twee keer naar de kerk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 12 nov 2002 13:15

zoals er meer zeiden heb ik ook liever 2 keer 1,5 uur dan een lange dienst.
ik heb wel eens geprobeerd alle drie diensten bij ons in de kerk bij te houden, maar dan kon ik de laatste dienst echt niet meer opletten.
Time flies when you have none!

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 12 nov 2002 13:28

Ik heb een beetje het gevoel er er twee dingen door elkaar gehaald worden namelijk een dienst van anderhalf uur of een preek van anderhalf uur.

Een dienst van 1,5 uur kan ik wel uitzitten. Een preek van 1,5 uur llijkt me lastiger worden. Oftewel dan slaap ik ws.

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 12 nov 2002 13:50

Klaas,

Als we naar de kerk zouden gaan wanneer we behoefte hadden, als we God zouden dienen als we behoefte hadden en als we zouden bidden als we eraan toe zouden zijn, dan is je godsdienst binnen de kortste keren verslapt.
Leid ons niet in verzoeking. Gods gebod komt eerst en Gods roeping ook, ons behoefte komt achteraan.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 12 nov 2002 14:24

ons behoefte komt achteraan.
zonder behoefte heeft kerkgang minder nut, denk ik. Alhoewel het dan soms juist goed kan zijn om wel te gaan. Maar ik denk niet dat je kerkgang als een gebod moet zien (waar baseer je dat op?). Het is een vrijwillig iets. Bedoeld voor opbouw en versterking van het geloof.

joepie

Berichtdoor joepie » 13 nov 2002 16:17

Zie het dan maar als een goede gewoonte. Als ik geen behoefte aan eten heb eet ik toch om mijn lichaam goed te onderhouden. Zo is het ook met de kerkgang, ook als de behoefte er niet is, is het goed om te gaan om je geloof te onderhouden.
Ik heb het al eerder gezegt maar nogmaals, het gaat niet om jouw maar om God die je roept.
Groetjes

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 13 nov 2002 17:10

je hebt de plicht om je lichaam te onderhouden maar ook om je geest ( ziel) te onderhouden zei mijn moeder altijd. Ik denk dat ze gelijk heeft.

Daarmee doelde ze dus op mijn kerkgang ( oftewel de kerkgang die ik niet deed)

Het woord wordt daar verkondigd de sacramenten bedient. Dat kun je dus zien als voedsel voor je ziel

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 13 nov 2002 17:12

Zo is het ook met de kerkgang, ook als de behoefte er niet is, is het goed om te gaan om je geloof te onderhouden.

dan maak je er een verplichting van. je gaat omdat je moet. en als je met deze gedachte gang je kerkgang doet ben je verkeerd bezig vindt ik. het moet een honger zijn naar Zijn Woord.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 13 nov 2002 17:16

maar die honger is er niet altijd. betekent dat dat je dan niet moet gaan?
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 13 nov 2002 17:25

Christus ging 'naar de gewoonte' naar de synagoge. Staat ergens in de 4 evangelien. Er is dus niets mis met uit gewoonte naar de kerk gaan, ook als je hoofd er wat minder naar staat.
Overigens kenden de joden maar 1 dienst per sabbath (Nog steeds?).

RPGtB
Mineur
Mineur

Berichtdoor RPGtB » 25 nov 2002 18:34

Tjonge wat een gediscusieer over een tweede keer naar de kerk gaan.. ik ga 3 keer en met vreugde. Als je betrokken bent bij het woord dan moet je niet naar de kerk, maar dan MAG je naar de kerk.

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 25 nov 2002 18:46

RPGtB schreef:Tjonge wat een gediscusieer over een tweede keer naar de kerk gaan..

Hebben we het al eerder over gehad RPGtB...De discussies gaan over wat mensen bezig houdt...Of het nu moet of mag, tsja, dat staat min of meer terzijde.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 26 nov 2002 00:06

We hebben het toevallig vanavond op de groeigroep ook nog over dit onderwerp gehad. Onze predikant was ook aanwezig en vertelde het volgende:

In de tijd van de reformatie was het zo dat er maar 1 dienst was. Er waren slechts weinig Bijbels, en de gewone man kon dit ook niet lezen. Dus er was behoefte aan meer. Dus werd de tweede dienst ingevoerd. Dit was een leerdienst. De Catechismus wordt er voor gebruikt. Omdat dit boek ook aan de tijd moet worden gerelateerd worden er aan belangrijke onderwerpen in die tijd ook meer aandacht geschonken. Maar dit terzijde. Tegenwoordig kan iedereen zelf de studie doen, iedereen heeft een Bijbel of kan er wel een krijgen. Is dit dan een reden om de dienst af te schaffen? Nee, het is goed om de leerdienst te houden.

In de Bijbel wordt nergens gesproken over het aantal diensten. Er wordt alleen gesproken over het feit dat "sommigen" de bijeenkomsten niet bezoeken. Het is dus niet zo dat het een verplichting is om elke keer maar heen te gaan. Maar je moet er niet te eenvoudig over denken. Het gaat echter niet alleen om de zondagse diensten. Dus een gebedsbijeenkomst, een jeugdvereniging, een gemeenteavond. Dit moet door de mensen voor wie het is bedoeld zeker worden bezocht.

In de tijd van de reformatie werd er door Calvijn preekte in die tijd elke dag. Hij werkte gewoon de hele Bijbel van voor tot achter door. Dus als er nu over twee diensten in de week moeilijk wordt gedaan?

willemieke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor willemieke » 26 nov 2002 00:36

Eigelijk is dit heel erg wat we doen. Als het goed is en het hoord zo te wezen ga je graag 2 keer naar de kerk je kan niet genoeg van Gods woord krijgen. Dat moet het belangrijkste in je leven zijn.
Hoe wil je dat doen voor altijd in de Hemel God aanbidden en nu kan 3uur geneens want dat is teveel dat is toch erg. Ik weet zo zijn wij alle mensen ik ook, maar het is denk ik niet goed.

wilke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wilke » 04 dec 2002 16:46

Poeh ik ben me daar toch een tijd aan het lezen geweest.
Er is al even niet gereageerd op dit onderwerp, maar ik ga toch even reageren.
Ik ga als ik in de gelegenheid 2x naar de kerk hervormd op gg.
De laatste tijd vaak maar 1x en 1x luister ik via de kerktelefoon, omdat mijn gezondheid het niet toe laat 2x te gaan.
Veel liever ging ik wel 2x.
Laten we toch blij zijn dat we zo vaak als God roept naar de kerk kunnen!

Wie nat wil worden, moet in de regen gaan lopen!

Klaas, jij bent een erg gearriveerde christen he?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 04 dec 2002 21:16

Hoi Wilke,

Je schreef: Klaas, jij bent een erg gearriveerde christen he?

Ik begrijp niet helemaal waar ik deze kwalificatie aan te danken heb. Ik bespeur in je vraag een negatieve ondertoon. Om het maar eens voorzichtig uit te drukken. Het lijkt me dat je jezelf nooit als gearriveerd christen moet beschouwen. Evenmin geloof ik dat hetgoed is mensen dit soort etiketten op t eplakken. Ik beschouw mijzelf in iedre geval absoluut niet als een gearriveerd christen. Ik geef enkel mijn mening in deze discussie, is dat niet geoorloofd?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Terug naar “Archief”