Het water dat (geen) scheiding brengt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: Het water dat (geen) scheiding brengt

Berichtdoor mealybug » 15 mei 2014 15:10

learsi schreef:
Ik zie het woord verbond. =D>

h.g.
Learsi

Laatste wil of testament, was inderdaad beter geweest.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 15 mei 2014 15:22

Rijnlander schreef:Die vraag is mij nog nooit gesteld :-& Welnee, een volbloed heiden :roll: Hoezo?

Dan had Jezus het in Marcus 16:16 tegen jou.
Je kinderdoop (afspiegeling van de besnijdenis) is daardoor ongeldig want dat was voor de Jood.
Wanneer kom je bij ons in de baptisten gemeente voor het juiste onderwijs? :D

Met respect voor de kerken die conform hun theologie de kinderdoop praktiseren, geloven wij als Baptistengemeente Doorn e.o. dat de Heilige Schrift leert, dat alleen zij die zich door persoonlijk geloof het eigendom weten van Jezus Christus, gedoopt mogen worden. Matt. 28:19; Marc. 16:16; Hand. 2:38; 2:41; 8:12; 9:17-18; 10:47; 16:31-33 en 19:1-7.

Het bijbelse dooponderwijs kan als volgt worden samengevat. De doop is een daad van gehoorzaamheid aan de opdracht van Jezus Christus door gelovigen, die zich aan Zijn heerschappij willen onderwerpen. Deze daad moet evenwel niet worden gezien als voorwaarde om behouden te worden. God aanvaardt noch weerstaat mensen op grond van de doop.
De doop is een teken of instelling en geen sacrament of genadekanaal. De doop kan noch rechtvaardigen, noch verzoenen, noch wordt de dopeling onder de verlossende naam of heerschappij van Christus gebracht. Dit alles is het exclusieve werk van de Heilige Geest en is niet aan ons mensen gegeven. We worden gerechtvaardigd door het geloof en gedoopt als teken van onze rechtvaardiging.

De waterdoop is een symbool van de geestesdoop, die bij de wedergeboorte plaatsvindt en de gelovigen identificeert met Christus' dood, begrafenis en opstanding en staat voor reiniging van zonden en het nieuwe leven. Rom. 6:1-4 en Gal. 2:20.

De doop is een openbaar getuigenis van de persoonlijke geloofsverbondenheid van de gelovige met Jezus Christus, aan de gemeente, de wereld en aan de machten in de lucht.

Wij leren en praktiseren de doop door onderdompeling, zie Joh. 3:3, Marc. 1:5 en Hand. 8:36. Het woord 'doop' betekent letterlijk 'indompelen'. Dit wijst erop dat de doop door onderdompeling de bijbelse vorm is. Wij mogen dan ook tegen een wedergeboren gelovige zeggen: 'Wat verhindert u om gedoopt te worden?' Hand. 8:36b.

Vaak wordt de besnijdenis uit het verbond met Abraham aangevoerd als bewijs en legitimatie voor de kinderdoop. Wij geloven dat de Bijbel de besnijdenis en de waterdoop ziet als instellingen die beide een ander doel dienen, elk in zijn eigen verbond. In de Bijbel wordt nergens de overeenkomst gemaakt tussen de besnijdenis van zuigelingen van het mannelijk geslacht, zoals die onder het oude verbond plaatsvond en de waterdoop van wedergeboren gelovigen in het nieuwe verbond.

Op grond van het vorenstaande mogen wij christenouders uitnodigen hun kinderen in een gewone samenkomst, naar het voorbeeld van de ouders uit Matt. 18:13-15, Mare. 10:13-16 en Luc. 18:15-17, aan de Here op te dragen. Er wordt dan voor de ouders gebeden en de kinderen worden gezegend. De ouders verklaren publiekelijk hun kinderen in de vreze van de Here, d.w.z. naar het onderwijs van de Heilige Schrift, op te voeden.

http://www.baptistengemeentedoorn.nl/pa ... doopvisie/

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 15 mei 2014 15:35

mealybug schreef:Laatste wil of testament, was inderdaad beter geweest.

Google eens:........... het hebreeuwse woord voor "verbond".
Het Nieuwe Verbond is "under costruction" en je leert er allicht van als je weet wat het hebreeuwse woord inhoudt. Ook in het NT gaat het nog steeds over het Verbond dat God met Abrah. maakte.
De zaligheid is uit de Joden.
En die spraken (en spreken) Hebreeuws.
In het NT komt de betekenis van het woord dus gewoon mee.
Of je nu wilt of niet. :D

hg
Learsi

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 15 mei 2014 15:47

learsi schreef:Google eens:........... het hebreeuwse woord voor "verbond".
Het Nieuwe Verbond is "under costruction" en je leert er allicht van als je weet wat het hebreeuwse woord inhoudt. Ook in het NT gaat het nog steeds over het Verbond dat God met Abrah. maakte.
Maar wel een verhoord verbond.
Learst schreef:De zaligheid is [-X uit de Joden.

