Je eigen zondenlijst.......zelfkennis!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 22 jun 2004 11:21

joepie schreef:Er zijn een aantal zaken die belangrijk zijn als je iemand aanspreekt op zijn/haar zwakheden. Of zonde zoals je het noemt.

Met welke intentie deed je het? Als ik je reactie's lees was dat meer omdat 491 anderen het niet doen, kijk eens wat goed ik wel, dan omdat je bewogen met die persoon zijn heil bent.
Hoe weet je dat die 491 anderen het al niet doen? Wie zegt dat er in dat gezin hun directe omgeving(ouders, familie, vrienden) al niet over gesproken wordt?
Heb je al een relatie met dat gezin? Of kijk je ze anders niet aan omdat het wel een probleem gezin is?
Kom je gewoon al bij dat probleem gezin om gewoon Christelijke naasteliefde te betuigen? Gewoon een helpende hand te zijn?

Sprak je van je eigen zwakheden in je brief en je worsteling daarmee, bood je hem de helpende hand om met zijn zwakheid om te leren gaan?

Weet je het is makkelijk om je een oordeel te vormen over iemand anders die het toch in jouw ogen erg fout doet, maar als je geen relatie met dat gezin hebt kun je ook moeilijk erover oordelen. Je weet eigenlijk niets van de achtergrond en hoe het er werkelijk toe gaat als je er niet komt.

Daarom misschien nog eens die persoon aanspreken in Christelijke liefde, dat je met je brief hem gekwetst hebt en dat dat dus niet de bedoeling was. Wie weet, komt er dan een gesprek op gang waarin je elkaars achtergrond gaat leren zien. Waarom hij jou zo een brief terug stuurde en kun jij hem vertellen waarom jij hem een brief stuurde.

Joepie, hij zei mij dat ik de eerste was. En trots ben ik daar niet op. Vind ik trouwens geen leuke opmerking. Fijn dat je zo liefdevol denkt. Hoewel je allemaal heel goed weet hoe het moet, laat je zelf nu toch wel een paar kilo steken vallen, vind ik. Momenteel word ik aangesproken door jou. Omdat ik het natuurlijk verkeerd heb gedaan. Als jij dan zegt eerst met je eigen zonden te moeten beginnen, dan wacht ik daar nog even op, oke?
Ik zeg en weet in liefde die brief geschreven te hebben. En als iemand daar zo op reageert, en niet wil zien dat hij een probleem heeft, dan kan ik meer niet doen. Dan is het gebed het enige redmiddel. Ik wilde hem helpen, niet kwetsen. :cry:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 22 jun 2004 11:35

thespiritisinsideus schreef:ik vraag er ook om en echt oprecht om, niet eens altijd vanuit een cynische instelling, maar echt oprecht, vanuit een diep verlangen ook dat vertrouwen te hebben......
maar t zit er niet in

en mischien zit het er wel in terwijl je het niet eens door hebt. De heilige geest werkt dat verlangen, en werkt ook het geloof. De bijbel zegt over de heilige Geest dat het een wind is waarvan je niet weet waar hij heen gaat en waar hij vandaan komt.

Jij zegt dat je een verlangen hebt om te vertrouwen op God.. Ik mag dan van God zeggen dat de Heilige Geest in je werkt. Want de bijbel zegt ook dat er niemand van nature verstandig is en God zoekt. Er is niemand die een verlangen naar God heeft, God werkt zelf dat verlangen.

mischien mag ik een vraagje stellen. Wat houd je tegen om je volkomen in vertrouwen over te geven aan God?. En dat vertrouwen dat je niet hebt dat mag je van God ontvangen.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 22 jun 2004 12:22

dat gevoel dat ik God kan vertrouwen, dat hij me niet laat vallen, ik heb steeds meer het idee dat de vermeende godservaringen uit mijn jeugd projecties van mezelf waren om me door moeilijke tijden heen te slepen

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 22 jun 2004 13:06

thespiritisinsideus schreef:dat gevoel dat ik God kan vertrouwen, dat hij me niet laat vallen, ik heb steeds meer het idee dat de vermeende godservaringen uit mijn jeugd projecties van mezelf waren om me door moeilijke tijden heen te slepen

ja mischien wel..

maar waarom ga je gewoon niet op Hem vertrouwen?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 jun 2004 16:49

hijwel schreef:
thespiritisinsideus schreef:dat gevoel dat ik God kan vertrouwen, dat hij me niet laat vallen, ik heb steeds meer het idee dat de vermeende godservaringen uit mijn jeugd projecties van mezelf waren om me door moeilijke tijden heen te slepen

ja mischien wel..

