Kleine Synode beëindigt ambtsbediening 41 predikanten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 18 jun 2004 09:39

Dit staat op de site van de PKN:
Dit betekent ook dat zij daarmee zijn losgemaakt van de gemeente waarvan zij tot 1 mei jl. predikant waren.
Ook dominees als bijv. Heemskerk hebben deze brief gehad. Dat betekent dus dat hij gewoon losgemaakt wordt van die 99% mensen die achter hem staat.
Maar de gemeente zelf is dus nog wel aangesloten bij de PKN? Anders lijkt me dit een redelijk onzinnige opmerking van de PKN.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 18 jun 2004 10:00

@mic schreef:
Ik begrijp dat je hierin behoorlijk verkeerd voorgelicht ben!
- In Arnemuiden is in de eerste plaats geen 70% meegegaan met de PKN. De groepen zijn ongeveer even groot.
Nou van een goede vriend die er in zit begreep ik dat toch ruime meerderheid bleef (en dat is bij mij 70%, maar pin me dus niet vast op dat getal :wink:)
- Bezwaarde dominees op huisbezoek. Welke? Bedoel je mischien Ds Hoek, die door de gemeente een half jaar geleden beroepen geweest is en later ineens geweigerd werd om een kerkdienst te houden in Arnemuiden? Dacht je echt dat die er nog in kwam?
sorry typefoutje, kbedoelde ouderlingen
- Met die auto is onzin, want in dezelfde week zijn er nog meer autobanden lekgestoken maar wel van onchristelijke mensen, dus dat zijn helemaal geen bezwaarden geweest. Ik ken wel van iemand anders die in het openbaar gezegd heeft niet mee te kunnen met de PKN, de volgende dag zijn autoruit moest vervangen.
Oké dat zal dan misschien niet kloppen
- Dat van die bloemenzaken heb ik nooitgehoord dus dat zal ik niet tegenspreken, al heb ik er mijn vraagtekens bij omdat je andere verhalen ook niet erg kloppen.
Nou ja het ging om zijn opa en oma dus daar zal wel iets van kloppen
Ik wil niet zeggen dat de bezwaarden alles goed doen, maar je moet wel bij eerlijke voorlichting blijven!
Helemaal mee eens. Tsja... altijd risico met dit soort dingen, van beide kanten worden er dingen opgeblazen.

Hier kan ik me wel weer redelijk in vinden. Vreemd trouwens dat ouderlingen met de hel dreigen. Gelukkig dat die niets over de hel en hemel te zeggen hebben.
Goed trouwens dat je je verhaal snel nuanceert.

Groeten,
Japijo

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 18 jun 2004 10:02

@mic schreef:
Dit staat op de site van de PKN:
Dit betekent ook dat zij daarmee zijn losgemaakt van de gemeente waarvan zij tot 1 mei jl. predikant waren.
Ook dominees als bijv. Heemskerk hebben deze brief gehad. Dat betekent dus dat hij gewoon losgemaakt wordt van die 99% mensen die achter hem staat.
Maar de gemeente zelf is dus nog wel aangesloten bij de PKN? Anders lijkt me dit een redelijk onzinnige opmerking van de PKN.

Nee de gemeente heeft als het goed is aangegeven door middel van de kerkenraad dat ze niet meegingen. Dus de gemeente is geen PKN gemeente. Hoe ze het waar willen maken weet ik ook niet. Ik denk dat het niet eens kan.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 18 jun 2004 10:34

Japijo:
Hierin vaar ik een ander koers dan jij. Ik begrijp je verhaal, maar mijn emoties liggen op een ander valk omdat ik veel dichter bij de problemen van de bezwaarden betrokken ben dan jij(denk ik). Ik zie het ook niet als stennis schoppen. Ik zou niet weten waarom emoties op grond van de Bijbel af te keuren zijn. Als je alle goederen kwijtraakt, bijv je kerk waar je al 60 jaar in kerkt ineens afgepakt wordt en naar een bedomt hokje moet, kan ik me voorstellen dat daar een hoop emoties loskomen. Op grond van de Bijbel zou ik niet weten hoe je dat af moet keuren. Wel denk ik dat de bezwaarden meer op God moeten vertrouwen.

