Seks in het huwelijk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 24 aug 2004 16:11

Ik ben het er mee eens dat kinderen geld kosten. En gelukkig hebben zij nooit moeten besluiten om onze kinderen niet naar de school te laten gaan die ze konden doen. Want al vroeg hadden ze een eigen kranten wijk en droegen ze een gedeelte bij aan hun studie kosten.
En ik denk inderdaad dat er ook geen aantal staat in de Bijbel.
Er staat ook niet dat je direct kinderen "moet" krijgen.
Zoals er wel meer dingen niet staan in de Bijbel. Het is tenslotte geen woorden boek. Gelukkig mogen we nog zelf denken. ;-)
Zou soms wel makkelijk zijn, dan typ je in: Moeten we direct kinderen nemen na ons trouwen? Komt er antwoord: Ja.
Denk je bij jezelf, dat is makkelijk, hoef ik daar niet meer over na te denken. Beslist een "ander" voor mij. Je kunt dan ook denken: ja, lekker, wie ben jij om dat voor mij te bepalen? Ik doe lekker wat ikzelf "goed" vind.
Ik heb al eens in een ander topic gezegd, dat het net zo is als in de tijd van Paulus. De ene vond dat je wel offervlees mocht eten en de ander niet.
En Paulus antwoordt daar eigenlijk op: Het maakt niet uit of je het wel of niet eet. Als je wat je eet meer in de overtuiging doet dat het goed is zoals jij het doet. Hij zegt dus eigenlijk: Bij de geringste twijfel niet doen. Dat kan dus betekenen dat de ene het wel eet en de ander het niet eet uit overtuiging.
En hij geeft aan: dat als je een ander met het wel eten, of met het niet eten, in de "weg" staat wat betrefd de ander zijn geloofs leven(dat is dus de verantwoording naar de gemeente) dat je iets dan weleens beter kunt laten of juist doen.

Daarom: voor mij is het zo dat God je kinderen schenkt, als kado, en dat je daar niet op wacht tot het jou uitkomt. Dat het weleens zo kan zijn dat je tijdelijk geen kinderen kunt krijgen, om wat voor zwaarwegende reden dan ook, en dat het dan geoorloofd kan zijn om aan geboorteregeling te doen. Dat kan zijn met de middelen die Hij daarvoor geeft binnen de geneeskunde, maar het kan ook heel goed zijn dat je dat regelt door goed naar je lichaam te kijken, en te letten op de juiste tekenen.

Maar het blijft voor mij moeilijk om de juist etische reden te hebben om geen kinderen meer of nog niet te krijgen. Behalve de gezondheid van de moeder, die is mij volkomen duidelijk.
Maar financien, studie, wennen aan elkaar, sparen voor eerst een huis....noem maar op. Zou niet voor mij op gaan. Maar kan misschien wel voor anderen. Daarmee wil ik dus niet mijn moeite met die redenen opleggen aan anderen. Het is iets zeer persoonlijks. Dat is mij dus wel duidelijk na het lezen en meedoen met dit topic.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 24 aug 2004 16:28

Ergens geloof ik ook wel dat God bepaalt hoeveel kids je krijgt.
Want ik werd na mijn 34ste niet meer zwanger. Waarom? Een raadsel!
Er was medisch niks aan de hand. Gelukkig hadden we al kinderen maar eigenlijk had ik er nog wel een of 2 bijgewilt.
Op mijn 39ste hebben mijn man en ik ons medisch goed laten onderzoeken, en er was dus helemaal niks te vinden. We waren gewoon gezond, maar de dokter zei dat ik te gefixeerd was op weer zwanger worden. Op mijn 40ste heb ik me erbij neergelegd dat we geen kids meer erbij zouden krijgen, en tot op de dag van vandaag kregen wij er niemand meer bij. Dus al meer dan 10 jaar gebruik ik geen voorbehoedsmiddelen meer.............
Raar, want toen ik jong was (tussen mijn 17de en 27ste) werd ik altijd gelijk de eerste of 2de maand gelijk zwanger.

Ik ben blij dat ik geen moderne vrouw ben, die eerst carriere moest maken en op haar 35ste haar eerste kind wil. Dan was ik kinderloos gebleven, denk ik wel eens. Of misschien had God dan anders beslist.......

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 24 aug 2004 16:29

The one thing you can give and still keep is your word.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 24 aug 2004 16:33

Ja, ik ben ook tegen prenatale screening. Als ik nu zwanger zou worden, dan zou ik geen tests doen, en als ik een mongooltje zou krijgen, zou ik het gewoon liefdevol accepteren.

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 24 aug 2004 17:27

Ik weet niet wat jij allemaal doet op vakantie, maar ik ga bijv. naar steden om allerlei dingen te bezoeken. Als je dat slecht vindt voor de ontwikkeling van een kind dan twijfel ik enigszins aan jou defenitie van ontwikkeling.
Ik zeg nergens dat het slecht is voor een kind, ik zei alleen dat het niet nodig is, en dat het thuisblijven ook z'n voordelen kan hebben. Dat is iets totaal anders dan wat jij me in de mond legt.