Waarom ga je niet gewoon op Apollo vertrouwen? :roll: Het is nogal niet wat om zomaar ergens je vertrouwen op te vestigen.. dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 22 jun 2004 17:26

Aragorn schreef:
hijwel schreef:

ja mischien wel..

Waarom ga je niet gewoon op Apollo vertrouwen? :roll: Het is nogal niet wat om zomaar ergens je vertrouwen op te vestigen.. dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

ja maar ik heb nog nooit iemand horen getuigen van appolo dat appolo zo goed te vertrouwen is, en dat je alles aan apollo kwijt kan, en dat appolo het beste met je voor heeft.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 jun 2004 17:55

Neej, maar dat komt omdat de priesters van Apollo in deze tijd toevallig uitgestorven zijn.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 22 jun 2004 18:13

Aragorn schreef:Neej, maar dat komt omdat de priesters van Apollo in deze tijd toevallig uitgestorven zijn.

vast wel, this wel gek dat de priesters van God nog nooit opgehouden zijn.

joris

Berichtdoor joris » 22 jun 2004 18:31

bookman
Ik zeg en weet in liefde die brief geschreven te hebben. En als iemand daar zo op reageert, en niet wil zien dat hij een probleem heeft, dan kan ik meer niet doen. Dan is het gebed het enige redmiddel. Ik wilde hem helpen, niet kwetsen.
oke, bookman, als je dit steeds bedoelde dan lijkt het mij helemaal oke. sorry.

thespiritisinsideus
dat gevoel dat ik God kan vertrouwen, dat hij me niet laat vallen, ik heb steeds meer het idee dat de vermeende godservaringen uit mijn jeugd projecties van mezelf waren om me door moeilijke tijden heen te slepen

waarom? omdat je God nu niet merkt? God is een coach en af en toe laat hij je dus een eindje alleen lopen om je grenzen te zoeken.

Waarom dank je niet voor de Geest in je? Hij is je toch beloofd?

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 22 jun 2004 19:42

Bookman schreef:Ik heb deze topic geopend om te ageren tegen mensen die het buitengewoon goed weten wat de zonden van anderen zijn. :x Die bijvoorbeeld 2 paginas kunnen vullen met teksten tegen homofilie. Daar heb ik me vreselijk aan geergerd. Toen dacht ik dat het nuttig zou zijn om eens te kijken of we ook zo vlug met lijsten teksten klaarstaan tegen onze eigen zonden. Dat blijkt idd mee te vallen. :roll: Of we gaan weer volle bak eroverheen reageren, of we doen of we het niet begrijpen. :mrgreen: Slechts enkelen hebben het heel goed begrepen, en plaatsten iets over hun zelf. Dat is lef. :wink: Als je je eigen zonde kent of denkt te kennen dan reageer je anders naar de zonden van anderen.
Dat die lijsten niet compleet zijn dat weet ik ook wel. Daar ging het ook niet om. Kortom gaat het dus hierom: Denk of schrijf eerst eens wat over je eigen zonden voordat je met de Bijbel erbij die van een ander ga lopen bekritiseren, als het al zonden zijn............... :|

Hoi Bookman,

Dat wat jij aanhaalt heeft Jezus eens in een vermaning gezegt.

Haal is die balk uit uw eigen oog voor u begint aan de splinter van de ander..

Lijkt me van toepassing. En het is een feit dat mensen vaak wel de fouten bij een ander zien maar niet bij zichzelf. Dat kan uit onmacht zijn, het niet erkennen dat ze het zelf eigelijk ook niet goed doen, of uit pure domheid. Mensen kunnen ook formidabel stom zijn en zo lekker strak uit hun nek kletsen..

Goed..

Gegroet,

Fly29

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 22 jun 2004 22:37

ik heb god gevraagd om de geest, en du zou t kunnen da k m heb ontvangen, maar zou ik er dan niet meer van ervaren?

of is dit gods bedoeling?

joris

Berichtdoor joris » 22 jun 2004 22:44

thespiritisinsideus schreef:ik heb god gevraagd om de geest, en du zou t kunnen da k m heb ontvangen, maar zou ik er dan niet meer van ervaren?

of is dit gods bedoeling?
ik merk dat God zélfs door mij werkt zeg maar. Dus waarom niet in jou? Ik hou van het bijbelstuk waarin Mozes tegen de rots slaat en er water uit komt. Mozes wordt gestraft, maar het volk wordt wel gezegend door het water. Mozes moest namelijk alleen tegen de rots spreken en niet meppen. Dus God kan doro ons zondige mensen heen werken, het gaat Hem om het doel en niet om de persoon die werkt.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 22 jun 2004 23:09

Mensen kunnen ook formidabel stom zijn en zo lekker strak uit hun nek kletsen..

Kijk aan dat is nog eens taal waar iemand wat aan heeft....... :roll:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

Psalm 106:47

joepie

Berichtdoor joepie » 23 jun 2004 12:46

Bookman schreef:
joepie schreef:Er zijn een aantal zaken die belangrijk zijn als je iemand aanspreekt op zijn/haar zwakheden. Of zonde zoals je het noemt.

Met welke intentie deed je het? Als ik je reactie's lees was dat meer omdat 491 anderen het niet doen, kijk eens wat goed ik wel, dan omdat je bewogen met die persoon zijn heil bent.
Hoe weet je dat die 491 anderen het al niet doen? Wie zegt dat er in dat gezin hun directe omgeving(ouders, familie, vrienden) al niet over gesproken wordt?
Heb je al een relatie met dat gezin? Of kijk je ze anders niet aan omdat het wel een probleem gezin is?
Kom je gewoon al bij dat probleem gezin om gewoon Christelijke naasteliefde te betuigen? Gewoon een helpende hand te zijn?

Sprak je van je eigen zwakheden in je brief en je worsteling daarmee, bood je hem de helpende hand om met zijn zwakheid om te leren gaan?

Weet je het is makkelijk om je een oordeel te vormen over iemand anders die het toch in jouw ogen erg fout doet, maar als je geen relatie met dat gezin hebt kun je ook moeilijk erover oordelen. Je weet eigenlijk niets van de achtergrond en hoe het er werkelijk toe gaat als je er niet komt.

Daarom misschien nog eens die persoon aanspreken in Christelijke liefde, dat je met je brief hem gekwetst hebt en dat dat dus niet de bedoeling was. Wie weet, komt er dan een gesprek op gang waarin je elkaars achtergrond gaat leren zien. Waarom hij jou zo een brief terug stuurde en kun jij hem vertellen waarom jij hem een brief stuurde.

Joepie, hij zei mij dat ik de eerste was. En trots ben ik daar niet op. Vind ik trouwens geen leuke opmerking. Fijn dat je zo liefdevol denkt. Hoewel je allemaal heel goed weet hoe het moet, laat je zelf nu toch wel een paar kilo steken vallen, vind ik. Momenteel word ik aangesproken door jou. Omdat ik het natuurlijk verkeerd heb gedaan. Als jij dan zegt eerst met je eigen zonden te moeten beginnen, dan wacht ik daar nog even op, oke?
Ik zeg en weet in liefde die brief geschreven te hebben. En als iemand daar zo op reageert, en niet wil zien dat hij een probleem heeft, dan kan ik meer niet doen. Dan is het gebed het enige redmiddel. Ik wilde hem helpen, niet kwetsen. :cry:

In een andere reactie zeg je dat hij zei dat er al kontakt met de kerkenraad is.
En welke steken laat ik vallen? Veroordeel ik jou?
Val ik je aan?
Zeg ik dat je het verkeerd heb gedaan?
Ik geef aan hoe het zou kunnen dat er gedaan is, en vraag je gewoon vanuit welk oogpunt het gedaan is.
Maar uit je reacties hier kan ik wel afleiden dat je wel heel erg tevreden met je actie bent en die ander is toch wel zo fout!
Als je het echt zo goed meent met die ander, waarom ben je dan niet gewoon naar hem en zijn gezin toegegaan.
Heb je het afgedaan met een brief? Zou bij mij dus ook niet werken.
Zeker niet als iemand mij anders ook geen blik waardig keurt.
Zeg niet dat jij dat bij hem gedaan hebt, maar als er al een relatie met dan zou je ook wel de vrijmoedigheid hebben om hem er persoonlijk op aan te spreken. Dus SPREKEN niet schrijven.

jo
Verkenner
Verkenner

raar hoor

Berichtdoor jo » 27 jun 2004 22:36

heiden schreef:Probeer je God vast wat werk uit handen te nemen, voor als je straks voor hem moet verschijnen?
:? :? :? Kvind dit maar een heel raar topic. Je denkt blijkbaar te weten wat God wel en niet belangrijk vind.....

heiden 8)
    Sorry, dit vind ik praat uit een leeg hoofd. Je drukt je wel grof uit zeg.

Terug naar “Archief”