Halloween

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Collateral

Berichtdoor Collateral » 27 okt 2004 19:25

Memmem schreef:Als iets voor mij niet goed is, is het voor anderen ook niet goed. Als ik overtuigd ben dat God van mij vraagt geen halloween te vieren omdat ik dan de duivel aanbid, kan ik iemand die niet geloofd ook geen halloween laten vieren.

Dan heb je een probleem. We kennen in Nederland namelijk vrijheid van godsdienst. Verder vraag ik me af of zelfs dan waarschuwen verantwoord is. Veel mensen zullen het als ergerlijk ervaren, omdat je in feite 'dweept met de waarheid'. En ergernis geven moet je niet doen als het geen zin heeft, denk ik.

Alleen omdat hij niet geloofd is geen reden om niet te waarschuwen.

Waarschuwen heeft dan geen zin, want je waarschuwt op grond van je eigen overtuiging, en die is de zijne niet. Als joden jou waarschuwen dat je geen varkensvlees mag eten neem je die waarschuwing toch ook niet in acht?

Lana
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lana » 27 okt 2004 19:55

Collateral schreef:[Ik herhaal mezelf: iedereen heeft wat mij betreft recht op zijn/haar eigen mening, maar waar ik een beetje moe van word is het gegooi met autoriteitsargumenen en posts als "Ach en wee, moet je kijken wat ze hier of daar allemaal wel niet doen met Halloween. Nee, Halloween, daar kun je als christen niet aan mee doen," vooral als dat herhaaldelijk gebeurt.

Dat ik dan wat feller reageer lijkt me niet verkeerd, omdat het mensen er wellicht van weerhoudt om zich nog een keer te bezondigen aan foute discussiemethodes. Het betekent dus niet dat ik diegene haat, maar alleen dat ik het duidelijk niet met zijn/haar discussieermanieren eens ben. En daar krijgt geen weldenkend mens iets van.

Nou, idd! Iedereen moet zich aan bepaalde discussiemethodes houden, anders krijg je alleen maar herhalingen van hetzelfde...Ik bedoel: in een discussie geef je je eigen mening, of je nu voor of tegen bent, iedereen moet dezelfde kansen krijgen om daar voor uit te komen...(Of zijn dat de gewraakte 'autoriteitsargumenten' ?)
Ik ben ook voor een discussie waarin ieders mening gerespecteerd en gewaardeerd wordt en niet dat iemand zich direct aangevallen voelt op het moment dat iemand het niet met diegene eens is...Behalve als je je zeer persoonlijk betrokken voelt bij het onderwerp misschien?
Dus laten we als weldenkende mensen een discussie op niveau voeren!
Word niet overwonnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
(Rom. 12:21)

Collateral

Berichtdoor Collateral » 27 okt 2004 20:38

Lana schreef:Ik bedoel: in een discussie geef je je eigen mening, of je nu voor of tegen bent, iedereen moet dezelfde kansen krijgen om daar voor uit te komen...(Of zijn dat de gewraakte 'autoriteitsargumenten' ?)

Iedereen krijgt van mij de kans om er voor uit te komen; ik heb daar niks op tegen en ik zou er trouwens weinig tegen kunnen doen. En nee, dat zijn geen autoriteitsargumenten. Autoriteitsargumenten zijn subjectieve uitlatingen als "Het is verkeerd," "Je kunt geen christen zijn en Halloween vieren," etc. Dat is heel wat anders dan je mening geven.

Ik ben ook voor een discussie waarin ieders mening gerespecteerd en gewaardeerd wordt en niet dat iemand zich direct aangevallen voelt op het moment dat iemand het niet met diegene eens is...Behalve als je je zeer persoonlijk betrokken voelt bij het onderwerp misschien?

Ik vind dat geen reden om kritiek persoonlijk te nemen. Ook al ben je betrokken, dan gaat de kritiek niet je persoon aan, maar je discussiemanieren.

