Zelfmoord en geloven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 02 mei 2003 08:16

Dit allemaal zo lezend vind ik dat we wel erg met ons beperkt menselijk perspectief zaken proberen in te vullen, die we niet kunnen invullen, simpelweg omdat we vanuit het menselijk-zondaars perspectief redeneren en niet vanuit Gods perspectief. Dat laatste kunnen wij ook niet, dat moeten we niet willen. Laten we toch voorzichtig zijn met ons oordeel, het is niet aan ons. Kretologie als 'ik denk dat God het niet zo ver laat komen' en 'Ik denk dat Judas wel/niet in de hemel kan zijn' getuigen ervan dat we wel weten hoe God in dergelijke gevallen regeert, dat is een illusie. Draag eerst zorg voor je eigen geestelijk leven, alvorens je een oordeel over anderen in psychische nood verkerende mensen aan te matigen. Dat is een houding die ons allemaal goed zou passen.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 02 mei 2003 08:21

Wij mogen niet iemand veroordelen. Maar God mag dat wel en doet dat ook in de Bijbel, van Judas staat dat hij een zoon des verderfs is in Johannes 17. Mattheus 26:24 is nog duidelijker. Hier wordt dit gerelativeerd.

Trouwens ik denk dat dit lot van Judas niet het gevolg is van zijn zelfmoord. Je kunt dit voorbeeld niet aanhalen om te zeggen dat een zelfmoordenaar niet bij God kan zijn. Zelf denk ik dat dat wel kan en in veel gevallen ook gebeurt.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 02 mei 2003 08:23

Recitativo schreef:Dit allemaal zo lezend vind ik dat we wel erg met ons beperkt menselijk perspectief zaken proberen in te vullen, die we niet kunnen invullen, simpelweg omdat we vanuit het menselijk-zondaars perspectief redeneren en niet vanuit Gods perspectief. Dat laatste kunnen wij ook niet, dat moeten we niet willen. Laten we toch voorzichtig zijn met ons oordeel, het is niet aan ons. Kretologie als 'ik denk dat God het niet zo ver laat komen' en 'Ik denk dat Judas wel/niet in de hemel kan zijn' getuigen ervan dat we wel weten hoe God in dergelijke gevallen regeert, dat is een illusie. Draag eerst zorg voor je eigen geestelijk leven, alvorens je een oordeel over anderen in psychische nood verkerende mensen aan te matigen. Dat is een houding die ons allemaal goed zou passen.

Ha eentje die het bijna snapt. Als je dat hele goede van oordeel weglaat dan ben je er.
Hier een tekst over hoe Yeshua denkt over ons oordelen:
Johannes 8:15 Gij oordeelt naar het vlees, Ik oordeel niemand,
Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

joris

Berichtdoor joris » 02 mei 2003 09:11

Vanuit de menselijke/psychologische kant gezien: jezus heeft de boodschap van leven. MEnsen die tot zelfmoord gedreven worden, zien Jezus niet meer als hun toevlucht. ze willen weg, van alles wat met leven te maken heeft. En sinds wanneer wordt iemand die door Satan wordt bezocht/verzocht/gedreven niet meer met liefdevolle ogen door God de Vader aangekeken?

voor de duidelijkheid. Dit is geen oordeel. De zin: mensen die tot zelfmoord gedreven worden, zien Jezus niet meer als hun toevlucht. Betekent niet dat ze geen kind van God zijn. HEt betekent niet dat God het niet uiteverkoren heeft, het betekent niet dat ikhen veroordeel tot ongelovige zondaars, het betekent niet dat ik hen veroordeel tot mesnen die het recht in eigen hand nemen.
De voglende zin staat er namelijk ook! En sinds wanneer wordt iemand die door Satan wordt bezocht/verzocht/gedreven niet meer met liefdevolle ogen door God de Vader aangekeken?

Ik bedoel heel simpel dat mensen de tot zelfmoord worden gedreven niet meer zichzelf zijn door wat dan ook! en dat heb ik hier ook eerder geschreven. Je hebt namelijk ook nog een fysische kant aan depressie en die leidt er toe dat je hele gevoelsleven verzwakt en dat je niet meer open staat voor opruimende dingen. Bovendien kennen mensen met zelfmoordgedachten vaak niet het basisvertrouwen waardoor ze het moeiljik vinden hun leven aan God over te geven.

Als je goed leest, vraag ik dus juist om begrip en understanding en oordeel ik geenzinds.

Maranatha,

jouw reactie vind ik veels te gemakkelijk. Je kan best nadenken over iets wat gebeurd in het levne zonder te oordelen. Je vat alles op als een oordeel volgens mij. En als je het ergens niet mee eens bent, dan mag je wat mij betrefd gewoon zeggen hoe je er wél overdenkt inplaats van te wachten tot iemand er zelf acht er komt: je bent er bijna. of wat schreef je.

joepie

Berichtdoor joepie » 02 mei 2003 19:43

Ik weet niet of je goed kunt lezen, maar je herhaalt alleen wat ik zeg in het stukje wat je quote. Dus je reactie voegt niks toe.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 mei 2003 19:10

Eigenlijk zeg je dat zelfmoordplegers geen kinderen van God kunnen zijn, want dan waren ze wel hun moeite naar God gegaan en zou Hij hen helpen.

