen de mensen en de religie. Ik bestrijd niet de mensen, maar wel de religie. De Islam is een godsdienst die uit is op de verovering van de wereld, en niet enkel goedschiks. Ik zal daar tegen strijden met alles waartoe ik in staat ben.

Terug naar “Archief”