Prima, mijn idee.

Lana
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lana » 27 okt 2004 20:59

Collateral schreef: Autoriteitsargumenten zijn subjectieve uitlatingen als "Het is verkeerd," "Je kunt geen christen zijn en Halloween vieren," etc. Dat is heel wat anders dan je mening geven.

Wat is exact het verschil tussen een subjectieve uitlating en een mening? Lijken mij beide subjectief.

Collateral schreef:

Ik vind dat geen reden om kritiek persoonlijk te nemen. Ook al ben je betrokken, dan gaat de kritiek niet je persoon aan, maar je discussiemanieren.

Het gaat hier om kritiek op iemands mening, toch?

Collateral schreef:

Prima, mijn idee.

Vanaf nu zal ik er (waarschijnlijk :mrgreen: ) niet meer over beginnen..
Word niet overwonnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

(Rom. 12:21)

Collateral

Berichtdoor Collateral » 27 okt 2004 21:42

Lana schreef:Wat is exact het verschil tussen een subjectieve uitlating en een mening? Lijken mij beide subjectief.

Melding maken van een mening is niet subjectief, maar objectief. Als ik bijvoorbeeld zeg dat ik vind dat Halloween OK is, dan is dat geen subjectieve uitlating, want het is een feit. In vind namelijk iets. Zeg ik daarentegen: "Halloween is OK," dan is dat wél een subjectieve uitlating.

Het gaat hier om kritiek op iemands mening, toch?

Je hebt gelijk, ik begreep je verkeerd :)

Vanaf nu zal ik er (waarschijnlijk :mrgreen: ) niet meer over beginnen..

Afgesproken :mrgreen:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 okt 2004 02:21

Memmem schreef:Als ik de geschiedenis van Halloween lees kan ik niet anders zien dan dat het een duivelse afkomst heeft. Dus als je halloween viert, vier je het feest van de duivel. Ook al word het onschuldiger gevierd. De duivel lacht hier hard om. Zo komt hij op de sokken binnen, de klompen heeft hij ver achter zich gelaten.
Als ik de plaatjes zie, vooral die eerste, kan ik absoluut niet zeggen dat het onschuldig is.

Dat vind ik dus een schijnargument. Kerstmis is door paus weetikvelius de zoveelste in de zoveelste eeuw op een dag gepland waarop de oude Germanen een lichtfeest vierden zonder dat vaststond dat Christus ook daadwerkelijk in de nacht na 24 december ter wereld kwam. Volgens jouw redenering moet ik kerstmis ook niet vieren omdat het van origine een heidens feest was.

Voorts is Tousaints oftwel Allerheiligen allerminst een heidens feest, maar een feest dat behoudens in protestantse kringen in alle christelijke kerken gevierd wordt (Orthodox, Anglicaans, Rooms-Katholiek en Oud-Katholiek) en halloween oftewel "All Hallows' Eve" - de avond voor Allerheiligen - geen uiting van "laten we eens lekker God bespotten". Ik vind jouw mening getuigen van een heel kortzichtig wereldbeeld dat ik anno 2004 niet meer zou verwachten onder mensen met meer dan vijftien decigram hersenen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 28 okt 2004 08:59

Oke ook nog even een reactie.
Er wordt veel geflirt met het occulte bij Halloween. Ook al geloven mensen er niet in, de verwijzingen naar de duivel en dood zijn niet van de lucht. Het licht wordt niet getolereerd. Het lijkt me niet verkeerd om als Christen dit af te wijzen.

Daarbij ben ik zelf nog zo'n ouderwets Christen die gelooft in wat in de Bijbel staat en gelooft dat de duivel realiteit is. De gevolgen van het flirten met hem kunnen wel eens groter zijn dan je vooraf verwacht (en dat zal niet veel zijn als je er zelf niet in gelooft). In die zin denk ik ook dat Halloween zoals dat op Sixflags gevierd wordt echt gevaarlijk is.

