Bijzondere ervaringen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal

Re: Bijzondere ervaringen

Berichtdoor naamloos » 02 apr 2015 11:34

Speedy schreef:Maar dat zijn toch dezelfde personen? Er is toch niet echt een benaming voor Refo's en Gereformeerden?

De Refo's zijn degenen uit de Reformatorische gezindte, de Geriffemeerden zijn de GKV'ers en dan heb je nog een een benaming Grevo's en Grefo's waarmee de Gereformeerden en de Evangelischen worden aangeduid. En niet te vergeten de Evo's

(De laatste die ik hoorden waren de Eva's ....... dat zijn de vrouwen van evangelischen die vrouwenbijeenkomsten houden)
Hier gebruiken we grefo als combinaam was voor gereformeerd en reformatorich. Reformatorisch is wel gereformeerd, maar gereformeerd is lange niet altijd reformatorisch.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 02 apr 2015 11:59

naamloos schreef:Hier gebruiken we grefo als combinaam was voor gereformeerd en reformatorich. Reformatorisch is wel gereformeerd, maar gereformeerd is lange niet altijd reformatorisch.

Ah ok, ik ga er eens opletten
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 02 apr 2015 13:35

Marnix schreef:Dat geldt niet voor iedereen. Er zijn wel degelijk mensen die wegblijven of weigeren mee te zingen als de liederen in de kerk niet met een orgel worden begeleid....

Dat ben ik nog nooit tegengekomen. Tenminste, als iemand te gast is bij een dergelijke kerkdienst.
Er bestaat nog zoiets als fatsoensregels.
naamloos schreef:Hier gebruiken we grefo als combinaam was voor gereformeerd en reformatorich. Reformatorisch is wel gereformeerd, maar gereformeerd is lange niet altijd reformatorisch.

Het is inmiddels wel duidelijk dat je niet tot deze groep behoort en ook absoluut niet wil horen.
Maar om daarom nu op denigrerende wijze over deze mensen te praten op een christelijk forum, getuigt ook niet van vriendelijkheid jegens de ander.
naamloos schreef:Geen idee of en wat er gezongen werd, er staat dat er gejuicht werd, en dat de ramshoorn gebruikt werd.

David heeft Psalmen geschreven! Zou hij die dan niet gezongen hebben toen?
Marnix schreef:Je mist het punt. Dat gaat niet over de inhoud maar over de vorm.

Nee hoor, lees maar hoe Michal over David dacht toen.
En het geschiedde, als de ark des HEEREN in de stad Davids kwam, dat Michal, Sauls dochter, door het venster uitzag. Als zij nu den koning David zag, springende en huppelende voor het aangezicht des HEEREN, verachtte zij hem in haar hart.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 02 apr 2015 14:45

Chaya schreef:Het is inmiddels wel duidelijk dat je niet tot deze groep behoort en ook absoluut niet wil horen.
Maar om daarom nu op denigrerende wijze over deze mensen te praten op een christelijk forum, getuigt ook niet van vriendelijkheid jegens de ander.
Volgens mij heb ik niks denigrerends gezegd, tenzij je het denigrerend vind als ik zeg dat eerbied niet in een instrument zit.
Er zijn refo's die doen alsof een band oneerbiedig is, daarmee zeg ik niks over de mensen zelf alleen iets over hun zienswijze.
Chaya schreef:David heeft Psalmen geschreven! Zou hij die dan niet gezongen hebben toen?
Ja sorry hoor, ik ga er niet iets bij verzinnen wat er niet staat, maar het zou best kunnen natuurlijk.
Mocht hij er inderdaad een lied bij hebben gezongen, dan was het er één uit de oude doos of anders was het een nieuw psalmlied van hem. Hij was nou eenmaal David hé! En dan geeft dat alleen maar aan dat je bij Davids liederen kunt juichen, dansen en bazuinen. :D
Chaya schreef:Nee, we dienen God te eren op de manier zoals dat eerbiedig en betamelijk is en bij God past dus!
Nou kijk aan, zoek de trommel, gitaar, citer, tamboerijn ect maar op dan, want dat staat in de bijbel.
Ik ben me ervan bewust dat een band niet bij iedereen past. Een stuk (kerk)cultuur, en daarom zij ik 'op de manier die bij je past'.
Maar dat vind jij niet goed, dus hou je dan aan wat je er over kunt vinden in de bijbel.
Chaya schreef:Nee hoor, lees maar hoe Michal over David dacht toen.
En het geschiedde, als de ark des HEEREN in de stad Davids kwam, dat Michal, Sauls dochter, door het venster uitzag. Als zij nu den koning David zag, springende en huppelende voor het aangezicht des HEEREN, verachtte zij hem in haar hart.
Grappig, die minachting ervaar ik nou juist vaak van refo's als zij evo's "denigrerend" het juichend christendom noemen, die onder begeleiding van een band "glorie halleluja zingen!"
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 02 apr 2015 15:07

