Japijo:
Hierin vaar ik een ander koers dan jij. Ik begrijp je verhaal, maar mijn emoties liggen op een ander valk omdat ik veel dichter bij de problemen van de bezwaarden betrokken ben dan jij(denk ik). Ik zie het ook niet als stennis schoppen. Ik zou niet weten waarom emoties op grond van de Bijbel af te keuren zijn. Als je alle goederen kwijtraakt, bijv je kerk waar je al 60 jaar in kerkt ineens afgepakt wordt en naar een bedomt hokje moet, kan ik me voorstellen dat daar een hoop emoties loskomen. Op grond van de Bijbel zou ik niet weten hoe je dat af moet keuren. Wel denk ik dat de bezwaarden meer op God moeten vertrouwen.
Met emoties op zich is niets mis. Als die emoties lijden tot kwaadspreken over anderen wordt het een ander verhaal. "Zegen hen die je vervloeken" en "Heb je vijanden lief" zegt Jezus.
Japijo:
Dit staat op de site van de PKN: Dit betekent ook dat zij daarmee zijn losgemaakt van de gemeente waarvan zij tot 1 mei jl. predikant waren.
Waar staat dat ergens op die site (kan het zo niet vinden) .
Ondanks het gebrek aan context gaat het hier volgens mij toch om het losmaken van dominees van een PKN-gemeente. Er wordt gezegd dat ze 'daarmee zijn losgemaakt'. Doordat ze uit het ambt gezet zijn kunnen ze hun ambt als voorganger van een bepaalde gemeente niet meer uitvoeren. Volgens mij wordt dit gezegd omdat een dominee op zich denk ik losgemaakt kan worden van een gemeente zonder hem uit het ambt te zetten. Wanneer een dominee uit het ambt gezet wordt betekent dit echter automtisch losmaking. Dit slaat dus niet op voorgangers van afgescheiden gemeenten. Formeel gezien waren deze voorgangers totdat ze uit het ambt gezet werden PKN-dominees zonder gemeente.
Japijo:
Ook dominees als bijv. Heemskerk hebben deze brief gehad. Dat betekent dus dat hij gewoon losgemaakt wordt van die 99% mensen die achter hem staat.
En m.i. heeft dat losmaken in deze context dus geen betekenis. Vergelijk het met een brief waarin een aantal mensen ontslag wordt aangezegd. Omdat een deel van die mensen een lease-auto heeft wordt in de brief vermeld dat ontslag inhoudt dat je je lease-auto moet inleveren. Uiteraard geldt die opmerking alleen voor diegenen die een lease-auto hebben. De dominees die naar hun idee losgemaakt worden van een afgescheiden gemeente doen alsof ze hun privé-auto ook in moeten leveren. Dat staat er m.i. echter niet.
Nogmaals, ik ken de hele context niet, maar dit lijkt me de meest logische verklaring.
Japijo:
MM, kben regelmatig op een avond geweest van de bezwaarden, maar harde woorden heb ik er wel gemist. Er was wel het gebed om de hulp van God en zijn leiding op de weg die ze gingen. Dat ontroerde me veel meer dan harde woorden.
Ik ben zelf niet op dat soort avonden geweest. Mensen die ik ken en vertrouw echter wel en zij vertelden mij dat ze tot hun verdriet zagen dat er duidelijk negatieve dingen gezegd werden over de PKN. Ik ben blij dat dat in de samenkomsten waar jij geweest bent niet het geval was.
Japijo:
Helaas moet ik wel zeggen dat dat misschien komt omdat het geen rechtse gereformeerde bonds gemeente was. De meeste haat hangt bij de Ds die eerst niet meewilden en op het laatst besloten toch mee te gaan.
Vooral in de Gereformeerde Bond hakt het er idd nogal in. De Bond heeft zich tot het uiterste verzet maar heeft ook telkens aangegeven mee te gaan (tenzij...). De Bond zag het als haar taak het gevecht voor het gereformeerde gedachtengoed ook in de PKN voort te zetten. Ik kan me voorstellen dat dat van de kant van de bezwaarden gezien wordt als een zwaktebod. Van de andere kant voelen veel Bonders zich in de steek gelaten door de afgescheidenen. Hun getal is nu nog minder en de strijd dus moeilijker. Ik denk dat je je dat ook terdege moet realiseren.
Klaas