Grappig dat je dat zegt. Ik ben niet gelovig en zal dat ook nooit meer zijn. Maar ik weet wat het is om stilte te nemen en te mediteren.
Ik begrijp mensen nooit zo goed die zeggen niet gelovig te zijn maar zich met ruim 600 postings wel telkens op een refo forum begeven.
Het is overigens dikke onzin, iedereen heeft een geloof. En het geloven in Christus en de rust die daar te vinden is, is niet te vergelijken bij de schijnbare rust die jij meent te vinden in bv RadioHead. Dus zou nog eff verder zoeken voor de ECHTE rust.
ooit heb ik op
www.omsionswil.nl het volgende neergezet:
Let vooral op het woordje MIJN, omdat mijn visie niet perse de juiste is. Ik heb een aantal handicaps bij het beoordelen.
Deze zijn.
Het radicaal (met mijn gevoel) afzweren van pop (house, rock, ed.) omdat ik meende dat deze muziek mij verkeerd beïnvloede, en omdat ik meende dat dit de innerlijke onrust in mij veroorzaakte.
Ik ben me ervan bewust dat ik ook muziek heb weggegooid waar waarschijnlijk niets mis mee was. Maar ik stond toen op het standpunt; alles wat me aan die tijd herinnerde gaat overboord.
Ik heb zelf geen wetenschappelijke kennis van pop muziek. Wat ik weet is van publicaties maar nog meer werk ik met mijn gevoel. En ik weet dat gevoel niet altijd de waarheid is.
mijn beoordelingscriteria.
Criterium 1 oorspong van een muziekstijl
Bij het beoordelen van een muziekstijl bijvoorbeeld Barok, House, Rock n roll ed. Moet worden gekeken naar de oorsprong. Waar is deze muziek gemaakt (uit welke sub cultuur komt dit, wat is de gedachte in deze sub cultuur)
Bij het niet beoordelen van deze zaken doe je ( m.i) je op zeer gevaarlijk terrein begeven. Als je echt iets niet kan weten dan ben je m.i. vrij.
Bij maken van Geestelijke muziek (gospel muziek) zal rekening moeten worden gehouden met de muziek stijl die je gebruikt. De rock n roll stijl (en stromingen die daar weer vanaf zijn gesplitst) vind ik een heel dubieuze stijl omdat deze is ontstaan in de jaren 50 en samenging met het vrijheidsdenken zonder God. Verder als ik naar de E.O jongere dagkijk. Kan ik weinig verschil zien tussen een concert van bijvoorbeeld Roxette, of een populaire jongensband met de optredens op een E.O jongerdag. Ik vraag me werkelijk af of je dan niet de ene afgod voor de andere inruil. Toch meen ik ook dat we dat soort muziek niet direct moeten afschrijven. Ik ben ervan overtuigd dat daar muzikanten zijn die weldegelijk Gods eer bedoelen. Maar als het alleen maar om het feesten gaat……….?
Criterium 2 bedoeling van de componist / uitvoerende
Welk doel heeft de uitvoerende met zijn/ of van een ander gecomponeerd muziek stuk. Je zal begrijpen dat de drive achter bv Bach heel anders was als die van John lennon en de Mick Jagger (Beatles en Stones). M.i. ben je verplicht bij het luisteren van muziek je daar nader in te verdiepen.
v.b.
Klein klein kleutertje wat doe je in mijn hof……. Je kan kwalijk zeggen dat dit tot Gods eer is. Is het dan fout?
Dit vind ik zelf heel moeilijk
Ik meen dat dit soort muziek kan. Waarom?
De volgende teksten heb ik kunnen vinden maar ik gebruik ze met voorzichtigheid
Mattheus 11:17 En zeggen: Wij hebben u op de fluit gespeeld, en gij hebt niet gedanst; wij hebben u klaagliederen gezongen, en gij hebt niet geweend.
Ik ben me er van bewust dat dit niet direct de bedoeling is geweest met deze tekst maar ik meen toch dat gewoon kinderspel niet strijdig was met de opvattingen over een heilig leven.
1 Samuel 16:16 Onze heer zegge toch tot uw knechten, die voor uw aangezicht staan, dat zij een man zoeken, die op de harp spelen kan; en het zal geschieden, als de boze geest Gods op u is, dat hij met zijn hand spele, dat het beter met u worde.
Staat hier niet direct dat het Geestelijke muziek is geweest. Er werd in ieder geval niet bij gezongen. Het was voor De Heere behaaglijk want Hij kwam er in mee.
Ik denk hier (hoewel heel voorzichtig) te kunnen denken wat Bach bedoelde met de volgende woorden.
Dat het einddoel en de eindoorzaak van alle muziek niet anders dienen te zijn dan Gods eer en de verkwikking van het gemoed.
Ik doel dan op de verkwikking van het gemoed. Bach heeft zelf ook muziek gemaakt aan een Calvinistisch hof (waar dus geen grote plaats was voor kerkelijke muziek) die over het leven gingen. Niet direct over het geestelijk leven.
