zingen op Danielkamp

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 22 sep 2004 07:18

Marnix schreef:Zeg ik ergens dat ik er wat mee wil bereiken? Ik wilde in de eerste plaats aan de hand van een voorbeeld de opmerking dat "snel zingen in een gemeente nooit goed gaat" ontkrachten.

Dan ontkracht je iets wat hier niet beweerd is :lol:
Wat ik stelde, is dat het zingen van gecompliceerde ritmes -zoals in sommige opwekkingsliederen- met een grote gemeente altijd rammelt, in ritmisch opzicht.
Maar daar tilt men kennelijk niet zo zwaar aan: het gaat om het gevoel - wat fijn dat we hier met z'n tweeduizenden God staan te prijzen, met een swingende band. Da's net zo subjectief als de opmerking van Caprice dat snel zingen mager en langzaam zingen vol is...
~~Soli Deo Gloria~~

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 24 sep 2004 00:29

Ik vind zelf als je langzaam zingt dat de samenhang weg is. Het zijn alleen nog maar langgerekte klanken, geen woorden, en al helemaal geen zinnen.
verder vind ik het niet zo mooi om elke twee woorden een hap lucht te moeten nemen. Bovendien zingt men vaak behoorlijk ongelijk omdat mijn buurman een seconde later denkt in te moeten zetten met zingen terwijl mijn buurvrouw nog even wacht, dat scheelt weer een hoop lucht (denk ik).
Bovendien denkt de één dat het eerbiediger is om nog wat achter het orgel aan te zingen (beetje remmen) terwijl de ander de illusie heeft dat als hij of zij wat sneller zingt dan het orgel, dat het orgel misschien dan vanzelf wel in de vaart mee zal gaan.
echt... langzaam zingen doet qua knulligheid niet onder voor snel zingen, met een bandje zingen, met een ingewikkelde melodie/ritme zingen...
als we het maar oprecht doen!

caprice

Berichtdoor caprice » 24 sep 2004 06:10

Socrates schreef:Ik vind zelf als je langzaam zingt dat de samenhang weg is. Het zijn alleen nog maar langgerekte klanken, geen woorden, en al helemaal geen zinnen.
verder vind ik het niet zo mooi om elke twee woorden een hap lucht te moeten nemen. Bovendien zingt men vaak behoorlijk ongelijk omdat mijn buurman een seconde later denkt in te moeten zetten met zingen terwijl mijn buurvrouw nog even wacht, dat scheelt weer een hoop lucht (denk ik).
Bovendien denkt de één dat het eerbiediger is om nog wat achter het orgel aan te zingen (beetje remmen) terwijl de ander de illusie heeft dat als hij of zij wat sneller zingt dan het orgel, dat het orgel misschien dan vanzelf wel in de vaart mee zal gaan.
echt... langzaam zingen doet qua knulligheid niet onder voor snel zingen, met een bandje zingen, met een ingewikkelde melodie/ritme zingen...
als we het maar oprecht doen!

Ik wist niet dat dit allemaal speelde op een Daniëlkamp. :roll:

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 24 sep 2004 07:56

caprice schreef:Ik wist niet dat dit allemaal speelde op een Daniëlkamp. :roll:

Inderdaad, we zijn behoorlijk afgedwaald van het topic. Maar daar heb je zelf je steentje ook aan bijgedragen, beste vriend! :lol: Splinter - balk...
Nou ja, het was (en is nog steeds) wel een interessant onderwerp, al heeft het inmiddels weinig meer met het Daniëlkamp van doen.
~~Soli Deo Gloria~~

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 24 sep 2004 13:00

Ach, op Daniëlkamp gaat men 's zondags toch ook naar de kerk? Ik ben ook wel eens op zondag met kamp naar een wat 'plattelanderiger' gemeente geweest maar men zelfs nog langzamer zong dan in mijn eigen gemeente! Een echte eye-opener was dat :)

Socrates, de bekende Griekse wijsbeer

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 24 sep 2004 14:05

En ik durf te wedden dat ik naar de plattelandsgemeente ga waar het meest langzaam gezongen wordt.... Maar mij irriteert het niet, ik ben misschien wel een slome, maar ik kan het zelfs waarderen, en bovendien ga ik ook (meestal) van het standpunt uit: God ziet het hart aan
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 24 sep 2004 22:32

alex leusink schreef:En ik durf te wedden dat ik naar de plattelandsgemeente ga waar het meest langzaam gezongen wordt.... Maar mij irriteert het niet, ik ben misschien wel een slome, maar ik kan het zelfs waarderen, en bovendien ga ik ook (meestal) van het standpunt uit: God ziet het hart aan

Zolang je daarmee niet impliceert dat langzaam zingen een indicatie is van ware rechtzinnigheid, mag je van mij zo langzaam zingen als je maar wilt. God ziet inderdaad het hart aan, en dat zegt dus helemaal niks over snel of langzaam, ritmisch of niet-ritmisch!

Trouwens, hoezo dat "meestal"?
~~Soli Deo Gloria~~

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 24 sep 2004 22:56

Je hebt gewoon dingen die voortkomen uit een ongeestelijk beleven van het 'kerkje spelen'. Dat zijn vaak regels die uiterlijk zijn, maar verder niet echt een grond vinden in de Bijbel.
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 25 sep 2004 23:00

alex leusink schreef:Je hebt gewoon dingen die voortkomen uit een ongeestelijk beleven van het 'kerkje spelen'. Dat zijn vaak regels die uiterlijk zijn, maar verder niet echt een grond vinden in de Bijbel.

Je hebt ook dingen die voortkomen uit traditie, uit een star vasthouden aan "zo was het vroeger", maar die verder niet echt een grond vinden in de Bijbel. Zoals langzaam niet-ritmisch zingen, bijvoorbeeld.
~~Soli Deo Gloria~~

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 27 sep 2004 11:44

je hebt ook zoiets van alles moet nu snel dus dan de psalmen ook maar, is ook niet gegrond op de bijbel
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 sep 2004 14:43

Je bent de eerste die ik die argumentatie hoor geven: Psalmen moeten sneller want alles moet sneller tegenwoordig. Ik hoor anders een hoop slome liedjes op de radio :) In de tijd van het volk Israel konden ze een stuk sneller spelen in ieder geval/.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

caprice

Berichtdoor caprice » 27 sep 2004 17:52

Marnix schreef:In de tijd van het volk Israel konden ze een stuk sneller spelen in ieder geval/.

En wij zijn weer geen Israëlieten. :D

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 sep 2004 21:20

caprice schreef:
Marnix schreef:In de tijd van het volk Israel konden ze een stuk sneller spelen in ieder geval/.

Nee, dus wij kunnen en mogen niet snel spelen, dat is logisch.

caprice

Berichtdoor caprice » 27 sep 2004 21:26

Aragorn schreef:
caprice schreef:

Dat is gewoon zo gekomen in de nadere reformatie, toen er meer ernst in de prediking werd gelegd, heb ik mij laten vertellen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 sep 2004 21:34

caprice schreef:
Aragorn schreef:
caprice schreef:

Dat is gewoon zo gekomen in de nadere reformatie, toen er meer ernst in de prediking werd gelegd, heb ik mij laten vertellen.

O? Hm, ik vind het een beetje link om een direct verband tussen de eerbied van de prediking en het tempo van de muziek te leggen.. *let op: eufemisme* :P

Terug naar “Archief”