Even wat samenvatting van mijn gedachten:
Als Christen die de Bijbel als Gods Woord ziet,
*zie ik flirten met de dood en duivel en de symbolische strijd tegen het licht als zonde en iets waar Christenen niet aan mee moeten doen.
*denk ik dat Dit niets met het kerstenen van heidense gewoonten te maken heeft (of dat goed te praten is is vraag twee), want hier wordt nog steeds de oude betekenis gepropageerd, al dan niet als spel, terwijl dit bij zaken als kerstfeest, klokkengelui van de kerken enz, niet het geval is.
*zie ik de duivel ook als machtig om mensen die niet in hem geloven te beinvloeden en in beslag te nemen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 28 okt 2004 15:00

Ben het dus volledig met parsifal eens.

Optimatus schreef:Dat vind ik dus een schijnargument. Kerstmis is door paus weetikvelius de zoveelste in de zoveelste eeuw op een dag gepland waarop de oude Germanen een lichtfeest vierden zonder dat vaststond dat Christus ook daadwerkelijk in de nacht na 24 december ter wereld kwam. Volgens jouw redenering moet ik kerstmis ook niet vieren omdat het van origine een heidens feest was.

Kerstmis vier ik dus ook niet. Wel gedenk ik kerst, op een sobere wijze. Kerst is dus ingesteld om het evangelie te bevorderen en om de heidenen een ander feest te geven. Het argument wat je hierbij gebruikt slaat dus ook nergens op.

Ik vind jouw mening getuigen van een heel kortzichtig wereldbeeld dat ik anno 2004 niet meer zou verwachten onder mensen met meer dan vijftien decigram hersenen.

Ik kan dan kortzichtig zijn wat halloween betreft, ik ontkom er niet aan om hier heel veel kortzichtigheid te constateren van de macht van de duivel van mensen met, volgens henzelf, meer hersenen. Ik vraag me af of ze wel gebruikt worden.

Als halloween niet satanisch is en alleen maar allerheiligenfeest is vraag ik me af waarom het feest zo gevierd moet worden. Waarom dan al die verklede heksen, skeletten, doodshoofden, geestenverjaging enz. Waarom dan niet een optocht met heiligen voorop zoals meer in de RKK gebeurt?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 okt 2004 16:13

Memmem schreef:Als halloween niet satanisch is en alleen maar allerheiligenfeest is vraag ik me af waarom het feest zo gevierd moet worden. Waarom dan al die verklede heksen, skeletten, doodshoofden, geestenverjaging enz. Waarom dan niet een optocht met heiligen voorop zoals meer in de RKK gebeurt?

Ik laat het kerstenen van heidense feesten maar even voor wat het is, want daar komen we duidelijk toch niet uit. Allerheiligen wordt gevierd met alle mogelijke processies (misschien niet in Staphorst, maar zijn weinig katholieken als ik mij niet vergis). Halloween was in het verleden een bezigheid waarbij duivelen werden uitgedreven, gesymboliseerd door verklede kinderen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 28 okt 2004 18:58

Optimatus schreef:Halloween was in het verleden een bezigheid waarbij duivelen werden uitgedreven, gesymboliseerd door verklede kinderen.
Dit was het in het verleden maar ook nog in het heden blijkbaar.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 28 okt 2004 19:48

Memmem schreef:
Optimatus schreef:Halloween was in het verleden een bezigheid waarbij duivelen werden uitgedreven, gesymboliseerd door verklede kinderen.

Als ik de topic over halloween op flevo lees wordt daar niet het kwade uitgedreven maar juist het licht. Dat is de omgekeerde wereld.
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 28 okt 2004 19:53

parsifal schreef:
Memmem schreef:

Als ik de topic over halloween op flevo lees wordt daar niet het kwade uitgedreven maar juist het licht. Dat is de omgekeerde wereld.

Een beetje verkeerd gelezen :oops:

Terug naar “Archief”