Met emoties op zich is niets mis. Als die emoties lijden tot kwaadspreken over anderen wordt het een ander verhaal. "Zegen hen die je vervloeken" en "Heb je vijanden lief" zegt Jezus.

Japijo:
Dit staat op de site van de PKN: Dit betekent ook dat zij daarmee zijn losgemaakt van de gemeente waarvan zij tot 1 mei jl. predikant waren.

Waar staat dat ergens op die site (kan het zo niet vinden) .

Ondanks het gebrek aan context gaat het hier volgens mij toch om het losmaken van dominees van een PKN-gemeente. Er wordt gezegd dat ze 'daarmee zijn losgemaakt'. Doordat ze uit het ambt gezet zijn kunnen ze hun ambt als voorganger van een bepaalde gemeente niet meer uitvoeren. Volgens mij wordt dit gezegd omdat een dominee op zich denk ik losgemaakt kan worden van een gemeente zonder hem uit het ambt te zetten. Wanneer een dominee uit het ambt gezet wordt betekent dit echter automtisch losmaking. Dit slaat dus niet op voorgangers van afgescheiden gemeenten. Formeel gezien waren deze voorgangers totdat ze uit het ambt gezet werden PKN-dominees zonder gemeente.

Japijo:

En m.i. heeft dat losmaken in deze context dus geen betekenis. Vergelijk het met een brief waarin een aantal mensen ontslag wordt aangezegd. Omdat een deel van die mensen een lease-auto heeft wordt in de brief vermeld dat ontslag inhoudt dat je je lease-auto moet inleveren. Uiteraard geldt die opmerking alleen voor diegenen die een lease-auto hebben. De dominees die naar hun idee losgemaakt worden van een afgescheiden gemeente doen alsof ze hun privé-auto ook in moeten leveren. Dat staat er m.i. echter niet.

Nogmaals, ik ken de hele context niet, maar dit lijkt me de meest logische verklaring.

Japijo:
MM, kben regelmatig op een avond geweest van de bezwaarden, maar harde woorden heb ik er wel gemist. Er was wel het gebed om de hulp van God en zijn leiding op de weg die ze gingen. Dat ontroerde me veel meer dan harde woorden.

Ik ben zelf niet op dat soort avonden geweest. Mensen die ik ken en vertrouw echter wel en zij vertelden mij dat ze tot hun verdriet zagen dat er duidelijk negatieve dingen gezegd werden over de PKN. Ik ben blij dat dat in de samenkomsten waar jij geweest bent niet het geval was.

Japijo:
Helaas moet ik wel zeggen dat dat misschien komt omdat het geen rechtse gereformeerde bonds gemeente was. De meeste haat hangt bij de Ds die eerst niet meewilden en op het laatst besloten toch mee te gaan.

Vooral in de Gereformeerde Bond hakt het er idd nogal in. De Bond heeft zich tot het uiterste verzet maar heeft ook telkens aangegeven mee te gaan (tenzij...). De Bond zag het als haar taak het gevecht voor het gereformeerde gedachtengoed ook in de PKN voort te zetten. Ik kan me voorstellen dat dat van de kant van de bezwaarden gezien wordt als een zwaktebod. Van de andere kant voelen veel Bonders zich in de steek gelaten door de afgescheidenen. Hun getal is nu nog minder en de strijd dus moeilijker. Ik denk dat je je dat ook terdege moet realiseren.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 18 jun 2004 10:50

Klaas schreef:Japijo:
Hierin vaar ik een ander koers dan jij. Ik begrijp je verhaal, maar mijn emoties liggen op een ander valk omdat ik veel dichter bij de problemen van de bezwaarden betrokken ben dan jij(denk ik). Ik zie het ook niet als stennis schoppen. Ik zou niet weten waarom emoties op grond van de Bijbel af te keuren zijn. Als je alle goederen kwijtraakt, bijv je kerk waar je al 60 jaar in kerkt ineens afgepakt wordt en naar een bedomt hokje moet, kan ik me voorstellen dat daar een hoop emoties loskomen. Op grond van de Bijbel zou ik niet weten hoe je dat af moet keuren. Wel denk ik dat de bezwaarden meer op God moeten vertrouwen.