Dat de fantasie van kinderen zich ontwikkeld door niet op vakantie te gaan is natuurlijk flauwekul. Creativiteit is veelal aangeboren en kan ook ontwikkeld worden door juist op vakantie te gaan.
Je moet mijn woorden niet verdraaien, dit heb ik heel niet gezegd. Ik zei dat de fantasie van kinderen zich misschien beter ontwikkelt wanneer er niet elk jaar op vakantie gegaan wordt. Dat betekent niet direct dat het omgekeerde ook waar is. En het lijkt me vrij logisch dat kinderen die weinig hebben en zich goed vermaken, meer fantasie hebben/ontwikkelen dan kinderen die zich slechts met veel dingen goed vermaken. Van een kind dat middagen aaneen met een compleet barbiehuis kan spelen wordt gezegd: tjoh, wat een fantasie heeft ze toch. Terwijl een kind dat zich net zo goed amuseert met alleen een blok hout in principe veel meer fantasie heeft. Toch?
Verder kan op vakantie gaan nuttig zijn, maar kinderen hebben het niet nodig. Ik reageerde op jouw gedachte dat je je kinderen later niet een jaarlijkse vakantie wilde onthouden, dat vind ik prima voor jouw kinderen, maar bij een goede opvoeding, ook in culturele zin, denk ik persoonlijk niet direct aan een jaarlijkse vakantie. Maar ik misgun jou uiteraard het plezier niet.

Windekind
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

caprice

Berichtdoor caprice » 24 aug 2004 18:45

Hoeveel kinderen zullen er nog geofferd worden aan de Moloch? :cry:

Elk kind behoort welkom te zijn. Goed of wat minder van verstand, met of zonder gebreken. Elk kindje heeft ook een ziel voor de eeuwigheid.

En om het nog maar eens plat te zeggen: je mag een gegeven paard niet in de bek kijken. Dat is dus wat hier bijna letterlijk gebeurt.

Hier een stukje uit het artikel:
Het Reformatorisch Dagblad schreef:En het zou in dit licht niet
verbazingwekkend zijn als ”dr. Cijfer”
de kosten van de screening eens zou gaan
plaatsen tegenover de kosten van de
gehandicaptenzorg. Dan is het pleit snel
beslecht. Je kost te veel, mongooltje!

Voorlichting
Stel eens dat prenatale screening een
onderdeel wordt van breed
bevolkingsonderzoek. Dan zullen heel
veel gehandicapte foetussen opgespoord
en verwijderd worden. En als je daaraan
niet mee wilt doen, zul je je moeten
verantwoorden. Een beeld. De rechter
wijst op het mongooltje. Vraagt
vervolgens aan de moeder: „Waarom is dat
kind er?” Een te scherp aangezet beeld? Ik
hoop het. Weet wel dat de rechter een
dienaar van de staat is.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 aug 2004 00:36

Hoeveel kinderen zullen er nog geofferd worden aan de Moloch?

Elk kind behoort welkom te zijn. Goed of wat minder van verstand, met of zonder gebreken. Elk kindje heeft ook een ziel voor de eeuwigheid.

En om het nog maar eens plat te zeggen: je mag een gegeven paard niet in de bek kijken. Dat is dus wat hier bijna letterlijk gebeurt.

Amen.

Zo is het... Moloch vroeg vroeger kinderoffers.... Toen werden kinderen verbrand... maar dat was niks vergeleken met hoeveel offers hij nu per jaar krijgt.[/quote]
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 25 aug 2004 13:50

Marnix schreef:
ik vind dat het argument van een modaal salaris niet echt steekhoudend. Als je dat voor de wereldbevolking door wil gaan trekken dan zitten we heel spoedig alleen op de wereld....

Je vergeet dat je hier niet alleen meer verdient, maar dat alles ook duurder is... weet je hoeveel het kost als je 5 kinderen eten moet geven, schoolgeld betalen, kleren kopen en ga zo maar door? In de 3e wereld is het simpel: Als je geen geld hebt gaan je kinderen niet naar school en moeten ze zelf eten bij elkaar scharrelen... moeten we daar zelf dan ook maar op overstappen?

Nee, want God zorgt voor ons. Als je op Hem vertrouwt, zal Hij er voor zorgen, dat je krijgt wat je nodig hebt. Dag aan dag. Net zoals Hij iedere dag voor het volk Israel zorgde in de woestijn.
En je wordt er echt niet minder van om in afhankelijkheid van God te leven. Integendeel zelfs.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

joepie

Berichtdoor joepie » 26 aug 2004 11:40

Mattheus 6 is wel zo een beetje een heel belangrijk stukje uit de Bijbel hierover.

