Infralapsariërs en supralapsariërs

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 01 apr 2004 11:10

Het Weermannetje schreef:
hijwel schreef:
Het Weermannetje schreef:Wij willen echt niet hoor. We moeten eerst er aan ontdekt worden wie we zelf van nature zijn. Er staat in de Bijbel: Ik heb ze getrokken met mensenzelen, met touwen der liefde. Dus God moet het echt zelf doen.

Ik heb van mijn Vader in de Hemel nog nooit voorwaardes gehoord, voordat je mag vragen om vergeving. Wil je toch wat zelf gaan doen weermannetje? Jij moet jezelf eerst gaan ontdekken aan wie je bent van nature.

Weet je, het klinkt alemaal zo van: dit is mij zo geleerd en zo is het.
Kijk eens diep in jou hart, mij is dit ook altijd geleerd en het is in theorie ook waar. Maar kijk eens diep in je hart, ik ben er achter gekomen dat ik diep van binnen niks anders wilde dan God dienen. God werkt dat zelf, daar hoef jij niks aan te doen. Jij hoeft niet eerst je zonde te ontdekken, het enige wat je moet doen is een keuze maken: of voor altijd je hart aan God geven, of aan de duivel.

God vraagt van je om in Hem te geloven, om Jezus na te volgen. En dat mag je doen omdat je dat wel wil! En als je het niet kan, dan helpt God daar zelf bij.

Kijk eens diep in je hart, waarom denk je na over deze dingen. Waarom wil jij God vinden? Waarom ben je eigenlijk op zoek naar God. Waarom ben je op naar Iemand die jou Lief heeft? Dat is maar 1 ding: God heeft een verlangen gegeven in jou hart naar God toe. En dat verlangen mag je echt achterna lopen.

Ik heb ook diep in mijn hart gekeken en echt wel gevoeld dat ik God niet oprecht kan dienen. Ik wil het niet van nature. En dat is echt niet alleen, omdat de dominees bij onze kerk dat leren. Nee, dat heb ik bij ondervinding. Een mens moet echt door God getrokken worden, uit zichzelf wil hij echt niet en ik en jij ook niet.

Maar vlucht dan in je onmacht tot Jezus, anders kom je er nog niet....

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 01 apr 2004 11:14

Hoe? Denk je dat je uit jezelf tot Christus vlucht?

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 01 apr 2004 11:16

Het Weermannetje schreef:Hoe? Denk je dat je uit jezelf tot Christus vlucht?

Je kan toch in je onmacht bidden? Je kan het God tot voorleggen, dat je erachter bent gekomen dat je onmachtig bent? Dat is toch vluchten tot Jezus?

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 01 apr 2004 11:17

Ja, maar als God niet in je werkt, kun je echt niet oprecht tot God bidden hoor.

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 01 apr 2004 11:19

Het Weermannetje schreef:Ja, maar als God niet in je werkt, kun je echt niet oprecht tot God bidden hoor.

Maar dan kun je bezig blijven.... Dan hoef je in principe nooit te bidden, want je kan het toch niet.... Zo komt het over bij mij...

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 01 apr 2004 11:21

Nee, zo is het ook niet, je moet krachtens de eis van Gods wet bidden om bekering.

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 01 apr 2004 11:25

Het Weermannetje schreef:Nee, zo is het ook niet, je moet krachtens de eis van Gods wet bidden om bekering.

Waarom doe je dat dan niet? God laat geen bidder staan.... Je moet blijven bedelen... Dominees zeggen wel eens dat je God heilig moet lastig vallen. En je moet blijven bidden, ook al weet je dat het niet oprecht is...

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 01 apr 2004 11:27

Omdat je niet oprecht kunt bidden van nature.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 apr 2004 11:57

Zucht... je blijft nog steeds in je oude natuur hangen, terwijl je daar als het goed is niet meer in zit. Hoe kan Jakobus anders in zijn brief mensen oproepen in vertrouwen te bidden en niet te twijfelen, om oprecht te bidden... als we dat niet zouden kunnen? En zeggen: Gelukkig is hij die telkens verleidingen weerstaat en niet doet wat verkeerd is, want later zal hij als beloning de kroon krijgen die God beloofd heeft aan wie Hem liefhebben! En in vers 1:16: Broerders, verlaat nooit de weg van God?