Met emoties op zich is niets mis. Als die emoties lijden tot kwaadspreken over anderen wordt het een ander verhaal. "Zegen hen die je vervloeken" en "Heb je vijanden lief" zegt Jezus.

Mee eens.

Japijo:
Dit staat op de site van de PKN: Dit betekent ook dat zij daarmee zijn losgemaakt van de gemeente waarvan zij tot 1 mei jl. predikant waren.

Waar staat dat ergens op die site (kan het zo niet vinden) .

http://www.pkn.nl/actueel/bericht.asp?Berichtid=706
Ondanks het gebrek aan context gaat het hier volgens mij toch om het losmaken van dominees van een PKN-gemeente. Er wordt gezegd dat ze 'daarmee zijn losgemaakt'. Doordat ze uit het ambt gezet zijn kunnen ze hun ambt als voorganger van een bepaalde gemeente niet meer uitvoeren. Volgens mij wordt dit gezegd omdat een dominee op zich denk ik losgemaakt kan worden van een gemeente zonder hem uit het ambt te zetten. Wanneer een dominee uit het ambt gezet wordt betekent dit echter automtisch losmaking. Dit slaat dus niet op voorgangers van afgescheiden gemeenten. Formeel gezien waren deze voorgangers totdat ze uit het ambt gezet werden PKN-dominees zonder gemeente.

Ja maar als ik Ds Heemskerk zo hoorde, en dat is geen domme jongen, begreep ik van hem dat die gemeente van voor 1 mei nog steeds zijn gemeente is. Daar wordt hij van losgemaakt, terwijl die voor 99% achter hem staat. Of hij moet het echt verkeerd begrijpen.

Japijo:

En m.i. heeft dat losmaken in deze context dus geen betekenis. Vergelijk het met een brief waarin een aantal mensen ontslag wordt aangezegd. Omdat een deel van die mensen een lease-auto heeft wordt in de brief vermeld dat ontslag inhoudt dat je je lease-auto moet inleveren. Uiteraard geldt die opmerking alleen voor diegenen die een lease-auto hebben. De dominees die naar hun idee losgemaakt worden van een afgescheiden gemeente doen alsof ze hun privé-auto ook in moeten leveren. Dat staat er m.i. echter niet.

Ik zie het nog steeds niet als afscheiding maargoed :wink:
Nee. Al die dominee's hebben nu een eigen gemeente die echt achter hun staat. Ds's zoals Verheul die in de St Joris van Amersfoort staat, is daar uit de gemeente gegaan omdat het gros niet achter hem stond. Hij heeft een groepje van, ik meen 80 man, meegenomen. Het betekent echter dat hij ook van dat groepje losgemaakt wordt, omdat hij ook een brief gekregen heeft.

Japijo:
MM, kben regelmatig op een avond geweest van de bezwaarden, maar harde woorden heb ik er wel gemist. Er was wel het gebed om de hulp van God en zijn leiding op de weg die ze gingen. Dat ontroerde me veel meer dan harde woorden.

Ik ben zelf niet op dat soort avonden geweest. Mensen die ik ken en vertrouw echter wel en zij vertelden mij dat ze tot hun verdriet zagen dat er duidelijk negatieve dingen gezegd werden over de PKN. Ik ben blij dat dat in de samenkomsten waar jij geweest bent niet het geval was.

Ok. Als dat zo is is het idd triest.

Japijo:
Helaas moet ik wel zeggen dat dat misschien komt omdat het geen rechtse gereformeerde bonds gemeente was. De meeste haat hangt bij de Ds die eerst niet meewilden en op het laatst besloten toch mee te gaan.

Vooral in de Gereformeerde Bond hakt het er idd nogal in. De Bond heeft zich tot het uiterste verzet maar heeft ook telkens aangegeven mee te gaan (tenzij...). De Bond zag het als haar taak het gevecht voor het gereformeerde gedachtengoed ook in de PKN voort te zetten. Ik kan me voorstellen dat dat van de kant van de bezwaarden gezien wordt als een zwaktebod. Van de andere kant voelen veel Bonders zich in de steek gelaten door de afgescheidenen. Hun getal is nu nog minder en de strijd dus moeilijker. Ik denk dat je je dat ook terdege moet realiseren.

