Bookman schreef:FlirrieSun schreef:Bookman schreef:Wat mij vaak opvalt is dat er in de Reformatorische hoek zoveel mogelijk moeite gedaan wordt om Jezus overal uit te bannen. Geen plaatjes. Niet te vlug gereed staan met Jezus. Eigenlijk willen ze liever helemaal geen Jezus. En ik denk dat dat ook de reden is, dat velen Jezus niet liefhebben en dus ook niet kennen. Een leer zonder Jezus. En het liefst hadden ze nog een Bijbel zonder Jezus. Heel heel droevig.

Ik kom uit de reformatorische hoek. En ik heb er echt geen last van dat ik nooit een plaatje heb gezien waarop Jezus stond afgebeeld en ik heb er ook echt geen behoefte aan ook. We zullen Hem toch niet meer zien zoals Hij hier was en later zal het toch alle verwachting te boven gaan.
En ik ben Jezus echt niet lief gaan hebben, omdat ik een plaatje van Hem heb gezien.
WAt jij zegt slaat echt elke plank mis!
Ook in de reformatorische hoek gaat het om Jezus en er kennen genoeg mensen de Heere Jezus.
Zucht...........

Nergens heb ik gezegd dat ik Jezus door een plaatje aanbid. Ik heb proberen duidelijk te maken hoe het vroeger was, en hoe het ontstaan is. En die foto van jou moet je dan ook verwijderen. Want dat wordt in hetzelfde gebod genoemd. En ik was nog net niet van plan om ervoor te buigen. Ook van jou heb ik geen 'plaatje' nodig. Soms zeggen berichten al genoeg.
Zij zegt toch ook niet dat jij dat wel zegt?

Ze heeft het niet eens over het al dan niet geoorloofd zijn van het afbeelden van Jezus, maar reageerde alleen op jouw opmerkingen over (het niet afbeelden van) Jezus in reformatorische kringen.
Nelianne schreef:Maar goed allebei dan. ik bedoelde dus dat het niet vooral om het knielen gaat, dat dat niet mag. Maar ook het afbeelden ervan. Enne wat ik net ook nog zat te bedenken en wat ook gewoon zo is, is dat God een geest is en dus niet afgebeeld kan worden.
Inderdaad, dat volgt ook uit de verwijsteksten uit de Heidelberger Catechismus.
Alleen dan een probleempje: ging het over het afbeelden van de Heere Jezus als mens of over het afbeelden van God? In het begin ging het er nl. over of Jezus afgebeeld mag worden.
Daarom denk ik dan ook dat Jezus in Zijn Goddelijke verschijningsvorm niet afgebeeld mag worden, maar in Zijn menselijke vorm wel.