afbeelding van Jezus mag?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 27 okt 2004 10:37

Sas(kia) schreef:Ooit een kinderbijbel gezien met plaatjes waar Jezus niet opstaat? Plaatjes zijn ter verduidelijking van het vertelde....... dus wat kan daar mis mee zijn?

Ja, die kinderbijble heb ik zelf: De Bijbelse Geschiedenis van Joh. Vreugdenhil. Is een erg mooie kinderbijbel en kinderen hebben geen plaatjes nodig, zij zijn juist een gevaar, want dan leg je kinderen een bepaald beeld op zonder dat zij hun eigen vindingrijkheid kunnen gebruiken. Kinderen hebben zonder plaatjes van de Heere Jezus ook wel een beeld hoor!!!

En let trouwens even op de context waarin mijn verhaal wordt geschreven, dat ging niet om plaatjes in kinderbijbels!!!
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 27 okt 2004 17:59

Wat mij vaak opvalt is dat er in de Reformatorische hoek zoveel mogelijk moeite gedaan wordt om Jezus overal uit te bannen. Geen plaatjes. Niet te vlug gereed staan met Jezus. Eigenlijk willen ze liever helemaal geen Jezus. En ik denk dat dat ook de reden is, dat velen Jezus niet liefhebben en dus ook niet kennen. Een leer zonder Jezus. En het liefst hadden ze nog een Bijbel zonder Jezus. Heel heel droevig. :cry:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 27 okt 2004 22:03

Bookman schreef:Wat mij vaak opvalt is dat er in de Reformatorische hoek zoveel mogelijk moeite gedaan wordt om Jezus overal uit te bannen. Geen plaatjes. Niet te vlug gereed staan met Jezus. Eigenlijk willen ze liever helemaal geen Jezus. En ik denk dat dat ook de reden is, dat velen Jezus niet liefhebben en dus ook niet kennen. Een leer zonder Jezus. En het liefst hadden ze nog een Bijbel zonder Jezus. Heel heel droevig. :cry:

Geef eens voorbeelden die je stelling ondersteunen?

FlirrieSun
Mineur
Mineur

Berichtdoor FlirrieSun » 27 okt 2004 23:38

Bookman schreef:Wat mij vaak opvalt is dat er in de Reformatorische hoek zoveel mogelijk moeite gedaan wordt om Jezus overal uit te bannen. Geen plaatjes. Niet te vlug gereed staan met Jezus. Eigenlijk willen ze liever helemaal geen Jezus. En ik denk dat dat ook de reden is, dat velen Jezus niet liefhebben en dus ook niet kennen. Een leer zonder Jezus. En het liefst hadden ze nog een Bijbel zonder Jezus. Heel heel droevig. :cry:

Ik kom uit de reformatorische hoek. En ik heb er echt geen last van dat ik nooit een plaatje heb gezien waarop Jezus stond afgebeeld en ik heb er ook echt geen behoefte aan ook. We zullen Hem toch niet meer zien zoals Hij hier was en later zal het toch alle verwachting te boven gaan.

En ik ben Jezus echt niet lief gaan hebben, omdat ik een plaatje van Hem heb gezien.
WAt jij zegt slaat echt elke plank mis!
Ook in de reformatorische hoek gaat het om Jezus en er kennen genoeg mensen de Heere Jezus.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 28 okt 2004 10:17

Aragorn schreef:
Marnix schreef:Oke... De vraag: Waarom kwam God met de regel dat we Hem niet moeten afbeelden?

En geldt dat ook voor Jezus?

Waarom? Dat doet er niet toe, er staat in de tien geboden dat van God een afbeeldingen mogen gemaakt worden om daar voor te knielen; waarschijnlijk vond God het te 'link' om ons daar toestemming voor te geven, wij zijn verdorven en Hij wilde die kans om te zondigen misschien daardoor wel kleiner maken!
Laatst gewijzigd door alex leusink op 28 okt 2004 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.

de_bisschop
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor de_bisschop » 28 okt 2004 10:24

God wilniet dat wij hem afbeelden, omdat wij dat niet kunnen.
Wij kunnen Zijn Grootheid, Almachtigheid, enz., nooit in een plaatje stoppen.

En waarom zouden we dat willen?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 okt 2004 15:55

alex leusink schreef:
Aragorn schreef:
Marnix schreef:Oke... De vraag: Waarom kwam God met de regel dat we Hem niet moeten afbeelden?

En geldt dat ook voor Jezus?

Waarom? Dat doet er niet toe, er staat in de tien geboden dat van God een afbeeldingen mogen gemaakt worden om daar voor te knielen; waarschijnlijk vond God het te 'link' om ons daar toestemming voor te geven, wij zijn verdorven en Hij wilde die kans om te zondigen misschien daardoor wel kleiner maken!

Dus het verbod is op het knielen en niet op het afbeelden. :wink:

Nelianne

Berichtdoor Nelianne » 28 okt 2004 16:03

Ik heb nu al die reacties eens gelezen, en ik kom elke keer hetzelfde tegen. Een groep die zegt dat je GEEN afbeelding van Jezus/God mag maken. En nog een paar die zeggen dat je Hem wel mag afbeelden maar er niet voor mag knielen.
Ik geloof dat er in de 10 geboden nix staat over het knielen ervoor. Dus dan moet je wel blijven bij wat er staat en niet er bij gaan verzinnen dat het alleen voor het knielen geldt.
Al eerder is gezegd dat we God niet kunnen afbeelden. Hoe zouden we ooit genoeg kunnen doen aan Gods volmaaktheid? Daarom wil God niet dat er een afbeelding van Hem gemaakt wordt.
Op zich heb ik geen moeite met een eenvoudige tekening van Jezus, het geeft kinderen een soort beeld, maar aan de andere kant ben ik dan ook weer bang dat kinderen gaan denken: ohw ziet Jezus er zo uit, terwijl dat niet zo is.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 okt 2004 16:09

Tweede Gebod schreef:Gij zult u geen gesneden beeld maken noch enige gestalte van wat boven in de hemel, noch van wat beneden op de aarde, noch van wat in de wateren onder de aarde is.

Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen, want Ik, de Here, uw God, ben een naijverig God, die de ongerechtigheid der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde en aan het vierde geslacht van hen die Mij haten, en die barmhartigheid doe aan duizenden van hen die Mij liefhebben en mijn geboden onderhouden.

Zoals je ziet staan hier twee alinea's. Het lijkt erop alsof in de bijbel van Nelianne alleen het eerste gedeelte staat, maar bij die van mij is dat toch anders.

Eerst staat er een verbod op afbeeldingen in het algemeen, en daarna een verbod op het knielen voor die afbeeldingen. Als je het eerste onverkort handhaaft mogen er dus uberhaupt geen afbeeldingen gemaakt worden, en zou het tweede gedeelte ook irrelevant zijn. Het lijkt me daarom logisch dat je wel afbeeldingen mag maken, maar je daar niet voor mag buigen.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 28 okt 2004 17:25

FlirrieSun schreef:

Ik kom uit de reformatorische hoek. En ik heb er echt geen last van dat ik nooit een plaatje heb gezien waarop Jezus stond afgebeeld en ik heb er ook echt geen behoefte aan ook. We zullen Hem toch niet meer zien zoals Hij hier was en later zal het toch alle verwachting te boven gaan.

En ik ben Jezus echt niet lief gaan hebben, omdat ik een plaatje van Hem heb gezien.

Ook in de reformatorische hoek gaat het om Jezus en er kennen genoeg mensen de Heere Jezus.

Zucht........... :roll: Nergens heb ik gezegd dat ik Jezus door een plaatje aanbid. Ik heb proberen duidelijk te maken hoe het vroeger was, en hoe het ontstaan is. En die foto van jou moet je dan ook verwijderen. Want dat wordt in hetzelfde gebod genoemd. En ik was nog net niet van plan om ervoor te buigen. Ook van jou heb ik geen 'plaatje' nodig. Soms zeggen berichten al genoeg.
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 28 okt 2004 17:27

alex leusink schreef:

Geef eens voorbeelden die je stelling ondersteunen?

Lees aanbod van genade nog eens door. Misschien dat het je dan duidelijk wordt wat ik bedoel. Het lust me niet om hier alles off-topic te gaan herkauwen.

Nelianne

Berichtdoor Nelianne » 28 okt 2004 18:30

Mwa sorry even vergeten :oops: Voortaan maar beter luisteren......
Maar goed allebei dan. ik bedoelde dus dat het niet vooral om het knielen gaat, dat dat niet mag. Maar ook het afbeelden ervan. Enne wat ik net ook nog zat te bedenken en wat ook gewoon zo is, is dat God een geest is en dus niet afgebeeld kan worden.
Alleen dan een probleempje: ging het over het afbeelden van de Heere Jezus als mens of over het afbeelden van God? In het begin ging het er nl. over of Jezus afgebeeld mag worden.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 28 okt 2004 20:01

over Jezus afbeelden als mens. :wink:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 okt 2004 20:21

Bookman schreef:
FlirrieSun schreef:

Zucht........... :roll: Nergens heb ik gezegd dat ik Jezus door een plaatje aanbid. Ik heb proberen duidelijk te maken hoe het vroeger was, en hoe het ontstaan is. En die foto van jou moet je dan ook verwijderen. Want dat wordt in hetzelfde gebod genoemd. En ik was nog net niet van plan om ervoor te buigen. Ook van jou heb ik geen 'plaatje' nodig. Soms zeggen berichten al genoeg.

Zij zegt toch ook niet dat jij dat wel zegt? :) Ze heeft het niet eens over het al dan niet geoorloofd zijn van het afbeelden van Jezus, maar reageerde alleen op jouw opmerkingen over (het niet afbeelden van) Jezus in reformatorische kringen.

Nelianne schreef:Maar goed allebei dan. ik bedoelde dus dat het niet vooral om het knielen gaat, dat dat niet mag. Maar ook het afbeelden ervan. Enne wat ik net ook nog zat te bedenken en wat ook gewoon zo is, is dat God een geest is en dus niet afgebeeld kan worden.

Inderdaad, dat volgt ook uit de verwijsteksten uit de Heidelberger Catechismus.

Alleen dan een probleempje: ging het over het afbeelden van de Heere Jezus als mens of over het afbeelden van God? In het begin ging het er nl. over of Jezus afgebeeld mag worden.

Daarom denk ik dan ook dat Jezus in Zijn Goddelijke verschijningsvorm niet afgebeeld mag worden, maar in Zijn menselijke vorm wel.

Nelianne

Berichtdoor Nelianne » 28 okt 2004 20:31

Aragorn schreef:Daarom denk ik dan ook dat Jezus in Zijn Goddelijke verschijningsvorm niet afgebeeld mag worden, maar in Zijn menselijke vorm wel.
Ja, maar Jezus was wel mens en tegelijk God. Dus dan zou je kunnen zeggen dat het nog niet mag, want het is niet zo dat toen Jezus mens was Hij geen God was.

Terug naar “Archief”