Moderator: Moderafo's
Gershwin schreef:Jezus openbaarde Zich hoofdzakelijk als de Zoon van God. Dat betekent niet dat Hij geen God was, maar, zoals ik al eerder zei: als aan Zijn uiterlijk te zien geweest zou zijn dat Hij God was, zouden de mensen vast beter naar Hem geluisterd hebben.
Vrouwe Justitia schreef:Ik heb enkele reacties van Amerikaanse christenen gelezen, die waren erg positief...
Het idee lijkt niet heel slecht, de film kan je er van bewust maken wat jouw Verlosser voor je geleden heeft. Al kan hij natuurlijk de hoofdzaak, Jezus' hellevaart, niet laten zien.
Dat is jammer, maar de bijbel neemt je ook niet mee in de hel.
Ik zal een oordeel geven, als ik hem zelf gezien heb.
Groet in Vrede,
VJ
sanderious schreef:jacobH schreef:ok dat mogen ze zeker! Dat staat buiten kijf. Echter mag men Christus wel in de muziek afbeelden? Mogen wij de psalmen zingen in onze berijmde vorm want wij leggen daarmee woorden in de mond van God, die wij zingen...
Begrijp me goed, maar dan moeten ze een hardliner zijn en consequent alle liederen ook uitbannen waarin God 'zogenaamd' spreekt. Te denken val aan de liederen van Hanna Lam tot en met de Passionen van Bach...
Gevolg is dat de Bijbel een boek met oude verhalen is waar onze cultuur niets mee kan
Nou ja dat ben ik helemaal niet met je eens.
De psalmen werden gezongen in de tempel door het volk. Nergen in de bijbel wordt daar enig ophef over gemaakt. En ook het Onze Vader bidden is door de Heere Jezus ons zelf geleerd. Dus ik vind dat een beetje appels met peren vergelijken.
je laatste regel begrijp ik in het geheel niet.
ps Het beeld van God hebben we verloren met de zondeval.
Om met het laatste te beginnen, kreeg Adam een facelift toen hij het paradijs uit ging?
Wat betreft de psalmen uit Israël werden zeker gezongen, maar onze psalmen werden niet gezongen. Wij mogen een beeld van God maken in onze liederen, in tekst dan, maar in een visueel beeld niet? Erg krom...
Wat betreft onze cultuur: die is erg gericht op TV/CD/Radio/Film/Muziek etc, en dat mogen we blijkbaar dus niet gebruiken in combinatie met de Bijbel...
jacobH schreef:Met het eerste.
De mens is geschapen in ware kennis gerechtigheid en heiligheid. Deze dingen hebben we verloren in de zondeval.
sorry ik ontkom er niet aan om bijbelteksten te posten (bizar eigenlijk dat ik me daar hier voor moet verontschuldigen maar goed)
Efeze 4:24 En den nieuwen mens aandoen, die naar God geschapen is in ware rechtvaardigheid en heiligheid.
Kolossensen 3:10 En aangedaan hebt den nieuwen mens, die vernieuwd wordt tot kennis, naar het evenbeeld Desgenen, Die hem geschapen heeft;
2 Corinthe 3:18 En wij allen, met ongedekten aangezichte de heerlijkheid des Heeren als in een spiegel aanschouwende, worden naar hetzelfde beeld in gedaante veranderd, van heerlijkheid tot heerlijkheid, als van des Heeren Geest.
Dat we een beeld van God mogen maken wel met psalmen en niet met afbeeldingen moet je maar bij God zelf neerleggen. Het is van alle tijden. Zeker in het OT. God heeft zowel de wet gegeven als de psalmen geinspireerd.
We mogen best media gebruiken om het evangelie te verkondigen. Maar om te denken dat je Christus kan naspelen lijkt me onmogelijk. Verder moet ik de bijbel nogeens goed onderzoeken of dit nu wel kan of niet. Ik neig ernaar dat het niet goed is. Maar helemaal zeker ben ik ook niet. Ik denk dat ik alle argumenten maar eens op een rij gaat zetten. Misschien wordt het dan duidelijker.
Met vr gr
JacobH
jacobH schreef:We mogen best media gebruiken om het evangelie te verkondigen. Maar om te denken dat je Christus kan naspelen lijkt me onmogelijk. Verder moet ik de bijbel nogeens goed onderzoeken of dit nu wel kan of niet. Ik neig ernaar dat het niet goed is. Maar helemaal zeker ben ik ook niet. Ik denk dat ik alle argumenten maar eens op een rij gaat zetten. Misschien wordt het dan duidelijker.
Wij zijn in beeldtenis een gelijkenis van God.
sanderious schreef:jacobH schreef:We mogen best media gebruiken om het evangelie te verkondigen. Maar om te denken dat je Christus kan naspelen lijkt me onmogelijk. Verder moet ik de bijbel nogeens goed onderzoeken of dit nu wel kan of niet. Ik neig ernaar dat het niet goed is. Maar helemaal zeker ben ik ook niet. Ik denk dat ik alle argumenten maar eens op een rij gaat zetten. Misschien wordt het dan duidelijker.
Christus naspelen in de zin van uitbeelden lijkt mij mogelijk en niet verkeerd [in een bepaalde context]. Christus naspelen in de zin van hem willen zijn lijkt mij zeker onmogelijk en onwenselijk.
Met uitbeelden wil ik natuurlijk wel zeggen dat het geen geweld mag doen aan de persoon Christus.
Overigens laat het niet na om bijbelteksten te gebruiken, dan hebben we tenminste een basis om over te praten.
jacobH schreef:Wij zijn in beeldtenis een gelijkenis van God.
We waren naar een aantal eigenschappen van God gelijk. Die hebben we verloren en kunnen alleen (in de heiligmaking) door de verdienste van Christus terug gekregen worden.
.
jacobH schreef:ps Het beeld van God hebben we verloren met de zondeval.
Het beeld God af. Want Hij was God. Dus is het een beeld van God. Of het nu via een lichaam gaat of via iets anders.
Jezus Christus is God dus Zijn gedaante beelde God af. Dat wij dat niet kunnen zien wil nog niet zeggen dat het niet zo was.
jacobH schreef:Vrouwe Justitia schreef:Ik heb enkele reacties van Amerikaanse christenen gelezen, die waren erg positief...
Het idee lijkt niet heel slecht, de film kan je er van bewust maken wat jouw Verlosser voor je geleden heeft. Al kan hij natuurlijk de hoofdzaak, Jezus' hellevaart, niet laten zien.
Dat is jammer, maar de bijbel neemt je ook niet mee in de hel.
Ik zal een oordeel geven, als ik hem zelf gezien heb.
Groet in Vrede,
VJ
Wie zegt dat Jezus in de hel is geweest?
Zijn zijn menselijke natuur en Goddelijke natuur dan te scheiden?
Klaas schreef: (...)
PS: Jacob vroeg: Wie zegt dat Jezus in de hel is geweest?
In de Apostolische Geloofsbelijdenis staat toch ook van Jezus dat Hij is 'nedergedaald ter helle?'
jacobH schreef:Wij zijn in beeldtenis een gelijkenis van God.
hoe kom je daar dan bij.
De teksten die ik heb gepost spreken dit volledig tegen namelijk.
We waren naar een aantal eigenschappen van God gelijk. Die hebben we verloren en kunnen alleen (in de heiligmaking) door de verdienste van Christus terug gekregen worden.
wat betreft de ark heb je gelijk. Ik weet daarom ook niet of we deze film mogen zien om die reden. Je gaat in je eerste alinea namelijk volledig voorbij aan de wet die God aan Mozes heeft gegeven.
Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 14 gasten