hel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 09 jul 2004 09:15

Aragorn schreef:
sanderious schreef:
Aragorn schreef:Middeleeuws = per definitie fout?

Nee hoor, maar de middeleeuwse kerk heeft een beeld realistisch gemaakt waarbij ik me afvraag of dat nu wel klopt...

Oke, oke, ik dacht al.. :)

Overigens, waarom zou ik de godverlatenheid vrezen? Dat is dan toch hetzelfde als dood=dood?

Nee, de Godverlatenheid is de plaats waar je altijd wroeging zult hebben omdat je niet hebt gelooft in God. Er wordt wel gezegd dat de dood en de hel in de poel des vuurs worden geworpen, hetwelk is de tweede dood. Bij Jezus' wederkomst wordt iedereen opgewekt uit de dood. De zee zal haar doden geven, de hel, maar ook de mensen in de hemel zullen opstaan uit het graf. Iedereen zal een nieuw lichaam krijgen. Kind van God of niet. Gods kinderen zullen met een nieuw, verheerlijkt lichaam God eeuwig groortmaken op de nieuwe hemel en aarde. De onbekeerden zullen met hun nieuwe lichaam worden geworpen in de poel des vuurs. Ik denk dat het letterlijk is :shock:
Maar hoe het ook zij: In de Bijbel wordt gesproken over de hel als een plek waar je een eeuwige straf moet ondergaan (lees de Evangeliën er maar eens op na, daar staat het wel in). Hoe dat er uit zal zien: Wij weten het (gelukkig!) niet, maar het zal vele malen erger zijn dan het meest erge wat je hier op aarde kunt bedenken. Zorg dat je daar niet terecht komt!!!!!!!!!!!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 09 jul 2004 11:18

Stacie schreef:dus wanneer Jezus Zelf spreekt over eeuwig vuur in idd matt 25:41 is dat symbolisch ofzo?

Allereerst is dit de tweede dood die Christus bedoelt, dus niet de hel. Ik denk dat het symbolisch is om de impact te begrijpen.

Stacie schreef:en in openbaringen de poel des vuurs, de 2e dood, daar worden saten en zijn demonen niet 1 2 3 vernietigd, maar sterven zij een eeuwige dood, dus worden ze, met hun aanhang, eeuwig gestraft.

Als ze een eeuwige dood sterven, dan sterven ze dus nooit... dan is het namelijk nooit helemaal dood. Lijkt mij dat het een beeld is, net als het gehele boek van Openbaringen. Hiermee vlak ik niet de consequenties uit uiteraard. Johannes heeft een visioen, hij ziet het in beelden, geen letterlijke of concrete feiten. Daarop zou je je kunnen afvragen of de tweede dood gevisualiseerd is in de poel des vuurs.

Stacie schreef:en hoe zie jij dan de Godverlatenheid? wat voor plek? das toch net zo erg als een 'traditionele hel' ?

Is het wel een plek? God zal er immers geen tijd meer aan besteden [Hij verbrandt zijn tegenstanders, oftewel wist ze uit]. God zal alles en in allen zijn, er is dus geen plaats meer voor zijn tegenstanders. Waar waren wij voordat we geboren waren? Ik weet ook niet al de antwoorden, God geeft ons die immers niet.

Wat ik wel weet is dat de tweede dood ons de heerlijkheid van God ontneemt en zo erg is dat we buitengesloten worden van God. Dat is het ergste wat een mens kan overkomen!

Ik zelf denk dat het een beeld is [voor de duidelijkheid ik leg mijn beelden en gedachten niet op aan anderen]. Reden hiervoor is simpel: Zeg tegen een goddeloze dat hij geen eeuwig aandeel krijgt aan God, wat zal zijn reactie zijn? Hij/Zij zal er niet wakker van liggen daarnaast zal hij de implicatie al helemaal niet begrijpen. Deze beelden verduidelijken het wel.

En ja, het is het ergste wat je kan overkomen [overigens de traditionele hel zal ook vernietigd worden].
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 09 jul 2004 11:21

Aragorn schreef:
sanderious schreef:

Nee hoor, maar de middeleeuwse kerk heeft een beeld realistisch gemaakt waarbij ik me afvraag of dat nu wel klopt...

Overigens, waarom zou ik de godverlatenheid vrezen? Dat is dan toch hetzelfde als dood=dood?

Tja lees de Bijbel eens zou ik zeggen ;)

Nee zonder dollen: Christus vreesde het heel erg in Gethsémané, zie Matthéüs 26:37. Als Christus het zo vreesde lijkt me het bijzonder erg...

