Wat kun je als belijdend lid van de gemeente betekenen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 13 feb 2004 21:06

Belijdenis lijkt mij niet zo belangirjk. Bekeren wel. Dat vraagt God van ons.

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 13 feb 2004 21:08

Helemaal mee eens!!
"Bevalt de nieuwe secretaresse?" " Ja zeker, maar we weten nog niet van wie."

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 13 feb 2004 21:44

Maar ok, leg maar uit dan. Waarom doe je Belijdenis des Leers? Denk je dat God straks trots op je is? Zullen we er geld op inzetten hoe Calvijn dit soort dwalingen zou vinden?

Dit vind ik ook een kl...opmerking Vin! Je begrijpt er helemaal niks van en ik heb ook niet het idee dat je daar je best voor doet..
"Bevalt de nieuwe secretaresse?" " Ja zeker, maar we weten nog niet van wie."

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 13 feb 2004 22:18

Doortje schreef:
Met het doen van belijdenis geef je wel aan dat je bij de kerk wilt horen, en niet bij de wereld. Als dat ook in de praktijk wordt gebracht is dat een goede zaak.

Heel goed Caprice!! Dat probeer ik nu de hele tijd duidelijk te maken, maar het komt tot nu toe niet zo over :?
Dan spreek je dus jezelf tegen, want je belijdt dat je als vleselijk mens van de wereld houdt en God haat. Je wilt als vleselijk mens wél bij de wereld horen, hoe mooi je het ook verpakt.
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

Vin

Berichtdoor Vin » 14 feb 2004 03:47

Doortje schreef:
Maar ok, leg maar uit dan. Waarom doe je Belijdenis des Leers? Denk je dat God straks trots op je is? Zullen we er geld op inzetten hoe Calvijn dit soort dwalingen zou vinden?

Dit vind ik ook een kl...opmerking Vin! Je begrijpt er helemaal niks van en ik heb ook niet het idee dat je daar je best voor doet..

En kl...opmerking Doortje? Ik begrijp er helemaal niks van? Weet je wat ik jou zie doen? Vastklampen aan redenen van andere mensen (incluis je dominee) om maar te geloven dat de kerk het goed heeft. Om maar niet zelf te denken en twijfelen en kiezen. Verantwoordelijkheid ontlopen. Denk je dat ik het als klote opmerking bedoelde? Nee! Weet je wát klote is? Dat jij niet eerlijk bent over wat je zélf denkt, en dat je denkt dat ik hier praat alleen maar om jou te kakken te zetten. Je doet het prima in je eentje. Ik doe juist zeker mijn best om je te begrijpen, maar volgens mij doe je dat zelf niet.

Je praat aan de ene kant ontzettend stellig, maar aan de andere kant is het overduidelijk dat je niet weet wat je er mee aanmoet. Vanwaar dan die stelligheid? Om maar niet dom te lijken? Je bereikt het tegendeel!

Kiezen voor de kerk? Wat een flauwekul! Weet je dat je geen -enkele- vraag hebt kunnen beantwoorden! Je antwoord dus -makkelijker- op de belijdenisvragen dan op de mensen in dit topic? Je mag het van mij best met een leeg hart en voor de vorm doen, maar kom dan niet bij mij aan met dat ik het niet goed bedoel en ik je niet snap omdat 't bij jullie 'anders' gaat.

Wat ben ik toch gemeen heh. Vond ik het maar geweldig als je koud 4 keer ja zei, net als zoveel andere mensen in de kerk die er niks om geven. Als je maar vroom praat.

Weet je dat ik bijna je dominee wil spreken? Ik vind het een schande dat er zo met belijdeniscatechesanten word omgegaan. Is er wel ruimte voor je vragen en twijfel? Zo komt het namelijk totaal niet over. Net als de leerlingen die nooit wat leren in de les omdat ze bang zijn dat als ze een vraag stellen dat ze voor gek staan. Jammer, dat dan binnen een kerk zo'n sfeer kan ontstaan.

Je stemde in met wat caprice schreef... heb je wel gelezen wat hij schreef? Hij doet namelijk (nog) geen belijdenis.

Maar goed. Waarom ben je nou zo fel? Vind je het niet vreemd om iets zo fel te verdedigen als je niet eens zeker bent van je eigen standpunt? Zo overdenk je nooit iets! Wanneer wissel je van gedachten met mensen dan? Trek je maar niets van me aan meid; ik heb geen belijdenis gedaan, ik tel niet mee.

Groetjes,

Vincent

caprice

Berichtdoor caprice » 14 feb 2004 05:40

windekind schreef:
Doortje schreef:
Met het doen van belijdenis geef je wel aan dat je bij de kerk wilt horen, en niet bij de wereld. Als dat ook in de praktijk wordt gebracht is dat een goede zaak.

Heel goed Caprice!! Dat probeer ik nu de hele tijd duidelijk te maken, maar het komt tot nu toe niet zo over :?
Dan spreek je dus jezelf tegen, want je belijdt dat je als vleselijk mens van de wereld houdt en God haat. Je wilt als vleselijk mens wél bij de wereld horen, hoe mooi je het ook verpakt.

Het hart van de mens gaat altijd uit naar de wereld van nature, en niet naar God. Het is een zegen als je geen vrede meer hebt met die situatie.

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 14 feb 2004 13:27

caprice schreef:
windekind schreef:
Doortje schreef:

Het hart van de mens gaat altijd uit naar de wereld van nature, en niet naar God. Het is een zegen als je geen vrede meer hebt met die situatie.
Dus jij beweert dat je de wereld kunt haten zonder in Christus te zijn? Dus toch iets op eigen kracht? Niet in staat tot enig goed, geneigd tot alle kwaad; dát zeggen de belijdenissen. Als je niet wedergeboren bent maar je wilt wel bij de kerk horen, dan is de kerk behoorlijk vleselijk bezig of je bent jezelf voor aan het liegen.
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

caprice

Berichtdoor caprice » 14 feb 2004 14:45

windekind schreef:
caprice schreef:
windekind schreef:
Doortje schreef:

Dus jij beweert dat je de wereld kunt haten zonder in Christus te zijn? Dus toch iets op eigen kracht? Niet in staat tot enig goed, geneigd tot alle kwaad; dát zeggen de belijdenissen. Als je niet wedergeboren bent maar je wilt wel bij de kerk horen, dan is de kerk behoorlijk vleselijk bezig of je bent jezelf voor aan het liegen.

Er zijn er ook die de wereld intrekken en met de kerk niets meer te maken willen hebben. Hoewel je God haat kun je toch nog wel weten dat Hij dat kan veranderen? Niet in de wereld, maar in de kerk.

Laurina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Laurina » 14 feb 2004 14:59

windekind schreef:
caprice schreef:
windekind schreef:
Doortje schreef:
Quote:

Heel goed Caprice!! Dat probeer ik nu de hele tijd duidelijk te maken, maar het komt tot nu toe niet zo over

Er zijn er ook die de wereld intrekken en met de kerk niets meer te maken willen hebben. Hoewel je God haat kun je toch nog wel weten dat Hij dat kan veranderen? Niet in de wereld, maar in de kerk.

Als je niet wedergeboren ben en je wilt wel bij een kerk horen, wat is daar mis mee Windekind? Wil je zeggen dat als je niet wedergeboren bent je je niet bij een kerk kunt aansluiten? Ook al ben je zelf niet wedergeboren dan kun je wel graag lid worden van de kerk. Het kan je wens (verlangen) zijn om God te dienen. Het is net als Caprice zei, God is de enige die je leven kan veranderen en God moet je in de kerk zoeken en niet in de wereld. Dus moet je je aansluiten bij een kerk, in het verlangen dat je God mag leren kennen.
In gezelschap geeuwen is vooral dan onbetamelijk, wanneer er alle reden toe bestaat.

Vin

Berichtdoor Vin » 14 feb 2004 15:09

Laurina schreef:God moet je in de kerk zoeken en niet in de wereld.

Daar ben ik het gepassioneerd me oneens! :D

Kwam Jezus niet in de wereld?

De duivel wint als je denkt dat God in de kerk is en niet in de wereld! Dan heeft de duivel de schepping, en God alleen een oncomfortabele houten bank om op te zitten? Nou dan zal de hemel ook geen vetpot zijn... Dit bedoel ik niet oneerbiedig, ik wil er alleen mee aangeven hoe absurd het mij in de oren klinkt.

Kijk buiten de kerk! Zoek God! Omarm God! Denk je niet dat Hij antwoord als je in het bos staat? Denk je dat het God is die je angst aanjaagt over naar de kerk luisteren en regeltjes en niet bekeerd zijn?

Niet eerst 'de gemeente' en dan heel misschien, als je de mazzel hebt om uitverkoren te zijn, God. Eerst God, en dan zul je je gemeente vinden! Dat zijn wij, dat ben jij, dat ben ik. Alles is nu omgedraaid.. :(

caprice

Berichtdoor caprice » 14 feb 2004 15:16

Vin schreef:
Laurina schreef:God moet je in de kerk zoeken en niet in de wereld.

Daar ben ik het gepassioneerd me oneens! :D

Kwam Jezus niet in de wereld?

De duivel wint als je denkt dat God in de kerk is en niet in de wereld! Dan heeft de duivel de schepping, en God alleen een oncomfortabele houten bank om op te zitten? Nou dan zal de hemel ook geen vetpot zijn... Dit bedoel ik niet oneerbiedig, ik wil er alleen mee aangeven hoe absurd het mij in de oren klinkt.

Kijk buiten de kerk! Zoek God! Omarm God! Denk je niet dat Hij antwoord als je in het bos staat? Denk je dat het God is die je angst aanjaagt over naar de kerk luisteren en regeltjes en niet bekeerd zijn?

Niet eerst 'de gemeente' en dan heel misschien, als je de mazzel hebt om uitverkoren te zijn, God. Eerst God, en dan zul je je gemeente vinden! Dat zijn wij, dat ben jij, dat ben ik. Alles is nu omgedraaid.. :(

Je maakt mij niet wijs dat Hij ook op de dansvloer is, in de bioscoop of in de disco. :(

Vin

Berichtdoor Vin » 14 feb 2004 15:23

caprice schreef:Je maakt mij niet wijs dat Hij ook op de dansvloer is, in de bioscoop of in de disco. :(

Ik hoop het wel! Of God blij is is een andere vraag natuurlijk, maar Hij is overal. Juist ook daar waar mensen misschien het minste aan God denken. Als je Hem dan nodig hebt, dan is Hij er.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 14 feb 2004 15:25

Laurina schreef:
Waarom kan je niet altijd dooplid blijven? Omdat de mensen anders van je verwachten? Je moet geloven vanwege God, niet vanwege wat mensen dan wel niet zouden denken....

Als dooplid zijnde ben je in je ouders begrepen. Je ouders hebben de verantwoordelijkheid over je, gegeven bij de doop en als je belijdenis doet neem je deze verantwoordelijkheid van je ouders over. Als je altijd dooplid blijft kun je bv ook je kinderen niet laten dopen (niet dat dat van toepassing is). Je kiest voor de kerk.

Leuk: Je wordt vrijwillig gedwongen om belijdenis te doen, je bent natuurlijk niets verplicht, maar als je geen belijdenis doet mag je je geen lid noemen, mag je je kinderen niet laten dopen (mag je neit aan't avondmaal?)

Doet me weer veel aan de kruistochten denken: je mag vrijwillig christen worden, als je niet christelijk wordt krijg je zwaard in je strot. Nu wordt je in het hoekje gestopt. Ik heb het bij de doop van een neefje gezien, zijn vader had geen belijdenis gedaan, zijn moedern wel. Aan hem werdt notabene niet gevraagd of hij het kind in de vreze des Heeren op wilde voeden. Ik vond het zo ongelooflijk beledigend....... :x
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

caprice

Berichtdoor caprice » 14 feb 2004 15:29

Vin schreef:
caprice schreef:Je maakt mij niet wijs dat Hij ook op de dansvloer is, in de bioscoop of in de disco. :(

Ik hoop het wel! Of God blij is is een andere vraag natuurlijk, maar Hij is overal. Juist ook daar waar mensen misschien het minste aan God denken. Als je Hem dan nodig hebt, dan is Hij er.

Je maakt mij niet zomaar wijs dat de mensen in voornoemde gelegenheden ineens dringend nodig hebben. God is wel overal, maar Hij kan zich ook verborgen houden.

Iemand die vroeger in de wereld leefde en die evangeliseerde bij 'refocafe's' zei dat ze heel duidelijk voelde dat de duivel hier zegevierde.
Het was voor de verandering geen reformatorische, maar een evangelische.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 14 feb 2004 15:35

alst goed is was God toch iig bij die evangelist :wink:
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Terug naar “Archief”