avondmaal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

just_mary
Mineur
Mineur

Berichtdoor just_mary » 25 okt 2004 19:36

Marnix schreef:Of kan het ook zijn dat mensen zondekennis krijgen omdat ze naar God gaan? Als iemand die niet gelooft naar een christelijke bijeenkomst gaat kan het zijn dat hij/zij alleen uit nieuwsgierigheid komt... nietuit zondekennis... maar als zo iemand het evangelie hoort kan zondekennis wel het gevolg zijn van het naar God toe gaan.

Dat denk ik wel! Maar ja, toch staat in het formulier dat je je zelf wel moet beproeven als je aan het heilig avondmaal wil. En dan moet je in de Heere Jezus als je persoonlijke verlosser geloven. Dat bedoelde ik, of je dan een grote mate van zondekennis hebt of niet, dat laat ik even in het midden.
Maar goed, als gelooft dat je zonden vergeven zijn, dan mag je aan het Heilig Avondmaal. Maar in vooral de 'strengere' kerken gaan veel mensen niet aan het Heilig Avondmaal, maar laat iedereen wel hun kinderen dopen. Stel je hierdoor niet het ene sacrament boven het andere? En is dit terecht: is de doop iets minder 'gewichtigs' als het heilig avondmaal?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 25 okt 2004 19:52

Marnix schreef:Ik vatte het kort samen. Je hebt me nooit om een uitgebreidere uitleg gevraagd maar kraakt wat ik zeg af zonder dat je me ooit de kans hebt gegeven mijn samenvatting uit te werken...

Wat ik eerst zei is de samenvatting van wat ik bedoelde in bovenstaande post.

ok. Dan klopte de samenvatting niet.Afbeelding
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 okt 2004 01:27

Jawel, je trok alleen de verkeerde conclusies aan de hand daarvan... maar goed, terug on-topic, ik heb geen zin in een welles-nietus-discussie hierover.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 okt 2004 12:13

Marnix schreef:Jawel, je trok alleen de verkeerde conclusies aan de hand daarvan... maar goed, terug on-topic, ik heb geen zin in een welles-nietus-discussie hierover.

Ik lekker wel.Afbeelding

just_mary
Mineur
Mineur

Berichtdoor just_mary » 27 okt 2004 00:21

Met name in de 'strengere' kerken gaan veel mensen niet aan het Heilig Avondmaal, maar laat iedereen wel hun kinderen dopen. Stel je hierdoor niet het ene sacrament boven het andere? En is dit terecht: is de doop iets minder 'gewichtigs' als het heilig avondmaal?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 okt 2004 00:26

Lijkt mij niet, maar avondmaal is Gods keuze voor jou, belijdenis is jou keuze voor God als gevolg daarvan.

Ik vind het verontrustender dat zoveel mensen in die kerk wel belijdenis doen... ze zeggen: Ja ik geloof dat Jezus voor zondige mensen stierf.... ook voor mij...

Maar vervolgens doen ze niet mee aan de herdenkingsmaaltijd daarvan omdat ze twijfelen of ze wel goed geloven...

Waarom belijdenis doen als je vervolgens niet aan het avondmaal gaat? Of liever omgedraaid: Waarom niet aan het avondmaal gaan als je wel belijdenis hebt gedaan?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

just_mary
Mineur
Mineur

Berichtdoor just_mary » 27 okt 2004 00:32

Marnix schreef:Lijkt mij niet, maar avondmaal is Gods keuze voor jou, belijdenis is jou keuze voor God als gevolg daarvan.

Ik vind het verontrustender dat zoveel mensen in die kerk wel belijdenis doen... ze zeggen: Ja ik geloof dat Jezus voor zondige mensen stierf.... ook voor mij...

Maar vervolgens doen ze niet mee aan de herdenkingsmaaltijd daarvan omdat ze twijfelen of ze wel goed geloven...

Waarom belijdenis doen als je vervolgens niet aan het avondmaal gaat? Of liever omgedraaid: Waarom niet aan het avondmaal gaan als je wel belijdenis hebt gedaan?

Goeie vraag. Maar toch: waarom wel aan het ene sacrament deelnemen en aan het andere niet?
Bij de doop beloof je je kinderen op te voeden in dienst van God, terwijl je tegelijkertijd door niet aan het avondmaal te gaan aangeeft dat je niet eens gelooft. (geloven is in dit geval: geloven dat je zonden vergeven zijn) Hoe kun je dan wel beloven: ja ik voed mijn kinderen in de dienst van God op, terwijl je die God niet eens kent?

just_mary
Mineur
Mineur

Berichtdoor just_mary » 28 okt 2004 00:00

Sorry...
Zal proberen niet meer van die (moeilijke?!) vragen stellen! :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 okt 2004 13:19

Just Mary, sorry ik was een beetje druk deze week.... Ik snap je vraagstelling en ben het helemaal met je eens...

