Zwarte pakken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 mei 2004 00:09

kurtyo schreef:Dit vind ik dan weer onzin... Als jij makkelijker praat tegen mensen die niet in het zwart gekleed, dan ligt dat toch echt compleet aan jou, daar kunnen anderen niets aan doen. Je kunt niet verwachten dat ze voor jou opeens hun zwarte pak in de kast laten hangen omdat jij dan niet goed kunt praten...

Ik kan me wel voorstellen dat je je minder op je gemak voelt bij iemand die strak in het (zwarte) pak gekleed op bezoek komt, dan bij iemand die in z'n vrijetijdskleding komt. Het schept toch een bepaalde formele en afstandelijke sfeer.

En vooral als negatieve ervaringen hebt met mensen in zwarte pakken (dat ze erg kortzichtig zijn en jouw persoonlijke geloof langs hun subjectieve meetlag leggen ofzo), lijkt het me best prettig als men in je nieuwe gemeente niet in het zwart komt. Er is ook nog zoiets als associatie... :wink:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 17 mei 2004 08:42

Ik heb er geen problemen mee als mannen in een pak lopen (zwart of niet). Het maakt mij ook niet uit als ze dat doen met 30 graden. Dat moeten ze toch eigenlijk zelf weten? Als ze anderen maar niet gaan verplichten om dat te gaan doen. Als ze hun mening kunnen beagrumenteren (waarom ze in een z. pak lopen) vindt ik dat ze dat mogen doen. En ze moeten ieder hun waarde laten. En dat moeten we niet vergeten met elkaar..

Voorbeeld:
Het is zomer, best wel warm. Het is zondag en je zit in de kerk. Ook de kerkenraadsleden (ouderlingen en diakenen) zitten in de kerk. Hebben hun pak aan. De ene ouderling doet zijn jas je uit omdat hij het warm vindt. Mag toch? Een ouderling die geen last heeft van het warme weer. En laat zijn jasje aan. Mag toch?

Laten we elkaar daarin gewoon vrij laten. Van allebei de kanten (om het zo maar even te stellen).

Ik heb zelf het volgende mee gemaakt toen ik klein was en we als gezin naar het strand waren geweest:

Wij kwamen thuis van het strand, lekker luchtige kleding aan (korte broek, t shirtje).... Pa korte broek, Ma korte rok.... Want het was lekker warm om je lekker luchtig te kleden. We zijn nog niet binnen of er wordt aan gebeld. Staan mijn oom en tante voor de deur. Van mij mogen ze altijd binnen stappen. Maar wat bleek nou, wij hadden korte broek aan als meisje, mijn vader had een korte broek. Dat is in hun ogen niet echt Bijbels (waarom? geen idee... het hoort niet patsboem). Mijn oom zwart pak, mijn tante zwart pakje aan. (van mij mogen ze, maar geef dan geen commentaar op het feit hoe wij ons kleden). Mijn oom en tante waren dus al vrijsnel weer vertrokken.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 mei 2004 09:25

Haha

*vindt de oom en tante van evelien cool* :mrgreen:

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 17 mei 2004 10:50

Cootje:
okee, kan best aan mij liggen,maar in dit geval ook aan deze ouderlingen, zij veranderden met het pak ook in afstandelijke betweters, die jouw geloof volledig onderuit haalden als het niet vlgens de uitgestippelde paadjes was gegaan.

Dan kan ik het me voorstellen. Maar het ligt toch echt niet aan de zwarte pakken, het ligt aan de persoonlijkheid van die mensen.

Aragorn:
Er is ook nog zoiets als associatie...

Er is ook zo iets als het feit dat associaties vaak onterecht zijn ;)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 mei 2004 11:02

kurtyo schreef:Aragorn:
Er is ook nog zoiets als associatie...

Er is ook zo iets als het feit dat associaties vaak onterecht zijn ;)

En er is ook nog zoiets als onbewuste gevolgen van associaties die je eigenlijk helemaal niet zou willen maken maar toch maakt... :lol:

Maar je hebt wel gelijk, alleen doet het niet zoveel van het punt af, al ligt de ´schuld´ dan niet bij de zwarte heren.