Ik denk wel dat juist bij dit soort muziek (ook instrumentale) in welke vorm dan ook Zeer goed moet worden gekeken naar de achtergrond voordat zulke muziek kan worden geconsumeerd. Ik wil hiermee dus zeggen dat bv klein klein kleutertje moet worden onderzocht op haar herkomst en oorsprong. En dan kan het worden gezongen op bijvoorbeeld school. Als ontspanning of andere doeleinden.
Een uitvoering van een christelijk koor. Dit koor zingt prachtige psalmen. Maar een (groot aantal) leden kent Christus niet als Zaligmaker. Kan iemand die God niet kent wel tot zijn eer zingen? Ofwel mag je als onbekeerde wel psalmen zingen.
Deze vraag zal denk ik iedereen op dit forum met; natuulijk mag dat wel beantwoorden, dan kan je ook het onze Vader niet meer zingen……. . Maar kijk eens naar de volgende vragen:
Als uitvoerende van bijvoorbeeld de Matheus passie van JS Bach zal heel vaak het goed uitvoeren boven de inhoud worden gesteld.
Handell componeerde de Messiah. Handell was niet erg gelovig. Toch kan niemand iets tegen de inhoud van de Messiah hebben want het is Gods Woord.?
2 vragen die m.i. veel met elkaar te maken hebben.
Mag je naar een door niet christenen uitgevoerde MP?
Mag je wel naar de Messiah luisteren omdat het door een “niet christen” is gecomponeerd. (tekst samenstelling is door iemand anders gedaan.)?
Standpunten voor: Het is de waarheid dus het kan je niet op een dwaalspoor zetten. Aan het stuk word niets veranderd het word alleen zo goed mogelijk door de uitvoerende uitgevoerd. Het is evangelie verkondiging voor zowel de uitvoerenden als de hoorders.
Stanpunten tegen. Het standpunt van Bach zelf nl. Dat het einddoel en de eindoorzaak van alle muziek niet anders dienen te zijn dan Gods eer en de verkwikking van het gemoed. Waar die niet in acht worden genomen, is geen sprake van werkelijke muziek maar van duivels gejank en gerammel. Je kan uiteraard twijfelen bij het dienen tot Gods eer.
Als ik zelf zo’n uitvoering bijwoont heb ik deze voors en tegens tegelijk in mijn hoofd. Het is wat dubbel. Aan de ene kant ben ik blij. Want deze stukken zijn waarschijnlijk nog maar de enige keer in een jaar dat mensen met het evangelie worden geconfronteerd. Maar als ik dan dat afschuwelijke geklap aan het einde hoor (als ik nog niet ben weggevlucht) denk ik; o wat een armoede.
Criterium 3 De emotie van het lied moet kloppen met de uitvoeringsstijl.
Ik heb een keer een uitvoering gehoord van het Luther lied. Het klonk super trendy maar toen op een gegeven moment al vrolijk swingend; Delf vrouw en kinderen het graf neem goed en bloed ons af…….. werd gezongen dacht ik. Nee niet zo. Hier word de vorm boven de inhoud geplaatst. In de vorm hier word geen rekening gehouden met de inhoud. Zo word vernieuwingsdrift helemaal verkeerd gebruikt. Sommige zullen dit het vrolijk christendom noemen maar ik noem het uiterst halfslachtig.
Hier wil ik ook de andere kant benadrukken. Ik vraag mij af of wij bijvoorbeeld psalm 150 (waarom wordt die zo weinig in de ger gem gezongen) wel goed zingen. Ik zing dit bijvoorbeeld op hele noten en net zo langzaam als bijvoorbeeld psalm 51. Ook hier denk ik dat dit niet de bedoeling is geweest. Het enige instrument wat enige emotie kan uitstralen is in dit geval het orgel. En ook dat word door velen niet in dank afgenomen.
Zoals Roseline in een andere posting aangaf; de emotie moet kloppen met de vorm.
Criterium 4 Wat doet de muziek met je.
Welke invloed heeft de muziek op je. Welke gedachte komen er bijvoorbeeld op als je muziek beluistert. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een muziek stuk een zondige gedachte oproept.
Andere opmerkingen.
Vooral omdat het zo moeilijk is te beoordelen is, en zo weinig de kracht wordt onderkend van muziek, gebruik de satan het als machtig middel om mensen van God weg te houden.
Een ieder zij ten volle in zijn eigen gemoed verzekerd. Wat voor de een wel kan kan voor de ander net niet meer. Laten we elkaar te snel de maat meten als we het over bijvoorbeeld andere instrumenten in de kerk hebben.
Uiteraard zal ik onvolledig zijn geweest en sommige dingen zijn vergeten. Van mij mag er worden aangevuld of worden verbeterd. Graag zelfs.
[/quote]