Bezorgdheid
25 Daarom zeg Ik u: Weest niet bezorgd over uw leven, wat gij zult eten [of drinken], of over uw lichaam, waarmede gij het zult kleden. Is het leven niet meer dan het voedsel en het lichaam meer dan de kleding? 26 Ziet naar de vogelen des hemels: zij zaaien niet en maaien niet en brengen niet bijeen in schuren, en toch voedt uw hemelse Vader die; gaat gij ze niet verre te boven? 27 Wie van u kan door bezorgd te zijn één el aan zijn lengte toevoegen? 28 En wat zijt gij bezorgd over kleding? Let op de leliën des velds, hoe zij groeien: 29 zij arbeiden niet en spinnen niet; en Ik zeg u, dat zelfs Salomo in al zijn heerlijkheid niet bekleed was als een van deze. 30 Indien nu God het gras des velds, dat er heden is en morgen in de oven geworpen wordt, zó bekleedt, zal Hij u niet veel meer kleden, kleingelovigen? 31 Maakt u dan niet bezorgd, zeggende: Wat zullen wij eten, of wat zullen wij drinken, of waarmede zullen wij ons kleden? 32 Want naar al deze dingen gaat het zoeken der heidenen uit. Want uw hemelse Vader weet, dat gij dit alles behoeft. 33 Maar zoekt eerst Zijn Koninkrijk en Zijn gerechtigheid en dit alles zal u bovendien geschonken worden. 34 Maakt u dan niet bezorgd tegen de dag van morgen, want de dag van morgen zal zijn eigen zorgen hebben; elke dag heeft genoeg aan zijn eigen kwaad.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 aug 2004 12:20

bloempie20 schreef:
Marnix schreef:
ik vind dat het argument van een modaal salaris niet echt steekhoudend. Als je dat voor de wereldbevolking door wil gaan trekken dan zitten we heel spoedig alleen op de wereld....

Je vergeet dat je hier niet alleen meer verdient, maar dat alles ook duurder is... weet je hoeveel het kost als je 5 kinderen eten moet geven, schoolgeld betalen, kleren kopen en ga zo maar door? In de 3e wereld is het simpel: Als je geen geld hebt gaan je kinderen niet naar school en moeten ze zelf eten bij elkaar scharrelen... moeten we daar zelf dan ook maar op overstappen?

Nee, want God zorgt voor ons. Als je op Hem vertrouwt, zal Hij er voor zorgen, dat je krijgt wat je nodig hebt. Dag aan dag. Net zoals Hij iedere dag voor het volk Israel zorgde in de woestijn.
En je wordt er echt niet minder van om in afhankelijkheid van God te leven. Integendeel zelfs.

Wat niet uitsluit dat wij zelf ook onze verantwoordelijkheid moeten kennen.

joepie

Berichtdoor joepie » 26 aug 2004 12:34

Ja dat is zo, Maar blijkbaar hoeven wij ons geen zorgen te maken waar wij ons mee zullen kleden en voeden.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 26 aug 2004 13:58

Nou, dat ben ik niet met je eens, want ik heb dagen genoeg in mijn leven meegemaakt dat ik zelf niks te eten had............. ben niet voor niks altijd slank gebleven :?

En wat dacht je van onze ouders?
mijn moeder heeft hongeroedeem gehad in de hongerwinter in Rotterdam :?

joepie

Berichtdoor joepie » 26 aug 2004 14:49

Maar heeft je moeder het ook van God gevraagd en verwacht?
En tuurlijk zijn er in de oorlog veel mensen geweest die honger hebben geleden, ook nu gebeurd dat wel.
En ik heb veel wonderlijke dingen gehoord van mensen die inderdaad niets hadden en God om hulp vroegen en dat Hij weer uitkomst gaf.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 26 aug 2004 15:02

joepie schreef:Maar heeft je moeder het ook van God gevraagd en verwacht?
En tuurlijk zijn er in de oorlog veel mensen geweest die honger hebben geleden, ook nu gebeurd dat wel.
En ik heb veel wonderlijke dingen gehoord van mensen die inderdaad niets hadden en God om hulp vroegen en dat Hij weer uitkomst gaf.

Natuurlijk heeft mijn moeder daar in Rotterdam als klein meisje zitten bidden. En zij niet alleen, iedereen. Heel veel mensen zaten alleen maar te bidden, zelfs het onze vader hadden ze op een muur gekalkt.

Mijn overgrootvader kreeg een granaatscherf in zijn ogen en werd blind.
Hoe denk je dat het toen in de grote steden was, Joepie, zoals Rotterdam en Den Haag.
Niks geen barmhartige samaritanen.

Weet je dan niks van de hongerwinter 1944/1945 Joepie?
Denk je dat die mensen die toen stierven van de honger niet gebeden hebben?????????
Sorry hoor, maar als je zo simpel denkt, dat vind ik wel een belediging voor de slachtoffers van toen, en wat denk je van mensen in concentratiekampen??????????

joepie

Berichtdoor joepie » 26 aug 2004 15:08

Ja ik weet daar genoeg van. Veel vluchtelingen kwamen in Berkel aan. Zo ook bij mijn grootvader die tuinder was, maar waar ze ook zelf honger hadden. Maar waar ze veel mensen toch hielpen.
Zo is mijn moeder trouwens aan mijn pa gekomen.

Terug naar “Archief”