Klaas

De gereformeerde bond heeft altijd het standpunt van de bezwaarden gedeeld. Zelfs Ir. de Graaf, de voorman is altijd fel tegen de PKN geweest en heeft altijd aangegeven er niet in mee te kunnen, en er dus ook uit te stappen als de PKN een feit werd. Er is ook een brief destijds ondertekend door 330 predikanten die absoluut niet mee wilden met de PKN. Enige tijd geleden is de Gereformeerde bond radiacaal omgedraaid in hun standpunt en hebben ze besloten toch mee te gaan. Er is nu een groep overgebleven van 53 predikanten die op dat standpunt zijn blijven staan. Hoe kan de Gereformeerde Bond ze dat kwalijk nemen?

Groeten,
Japijo

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 18 jun 2004 11:24

Japijo:
Ja maar als ik Ds Heemskerk zo hoorde, en dat is geen domme jongen, begreep ik van hem dat die gemeente van voor 1 mei nog steeds zijn gemeente is.

Praktisch gezien wellicht en misschien voelde het ook nog wel als 'zijn' gemeente maar formeel kan dat m.i. niet. OF de gemeente moet formeel nog lid zijn van de PKN. In hoeverre hebben de gemeenteleden hun lidmaatschap opgezegd? Ik begreep dat nog lang niet iedereen die HNHK diensten bezoekt ook zijn of haar lidmaatschap heeft opgezegd.

Japijo:
Daar wordt hij van losgemaakt, terwijl die voor 99% achter hem staat. Of hij moet het echt verkeerd begrijpen.

Ik lees:
Doordat deze predikanten hebben aangegeven na 1 mei jl. geen deel uit te willen maken van de verenigde kerk, worden zij verondersteld hun dienstwerk in de Protestantse Kerk in Nederland te hebben beëindigd. Dit betekent ook dat zij daarmee zijn losgemaakt van de gemeente waarvan zij tot 1 mei jl. predikant waren.

Ik kan dat niet anders lezen dan ik in mijn vorige bericht uitlegde.

De gereformeerde bond heeft altijd het standpunt van de bezwaarden gedeeld. Zelfs Ir. de Graaf, de voorman is altijd fel tegen de PKN geweest en heeft altijd aangegeven er niet in mee te kunnen, en er dus ook uit te stappen als de PKN een feit werd. Er is ook een brief destijds ondertekend door 330 predikanten die absoluut niet mee wilden met de PKN. Enige tijd geleden is de Gereformeerde bond radiacaal omgedraaid in hun standpunt en hebben ze besloten toch mee te gaan.

Er is denk ik een verschil tussen 'tegen de PKN zijn / niet mee kunnen' en je daadwerkelijk afscheiden. Bij mijn weten (maar ik kan me vergissen) is er nooit een GB standpunt geweest waarin gesteld werd dat men zich bij een eventuele fusie zou afscheiden. De verandering waar jij van spreekt zie ik dan ook niet. Wel weet ik dat een aantal tegen-stemmers een ommezwaai gemaakt hebben. Maar voor of tegen stemmen is wat anders dan je afscheiden.

Japijo:
Er is nu een groep overgebleven van 53 predikanten die op dat standpunt zijn blijven staan. Hoe kan de Gereformeerde Bond ze dat kwalijk nemen?

Volgens mij is er dus geen standpunt geweest dat stelde dat men zich zou afscheiden. Maar goed, het zijn en blijven 53 broeders die naast je stonden in de strijd onder de kerkorde van 1951. Nu zijn deze hun eigen weg gegaan en ik kan me voorstellen dat men zich in de steek gelaten voelt. M.i. is dat net zo goed een legitieme emotie en ook daarmee is niets mis als ze niet ontaardt.

