Hoeden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 22 jun 2004 22:45

Ah, de mensen die enerzijds het gevoel hebben dat zo'n hoed niet moet maar anderzijds geen goede onderbouwing hebben waarom dat dan zo is ;-)

Ik heb het idee dat die groep ook niet echt een heel zinvol antwoord op de vraag van TSIU zou kunnen geven, of wel? ;-)

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 jun 2004 23:20

Bedoel je de vraag waarom ze het niet thuis doen? Volgens mij omdat het er bij Paulus om gaat dat ze het in de gemeente doen, omdat je dan voor het aangezicht van God staat ofzo.

En omdat het traditie is. :)

Jawel, ze hebben ook wel een onderbouwing waarom het niet moet, maar beschouwen het wel als een niet geheel waardeloze traditie die terug te voeren is op de bijbel. En dan is er natuurlijk nog het punt van aanstoot geven.

Overigens wil ik hier niet het dragen van hoeden gaan verdedigen en ik denk dat de hoofdgedachte erachter bij veel mensen allang niet meer leeft. Maar er is gewoon een grote groep hoeddraagsters voor wie het geen keihard principe is, maar die ook geen reden zien om het maar af te schaffen omdat ze er nu eenmaal mee opgegroeid zijn en anderen mensen niet willen ergeren.

Adriana
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Adriana » 23 jun 2004 10:46

Aragorn schreef:Bedoel je de vraag waarom ze het niet thuis doen? Volgens mij omdat het er bij Paulus om gaat dat ze het in de gemeente doen, omdat je dan voor het aangezicht van God staat ofzo.

En omdat het traditie is. :)

Jawel, ze hebben ook wel een onderbouwing waarom het niet moet, maar beschouwen het wel als een niet geheel waardeloze traditie die terug te voeren is op de bijbel. En dan is er natuurlijk nog het punt van aanstoot geven.

Overigens wil ik hier niet het dragen van hoeden gaan verdedigen en ik denk dat de hoofdgedachte erachter bij veel mensen allang niet meer leeft. Maar er is gewoon een grote groep hoeddraagsters voor wie het geen keihard principe is, maar die ook geen reden zien om het maar af te schaffen omdat ze er nu eenmaal mee opgegroeid zijn en anderen mensen niet willen ergeren.

Precies, daar ben ik het helemaal mee eens

Spyg
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Spyg » 27 jun 2004 15:07

ik draag een hoed omdat ik het leuk vind en niet omdat het in de bijbel zou staan of zo
ALs het leven zo voorspelbaar is waarom geloof jij dan niet of is dat te makkelijk

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 28 jun 2004 00:39

Volhouden die hoeden! Waar blijven anders al die hoedenwinkels? Moeten ook leven. Persoonlijk geloof ik dat er een hoop winkels welvaren bij deze verkeerde Schriftinterpretatie............. :wink:
En van prinsjesdag kunnen die mensen ook niet leven......... :lol:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 28 jun 2004 01:08

waarnemer schreef:Marnix,
Dit is me net te vlot. Simson was zeker niet cultuurgebonden, het was een teken van zijn nazireeërschap, in de Kor. brief lees ik ook niets over cultuurgebonden. Het is toch duidelijk, dat in 1 Kor. 11 de vergelijking Christus het hoofd van de man, de man hoofd van de vrouw, daarom de man het hoofd niet bedekken, de vrouw wel. Dat is toch simpel en niet ingewikkeld.

Volgens mij is het 'korte' haar voor mannen pas bij de Romeinen in gebruik gekomen.

Overigens zou het gek zijn dat Simson 'verplicht' een zonde moet begaan voor God, zonder dat dit uitgelegd zou worden
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 28 jun 2004 01:14

Bookman schreef:Volhouden die hoeden! Waar blijven anders al die hoedenwinkels? Moeten ook leven. Persoonlijk geloof ik dat er een hoop winkels welvaren bij deze verkeerde Schriftinterpretatie............. :wink:
En van prinsjesdag kunnen die mensen ook niet leven......... :lol:

Helemaal mee eens! Mensen die vinden dat ze een hoed moeten dragen, moeten dat ten alle tijden blijven doen.

Het probleem zit hem echter meestal in de dwang die er komt kijken. Veel mensen plakken namelijk hun eigen norm op anderen. Daar krijg je meestal de conflicten mee.