Ja zou kan je het wel formuleren. Ik geloof vast dat iemand die met zijn nood bij Jezus komt daarna niet zelfmoord pleegt. Maar je hebt gelijk dat ik niet boven God moet gaan staan met mij oordeel. Maar ik denk dat het wel een heel duidelijke waarschuwing is dat je met je nood bij God moet komen.

Wie zegt dat ze niet naar God zijn gegaan?
Ik vind dat je nogal snel een oordeel velt.
Ik ken mensen die met hun nood naar God gingen maar toch ontzettend veel pijn leden en dat leven met die pijn niet meer aan konden, en dan liever bij God wilden zijn. Dus een einde aan hun leven maakten.

Wij zijn God niet en kunnen niet op Zijn rechterstoel gaan zitten.
Want dan krijg je inderdaad van die menselijke redenaties:
Judas kan net niet en een pim fortuin dan maar wel.
Gelukkig is het niet aan ons, watn zowiezo redeneren wij aards en God vanuit het Hemels perspectief.

Ja ik zie ook in dat ik een oordeel heb geveld over iets waar ik helemaal geen oordeel over mag vijlen. Ik zal het oordelen over laten aan Hem die op zijn tijd zal oordelen.

Judas had berouw en zal zijn ellende daarover vast wel uitgeschreeuwd hebben naar God. Maar toch met de wetenschap dat Hij de Zoon van God had aangegeven niet hebben kunnen leven. Maar het blijft voor ons speculeren. Het is ongetwijfeld onbelangrijk voor ons anders had God het wel op laten tekenen in de Bijbel.

Oke ik denk dat hij niet met zijn nood bij Jezus/God is gekomen. Ik snap dat hij zich enorm schuldig vond en dat hij er spijt van had. Maar als je iets vergeven wordt lijkt het mij dat je ook weer verder kan leven.
maar ik zal mijn gedachte wel naast mij neer leggen. Maar... ik zie er wel een waarschuwing in voor iedereen. Kom met je nood bij God!

iig bedankt voor je reactie... het is nooit verkeert om je te laten overtuigen van je verkeerde denkwijze.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

anna
Mineur
Mineur

Berichtdoor anna » 03 mei 2003 19:33

Eigenlijk zeg je dat zelfmoordplegers geen kinderen van God kunnen zijn, want dan waren ze wel hun moeite naar God gegaan en zou Hij hen helpen.

Ja zou kan je het wel formuleren. Ik geloof vast dat iemand die met zijn nood bij Jezus komt daarna niet zelfmoord pleegt. Maar je hebt gelijk dat ik niet boven God moet gaan staan met mij oordeel. Maar ik denk dat het wel een heel duidelijke waarschuwing is dat je met je nood bij God moet komen.

Duz ik zal dan geen Kind van God kunnen zijn als ik zelfmoord pleeg?

chaja
Mineur
Mineur

Berichtdoor chaja » 03 mei 2003 22:03

Twee interessante vragen:

Als je een kind van God bent, kan je dan ineens niet meer een kind van God zijn?

Pleeg je zelfmoord omdat je niet meer met je pijn bij God terecht kan?

*persoonlijk denk ik dat je een kind van God bent als je Hem vraagt je zonden te vergeven en als je Hem geloofd op Zijn woord als Hij zegt dat Jezus is gekomen voor iedereen die Hem geloofd.
Ik denk dat een kind van God nog steeds een heleboel zonden doet, dikwijls de moed verliest, onredelijk is en soms niet genoeg op God vertrouwt. Stel: Je hebt net ruzie gemaakt met je vrouw of man/vader of moeder en je was te koppig om het goed te maken (ook een kind van God kan zo'n bui hebben, nietwaar, al is het niet goed) en dan sterf je op de één of andere manier, kan je dan in de Hemel zijn?
Als je God om hulp had gevraagd in je boosheid, zou je mild zijn geworden en je excuses aangeboden hebben en zou je die vraag niet meer hoeven stellen, dan zou je zeggen: ja, hij/zij is een kind van God en in de Hemel. Toch is het feit dat diegene God niet om hulp vroeg geen reden om te zeggen dat die persoon dus niet in de Hemel is omdat die God niet om hulp vroeg in die laatste periode van zijn leven.
Zo ook met zelfmoord. Als iemand in diepe depressie en psychische verwarring God aanroept is dat geweldig. Geen twijfel mogelijk dat God bij hem is. Maar wil het feit dat hij de fout maakt (of niet in de psychische gesteldheid is) om God niet aan te roepen maar zich te laten gaan in emotie zeggen dat daarom diegene ineens niet een kind van God kan zijn? Het probleem van zelfmoord is dat je het maar één keer kan doen en dan daarna niet om vergeving vragen en overnieuw beginnen. Omdat het definitief is, is je reactie nogal gauw dat daarom het eeuwige oordeel ook definitief (negatief) is.
Maar dat vraag ik me dus af.