Klaas

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 18 jun 2004 11:54

De gereformeerde bond heeft altijd het standpunt van de bezwaarden gedeeld. Zelfs Ir. de Graaf, de voorman is altijd fel tegen de PKN geweest en heeft altijd aangegeven er niet in mee te kunnen, en er dus ook uit te stappen als de PKN een feit werd. Er is ook een brief destijds ondertekend door 330 predikanten die absoluut niet mee wilden met de PKN. Enige tijd geleden is de Gereformeerde bond radiacaal omgedraaid in hun standpunt en hebben ze besloten toch mee te gaan. Er is nu een groep overgebleven van 53 predikanten die op dat standpunt zijn blijven staan. Hoe kan de Gereformeerde Bond ze dat kwalijk nemen?
Is dat niet vanwege het toevoegsel dat de PKN gedaan heeft dat kerken toch zichzelf mogen blijven ofzoiets?
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 18 jun 2004 12:08

Ja maar als ik Ds Heemskerk zo hoorde, en dat is geen domme jongen, begreep ik van hem dat die gemeente van voor 1 mei nog steeds zijn gemeente is.

Praktisch gezien wellicht en misschien voelde het ook nog wel als 'zijn' gemeente maar formeel kan dat m.i. niet. OF de gemeente moet formeel nog lid zijn van de PKN. In hoeverre hebben de gemeenteleden hun lidmaatschap opgezegd? Ik begreep dat nog lang niet iedereen die HNHK diensten bezoekt ook zijn of haar lidmaatschap heeft opgezegd.

De meeste kerkelijke gemeenten die op de site van de HNHK staan hebben met de gemeenteleden afgesproken dat ze een brief invullen of ze meegaan met de PKN of niet. Voor hen die niet mee wilden is door de kerkelijke gemeente aangevraagd aan het SMRA dat de gemeenteleden niet overgeschreven mochten worden naar de PKN. Zij zijn dus gewoon hervormd gebleven en behoren nu bij de HNHK.

Japijo:
Daar wordt hij van losgemaakt, terwijl die voor 99% achter hem staat. Of hij moet het echt verkeerd begrijpen.

Ik lees:
Doordat deze predikanten hebben aangegeven na 1 mei jl. geen deel uit te willen maken van de verenigde kerk, worden zij verondersteld hun dienstwerk in de Protestantse Kerk in Nederland te hebben beëindigd. Dit betekent ook dat zij daarmee zijn losgemaakt van de gemeente waarvan zij tot 1 mei jl. predikant waren.

Ik kan dat niet anders lezen dan ik in mijn vorige bericht uitlegde.

Dit zegt de preses van de HNHK.
Ds. D. Heemskerk uit Garderen, voorzitter van de synode van de Hersteld Nederlandse Hervormde Kerk, is een van de predikanten die dinsdagmorgen de brief van het synodebestuur hebben ontvangen. „Ik heb er begrip voor dat de PKN uitspreekt dat ik niet als predikant behoor tot de Protestantse Kerk in Nerderland. Ik ben nooit lid geweest van die kerk en wil er ook geen predikant zijn. Dat hebben we altijd heel duidelijk uitgesproken. Erger vind ik het echter dat deze 41 predikanten ook zijn losgemaakt van de plaatselijke hervormde gemeente waarin zij ooit beroepen zijn. Kan dat zomaar? Aan een losmaking moet een tuchtprocedure voorafgaan en daarvan heb ik nog nimmer iets vernomen. Wat de hervormde gemeente van Garderen betreft: die heeft unaniem uitgesproken niet mee te gaan in de PKN. Hoe kan ik dan van die gemeente worden losgemaakt? Er is nog geen uitspraak van de rechter in de verklaring-voor-rechtprocedure, dus ik vraag me af of de kerk zo’n stap op dit moment, juridisch gezien, wel mag zetten”, aldus de synodepreses. " Aldus www.refdag.nl

De gereformeerde bond heeft altijd het standpunt van de bezwaarden gedeeld. Zelfs Ir. de Graaf, de voorman is altijd fel tegen de PKN geweest en heeft altijd aangegeven er niet in mee te kunnen, en er dus ook uit te stappen als de PKN een feit werd. Er is ook een brief destijds ondertekend door 330 predikanten die absoluut niet mee wilden met de PKN. Enige tijd geleden is de Gereformeerde bond radiacaal omgedraaid in hun standpunt en hebben ze besloten toch mee te gaan.

Er is denk ik een verschil tussen 'tegen de PKN zijn / niet mee kunnen' en je daadwerkelijk afscheiden. Bij mijn weten (maar ik kan me vergissen) is er nooit een GB standpunt geweest waarin gesteld werd dat men zich bij een eventuele fusie zou afscheiden. De verandering waar jij van spreekt zie ik dan ook niet. Wel weet ik dat een aantal tegen-stemmers een ommezwaai gemaakt hebben. Maar voor of tegen stemmen is wat anders dan je afscheiden.