Overigens zie ik het zelf ook als cultuur gebonden. Dat zie je aan de ceremoniële wetten ook.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 jun 2004 07:49

sanderious schreef:
waarnemer schreef:Marnix,
Dit is me net te vlot. Simson was zeker niet cultuurgebonden, het was een teken van zijn nazireeërschap, in de Kor. brief lees ik ook niets over cultuurgebonden. Het is toch duidelijk, dat in 1 Kor. 11 de vergelijking Christus het hoofd van de man, de man hoofd van de vrouw, daarom de man het hoofd niet bedekken, de vrouw wel. Dat is toch simpel en niet ingewikkeld.

Volgens mij is het 'korte' haar voor mannen pas bij de Romeinen in gebruik gekomen.

Overigens zou het gek zijn dat Simson 'verplicht' een zonde moet begaan voor God, zonder dat dit uitgelegd zou worden

Inderdaad, dat zei ik dus ook al.. en ik kan me moeilijk voorstellen dat de natuur mensen leerde dat het een oneer was dat Simson er zo bijliep.

@Bookman: jij sleept de tafelen der geldwisselaren weer het tempelplein op.. :roll: :x :mrgreen:

jacob
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor jacob » 05 jul 2004 09:07

*Annet* schreef:
thespiritisinsideus schreef:maar wat als de wereld nou moet lachen om al jullie (niet aanvallend of persoonlijk bedoeld) rokken, hoedjes e.d. (stigmatiserend en clichematig maar toch)

Dan lachen ze mij best, die hoed op vindt ik niet erg, maar juist leuk. Als ik naar een kerk ga waar geen hoed op "hoeft" doe ik het toch.

En wat heeft bijv. prinses Maxima vaak op haar hoofd staan? volgens mij een hoed, en dan vindt iedereen het prachtig. Hoevelen hebben er met galafeesten hoeden en jurken aan? Dan is het mooi, maar als het door "refo's" (sorrie voor het woord) gedragen wordt is het ineens belachelijk??

Tja ieder zijn meug. Maar niet iedereen vint die geitenwole mutsen die maxima draagt mooi hoor.

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 05 jul 2004 12:00

jacob schreef:
*Annet* schreef:
thespiritisinsideus schreef:maar wat als de wereld nou moet lachen om al jullie (niet aanvallend of persoonlijk bedoeld) rokken, hoedjes e.d. (stigmatiserend en clichematig maar toch)

Dan lachen ze mij best, die hoed op vindt ik niet erg, maar juist leuk. Als ik naar een kerk ga waar geen hoed op "hoeft" doe ik het toch.

En wat heeft bijv. prinses Maxima vaak op haar hoofd staan? volgens mij een hoed, en dan vindt iedereen het prachtig. Hoevelen hebben er met galafeesten hoeden en jurken aan? Dan is het mooi, maar als het door "refo's" (sorrie voor het woord) gedragen wordt is het ineens belachelijk??

Tja ieder zijn meug. Maar niet iedereen vint die geitenwole mutsen die maxima draagt mooi hoor.

Alles wat maxima draagt is cool, omdat Maxima het draagt :mrgreen:

Hoe Alex dat voor elkaar heeft gekregen, onvoorstelbaar.

Enne, over die hoedjes? Ga je naar een kerk waar hoedjes worden gedragen, zet dan in vredesnaam een hoed op. Provoceren is voor kleine geesten :!: :!: :!:

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 05 jul 2004 13:42

Motormuis schreef:Ga je naar een kerk waar hoedjes worden gedragen, zet dan in vredesnaam een hoed op. Provoceren is voor kleine geesten :!: :!: :!:

Waarom? Het zou juist schijnheilig zijn als ik in mijn gemeente (waar bijna elke vrouw met een hoed op zit) met een hoedje op zou zitten. Een hoed dragen omdat een stel mensen dat liever hebben? Ik ben daar toch niet voor die mensen, maar voor God? En alsof God het erg vindt dat ik daar zonder hoed zit? Laat me niet lachen.