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 09 jul 2004 11:24

Race406 schreef:
Aragorn schreef:
sanderious schreef:

Nee, de Godverlatenheid is de plaats waar je altijd wroeging zult hebben omdat je niet hebt gelooft in God. Er wordt wel gezegd dat de dood en de hel in de poel des vuurs worden geworpen, hetwelk is de tweede dood. Bij Jezus' wederkomst wordt iedereen opgewekt uit de dood. De zee zal haar doden geven, de hel, maar ook de mensen in de hemel zullen opstaan uit het graf. Iedereen zal een nieuw lichaam krijgen. Kind van God of niet. Gods kinderen zullen met een nieuw, verheerlijkt lichaam God eeuwig groortmaken op de nieuwe hemel en aarde. De onbekeerden zullen met hun nieuwe lichaam worden geworpen in de poel des vuurs. Ik denk dat het letterlijk is :shock:
Maar hoe het ook zij: In de Bijbel wordt gesproken over de hel als een plek waar je een eeuwige straf moet ondergaan (lees de Evangeliën er maar eens op na, daar staat het wel in). Hoe dat er uit zal zien: Wij weten het (gelukkig!) niet, maar het zal vele malen erger zijn dan het meest erge wat je hier op aarde kunt bedenken. Zorg dat je daar niet terecht komt!!!!!!!!!!!

Ik ben het ermee eens, laten we het resultaat, in welke vorm dan ook, niet uitvlakken.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 09 jul 2004 18:14

En weer gingen er wat Refowebbers in vrede met elkander het weekend in..... :mrgreen:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 09 jul 2004 18:38

Ik wist eerst niet goed wat ik er van moest denken, maar ik heb net nog eens een gedeelte gelezen en moet zeggen dat ik toch wel erg aangegrepen werd door wat er geschreven werd.
Ik geloof dat een groot aantal dingen waar zijn zoals ze in dat boek geschreven zijn. Bijvoorbeeld over de demonen die naar de aarde gezonden worden om mensen te verleiden. In de Bijbel wordt er ook van gesproken dat in de eindtijd de duivel ontbonden zal worden en dat hij vele mensen zal verleiden. In dit boek staat alleen op een concretere manier beschreven hoe de duivel hier vorm aan zal geven. Ik weet niet of dat waarheid is of niet, maar ik zie het wel als een waarschuwing. Want inderdaad: De duivel gaat rond als een briesende leeuw, zoekende wie hij kan verslinden. En hij komt op allerlei manieren tot je. Hij kan de gedaante aannemen die hij wil om jou te verleiden. En wij hebben niet door dat het de duivel is die ons verleidt.
Ik geloof niet dat dit boek een juist middel is om iemand tot God te bekeren, maar ik zie het wel als een waarschuwing.
Ook bijvoorbeeld over de man die gefolterd werd omdat hij voorganger was geweest en van God was afgedwaald en mensen door zijn dwaalleer had meegenomen naar de hel. Ik ben daar ook best bang voor, dat ik op een verkeerde manier evangeliseer. En dat ik soms zelfs helemaal niet evangeliseer! De verantwoordelijkheid die wij hebben voor evangelisatie is eigenlijk heel groot. Het heil van je naaste hangt (ook) van jou af :!:
Ja, zoals je wel merkt ben ik toch wel aan het denken gezet door dit boek! :wink:
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 09 jul 2004 23:14

Race406 schreef:En weer gingen er wat Refowebbers in vrede met elkander het weekend in..... :mrgreen:

Zoals het hoort ;)

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 10 jul 2004 00:31

bloempie19 schreef:Ik wist eerst niet goed wat ik er van moest denken, maar ik heb net nog eens een gedeelte gelezen en moet zeggen dat ik toch wel erg aangegrepen werd door wat er geschreven werd.
Ik geloof dat een groot aantal dingen waar zijn zoals ze in dat boek geschreven zijn. Bijvoorbeeld over de demonen die naar de aarde gezonden worden om mensen te verleiden. In de Bijbel wordt er ook van gesproken dat in de eindtijd de duivel ontbonden zal worden en dat hij vele mensen zal verleiden. In dit boek staat alleen op een concretere manier beschreven hoe de duivel hier vorm aan zal geven. Ik weet niet of dat waarheid is of niet, maar ik zie het wel als een waarschuwing. Want inderdaad: De duivel gaat rond als een briesende leeuw, zoekende wie hij kan verslinden. En hij komt op allerlei manieren tot je. Hij kan de gedaante aannemen die hij wil om jou te verleiden. En wij hebben niet door dat het de duivel is die ons verleidt.
Ik geloof niet dat dit boek een juist middel is om iemand tot God te bekeren, maar ik zie het wel als een waarschuwing.
Ook bijvoorbeeld over de man die gefolterd werd omdat hij voorganger was geweest en van God was afgedwaald en mensen door zijn dwaalleer had meegenomen naar de hel. Ik ben daar ook best bang voor, dat ik op een verkeerde manier evangeliseer. En dat ik soms zelfs helemaal niet evangeliseer! De verantwoordelijkheid die wij hebben voor evangelisatie is eigenlijk heel groot. Het heil van je naaste hangt (ook) van jou af :!:
Ja, zoals je wel merkt ben ik toch wel aan het denken gezet door dit boek! :wink:

Ook al zou je de enige op de wereld zijn, dan heeft het boek dus toch zin. Misschien speciaal geschreven opdat JIJ zou gaan nadenken.... :wink:

Frost
Mineur
Mineur

Berichtdoor Frost » 10 jul 2004 02:25

Ik heb maar een deel van de discussie gelezen, dus misschien is dit punt al ter sprake gekomen, maar wat ik niet begrijp is hoe mensen sympathie kunnen koesteren voor een wezen dat een plaats schept zoals beschreven wordt in het boek van Baxter, en daar mensen heen stuurt.
Ik kan me wel voorstellen dat mensen dit wezen verafschuwen, maar om het vege lijf te redden de schijn op houden dat ze sympathie koesteren voor dat wezen, en hopen dat hij (God dus) daarin trapt. Maar als je ervan uitgaat dat hij daar wel doorheen prikt, dan heeft het natuurlijk weinig zin om te proberen de schijn op te houden.

Zijn er werkelijk mensen die niet walgen van zo'n God?

(Ik geloof niet in goden, maar als ik er wel in deze God zou geloven zou ik geen andere mogelijkheid zien dan me bij het onvermijdelijke neer te leggen. Want een wezen dat geen problemen heeft met de beschreven martelpraktijken, zal al helemaal geen moeite hebben met iets onbenulligs als het breken van een belofte. "Gelooft en je zult het eeuwige leven hebben" Ha ja, laat me niet lachen... Dutroux zal ongetwijfeld ook wel allerlei dingen beloofd hebben aan zijn slachtoffertjes, en Dutroux is een heilige vergeleken bij deze God. Ik denk dat deze God, als hij echt zou bestaan, zich een bult lacht om al die gelovigen die denken dat ze na de dood naar de hemel mogen.)
"To know that you know what you know, and to know that you don't know what you do not know, that is knowledge"
Confucius

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 10 jul 2004 08:31

Frost schreef:Ik heb maar een deel van de discussie gelezen, dus misschien is dit punt al ter sprake gekomen, maar wat ik niet begrijp is hoe mensen sympathie kunnen koesteren voor een wezen dat een plaats schept zoals beschreven wordt in het boek van Baxter, en daar mensen heen stuurt.
Ik kan me wel voorstellen dat mensen dit wezen verafschuwen, maar om het vege lijf te redden de schijn op houden dat ze sympathie koesteren voor dat wezen, en hopen dat hij (God dus) daarin trapt. Maar als je ervan uitgaat dat hij daar wel doorheen prikt, dan heeft het natuurlijk weinig zin om te proberen de schijn op te houden.

(Ik geloof niet in goden, maar als ik er wel in deze God zou geloven zou ik geen andere mogelijkheid zien dan me bij het onvermijdelijke neer te leggen. Want een wezen dat geen problemen heeft met de beschreven martelpraktijken, zal al helemaal geen moeite hebben met iets onbenulligs als het breken van een belofte. "Gelooft en je zult het eeuwige leven hebben" Ha ja, laat me niet lachen... Dutroux zal ongetwijfeld ook wel allerlei dingen beloofd hebben aan zijn slachtoffertjes, en Dutroux is een heilige vergeleken bij deze God. Ik denk dat deze God, als hij echt zou bestaan, zich een bult lacht om al die gelovigen die denken dat ze na de dood naar de hemel mogen.)