Nee, de Gereformeerde Bond heeft heel duidelijk op hetzelfde standpunt gestaan waarop de bezwaarden nu nog staan. Vraag het maar eens aan Ir. de Graaf. Op een gemeenteavond gaf hij enige tijd geleden een voorlichting. Toen begon iemand over het standpunt van de Geref. Bond wat de Graaf toen ook voorstond. Hij sprong bijna letterlijk uit zijn vel. Woedend was hij. Dus Ir. de Graaf weet donders goed dat hij zelf vierkant omgedraaid is.

Japijo:
Er is nu een groep overgebleven van 53 predikanten die op dat standpunt zijn blijven staan. Hoe kan de Gereformeerde Bond ze dat kwalijk nemen?

Volgens mij is er dus geen standpunt geweest dat stelde dat men zich zou afscheiden. Maar goed, het zijn en blijven 53 broeders die naast je stonden in de strijd onder de kerkorde van 1951. Nu zijn deze hun eigen weg gegaan en ik kan me voorstellen dat men zich in de steek gelaten voelt. M.i. is dat net zo goed een legitieme emotie en ook daarmee is niets mis als ze niet ontaardt.

Klaas

Nee daar ben ik niet mee eens. Zij hebben ons in de steek gelaten. Daar heb ik respect voor maar de boel moet niet omgedraaid worden. Idd als die emotie ontaard breekt de hel meestal los.

Groeten,
Japijo

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 18 jun 2004 12:09

@mic schreef:
Is dat niet vanwege het toevoegsel dat de PKN gedaan heeft dat kerken toch zichzelf mogen blijven ofzoiets?

Dat zou idd best kunnen.
Als ze echter de kerkorde nalezen kunnen ze zien dat ze niets aan het convenant of een of ander papiertje hebben, om de eenvoudige reden dat het geen kerkordelijke status heeft.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 18 jun 2004 13:07

Japijo:
De meeste kerkelijke gemeenten die op de site van de HNHK staan hebben met de gemeenteleden afgesproken dat ze een brief invullen of ze meegaan met de PKN of niet. Voor hen die niet mee wilden is door de kerkelijke gemeente aangevraagd aan het SMRA dat de gemeenteleden niet overgeschreven mochten worden naar de PKN.

Ok, daar zit het hem dan ws niet in ;-) De situatie die ik beschreef heeft ws meer betrekking op gemeenten waar een klein deel zich heeft afgescheiden.

Aan een losmaking moet een tuchtprocedure voorafgaan en daarvan heb ik nog nimmer iets vernomen. Wat de hervormde gemeente van Garderen betreft: die heeft unaniem uitgesproken niet mee te gaan in de PKN. Hoe kan ik dan van die gemeente worden losgemaakt?

Het enige wat ik me kan voorstellen is dat er een tuchtprocedure nodig zou zijn om de Ds los te maken van de ledenloze PKN-gemeente te Garderen. We hebben het dan echter over gebouwen en niet meer over mensen. Verder vraag ik me af hoe je als 'afgezette' dominee nog wel verbonden kunt zijn aan een gemeente. Het lijkt me logisch dat die losmaking inherent is aan het uit het ambt zetten. Maar goed, da's allemaal boerenverstand. Ik ben bang dat we een kerkrechtdeskundige nodig hebben ;-)

Japijo:
Nee, de Gereformeerde Bond heeft heel duidelijk op hetzelfde standpunt gestaan waarop de bezwaarden nu nog staan.

Kun je aangeven waar die omslag gedocumenteerd is? Of op z'n minst waneer die omslag ongeveer heeft plaatsgevonden?

Japijo:
Nee daar ben ik niet mee eens. Zij hebben ons in de steek gelaten.

Als het gaat om het stemgedrag dan kan ik me die reactie voorstellen. Als je e.e.a. echter bekijkt vanuit de gedachte van 'samen in een zieke kerk opkomen voor de gereformeerde waarheid' kan ik de logica van de andere kant ook inzien.