naamloos schreef:Volgens mij heb ik niks denigrerends gezegd, tenzij je het denigrerend vind als ik zeg dat eerbied niet in een instrument zit.
Er zijn refo's die doen alsof een band oneerbiedig is, daarmee zeg ik niks over de mensen zelf alleen iets over hun zienswijze.

Als je op een christelijk forum het hebt over grevo's en hevo's, vind ik dat denigrerend ja. Dat heet nestbevuiling
naamloos schreef:Ja sorry hoor, ik ga er niet iets bij verzinnen wat er niet staat, maar het zou best kunnen natuurlijk.
Mocht hij er inderdaad een lied bij hebben gezongen, dan was het er één uit de oude doos of anders was het een nieuw psalmlied van hem. Hij was nou eenmaal David hé! En dan geeft dat alleen maar aan dat je bij Davids liederen kunt juichen, dansen en bazuinen.

Ken je de Bijbel zo slecht? Of haal je er maar een hap en een snap naar believen uit?
Bij David's liederen is het niet alleen juichen en dansen!
Hij heeft 73 Psalmen op zijn naam staan en die zijn niet allemaal vrolijk van aard.
Hij is een kind van God die in de zonden gevallen is en daar heeft hij veel weet van gehad.
naamloos schreef:Grappig, die minachting ervaar ik nou juist vaak van refo's als zij evo's "denigrerend" het juichend christendom noemen, die onder begeleiding van een band "glorie halleluja zingen!"

Welke refo"s bedoel je?
En als er alleen hosanna wordt geroepen en nimmer tranen worden geschreid vanwege de zonden, is het toch een juichend christendom?
Het zou de discussie ten goede komen, als je dan alleen mij hierop aanspreekt en de termen "zij" en "zullie", als zijnde de refo's en grevo's, achterwege laat. Ik ben geen woordvoerder van de hele achterban nl.
Het is jouw mening die van de mijne verschilt.

Intussen lees ik niets meer over bijzondere ervaringen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 apr 2015 15:57

Ach laten we daar niet te zwaar aan tillen. Refo, Grefo, Evo is allemaal niet denigrerend bedoeld. Gewoon om een stroming aan te duiden.

David had tijden van strijd, moeite en verdriet maar nochtans kon Hij juichen. En dat zouden wij, refo's en grefo's, ook wel wat meer mogen doen... we zijn vaak zo ingetogen.... Natuurlijk is het niet alleen maar juichen maar het is niet waar dat evo's of evangelasten of wat dan ook dat alleen maar doen. Je mag, net als David, ook juichen, zelfs in moeilijke tijden. Door verdriet en lijden heen.

En ik ben het wel met Naamloos eens dat daar soms erg denigrerend over wordt gedaan, dat er argwanend wordt gekeken als een christen vol blijdschap voor God juicht en danst of wat dan ook. Dat is wel een leerpunt. En natuurlijk ben jij niet verantwoordelijk voor een hele stroming. ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 02 apr 2015 16:04

Chaya schreef:Als je op een christelijk forum het hebt over grevo's en hevo's, vind ik dat denigrerend ja. Dat heet nestbevuiling
1 Ik heb het niet over hevo's gehad, ik weet niet eens wat dat is.
2 Grevo's is gewoon een afkortwoord, net als refo (wat je zelf ook gebruikt).
3 Dat jij dat denigrerend vind mag je helemaal zelf weten, ik vind van niet en daarom gebruik ik het gewoon.
4 Dat heeft niks met nestbevuiling te maken, dit christelijke forum heet zelfs refoweb! Grevo, evo, grefo zijn gewoon varianten.
Chaya schreef:Ken je de Bijbel zo slecht? Of haal je er maar een hap en een snap naar believen uit?
Bij David's liederen is het niet alleen juichen en dansen!
Hij heeft 73 Psalmen op zijn naam staan en die zijn niet allemaal vrolijk van aard.
Hij is een kind van God die in de zonden gevallen is en daar heeft hij veel weet van gehad.
Ik heb niet gezegd dat bij Davids liederen alléén maar gejuicht en gedanst kan worden.
Ik zei dat je bij Davids liederen kunt juichen, dansen en bazuinen.
Vanzelf past dat niet bij de boet- en klaagzangen, maar wel bij de lofprijs: juich o volken juich, handklapt en betuig. Het vrome volk in u verheugd, zal huppelen van zielenvreugd. (woord en daad :lol: )
Chaya schreef:Welke refo"s bedoel je?
En als er alleen hosanna wordt geroepen en nimmer tranen worden geschreid vanwege de zonden, is het toch een juichend christendom?
Het zou de discussie ten goede komen, als je dan alleen mij hierop aanspreekt en de termen "zij" en "zullie", als zijnde de refo's en grevo's, achterwege laat. Ik ben geen woordvoerder van de hele achterban nl.
Het is jouw mening die van de mijne verschilt.
1 Je kunt hier van de 'deskundigen' lezen dat evo's (auww, wat een naar woord hé!) oppervlakkig zijn, en de term 'juichend christendom' haal ik hier ook vandaan, en er wordt 'meewarig vriendelijk' opgeroepen om te bidden voor het behoud van ons. (het schijnt vanzelfsprekend te zijn dat we nog niet gered zijn, pfft!!!)
2 Als je blij en dankbaar praise en worship liederen zingt, is daarmee niet gezegd dat er nooit tranen worden gelaten. Dat wordt gewoon voor ons ingevuld, en geheel onterecht.
3 Het zou de discussie ten goede komen als jij hier geen dingen neerploft die ik heel niet gezegd heb. Ik had het nota bene over christelijke lofliederen, en dan kom jij aan met "popliedjes waar de mens centraal staat i.p.v. psalmen."
4. Ik heb jouw persoonlijk geen refo of grefo genoemd, ik heb slechts een groep aangeduid.
Chaya schreef:Intussen lees ik niets meer over bijzondere ervaringen.
Haha, ik vind dit eigenlijk best wel bijzondere ervaringen. Normaal zou zijn dat we elkaar respecteren. :D
Van mij mogen refo's stilletjes op hun stoelen of banken blijven zitten bij het zingen van psalmen, dikke prima.
Dan ga ik niet insinueren dat jullie nooit lachen, blij en vrolijk zijn.
Andersom zou het wel prettig zijn dat wij niet in de schoenen geschoven krijgen dat we geen ernst en tranen kennen wanneer wij -met band- blij onze lofliederen zingen.
En heus, de muziek wordt aan de tekst aangepast. Het gaat er niet altijd uitbundig aan toe, hangt er maar net vanaf waar het over gaat!

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 02 apr 2015 21:23

naamloos schreef: Dat Gods kinderen zich onderscheiden van de wereld heeft met je denken en gezindheid te maken, wat dan je gedrag gaat bepalen.
Werelds (aards) is op zich heel niet verkeerd, want God heeft de aarde geschapen, en wij mogen dat ontwikkelen, gebruiken en ervan genieten.
Het gaat fout als deze wereld je god wordt: 1 Joh 2: 16 Want al wat in de wereld is: de begeerte van het vlees, de begeerte van de ogen en de hoogmoed van het leven, is niet uit de Vader, maar is uit de wereld.
Efz. 4 namelijk dat u, wat betreft de vroegere levenswandel, de oude mens aflegt, die te gronde gaat door de misleidende begeerten, en dat u vernieuwd wordt in de geest van uw denken,
Rom. 12 En word niet aan deze wereld gelijkvormig, maar word innerlijk veranderd door de vernieuwing van uw gezindheid om te kunnen onderscheiden wat de goede, welbehaaglijke en volmaakte wil van God is.

Naar mijn mening is muziek gewoon een kwestie van smaak, ik hou wel van een lekkere band.
Als iemand dat niet gewend is en het in verband brengt met de heiligheid van God, heeft hij vooral last van onderbuikgevoelens denk ik. (ws omdat de grevo's net doen alsof bepaalt soort muziekinstrumenten niet eerbiedig zijn. Poeh, alsof eerbied in een instrument zit)
God loven op de trommel, fluit, snarenspel, handklappen en dans .... het staat met zoveel woorden in de bijbel.
Probeer je eens concreet voor te stellen hoe het eruit zag toen David in zijn onderkleding voor de ark uit huppelde, met luid gejuich en een boel herrie op de ramshoorn, tjoh, dan zou je zomaar kunnen denken dat die lui een bakkie teveel ophadden.
Eerbied voor God zit in je hart, en kan zich op verschillenden manieren uiten.
Dat is best persoonlijk, en ik laat me echt niet van een bepaalde vorm afhouden omdat de wereld die ook gebruikt.
Als ik zo zou moeten denken dan kan ik beter uit deze wereld vertrekken: andere kleding, aparte scholen, eigen winkels en beursen enz.

Waar het om gaat is dat we God eren op de manier die bij je past. Ik kan me niet herinneren dat ik bijzondere ervaringen gekregen heb met het kopiëren van andermans gedrag, maar wel als ik geuit heb wat er in mn eigen hart zit.

Zeker, wat wij willen is relevant, je verhaal gaat om jezelf of een ander en niet om God.
Jij maakt wel uit hoe je God eert, je besluit met je verhaal dat je God moet eren op de manier die bij je past. Dit is de ultieme uitspraak voor iemand die zelf wel bepaald hoe hij te werk gaat. Het gaat helemaal niet om jou, het gaat om God, het gaat niet om jou eren, het gaat er om Gods eer.

Erg naïef om te zeggen dat al de instrumenten vroeger ook gebruikt werden, er is wel een verschil hoe ze gebruikt werden, de huidige soorten rock waren er 150 jaar geleden niet eens. Satan heeft grip op elk detail in het leven, denk je nu echt dat hij geen vat op muziek heeft?

In het geval van David ging het om een ceremonie, toen de ark binnen gebracht was, was het uit met het gefeest, toen ging hij de Heere offeren. Het maakt ook verschil of het aanbidden is of een ceremonie.

Inderdaad gaat het fout als de wereld je god wordt en van de muziek van satan houdt.
Er zijn bekende zangers die expleciet zeggen het publiek in extase te willen brengen opdat hun kleren uit gaan, drugs gebruiken en rebellie oproepen.

Heeft ook wel wat, de wereld die God ons gegeven heeft, te mogen ontwikkelen gebruiken en genieten. Volgens jou gaat er op deze wereld niets fout, alle mensen doen het supergoed en satan heeft nergens invloed op.
Misschien zegt dit je iets, “Onderzoekt alle dingen en behoudt het goede.”

Je zegt als Gods kinderen zich onderscheiden van de wereld heeft het met je denken en gezindheid te maken, wat dan je gedrag gaat bepalen.
Dan heb je het nog niet helemaal begrepen denk ik.
Ik ga er van uit dat Gods kinderen zoveel mogelijk doen wat God wil, zo zou het moeten zijn. Als jou wil en je hart er naar is, wat God geeft, dan gaat God je onderscheiden van de dingen van de wereld.
Rom. 12 En word niet aan deze wereld gelijkvormig, maar word innerlijk veranderd door de vernieuwing van uw gezindheid om te kunnen onderscheiden wat de goede, welbehaaglijke en volmaakte wil van God is.
Hier kwam je toch mee? Ik weet niet wat je bedoeld maar het gaat tegen jezelf in.

Poeh, alsof eerbied in een instrument zit.
Als voor jou alle muziek samen kan met de grootste eerbied voor God, dan weet ik voldoende.

Dat is best persoonlijk, en ik laat me echt niet van een bepaalde vorm afhouden omdat de wereld die ook gebruikt.
Gewoon doen wat je zelf wilt, dus ook niet zien te ontdekken wat God er van vindt.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 02 apr 2015 23:35

Teus schreef:Zeker, wat wij willen is relevant, je verhaal gaat om jezelf of een ander en niet om God.
Jij maakt wel uit hoe je God eert, je besluit met je verhaal dat je God moet eren op de manier die bij je past. Dit is de ultieme uitspraak voor iemand die zelf wel bepaald hoe hij te werk gaat. Het gaat helemaal niet om jou, het gaat om God, het gaat niet om jou eren, het gaat er om Gods eer.
Mijn verhaal gaat over muziek m.b.t. wereldgelijkvormigheid. Wat God wil en wat ik mooi vind sluit elkaar heel niet uit.
Of denk jij soms dat God me een bepaalde passie voor muziek geeft om vervolgens te zeggen ''maar daar je mag er lekker niets mee doen''.
God heeft ieder zn unieke eigenschappen en gaven gegeven om hem daarmee te eren. Dus een ander hoeft mij niet te vertellen wat dat voor mij inhoudt. God draagt me niet op om een ander te zijn, maar gewoon mezelf.
De manieren die ik noem om God te eren gaan heel niet tegen de bijbel in, integendeel zelfs.

En ga jij eens rap van Gods stoel af met je veroordelingen, jij weet helemaal niks van mij. (zeker vergeten God te raadplegen?)
Teus schreef:Erg naïef om te zeggen dat al de instrumenten vroeger ook gebruikt werden, er is wel een verschil hoe ze gebruikt werden, de huidige soorten rock waren er 150 jaar geleden niet eens. Satan heeft grip op elk detail in het leven, denk je nu echt dat hij geen vat op muziek heeft?
Erg naïef van jouw om te denken dat ik niet weet dat satan zich ook met muziek bemoeit. :mrgreen:
Teus schreef:In het geval van David ging het om een ceremonie, toen de ark binnen gebracht was, was het uit met het gefeest, toen ging hij de Heere offeren. Het maakt ook verschil of het aanbidden is of een ceremonie.
O, was dat offeren geen ceremonie? Verder lees je wel meer in de bijbel over muziek, gejuich en dans. Juist bij samenkomsten.
En bij ons in de gemeente worden geen dieren geofferd, wij brengen lof, dank en aanbiddingsoffers. Wij zijn nu zelf de tempel snap je?
Teus schreef:Inderdaad gaat het fout als de wereld je god wordt en van de muziek van satan houdt.
Er zijn bekende zangers die expleciet zeggen het publiek in extase te willen brengen opdat hun kleren uit gaan, drugs gebruiken en rebellie oproepen.
Daar heb ik dan ook helemaal niets mee, dus wat is je punt?
Of wou je me dat zo stiekemweg ook in de schoenen schuiven, sommige figuren zijn daar nogal goed in.
Teus schreef:Heeft ook wel wat, de wereld die God ons gegeven heeft, te mogen ontwikkelen gebruiken en genieten. Volgens jou gaat er op deze wereld niets fout, alle mensen doen het supergoed en satan heeft nergens invloed op.
Volgens mij gaat er op deze wereld niets fout ](*,) ](*,) ](*,) alle mensen doen het supergoed ](*,) ](*,) ](*,) satan heeft nergens invloed op. ](*,) ](*,) ](*,) Nah, waar háááááál je het vandaan? Uit je dikke duim neem ik aan. :mrgreen:
Onderzoekt alle dingen en behoudt het goede. Dat doe ik al tijdje hoor, dus weg met deze post van jouw.
Teus schreef:Je zegt als Gods kinderen zich onderscheiden van de wereld heeft het met je denken en gezindheid te maken, wat dan je gedrag gaat bepalen.
Ik ga er van uit dat Gods kinderen zoveel mogelijk doen wat God wil, zo zou het moeten zijn. Als jou wil en je hart er naar is, wat God geeft, dan gaat God je onderscheiden van de dingen van de wereld.
Hier kwam je toch mee? Ik weet niet wat je bedoeld maar het gaat tegen jezelf in.
Ik ga heel niet tegen mezelf in, maar Teusje heeft mijn post niet goed begrepen. Toch net weer even anders hé!
Iemand die God lief heeft zal graag willen leven zoals God het wil, nergens heb ik iets anders gezegd of gesuggereerd.
Maar als iemand iets een beetje anders ziet als jij dan gaat ie tegen Gods wil in, dat is de hoogmoedige fout die jij telkens maakt.
God heeft mij nergens verboden om met een band lofliederen te zingen, niet in zijn woord en ook niet in mijn persoonlijke relatie met hem.
Wen er maar aan dat er verschillende visies zijn onder Gods kinderen, goeie oefening voor verdraagzaamheid. (beter dan veroordelen)
naamloos schreef:Poeh, alsof eerbied in een instrument zit.
Teus schreef:Als voor jou alle muziek samen kan met de grootste eerbied voor God, dan weet ik voldoende.
Mooi! Trouwens weer een eigen toevoeging, want ik heb niet gezegd alle muziek.
Er is een bepaalde manier van muziek maken waar ik beslist niet achter sta, maar dat heeft niet met het instrument als zodanig te maken.
Iemands woorden verdraaien of er wat bij verzinnen of weglaten, expres verkeerde accenten leggen .... dat valt allemaal gewoon onder liegen.
naamloos schreef:Dat is best persoonlijk, en ik laat me echt niet van een bepaalde vorm afhouden omdat de wereld die ook gebruikt.
Teus schreef:Gewoon doen wat je zelf wilt, dus ook niet zien te ontdekken wat God er van vindt.
Weer zo'n voorbarige Teus-conclusie. Ik onderzoek wel wat God erover zegt, maar natuurlijk weet Teus weer beter hoe ik te werk ga. :mrgreen:
Er zijn manieren van muziek maken die de wereld ook doet waar verder niets op tegen is, en daar heb ik het over.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 apr 2015 08:07

Grappig dat deze discussie ook weer ontaard is in een verhaal waarin sommige mensen hun eigen smaak aan God opleggen.
Grappig dat het hele orgel in de Bijbel (de SV daargelaten) niet voorkomt (het ding bestond nog niet eens), terwijl het inmiddels in veel reformatorische kerken bijna een altaarstuk is.
God zelf geeft in de Bijbel het bevel hem te loven met verschillende instrumenten, maar sommige mensen hier menen te weten dat God van gedachten veranderd is, en alleen orgelmuziek wenst te horen.
En alleen Psalmen (waar op zich weinig mis mee is) waarin de naam van Zijn Zoon niet éénmaal voorkomt...
Hoe ver staat onze zuil (ik reken mijzelf er ook onder) van de eer van God af...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 apr 2015 09:33

Teus schreef:
Zeker, wat wij willen is relevant, je verhaal gaat om jezelf of een ander en niet om God.

En jij doet precies het zelfde. Jij maakt wel uit hoe je God wel en niet kan eren op basis van je eigen smaak. Met argumenten als "we moeten niet van de wereld zijn" (nee dat klopt) en "het is van oorsprong wat opstandige muziek" enz.

Erg naïef om te zeggen dat al de instrumenten vroeger ook gebruikt werden, er is wel een verschil hoe ze gebruikt werden, de huidige soorten rock waren er 150 jaar geleden niet eens. Satan heeft grip op elk detail in het leven, denk je nu echt dat hij geen vat op muziek heeft?

Ja maar niet binnen de maatstaven van jouw smaak, jouw mening, wat jij goed vindt en wat niet, waar jij aan gewend bent...

In het geval van David ging het om een ceremonie, toen de ark binnen gebracht was, was het uit met het gefeest, toen ging hij de Heere offeren. Het maakt ook verschil of het aanbidden is of een ceremonie.

Inderdaad gaat het fout als de wereld je god wordt en van de muziek van satan houdt.

Heeft ook wel wat, de wereld die God ons gegeven heeft, te mogen ontwikkelen gebruiken en genieten. Volgens jou gaat er op deze wereld niets fout, alle mensen doen het supergoed en satan heeft nergens invloed op.

Daar zijn we ook mee bezig alleen is jouw devies anders. Onderzoekt alle dingen en behoud wat ik goed vind. Ps. Niemand heeft gezegd dat er op deze wereld niets fout gaat, alle mensen het supergoed doen en satan nergens invloed op heeft. Dat verzin jij weer. Jammer dat je zelf dingen moet gaan verzinnen die helemaal niet gezegd zijn.... om te proberen je gelijk te halen..

Je zegt als Gods kinderen zich onderscheiden van de wereld heeft het met je denken en gezindheid te maken, wat dan je gedrag gaat bepalen.

Poeh, alsof eerbied in een instrument zit.
Als voor jou alle muziek samen kan met de grootste eerbied voor God, dan weet ik voldoende.

Gewoon doen wat je zelf wilt, dus ook niet zien te ontdekken wat God er van vindt.

Deze discussie gaat totaal niet over wat God er van vindt. Het gaat er om wat Teus er van vindt...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 03 apr 2015 09:38

StillAwake schreef:Grappig dat deze discussie ook weer ontaard is in een verhaal waarin sommige mensen hun eigen smaak aan God opleggen.
Grappig dat het hele orgel in de Bijbel (de SV daargelaten) niet voorkomt (het ding bestond nog niet eens), terwijl het inmiddels in veel reformatorische kerken bijna een altaarstuk is.

Is niet grappig, daar deze discussie verder niet inhoudelijk wordt gevoerd, maar op een bijzonder denigrerende wijze door sommige forummers in algemeenheden wordt gesproken.
Waar zie jij een discussie over het orgel? En die bestond niet, nee, de televisie bestond ook niet en honderdduizend andere zaken ook niet.
Een kerkorgel is bij uitstek een geschikt instrument in een kerkgebouw met 1500 mensen, een piano op een podium zou kompleet in het niet vallen met zoveel zingende mensen. Dus als je het nu zo eens probeert te bekijken?
We kerken niet allemaal in een intiem kerkzaaltje tenslotte.
En de tijd dat de bevindelijke kerken alleen het kerkorgel omarmen, ligt reeds ver achter ons. Luister maar eens een paar uurtjes naar de reformatorische omroep en je hoort van alles voorbijkomen, zoals harp, viool, trompet, piano enz.
StillAwake schreef:Hoe ver staat onze zuil (ik reken mijzelf er ook onder) van de eer van God af...

Inderdaad, dat vraag ik me heel vaak af! En het glijdt steeds verder...

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 03 apr 2015 09:49

Als iemands ervaring in tegenspraak is met die van mij, dan zal ik dat gewoon respecteren; tenzij het rechtstreeks in tegenspraak is met de wet van Christus.
Ik kan het prima hebben wanneer mensen het niet met me eens zijn, maar het stoort enorm als mensen zelf dingen gaan verzinnen en dat vervolgens aan mij toeschrijven, om dan te oordelen hoe slecht ik wel niet ben.

Goede ervaringen hoeven niet in je eigen kaders te liggen, God heeft ons heerlijk divers gemaakt en daarom beleven we de dingen verschillend.
Ook is onze eigen achtergrond van invloed op ervaringen, dus laten we elkaar de ruimte gunnen s.v.p.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 03 apr 2015 09:58

naamloos schreef:Als iemands ervaring in tegenspraak is met die van mij, dan zal ik dat gewoon respecteren; tenzij het rechtstreeks in tegenspraak is met de wet van Christus.

Kennelijk vind je dat wel moeilijk, gezien je termen als: dikke duim, dat verzin je zelf, poeh, alsof...., ga rap van God's stoel af enz enz.
naamloos schreef:maar het stoort enorm als mensen zelf dingen gaan verzinnen en dat vervolgens aan mij toeschrijven, om dan te oordelen hoe slecht ik wel niet ben.

Nee, er wordt niet geoordeeld hoe slecht jij bent. Er wordt hooguit de vinger bijgelegd om aan te tonen dat je de Bijbel hier en daar heel ruim interpreteert.
Om nog terug te komen op David die zingt en huppelt.
Er staat ook iets na over deze gebeurtenis en hij heeft ongetwijfeld zijn eigen Psalmen gezongen, er waren immers weinig of geen liederen nog.
En altijd wordt de blijheid maar onder een vergrootglas gelegd, terwijl David in de diepste diepten - ver van God verwijderd, door eigen schuld! - heeft verkeerd. Neem dat dan ook mee in je verhaal naamloos!
naamloos schreef:Goede ervaringen hoeven niet in je eigen kaders te liggen, God heeft ons heerlijk divers gemaakt en daarom beleven we de dingen verschillend.

In feite leg je hier de schuld bij God dat er zoveel stromingen zijn, ik hoop dat je dit niet bedoeld hebt.
Dat is onze schuld naamloos en niet omdat God zo heerlijk divers aan de gang is geweest.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 03 apr 2015 10:16

Chaya schreef:Kennelijk vind je dat wel moeilijk, gezien je termen als: dikke duim, dat verzin je zelf, poeh, alsof...., ga rap van God's stoel af enz enz.
Niks hoor, dat ging over jouw verzinsels dat ik wereldse popliedjes vervang voor psalmen. Dat komt inderdaad uit je dikke duim.
En je suggereert dat je niet van tranen weet als je blij een loflied zingt.
Verder trek je in twijfel of ik de bijbel wel ken en verwijt je me -geheel zonder grond- dat ik aan hap snap doe.
Chaya schreef:Nee, er wordt niet geoordeeld hoe slecht jij bent. Er wordt hooguit de vinger bijgelegd om aan te tonen dat je de Bijbel hier en daar heel ruim interpreteert.
Om nog terug te komen op David die zingt en huppelt.
Er staat ook iets na over deze gebeurtenis en hij heeft ongetwijfeld zijn eigen Psalmen gezongen, er waren immers weinig of geen liederen nog.
En altijd wordt de blijheid maar onder een vergrootglas gelegd, terwijl David in de diepste diepten - ver van God verwijderd, door eigen schuld! - heeft verkeerd. Neem dat dan ook mee in je verhaal naamloos!
Nee, ik leg er de vinger bij dat sommigen de bijbel nauwer maken dan hij is.
Ik leg blijheid niet onder een vergrootglas, ik zeg wat er staat. Kun je met de uitspraak van Paulus uit de voeten: verblijdt u te allen tijd?
En als ik het over lofzang, muziek en dans heb ben ik heel niet verplicht te vertellen dat er nog meer in het leven is.
Dat weet ik ook wel, en daar heb ik het over als dat mn onderwerp is.
naamloos schreef:Goede ervaringen hoeven niet in je eigen kaders te liggen, God heeft ons heerlijk divers gemaakt en daarom beleven we de dingen verschillend.
Chaya schreef:In feite leg je hier de schuld bij God dat er zoveel stromingen zijn, ik hoop dat je dit niet bedoeld hebt.
Dat is onze schuld naamloos en niet omdat God zo heerlijk divers aan de gang is geweest.
Weer zo iets, ik heb het toch heel niet over de vele stromingen?
Ik heb het over de diversiteit van mensen, in je eigen gemeente is ook geen mens gelijk en hebben we te maken verschillen smaken en inzichten.
Ik ben alleen maar blij dat we niet allemaal hetzelfde zijn, zou ik een saaie boel vinden.

Terug naar “Archief”