Moderator: Moderafo's
Dit vers is een onderdeel vn de geschiedenis met Na’aman de Syrier. Het woord “en doopte” is hier in de Hebreeuwse grondtekst “wa-jitbol”. Dit komt van het werkwoord “taval” dat [in-]dopen, [onder]dompelen of verzinken betekent. De vertaling van Joodse hand naar het Grieks van voor de gangbare jaartelling geeft voor dit woord “KAI EBAPTISATO” (van het w.w. BAPTIDZO) wat dus, nu we het oorspronkelijke Hebreeuwse equivalent bij de hand hebben, vertaalt dient te worden met dopen/dompelen en geenzins sprenkelen betekent.Zo daalde hij af, en doopte zich in de Jarden zevenmaal (2 Kon 5:14)
Het Gr. voor “daalden ... af” is hier “KATEBESAN”, ook afkomstig van “KATABAINO” en doopte is hier “EBAPTISEN”, dat weer een vervoeging van BAPTIDZO is.en zij daalden beiden af in het water, zo Filippos als de kamerling, en hij doopte hem. (8:38)
jas schreef:Riska schreef:Taytelbaum schreef:Ik heb nogmaals mijn Griekse woordenboeken nageslagen en het griekse "EN" betekint eigenlijk altijd "in". Als er dus in het Nederlands wordt vertaald "met" in "doopte ... met water" terwijl er in het grieks EN staat, dan wet je wel hoe laat het is: verdraaide vertaling! - in water moet het dan zijn, dit sluit dus sprenkelen uit!
Markus spreekt van A. geloven, B. dopen. Indien men niet gelooft (A). komt dopen (B) dus ook niet meer ter sprake. Geloven van het individu gaat dus het dopen vooraf. Wat leert ons dit over besprengen van baby's?
Sam
Al eerder heb ik geschreven dat daar waar sprake is van de kinderdoop de ouders hun geloof belijden en dat kinderen, volwassen geworden en tot inzicht, die doop kunnen beantwoorden door hun geloof te belijden.
Ik begin een zekere weerstand te ontwikkelen tegen het item. Over besprenkelen ( en dat is bij iedere predikant anders, de onze heeft echt een grote handvol zodat het koppie echt helemaal nat is) of onderdompelen.
In beide gevallen is er sprake van een symbool. Want ook als wij ons geheel laten onderdompelen worden wij niet echt schoon. Daar komt meer aan te pas.
Zo is het ook met de doop door 'sprenkeling': er komt meer aan te pas dan water: achter het geheel staat ons geloof in Jezus Christus en het bloed dat door Hem vergoten is voor onze zonden.
Soms bekruipt mij het gevoel dat door zo door te gaan op sprenkelen of onderdompeling, kinder- of volwassendoop, jullie aan het meest intieme van mijn leven komen: mijn geloof en de wijze waarop ik dat ervaar en beleef, gestalte gekregen in symbolen als o.a. de kinderdoop.
Riska
Helemaal mee eens. Het symbool wordt hier sterk overgewaardeerd, alsof de doop de afwassing der zonden zelf is. Niets is minder waar.
Tja dat is inderdaad een verschil van denken die niet zo makkelijk kan worden afgedaan. Jij baseert je bijbels op de volwassendoop, anderen baseren zich net zo bijbels op de kinderdoop.
En aanhangers van beide leren vinden het vanzelfsprekend, vinden dat de bijbel duidelijk genoeg is op dit punt...
Overigens is het niet helemaal waar dat er nregens doop naar voren komt waar geen geloof bij aanwezig was... op meerdere plaatsen in de bijbel lees je dat iemand met zijn hele gezin werd gedoopt... Je kunt je natuurlijk afvragen waarom dat er bij staat... de kans is ook best reeel dat daar jonge mensen bij zaten...
Maar goed... misschien moeten we ons niet blind staren op symbolen... Het gaat inderdaad on geloof.... niet om uiterlijke tekenen...[/
just_mary schreef:Misschien kun je de doop in verschillende contexten plaatsen:
1. Besnijdenis
De kinderdoop zoals die toegepast wordt, is meer zoiets als de besnijdenis vroeger. Door de doop wordt je opgenomen in het genadeverbond en gelden voor jouw de beloftes die God ook aan Adem schonk en die bij het genadeverbond horen. Het is een soort onderpand, waar je op terug mag grijpen, iets waar je een stuk zekerheid uit mag halen.
Aragorn schreef:just_mary schreef:Misschien kun je de doop in verschillende contexten plaatsen:
1. Besnijdenis
De kinderdoop zoals die toegepast wordt, is meer zoiets als de besnijdenis vroeger. Door de doop wordt je opgenomen in het genadeverbond en gelden voor jouw de beloftes die God ook aan Adem schonk en die bij het genadeverbond horen. Het is een soort onderpand, waar je op terug mag grijpen, iets waar je een stuk zekerheid uit mag halen.
Het probleem hiermee is alleen dat er ondertussen een algemeen genadeverbond is voor alle heidenen en geen exclusief verbond voor de Joden (waar bekeerde heidenen zich bij konden laten inlijven door zich alsnog te laten besnijden, dacht ik).
Hm, waarschijnlijk zeg ik nu ook iets wat al 10x gezegd is hier..
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten