En ik denk inderdaad dat er ook geen aantal staat in de Bijbel.
Er staat ook niet dat je direct kinderen "moet" krijgen.
Zoals er wel meer dingen niet staan in de Bijbel. Het is tenslotte geen woorden boek. Gelukkig mogen we nog zelf denken.

Zou soms wel makkelijk zijn, dan typ je in: Moeten we direct kinderen nemen na ons trouwen? Komt er antwoord: Ja.
Denk je bij jezelf, dat is makkelijk, hoef ik daar niet meer over na te denken. Beslist een "ander" voor mij. Je kunt dan ook denken: ja, lekker, wie ben jij om dat voor mij te bepalen? Ik doe lekker wat ikzelf "goed" vind.
Ik heb al eens in een ander topic gezegd, dat het net zo is als in de tijd van Paulus. De ene vond dat je wel offervlees mocht eten en de ander niet.
En Paulus antwoordt daar eigenlijk op: Het maakt niet uit of je het wel of niet eet. Als je wat je eet meer in de overtuiging doet dat het goed is zoals jij het doet. Hij zegt dus eigenlijk: Bij de geringste twijfel niet doen. Dat kan dus betekenen dat de ene het wel eet en de ander het niet eet uit overtuiging.
En hij geeft aan: dat als je een ander met het wel eten, of met het niet eten, in de "weg" staat wat betrefd de ander zijn geloofs leven(dat is dus de verantwoording naar de gemeente) dat je iets dan weleens beter kunt laten of juist doen.
Daarom: voor mij is het zo dat God je kinderen schenkt, als kado, en dat je daar niet op wacht tot het jou uitkomt. Dat het weleens zo kan zijn dat je tijdelijk geen kinderen kunt krijgen, om wat voor zwaarwegende reden dan ook, en dat het dan geoorloofd kan zijn om aan geboorteregeling te doen. Dat kan zijn met de middelen die Hij daarvoor geeft binnen de geneeskunde, maar het kan ook heel goed zijn dat je dat regelt door goed naar je lichaam te kijken, en te letten op de juiste tekenen.
Maar het blijft voor mij moeilijk om de juist etische reden te hebben om geen kinderen meer of nog niet te krijgen. Behalve de gezondheid van de moeder, die is mij volkomen duidelijk.
Maar financien, studie, wennen aan elkaar, sparen voor eerst een huis....noem maar op. Zou niet voor mij op gaan. Maar kan misschien wel voor anderen. Daarmee wil ik dus niet mijn moeite met die redenen opleggen aan anderen. Het is iets zeer persoonlijks. Dat is mij dus wel duidelijk na het lezen en meedoen met dit topic.