De hele bijbel is een oproep om je aan Gods wet te houden, om voor Hem te kiezen (lees de rest van Jakobus maar eens door).. in hoofdstuk 4 staat heel duidelijk dat God ons kracht geeft om tegen de zonde te kiezen... maar dat we ons wel zelf aan Hm moeten onderwerpen. En wat denk je van de geestelijke wapenrusting uit Efeziers 6? Daaruit blijkt ontzettend duidelijk dat God niet ja of nee voor ons zegt... Dat God niet alleen voor ons vecht... maar dat we van Hem een wapenrusting krijgen... om ZELF te kunnen vechten.

Ja, maar als God het gewerkt heeft, dan heeft God echt voor jou gekozen!

Klopt, maar daarmee heb je nog niet voor Hem gekozen. Een relatie komt altijd van 2 kanten... en dat wil God: Dat je een relatie met Hem hebt. Denk je nou echt dat God plezier heeft in een relatie waarbij Hij voor iemand kiest maar wij niet voor Hem? Wij zijn Christus' bruid... denk je echt dat God wil trouwen met iemand die dat zelf niet wil? Hij zorgt niet dat wij dat automatisch willen... maar dat we kunnen kiezen of we dat willen.. en als we dan voor Hem kiezen maken we Hem gelukkig!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 01 apr 2004 12:14

Het Weermannetje schreef:Omdat je niet oprecht kunt bidden van nature.

Dus dan laat je dat bidden maar achterwege?

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 01 apr 2004 12:21

Het Weermannetje schreef:Nee, zo is het ook niet, je moet krachtens de eis van Gods wet bidden om bekering.

Dat betekent dus dat God aan de ene mens wél genade wil geven, en aan de andere niet. Dan is God toch wel behoorlijk schijnheilig bezig als Hij zegt: Wendt u naar Mij toe, wordt behouden o alle gij einden der aarde, Jes. 45:22, een nodiging waar ik geen enkele beperking in zie.
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 apr 2004 12:28

Het Weermannetje schreef:Hoe? Denk je dat je uit jezelf tot Christus vlucht?

Jij iig niet met zo'n houding...

Nee, zo is het ook niet, je moet krachtens de eis van Gods wet bidden om bekering.

Doe je dat ook? En zo ja, vind je het dan niet een beetje vreemd als je gaat bidden, niet omdat je iets wilt, maar omdat er nu eenmaal in de bijbel staat dat je moet bidden?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 apr 2004 12:30

Dat betekent dus dat God aan de ene mens wél genade wil geven, en aan de andere niet. Dan is God toch wel behoorlijk schijnheilig bezig als Hij zegt: Wendt u naar Mij toe, wordt behouden o alle gij einden der aarde, Jes. 45:22, een nodiging waar ik geen enkele beperking in zie.

Volgens mij spreek je je nu tegen... Eerst heb je het over de een krijgt wel genade, de ander niet... maar vervolgens kom je met een tekst waarin de oproep om naar God toe te gaan niet beperkt is tot een groep uitgekozen mensen... maar gericht is op de hele wereldbevolking.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 01 apr 2004 12:33

Marnix schreef:

Volgens mij spreek je je nu tegen... Eerst heb je het over de een krijgt wel genade, de ander niet... maar vervolgens kom je met een tekst waarin de oproep om naar God toe te gaan niet beperkt is tot een groep uitgekozen mensen... maar gericht is op de hele wereldbevolking.

:D Ik ben ook niet de mening toegedaan dat God maar aan een bepaald aantal mensen genade wil geven. Ik trek een conclusie uit Weermannetjes gedachtegang.
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 apr 2004 12:34

Marnix schreef:

Hij spreekt zichzelf niet tegen, want hij is het juist niet eens met die eerste zin. Dat is meer een gevolgtrekking uit de opmerking van weermannetje.

Terug naar “Archief”