Kerkbezoek verplicht?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 27 sep 2004 18:48

En ik denk nog steeds dat de kerk waar ik zit de ware leer verkondigt dus dat ik die Heer niet behoor en kan dienen in een andere kerk. Dus nee, ik kijk niet verder dan de kerk waar ik nu lid van ben.

Nog echt een ouderwets fanatieke vrijgemaakte :shock: :shock: .
Gelukkig hebben hedendaagse vrijgemaakten als Marnix een meer reele kijk op deze dingen :) .
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

André

Berichtdoor André » 27 sep 2004 18:58

Waar haal je die quote weg zo snel?

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 27 sep 2004 19:03

Andre schreef:Waar haal je die quote weg zo snel?

Zie bladzijde 6, stukje van Joepie.
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 sep 2004 12:18

joepie schreef:Je hebt eens in een ander topic tegen mij gezegd dat we moeten oppassen om God dingen toe te schrijven en daarmee naar onze hand te zetten. Hetzelfde wil ik hier tegen jou zeggen.

Op de manier waarop je praat laat je God dingen doen die jou goed lijken, en wel zo prettig dat ze ook nog bij jouw gevoel van goed doen passen.

Tja, jij pakt het dan beter aan, jij doet hetzelfde maar gebruikt de kerkraad als tussenschakel?

Ik snap je probleem niet. In de bijbel gaat het heel vaak om Gods wil. Neem psalm 25: Heer wijs mij de wegen waar mijn voeten veilig gaan. Zomaar een voorbeeldje, de bijbel is vol van mensen die zoeken naar Gods wil en die doen. Ik heb gezegd dat je moet uitkijken dat je God voor je karretje spant... maar dat wil niet zeggen dat we dus maar niet moeten zoeken naar Gods wil. Als je zo redeneert hoeven we ons helemaal niet meer druk te maken om Gods wil..... Maar de bijbel zegt dat we moeten zoeken naar Gods wil, en stelt daarmee geen onmogelijke opdracht.

Het is niet zo dat ik eerst kijk naar wat ik leuk vind en vervolgens dat als Gods wil probeer uit te leggen. Ik heb er over nagedacht, in de bijbel gelezen, er om gebeden.... en ben er vervolgens tot de conclusie gekomen dat God me graag af en toe in mijn eigen kerk wil hebben maar daarnaast ook op andere plaatsen. Maar omdat ik zelf ook graag naar GODfashion ga beweer jij dat ik God voor mijn karretje span, omdat wat volgens mij zijn wil is overeenkomt met wat ik zelf ook wil. Ik vind het jammer dat je zo denkt...

Stel ik wil op zendingsreis naar Afrika... Ik leg het aan God voor en kom tot de ontdekking dat Hij graag wil dat ik anderen van Hem vertel. Span ik God dan voor mijn karretje omdat Zijn wil dan is wat ik ook wil?

Ik denk dat je zelf ook moet oppassen... Je geeft aan dat ik God voor mijn karretje span... Maar waarom geef je dat aan? Omdat wat volgens mij Gods wil is niet overeenkomt met jou manier van denken. Als ik hetzelfde verhaal had gehouden maar had verteld dat het Gods wil zou zijn dat ik 2x per zondag naar mijn eigen kerk ga had je namelijk mij deze waarschuwing niet meegegeven. Kortom, jij oordeelt dat ik God voor mijn karretje span.... niet omdat wat ik zeg niet overeenkomt met Gods wil... maar omdat het niet overeenkomt met jou wil.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 28 sep 2004 20:45

'De wens is de voeten der gedachten'
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 28 sep 2004 20:47

En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet, dat de dag nadert.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 sep 2004 11:26

Heej Johannes1, die tekst is wel eerder genoemd en wel bekend hier...

Dus wat moet ik hiermee?

