schelpje3 schreef:En ja hoor, daar gaan we weer.
Wat heeft dit met het autogebruik te maken?
Dat zal ik je uitleggen.
Je zegt zelf dat de rechtse behoudende kant vaker tegen autogebruik op zondag is.
Het zijn menselijke opgelegde regels.
En juist waar zulk soort menselijke regels aanwezig zijn, is er geen, tot zeer weinig groei en aanwas tot het geloof.
Dus de enige conclusies die je kunt trekken is:
1. Er rust geen zegen op deze kerk, het is volstrekt niet normaal dat er geen, of misschien 1 of 2 of 3, mensen tot geloof gekomen zijn de afgelopen 10 jaar in gemeenten van honderden kerkgangers.
2. Er zijn wel kinderen van God maar die worden weggehouden van de zekerheid door de menselijke kenmerkenprediking waardoor ze denken dat ze er nog niet zijn en er nog heel wat moet gebeuren.
De slaafse vreze door menselijke regeltjes heeft daarin een grote plaats.
En je weet dat Farizeeen dit deden en wat Jezus er van zei.
En over je andere opmerkingen kan ik dit zeggen: Ik bevuil geenszinds een nest, de OGG is zeer gelukkig erg breed en kent, gelukkig, bijna geen kerkmuren.
Maar ik heb het hier niet alleen over enkele ontspoorde gemeenten binnen de OGG, er zijn nog veel meer splintergroepjes, allerlei Hervormde lokalen en andere bekende verbanden die menselijke regels opleggen met straffe der hel als je ze niet opvolgt, want als God een mens bekeerd laat je die auto wel staan op zondag, gaat de vrouw niet meer naar de kapper, zal nooit een broek aan doen, en alles is zichtbaar in gelaat, gewaad, daad en praat.
En dit is geen generalisatie, maar volop aan de orde midden op de biblebelt.
Als je niet in de biblebelt woont is het moeilijk voor te stellen, maar kom er maar een paar jaar wonen en je ziet het.
En kritiek hebben mag, mits je daar ook mee naar de desbetreffende personen gaat.
Oja, en waag het niet ertussen uit te stappen, want dan kom je in een totaal sociaal isolement en wordt je door menigeen niet meer aangekeken.
Gelukkig kan het ook anders...