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 05 jul 2004 13:47

AikonGirl schreef:
Motormuis schreef:Ga je naar een kerk waar hoedjes worden gedragen, zet dan in vredesnaam een hoed op. Provoceren is voor kleine geesten :!: :!: :!:

Waarom? Het zou juist schijnheilig zijn als ik in mijn gemeente (waar bijna elke vrouw met een hoed op zit) met een hoedje op zou zitten. Een hoed dragen omdat een stel mensen dat liever hebben? Ik ben daar toch niet voor die mensen, maar voor God? En alsof God het erg vindt dat ik daar zonder hoed zit? Laat me niet lachen.

Dan heb je me verkeerd begrepen. Het gaat mij om gasten die naar een kerk gaan waarvan men weet dat daar hoedjes worden gedragen door alle vrouwen. Die kerken zijn er nou eenmaal. Zet dan gewoon een hoed op en doe niet moeilijk. Dat bedoel ik.

Heb mensen meegemaakt die zich in alle bochten wringen om een moskee binnen te gaan en zich aan te passen, maar het weigeren om zich aan te passen in een refo kerk. Dat vind ik triest.

Snap je het nou?

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 05 jul 2004 14:13

Motormuis schreef:Dan heb je me verkeerd begrepen. Het gaat mij om gasten die naar een kerk gaan waarvan men weet dat daar hoedjes worden gedragen door alle vrouwen. Die kerken zijn er nou eenmaal. Zet dan gewoon een hoed op en doe niet moeilijk. Dat bedoel ik.

Snap je het nou?

Mijn kerk is/was zo'n kerk waar alle vrouwen een hoedje dragen. Maar door mensen zoals ik zijn er nu ook een paar zonder. Wat is dan het verschil? Als ik naar een andere kerk zou gaan waar ook iedereen een hoedje draagt, zal ik echt niet moeilijk doen hoor, maar ik zal ook geen hoedje opzetten.

Dus we hadden het wel over hetzelfde, maar ik ben het gewoon niet met je eens ;)

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 05 jul 2004 18:11

AikonGirl schreef:
Motormuis schreef:Dan heb je me verkeerd begrepen. Het gaat mij om gasten die naar een kerk gaan waarvan men weet dat daar hoedjes worden gedragen door alle vrouwen. Die kerken zijn er nou eenmaal. Zet dan gewoon een hoed op en doe niet moeilijk. Dat bedoel ik.

Snap je het nou?

Mijn kerk is/was zo'n kerk waar alle vrouwen een hoedje dragen. Maar door mensen zoals ik zijn er nu ook een paar zonder. Wat is dan het verschil? Als ik naar een andere kerk zou gaan waar ook iedereen een hoedje draagt, zal ik echt niet moeilijk doen hoor, maar ik zal ook geen hoedje opzetten.

Dus we hadden het wel over hetzelfde, maar ik ben het gewoon niet met je eens ;)

Vind het op zich niet zo erg dat je het niet met me eens bent :mrgreen: , maar toch:

Als jij weet dat:
1) jij naar bijv. een GG of GGiN waar hoedjes verplicht zijn
2) iedereen daar een hoedje op heeft
3) jij mensen ergert als je dat niet doet

dan vind ik het triest als je zo weinig adaptief vermogen hebt door gewoon die hoed op te zetten. Kom op man, dan ben je pas echt sterk.

Heb het bij de CSFR regelmatig meegemaakt. Meiden die zo gefrustreerd zijn dat ze niet naar een Ger Gem willen, omdat je daar een hoedje op moet.

Dat vind ik net zo kortzichtig als mensen die iemand zonder hoed met de nek aankijken.

Laten we het elkaar allemaal niet zo moeilijk maken......

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 05 jul 2004 19:15

Motormuis schreef:Als jij weet dat:
1) jij naar bijv. een GG of GGiN waar hoedjes verplicht zijn
2) iedereen daar een hoedje op heeft
3) jij mensen ergert als je dat niet doet

dan vind ik het triest als je zo weinig adaptief vermogen hebt door gewoon die hoed op te zetten. Kom op man, dan ben je pas echt sterk.

Als ik weet dat
A) een hoedje mij niet verandert,
B) het geloof van andere niet minder wordt door mijn hoedloze nabijheid,
C) het voor God het niet uitmaakt; hoed of geen hoed,

dan vind ik het onnodig dat ik een hoed moet dragen ondanks dat mensen zich daaraan kunnen ergeren.
En ja, dan ben ik maar triest vanuit jouw oogpunt, maar ik ben dan tenminste wel mezelf. :)

Terug naar “Archief”