Bijeenkomst staat er.... Nadat er, vlak na de reformatie, een extra dienst bij is gekomen om het kennisniveau van de mensen wat bij te spijkeren, verandert men vaak "bijeenkomst" in "bijeenkomsten"

- In de tijd van Paulus had je niet 2 bijeenkomsten op een dag.
- In de tijd van Paulus had je maar 1 kerk, je broers en zussen in de Heer waren niet over talloze groeperingen verspreid.

De vraag is ook nog wat een onderlinge bijeenkomst dan is. Is dat puur je eigen kerk? Of gaat het om de Kerk van Christus? Daar kom ik ook mee bijeen als ik een keer een tweede, bijverzonnen dienst, skip voor een andere kerkdienst.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 29 sep 2004 13:10

Dus jij gaat uit van de tijd van Paulus? Raar is dat, terwijl je laatst nog beweerde dat we in 2004 leven en dus niet meer naar tradities moeten leven, ga jij terug naar 40 na Christus!!! Als je echt christen bent, kan het niet vaak genoeg kerk zijn, wat wil je in de hemel doen als je Gods gemeente hier maar de helft van de tijd dat het kan zoekt? ?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 29 sep 2004 13:24

Heej Johannes1, die tekst is wel eerder genoemd en wel bekend hier...

Dus wat moet ik hiermee?

mooi dat de tekst bekend is. het was meer een reactie op de topictitel.

De vraag is ook nog wat een onderlinge bijeenkomst dan is. Is dat puur je eigen kerk? Of gaat het om de Kerk van Christus? Daar kom ik ook mee bijeen als ik een keer een tweede, bijverzonnen dienst, skip voor een andere kerkdienst.

paulus schreef deze brief aan de hebreen. ons onderlinge bijeenkomst is die van je eigen gemeente denk ik.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 29 sep 2004 14:06

alex leusink schreef:Dus jij gaat uit van de tijd van Paulus? Raar is dat, terwijl je laatst nog beweerde dat we in 2004 leven en dus niet meer naar tradities moeten leven, ga jij terug naar 40 na Christus!!! Als je echt christen bent, kan het niet vaak genoeg kerk zijn, wat wil je in de hemel doen als je Gods gemeente hier maar de helft van de tijd dat het kan zoekt? ?

Je gelooft toch zelf niet dat het in de hemel 24/7 één lange preek is? :)

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 29 sep 2004 15:54

In de eerste plaats bestaat er in de hemel helemaal geen tijd, want de tijd herinnert ons aan onze eindigheid, en die is er dan niet meer. Bovendien is de hemel geen plaats voor aards genieten, het genieten dat gericht is op jezelf, maar het genieten voor Hem. Het geven van eer aan de Heere maakt de hemel tot een hemel.

André

Berichtdoor André » 29 sep 2004 19:17

alex leusink schreef:Bovendien is de hemel geen plaats voor aards genieten.

Dit heb je vast ergens gelezen?
Mag ik ook weten waar deze profetie staat?

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 29 sep 2004 20:19

Wij leven op de aarde, en zijn dus ook aards. In de hemel zal het aardse van ons afgevallen zijn, de onvolmaaktheid en de zonden, en dus zal het heel anders zijn dan wij ons voor kunnen stellen.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 29 sep 2004 20:21

Maar dat is trouwens ook een heel ander verhaal, we hebben het hier over verplicht kerkbezoek, en ik ben van mening, ook uit een stukje ervaring, dat de genegenheid voor God tegelijkertijd met zich meebrengt een liefde voor de diensten in de kerk, en dat je zoveel mogelijk heen wilt.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 sep 2004 23:25

alex leusink schreef:Wij leven op de aarde, en zijn dus ook aards. In de hemel zal het aardse van ons afgevallen zijn, de onvolmaaktheid en de zonden, en dus zal het heel anders zijn dan wij ons voor kunnen stellen.

Dus de hemel lijkt niet op het paradijs? Volgens mij hebben wij hier ook nog een hoop min of meer hemelse dingen, zoals de liefde, muziek, schoonheid, etc. Dat zal er gewoon blijven denk ik en daar kun je dan alleen in volmaaktere vorm van genieten.

Terug naar “Archief”