Solus schreef:padvinder schreef:Solus schreef:Dus: waarom nu persé de GG? Laten we het eens over die kern-vraag hebben.
Het gáát erom dat steeds meer mensen problemen ervaren met de GG prediking
Da's dan gek; want die prediking is al 100 jaar precies hetzelfde gebleven. Dus als mensen daar in toenemende mate moeite mee hebben, en onze ouders en grootouders niet, dan waren of onze ouders en grootouders achterlijk (en dat zou ik tegen willen spreken) of de kritische geesten van vandaag zijn opgeschoven (daar ben ik bang voor...)
Dus toch liever een Evangelie naar de mens voor de hedendaagse luisteraar? Dat zou een goede verklaring zijn van de toename in kritiek. Ik kan het niet anders verklaren dat nu ineens zoveel mensen "het licht" zien en het niet meer uit kunnen houden bij de aloude prediking.
De preken zijn dus niet 100 jaar het zelfde gebleven. Waar vroeger nog gepreekt mog worden over de koperen slang die iedereen genas die er naar keek, nu houdt men de koperen slang angstvallig verborgen achter de preekstoel, want anders zouden mensen kunnen grijpen naar het evangelie, terwijl er eerst "plaatsmakend" werk moet zijn van God.