Waarom vergelijk je God met Dutroux? Die vergelijking gaat mank. Maar goed ik zal in dit voorbeeld proberen te blijven.
Jij gelooft niet in de God, Die mensen straft als ze niet in Hem geloven. Dutroux heeft veel rottigheid uitgehaald. Jij vindt vast en zeker dat hij daarvoor gestraft moet worden, wanr hij heeft zich niet aan de regels van de wet gehouden. Nu, zo is het ook met de mens. Wanneer de mens zich niet aan de regels van Gods wet houdt (en op die wet zijn de Nederlandse wetten voot het grootstse deel gebaseerd..!), dan wordt de mens gestraft als hij/zij geen berouw toont over het verkeerde wat gedaan is.
En nee, God lacht Zich geen bult om die gelovigen. God ziet ons, en houdt van ons. Onvoorwaardelijk! Daarom heeft Hij ook Zijn Zoon gestuurd naar de aarde om te sterven voor de mensen. Ik weet niet of je dat verhaal kent en gelooft, maar dat is DE kern van het christelijke geloof. Wij hebben een God Die liefheeft, en liefde is. Maar aan die liefde komt een keer een eind, als wij ons niet willen omkeren naar Hem toe. Bij jou is het toch ook een keer gedaan met de liefde als je weet dat je partner je continue bedriegt met een ander?
Ik hoop je iets duidelijk gemaakt te hebben.. :wink:

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 10 jul 2004 16:16

Mee eens, de mens maakt de fout. Maar toch kan ik de gedachtengang van Frost tot op zekere hoogte wel een beetje volgen.

Hebben wij er om gevraagd om als verloren zondaar geboren te worden?

Dat de onrechtvaardige het koningkrijk niet kan beerven kan ik nog volgen. wij kunnen hier immers geen recht op claimen.

Maar waarom moeten mensen miljarden jaren branden om iets waar ze niet om hebben gevraagd, nl als verloren zondaar geboren te worden.

Ik heb om eerlijk te zijn ook enigzins moeite met deze eindeloze marteling.

Maar ik ga met deze vragen en onzekerheden naar God, ik ga niet bij mezelf te rade, want ik weet niks, ja een ding weet ik, dat de almachtige Schepper van het universum gegronde redenen voor alles heeft.

Frost bedankt voor je eerlijkheid om dit te zeggen, maar neem aub een tip ter harte. Kom eerlijk met deze vragen toe naar diegene die de grijze massa heeft gemaakt waarmee jij je conclusies trekt.

Laten we met onze vragen vragen naar God komen en geduldig wachten op antwoord, nog voordat we voorbarige conclusies trekken en hem afwijzen. Ik denk dat we de grootsheid van God niet inzien, betekend hem afwijzen niet hetzelfde als onszelf eeuwig vervloeken.
When I was young, I thought, old age is something happened for other people.

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 10 jul 2004 16:35

Frost schreef:Ik heb maar een deel van de discussie gelezen, dus misschien is dit punt al ter sprake gekomen, maar wat ik niet begrijp is hoe mensen sympathie kunnen koesteren voor een wezen dat een plaats schept zoals beschreven wordt in het boek van Baxter, en daar mensen heen stuurt.

Nou lees mijn postings, ik was het dus niet eens met deze visie. Ik geloof dat er slechts de God-verlatenheid is. Die is er ook, want wat moet God met mensen die niet bij hem willen zijn? [cru gezegd]

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 10 jul 2004 17:02

Harold schreef:Mee eens, de mens maakt de fout. Maar toch kan ik de gedachtengang van Frost tot op zekere hoogte wel een beetje volgen.

Hebben wij er om gevraagd om als verloren zondaar geboren te worden?

Daar draait het toch niet om? Het gaat erom of we rechtvaardig worden... Stel dat we al rechtvaardig waren, dan was het zaak om rechtvaardig te blijven.

Harold schreef:Dat de onrechtvaardige het koningkrijk niet kan beerven kan ik nog volgen. wij kunnen hier immers geen recht op claimen.

Maar waarom moeten mensen miljarden jaren branden om iets waar ze niet om hebben gevraagd, nl als verloren zondaar geboren te worden.

Ik heb om eerlijk te zijn ook enigzins moeite met deze eindeloze marteling.

God is rechtvaardig en zal zo rechtvaardig zijn voor iedereen.

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 10 jul 2004 18:24

sanderious schreef:
Nou lees mijn postings, ik was het dus niet eens met deze visie. Ik geloof dat er slechts de God-verlatenheid is. Die is er ook, want wat moet God met mensen die niet bij hem willen zijn? [cru gezegd]

Inderdaad. Wie kent hier 'Deadline' van Randy Alcorn? Dit boek heeft mij een beter te accepteren visie op de hel gegeven.
Die houdt ongeveer het volgende in: Mensen die niet in God wensen te geloven willen in feite Zijn bestaan niet. Maar een plaats waar God niet is kan niets anders zijn dan een hel.. Alleen Gods aanwezigheid maakt het leven draaglijk. In de hel terechtkomen is het logische gevolg van een leven waarin je God geen plaats wilt geven. Je krijgt zelfs wat je wilde, namelijk godverlatenheid...

Frost
Mineur
Mineur

Berichtdoor Frost » 10 jul 2004 18:36

Race406 schreef:Waarom vergelijk je God met Dutroux? Die vergelijking gaat mank. Maar goed ik zal in dit voorbeeld proberen te blijven.
Jij gelooft niet in de God, Die mensen straft als ze niet in Hem geloven. Dutroux heeft veel rottigheid uitgehaald. Jij vindt vast en zeker dat hij daarvoor gestraft moet worden, wanr hij heeft zich niet aan de regels van de wet gehouden. Nu, zo is het ook met de mens. Wanneer de mens zich niet aan de regels van Gods wet houdt (en op die wet zijn de Nederlandse wetten voot het grootstse deel gebaseerd..!), dan wordt de mens gestraft als hij/zij geen berouw toont over het verkeerde wat gedaan is.

Ten eerste zijn er een boel mensen die nooit van die wetten gehoord hebben, en daarnaast een boel mensen die er wel van gehoord hebben maar, net als ik, geen reden zien om aan te nemen dat die wetten meer voorstellen dan wat dwaze hersenspinsels van een of ander bijna prehistorisch nomadenvolk, waarvan er dertien in een dozijn gaan. Verder heb je nog kinderen en andere ontoerekeningsvatbaren.
Het is verwerpelijk om mensen te straffen voor overtredingen waarvan ze niet weten, en redelijkerwijs ook niet hadden kunnen weten of aanvoelen, dat het overtredingen zijn. Te meer daar het voor God een koud kunstje zou zijn om deze mensen van een en ander op de hoogte te stellen, en te zorgen dat kinderen en ontoerekeningsvatbaren wel over de benodigde mentale vermogens beschikken. Deze vier groepen worden dus niet 'gestraft' omdat zij bewust iets gedaan hebben waarvan ze wisten dat het slecht was, maar louter omdat God bloed wil zien.
Ik weet dat sommigen er vanuit gaan dat de hel niet van toepassing is op deze vier groepen. Met 'deze God' doelde ik op een God die wel een hel gebouwd heeft voor één of meer van deze groepen. Een flink aantal mensen gelooft in zo'n God en koestert daar sympathie voor. Daar kan ik niet bij.

Ten tweede bestaat er nogal een verschil tussen een redelijke straf en eeuwigdurende gruwelijke martelingen. Iemand die zijn hele leven een voorbeeldig persoon is geweest, maar ooit eens één keer gelogen heeft, moet daar eeuwig voor branden? Dat gaat nergens meer over. Zoiets 'redelijk' of 'rechtvaardig' noemen is een verkrachting van die twee woorden. Het is puur wreedheid, vandaar de vergelijking met Dutroux.

En nee, God lacht Zich geen bult om die gelovigen. God ziet ons, en houdt van ons. Onvoorwaardelijk! Daarom heeft Hij ook Zijn Zoon gestuurd naar de aarde om te sterven voor de mensen. Ik weet niet of je dat verhaal kent en gelooft, maar dat is DE kern van het christelijke geloof. Wij hebben een God Die liefheeft, en liefde is. Maar aan die liefde komt een keer een eind, als wij ons niet willen omkeren naar Hem toe. Bij jou is het toch ook een keer gedaan met de liefde als je weet dat je partner je continue bedriegt met een ander?

In dat geval zet je een punt achter de relatie. Er zullen ongetwijfeld harde woorden vallen, maar je gaat niet als een bezetene te keer om je ex-partner de rest van zijn/haar leven zo veel en zo lang mogelijk te pijnigen. En je gaat die taak ook niet uitbesteden aan een onderaannemer (lees: satan). Zeker niet als de liefde onvoorwaardelijk is (maar dat is hij in dit geval dus nadrukkelijk niet).

Ik hoop je iets duidelijk gemaakt te hebben.. :wink:

Nee, helaas, ik kan het nog steeds niet vatten.

Harold,

bedankt voor de tip, maar het feit dat deze vragen al generaties-lang door gelovigen aan hun vermeende maker worden voorgelegd, tot op heden zonder bevredigend resultaat, is voor mij voldoende om daar geen tijd aan te willen besteden. Ik zie ook niet in hoe er uberhaupt een bevredigend resultaat zou kunnen bestaan. Volstrekte gevoelloosheid richting een boel mensen, en een onvoorstelbaar wrede aard zijn volgens mij twee minimale vereisten om Gods gedachtengang redelijk te kunnen vinden. Mensen die aan zulke aandoeningen lijden worden doorgaans sociopaat en sadist genoemd.
"To know that you know what you know, and to know that you don't know what you do not know, that is knowledge"

Confucius

Terug naar “Archief”