En over dat God om hulp vragen: niet veel mensen plegen zelfmoord omdat ze net een tegenslagje hebben gehad. Zelfmoord komt voort uit diepe pijn, vaak een persoonlijkheidsstoornis, geestelijke aanvallen of wat dan ook. Je mag zo iemand niet meten met dezelfde maat waarmee je een psychisch gezond persoon meet. Ik durf wel te stellen dat zelfmoord vaak helemaal geen 'vrijwillige, verstandelijke en bewuste' keus is.
De manier waarop Saul en Judas zelfmoord pleegden kan je niet zomaar gelijkstellen aan de zelfmoorden van deze tijd. Judas pleegde zelfmoord uit een schuldgevoel en Saul omdat hij zichzelf wilde sparen voor de pijn van de vijand. Dat is anders dan een ernstige depressie of psychisch leed door de schuld van een ander.
Oftewel: elke zelfmoord is uniek, zoals elke persoon. Zelfmoord heeft niet te maken met het wel of niet in de Hemel komen. Het wel of niet in de Hemel komen is afhankelijk van het leven voor die zelfmoord: leefde iemand met Christus. Had iemand berouw van zijn zonden en vroeg hij om vergeving? Gaf iemand zijn leven over aan God?
Dat zijn de maatstaven. Zelfmoord is fout, maar geen sleutel tot de hel.

Denk ik.

Chaja

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 mei 2003 08:09

anna schreef:

Persoonlijk denk ik dat kinderen van God niet tot zelfmoord plegen komen omdat God hun uit deze toestand kan halen. Maar ik kijk hier heel menselijk na. En denk niet dat dat de bedoeling is. Dus laat het over aan God!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

RieBo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor RieBo » 13 jun 2003 08:06

anna schreef:

Ik denk het niet, want wanneer worden zonden vergeven? Als je er berouw over toont. Hoe kan je nu na zelfmoord nog berouw tonen over je zonden? Je bent er dan toch niet meer? Dus kan die zonden ook niet vergeven worden.

En als je bij een rechter moet komen krijg je een uitnodiging (dagvaarding). hoe kan je nu bij de hemelse rechter komen zonder dagvaarding, je stapt immers zelf binnen. Je had niet het geduld om op Gods tijd te wachten. En dan verwacht je ook nog dat God zo liefelijk is dat Hij zegt, het is je vergeven. Het klinkt misschien cru, maar ik zie het wel zo.
========================================

Doe wat je niet laten kan, en laat wat je niet doen kan.

========================================

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 13 jun 2003 08:11

Riebo, ik ben het wel met je eens, en net wat ik hiervoor heb gezegd, als je dan echt een kind van God bent, word je ook voor deze zonde bewaard, ik heb dit ook persoonlijk meegemaakt, iemand die helemaal in de put zat en het niet meer zag zitten, iedere keer kreeg hij toch weer krachten van God, dit is nu al meer dan 10 jaar geleden, maar toch vergeet je dit niet!!

God is de enige die kan beschikken over leven en dood, daarom geloof ik ook, dat als wij zelfmoord plegen wij geen kind van God zijn!!

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 13 jun 2003 08:14

volgens mij kunnen wij niet over anderen zeggen: Jij bent geen kind van God... Dat is iets wat wij aan God over moeten laten, wij kunnen daaar geen oordeel over geven

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 13 jun 2003 08:27

trijntje, wat je zegt ben ik het mee eens, tuurlijk kunnen wij niet zeggen over andere zeggen of ze bekeerd zijn of niet!! Maar toch blijf ik bij mn standpunt, wat ik hierboven hebt gezegd!!

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 13 jun 2003 08:34

Ikke21 schreef:trijntje, wat je zegt ben ik het mee eens, tuurlijk kunnen wij niet zeggen over andere zeggen of ze bekeerd zijn of niet!! Maar toch blijf ik bij mn standpunt, wat ik hierboven hebt gezegd!!

jij oordeelt volgens mij al wel een beetje, want je sluit bij voorbaat uit dat mensen die zelfmoord plegen een kind van God zijn... en je zegt net dat je het met me eens bent dat je niet kan zeggen dat iemand geen kind van God is

chaja
Mineur
Mineur

Berichtdoor chaja » 13 jun 2003 08:42

Riebo: en wat als je een autoongeluk krijgt terwijl je net ruzie hebt gemaakt? je hebt dan nog geen berouw gehad van die zonde... dat is dan hetzelfde.
-overigens denk ik ook dat zelfmoord een grote zonde is. ik heb alleen een andere visie over zonde en verlossing. ik geloof dat ook na je bekering je zonden vergeven worden doordat je deel hebt aan Christus-

chaja
Het leven heeft mij dag aan dag
heel duidelijk laten blijken
de mooiste dingen die je ziet
die zie je zonder kijken

Ze blijven bij je bovendien
je hebt ze met je hart gezien

Terug naar “Archief”