Klaas

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 18 jun 2004 13:46

De meeste kerkelijke gemeenten die op de site van de HNHK staan hebben met de gemeenteleden afgesproken dat ze een brief invullen of ze meegaan met de PKN of niet. Voor hen die niet mee wilden is door de kerkelijke gemeente aangevraagd aan het SMRA dat de gemeenteleden niet overgeschreven mochten worden naar de PKN.

Ok, daar zit het hem dan ws niet in ;-) De situatie die ik beschreef heeft ws meer betrekking op gemeenten waar een klein deel zich heeft afgescheiden.

OK.

Aan een losmaking moet een tuchtprocedure voorafgaan en daarvan heb ik nog nimmer iets vernomen. Wat de hervormde gemeente van Garderen betreft: die heeft unaniem uitgesproken niet mee te gaan in de PKN. Hoe kan ik dan van die gemeente worden losgemaakt?

Het enige wat ik me kan voorstellen is dat er een tuchtprocedure nodig zou zijn om de Ds los te maken van de ledenloze PKN-gemeente te Garderen. We hebben het dan echter over gebouwen en niet meer over mensen. Verder vraag ik me af hoe je als 'afgezette' dominee nog wel verbonden kunt zijn aan een gemeente. Het lijkt me logisch dat die losmaking inherent is aan het uit het ambt zetten. Maar goed, da's allemaal boerenverstand. Ik ben bang dat we een kerkrechtdeskundige nodig hebben ;-)

Idd. Ik heb er verder ook geen verstand van, dan wat ik ervan gelezen heb.

Japijo:
Nee, de Gereformeerde Bond heeft heel duidelijk op hetzelfde standpunt gestaan waarop de bezwaarden nu nog staan.

Kun je aangeven waar die omslag gedocumenteerd is? Of op z'n minst waneer die omslag ongeveer heeft plaatsgevonden?

Ik heb even gezocht. documentatie kon ik niet direkt vinden. Ik beloof je verder te gaan met zoeken. Wanneer het ongeveer heeft plaatsgevonden? zie hieronder een vraag van een bezwaarde:
Het blijft echter voor mij een vraag: “Waarom heeft de gereformeerde bond haar standpunt gewijzigd in 1996?”
Blijkbaar dus in 1996.

Japijo:
Nee daar ben ik niet mee eens. Zij hebben ons in de steek gelaten.

Als het gaat om het stemgedrag dan kan ik me die reactie voorstellen. Als je e.e.a. echter bekijkt vanuit de gedachte van 'samen in een zieke kerk opkomen voor de gereformeerde waarheid' kan ik de logica van de andere kant ook inzien.

Klaas

Dat wel.
Ik kan me hun reactie best voor stellen. Als de bezwaarden echter mee zouden helpen zouden ze wel over hun onoverkomenlijke bezwaren heen moeten. Dat is onmogelijk.

Groeten,
Japijo

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 18 jun 2004 13:52

Ik heb overigens nog wel een document gevonden waarin het een en ander weerlegt wordt op het boekje wat ds Budding geschreven heeft.
Het heet eerlijkduurthetlangst en is op de onderstaande link te downloaden. Hier wordt het standpunt van de Gereformeerde bond ook behandeld.

http://www.eerlijkduurthetlangst.nl/

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 jun 2004 17:06

Eerlijk duurt het langst vind ik dan weer een erg jammere en suggestieve titel.. :roll:

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 18 jun 2004 21:54

Aragorn schreef:Eerlijk duurt het langst vind ik dan weer een erg jammere en suggestieve titel.. :roll:

Op een bewust oneerlijke brochure vindt ik het een correct gevonden titel.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 jun 2004 00:07

japijo schreef:
Aragorn schreef:Eerlijk duurt het langst vind ik dan weer een erg jammere en suggestieve titel.. :roll:

Op een bewust oneerlijke brochure vindt ik het een correct gevonden titel.

Ik vind het sowieso al veel te ver gaan om mensen van bewuste oneerlijkheid te betichten, helemaal als je dat dan ook nog zo in de titel zet. Dan lijkt het er meer op dat je je gram wilt halen dan dat je serieus en evenwichtig je eigen standpunten wilt uiteenzetten.

Terug naar “Archief”