sparow schreef:Klopt, maar het blijft zo dat er en calvinistische aspecten in de bijbel staan, uitverkiezing dus, zoals jouw geciteerde tekst en vele andere teksten. Maar ook arminiaanse aspecten staan in de bijbel staan, met het bevel om te kiezen/geloven. Laat deze spanning staan, ook in de leer.
Het bevel om te kiezen/geloven is geen arminiaans aspect hoor. Het verkeerd belichten van dit bevel, nl. dat e.e.a. ligt binnen de potentie van de mens, is arminiaans, niet het bevel zelf.
sparow schreef:Wat wil jij eigenlijk? Iedereen moet aanhanger van Calvijn worden, omdat JIJ gelooft dat dit de enige juiste leer is?
Nee, niet omdat ik geloof dat dit de juiste leer is, maar omdat de Bijbel ons leert dat dit de juiste leer is. De leer van de uitverkiezing kan niet door verstandelijk redeneren tot acceptatie leiden. Dat is een paradox. De kerken waar de uitverkiezing gepreekt wordt, doen op één of andere manier ook allemaal water bij de wijn, wat ik wel begrijpelijk vind, maar tegelijkertijd ook verwerpelijk. Wij moeten en mogen immers geen andere boodschap brengen dan die welke de Heere ons in Zijn Woord geeft. Ik besef dat wellicht de kerken zouden leeglopen maar kan dan niet gezegd worden dat degene die de kerk verlaten de kerk niet zijn? Dus, dat kerkverlating eigenlijk niet bestaat? Is dat niet wat we lezen in 1 Joh. 2:19; "Zij zijn uit ons uitgegaan, maar zij waren uit ons niet; want indien zij uit ons geweest waren, zo zouden zij met ons gebleven zijn; maar dit is geschied, opdat zij zouden openbaar worden, dat zij niet allen uit ons zijn". Johannes heeft het hier dus ook over een schifting binnen de 'kerk' . En ook de kerken waar de uitverkiezing zeer geaccentueerd gepreekt wordt dwalen vreselijk. Zij verhullen zich vaak in zeer wettische gestaltes, uiterlijk vertoon zowel in houding als ook in kleding. Ach kon men God maar bewegen om bekeerd te worden om een zwart pak of een somber hangend hoofd. Maar daarom is het nu een Soeverein Opperwezen dat Hij Zich niet laat bewegen. Hij begeert dat soort offerandes niet van de mens. Hij ziet het hart aan. De paradox waar ik het net over had, is eigenlijk ook wat ik al vaker in mn postings heb aangegeven, dat wij wel volgens de uitverkiezingsleer zalig worden, maar dat de mens zelf volledig los moet komen van de gedachte of hij wel of niet uitverkoren is. Het moet een hartzaak worden dat God in alles en allen aan Zijn Eer komt. En dat komt Hij het meest door Zijn Soevereiniteit.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )