Ruben Hadders schreef:Hoe vaak heb ik inmiddels het argument gehoord dat de leesbaarheid van de Statenvertaling voor de meeste mensen in Nederland niet goed zou zijn?
Voor wie is de Bijbel nou eigen bedoeld? Voor de ongelovigen in Nederland? Nee!!! Voor Gods Gemeente!
En wat iemand anders al eerder zei: als iemand echt de Bijbel wíl begrijpen, dan begrijpt hij of zij ook de Statenvertaling wel. Zoals ik al eerder zei worden veel Christenen te lui. En ik zeg niet dat je de Statenvertaling als énige vertaling hoeft te gebruiken. Ik gebruik daarnaast ook wel de NBG51, voor de duidelijkheid. Maar meer is toch niet nodig? Of zijn er mensen die willen beweren dat zelfs de NBG51 al te moeilijk is? Geloof me, dat heeft niets met de leesbaarheid van de Bijbel te maken, maar met de mentaliteit van jezelf. Want dat betekent dat je meteen wilt begrijpen wát je leest. Je wilt als het ware meteen uitleg en meteen er iets van opsteken. Gemakzucht noemen we dat.
Gemakzucht is een gevaarlijke eigenschap... zoek maar op in de NBG

!
sorry ben het niet met je eens.
Ik lees liever het boek, om daarna het zinsverband te pakken en over de zin natedenken en na te denken wat God tot mijn te zeggen heeft. Dat is niet omdat ik te lui ben om de SV te bestuderen.
Maar ik vindt het zonde om na te denken over oud hollandse woorden, het is geen cursus oud-nederlands die je onder de knie moet krijgen, maar het gaat er om wat God tegen mij te zeggen heeft. God wil echt niet dat zijn boodschap overkomt in moeijlijke termen/woorden maar het moet met eenvoud overkomen. Eenvoudig en begrijpelijk.
'Onderzoekt de schriften'. Dat betekent dus: er moeite voor doen. Als jij er moeite voor doet, zul je de NBG en de SV echt wel begrijpen.
Pak dan de grondtexten er bij, onderzoek de schriften, dat betekent dat je echt moeite moet doen.
Sorry dit is echt niet waar, God wil echt niet dat we over elke oudhollands wordje nadenken.. God wil dat we over zijn woorden nadenken, en onderzoeken wat God van ons vraagt. We hoeven geen moeite te doen om de oudhollandse woorden te begrijpen... maar we moeten wel moeite doen om de wil van God in de Bijbel te ondekken.
nou ik hoor het wel