Maar what about m´n andere punt? Ik vind dat een zwart pak toch een bepaalde formele en afstandelijke sfeer kan scheppen...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 17 mei 2004 19:25

Aragorn schreef:Haha

*vindt de oom en tante van evelien cool* :mrgreen:

wonen zelfs bij jouw in de buurt :mrgreen:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 mei 2004 20:24

wow...!! WAAR?

I'ld love to meet them.. :^o

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 mei 2004 22:58

Ach wat vreselijk om te lezen....

Ik weet niet of ik nou er om moet lachen of juist niet.... Ik doe het denk ik maar wel... het is namelijk echt belachelijk...

Volgens mij snappen die mensen niet helemaal waar het om draait in het geloof....
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 mei 2004 23:01

Wie zegt dat hun motivatie in het geloof lag?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 18 mei 2004 07:17

Maar bij sommigen is het gewoon zo, zo is het hen geleerd. Patsoem.

Weet je hoe marokanen en turken over de refomatorische gezindten denkt en dan met name de jongeren die op refomatorische scholen zitten:
"lange haren, langen rokken alles doet wat pappa zegt"!!!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 mei 2004 08:18

Mwah, dat het marokkanen en turken zijn die dat menen te moeten zeggen vind ik dan weer ietsje minder indrukwekkend. Die zoeken zeker ook een groep waartegen ze zich kunnen afzetten en die nog braver en orthodoxer dan hun eigen pappies is... :roll:

joepie

Berichtdoor joepie » 18 mei 2004 08:24

Bij ons in de kerk vinden ze het niet netjes als de ene ouderling met een pak aan zit en de andere met een overhemd met korte mouwen en de andere met een overhemd met lange mouwen. Dus als er 1 zijn jasje aanhoudt moeten ze dat allemaal.
Ook als het dus te warm is voor je pak in zijn geheel.
Dus toen mijn man die toen in de kerkeraad zat, daar nogal narrig van werd, ging hij op een warme zondag in zijn overhemd met korte mouwen naar de kerk. Dus hij deed zijn jasje niet aan. Toen hadden ze een probleem want ja, als er 1 zijn jasje niet aan heeft dan moet de rest het ook uit. Dus dat moest dan maar, als broeder de Ruijter geen jasje mee heeft..... Maar toen kwam het volgende probleem, hij had ook nog korte mouwen aan zijn overhemd. Dus elke ouderling moest zijn mouwen ook nog oprollen.
Wat een onzin kun je verzinnen.....

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 mei 2004 08:28

Whahaha! Geweldig, wat een conformistische bende!

Daar kun je een hoop lol aan beleven.. gewoon een keer niks aan doen onder je jasje en dan halverwege de dienst uittrekken ofzo... :mrgreen:

joepie

Berichtdoor joepie » 18 mei 2004 08:31

Aragorn schreef:Whahaha! Geweldig, wat een conformistische bende!

Daar kun je een hoop lol aan beleven.. gewoon een keer niks aan doen onder je jasje en dan halverwege de dienst uittrekken ofzo... :mrgreen:

Dat hij zonder jasje kwam was al erg, maar toen ook nog een overhemd met korte mouwen......!!!!!
Hem werd wel verzocht om dat niet meer zo te doen. Dan voelden zij zich erg voor het blok gezet.
Maar hij heeft de verdere zomertijd nooit meer een jasje aangedaan. En inmiddels zijn ze dat gewend.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 18 mei 2004 13:58

Bij ons doen ze het gewoon......

De een heeft het wel warm met een pak aan.
De ander niet.

Heel simpel.

Bij ons houden ze hun jasje tijdens het collecteren wel aan.

Afgelopen zomer was er een diaken die deed tijdens de preek zijn jasje uit (na het collecteren). Ach tja waarom niet?

Terug naar “Archief”