Waarom de kerk beloven dat je je kinderen zal vertellen van de verlossing door Christus (doop), als je zelf niet eens gelooft in je eigen verlossing door Hem (avondmaal)

Pucca
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pucca » 30 okt 2004 14:59

dat is idd een verkeerde gedachtengang.. als je met het ene formulier zegt dat je gelooft in God, in Jezus als JOU verlosser, dan is het heel vreemd en heeeeeel triest als avondmaal voor jou dan niet kan...

Ik wil bidden voor al die mensen die hier mee te maken hebben... Want degenen die twijfelen of ze wel aan avondmaal kunnen... die hebben gebed nodig.. Toch??!! Ook als hun 'zwaarder-tillen-aan-avondmaal-als-doop-visie' niet klopt!!
Verblijd je in de Here!

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 30 okt 2004 16:30

even een vraagje onder ons voor de gereformeerde gemeenten zielen, waarom zit er als er een volle kerk is maar zo weinig mensen aan het avondmaal ?

ik spreek uit ervaring van 10 a 11 jaar terug en jongeren waren helemaal niet te zien, wat is de reden daarvoor , of waarom durfen ze niet ?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 okt 2004 16:37

Spons schreef:even een vraagje onder ons voor de gereformeerde gemeenten zielen, waarom zit er als er een volle kerk is maar zo weinig mensen aan het avondmaal ?

ik spreek uit ervaring van 10 a 11 jaar terug en jongeren waren helemaal niet te zien, wat is de reden daarvoor , of waarom durfen ze niet ?

Het leven onder de belofte is niet hetzelfde als de belofte deelachtig zijn.

Pucca
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pucca » 30 okt 2004 18:27

jas schreef:
Spons schreef:even een vraagje onder ons voor de gereformeerde gemeenten zielen, waarom zit er als er een volle kerk is maar zo weinig mensen aan het avondmaal ?

Kan je dat verduidelijken?? ik ben niet zo 'thuis' in die taal... sorry
Ik snap niet waar dit naar wijst.
Verblijd je in de Here!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 okt 2004 21:52

Pucca schreef:
jas schreef:

Kan je dat verduidelijken?? ik ben niet zo 'thuis' in die taal... sorry
Ik snap niet waar dit naar wijst.

Beste Pucca, wanneer wij in een geloofsgemeenschap leven dan mogen wij (of volgens sommigen moeten) onze kinderen laten dopen. Want God heeft gezegd; U komt de belofte toe en uw kinderen". Echter het is zichtbaar dat niet alleen die gedoopt zijn ook daadwerkelijk in Jezus gaan geloven. Zoals Paulus ook zegt m.b.t. het volk Israel in rom. 9:6;"want die zijn niet allen Israel, die uit Israel zijn". Met andere woorden, Jakob kreeg de naam Israël van God wat betekent "strijder van God". Jakob was een ware gelovige. Hij was een kleinzoon van Abraham aan wie God de belofte gegeven had dat in het zaad van Izak alle volken gezegend zouden worden. Jakob was dus een kind van de belofte en dat waren ook al zijn nakomelingen, want zij leefden allen onder de belofte die God aan Abraham gegeven had. Toch, en dat moeten we maar goed voor ogen houden, waren niet al Jakobs nakomelingen ware gelovigen. De naam Israël was op hen dus niet van toepassing hoewel zij naar het vlees wel Israelieten waren. Wel Pucca, zo is het ook in het Christendom. Wij laten onze kinderen dopen als teken en zegel van het nieuwe verbond, zoals de besnijdenis een teken en zegel was van het oude verbond. De doop is echter geen bevestiging van een waar geloof in Jezus Christus. Het is een waarmerk van God aan de mens, een teken van Zijn belofte. Wat houdt die belofte dan in: Wel, dat een ieder die gelooft zalig zal worden. Nu komen we op het punt waar het in deze discussie om gaat. De ouders die in een Christelijke gemeenschap leven, zijn aan God verplicht, als dank voor Zijn belofte en trouw om hun kinderen te laten dopen. Maar die kinderen zullen toch tot geloof moeten komen, aleer zij mogen deelnemen aan het Heilig Avondmaal. De doop is dus een bevestiging van God aan de mens, en het H.A. een bevestiging van de mens aan God. De mens stemt dus toe in het verbond met God en pleegt dus door Zijn geloofsdaad een juridische handeling waardoor hem Gods beloftes ook daadwerkelijk medegedeeld worden. Dit is de leer zoals die in onze Christelijke gereformeerde theologie geleerd wordt. Ik hoop dat je het begrijpt.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 okt 2004 23:09

jas schreef:

Dat is waar, maar het biedt nog geen verklaring voor een dergelijk laag percentage belofte-deelachtigen. :)

Terug naar “Archief”