En.....we hadden toch afgesproken was :D

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 15 mei 2014 15:57

learsi schreef:Google eens:........... het hebreeuwse woord voor "verbond".

Wacht even, de grondtekst is grieks, en daar staat diatheke.
Is het zowiezo niet logisch dat Jezus het over een Testament heeft, wanneer Hij Zijn dood aankondigt?
Laatst gewijzigd door mealybug op 15 mei 2014 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 15 mei 2014 16:25

benefietdiner schreef:Ik ben net zo eigenwijs als Luther tijdens de Reformatie.

Niet echt, Luther durfde zijn eigen geloof te onderzoeken en had voor zijn bevindingen theologische gronden, jij niet.
Luther zei dat hij noch de Paus noch de Raad zou geloven, aangezien zij zich vaak hadden vergist en elkaar dikwijls tegenspraken. Ik geloof enkel in de Bijbelse teksten die ik heb aangehaald, en mijn geweten wordt gebonden door het Woord van God.
De rooms-katholieke Kerk heeft naast de Bijbel als het "Geschreven Woord van God" nog de kerkelijke overlevering, de Traditie als gezaghebbende instantie voor leer en leven. [-X

Je kan het blijven herhalen, maar feit is dat jij geen enkele grond hebt voor je geloof in het NT als je traditie afwijst. In feite is je geloof dus op drijfzand gebouwd. Dat heeft verder helemaal niets met het katholicisme te maken maar gewoon met logische beredeneringen die een ieder kan doen.

Spijtig dat je niet durft na te denken over de basis van je eigen geloof dat terwijl je je mond vol hebt over rooms dit en zuurdesem dat.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 15 mei 2014 16:41

Faramir schreef:Ik weet vrij zeker dat jouw geloof ook bol staat van de traditie. Enkel het feit dat je het NT erkend als autoriteit wijst al op een traditie.

De canonvorming van het Nieuwe Testament is het proces dat uiteindelijk leidde tot een algemeen aanvaarde lijst van de geschriften. Reeds aan het einde van de 2e eeuw bestond een canon die niet veel van de huidige verschilde. De tweede helft van de 4e eeuw vormde de beslissende fase van canonisering, einde traditie.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 15 mei 2014 16:43

benefietdiner schreef:Maar wel een verhoord verbond.
En.....we hadden toch afgesproken was :D

1.........wat versta jij onder een verhoord verbond?

2.........Zie Johannes 4:22

h.g.
Learsi

Faramir

Berichtdoor Faramir » 15 mei 2014 16:59

benefietdiner schreef:De canonvorming van het Nieuwe Testament is het proces dat uiteindelijk leidde tot een algemeen aanvaarde lijst van de geschriften. Reeds aan het einde van de 2e eeuw bestond een canon die niet veel van de huidige verschilde. De tweede helft van de 4e eeuw vormde de beslissende fase van canonisering, einde traditie.

ROTFLOL. Serieus, dit is je geloof? Dus toch rooms zuurdesem en daarnaast een nogal kinderlijk geloof.

edit;o, en aangezien jij jezelf toch zo ontzettend bijbels vind, waar staat dit wat jij beweerd in de bijbel?

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 15 mei 2014 17:18

Faramir schreef:ROTFLOL. Serieus, dit is je geloof? en daarnaast een nogal kinderlijk geloof.

klopt helemaal. Zei Jezus het niet zelf: Ik dank U, Vader! Heere des hemels en der aarde! dat Gij deze dingen voor de wijzen en verstandigen verborgen hebt, en hebt dezelve den kinderkens geopenbaard (Mattheüs 11:25).
Faramir schreef:edit;o, en aangezien jij jezelf toch zo ontzettend bijbels vind, waar staat dit wat jij beweerd in de bijbel?
Marc. 12:36, Matt. 19:4, Lucas 17:27, 2 Petr. 1:20-21, Joh. 16:12-15, Openb. 1:1, en 1:11 en 19.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 15 mei 2014 17:21

Waarom verkracht je de bijbel zo voor eigen gewin? Ik dacht dat je waarde hechte aan de bijbel.

In al die verwijzingen die je geeft staat helemaal niet wat jij eerder beweerd hebt.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 15 mei 2014 17:26

Faramir schreef:In al die verwijzingen die je geeft staat helemaal niet wat jij eerder beweert hebt.
Dan lezen we verschillend en dat klopt ook wel want ik leest Rome er niet bij :D
Maar we kunnen beter on-topic gaan. :D

Faramir

Berichtdoor Faramir » 15 mei 2014 17:36

Dit wordt beweerd;
benefietdiner schreef:De canonvorming van het Nieuwe Testament is het proces dat uiteindelijk leidde tot een algemeen aanvaarde lijst van de geschriften. Reeds aan het einde van de 2e eeuw bestond een canon die niet veel van de huidige verschilde. De tweede helft van de 4e eeuw vormde de beslissende fase van canonisering, einde traditie.

"Bijbels" bewijs daarvoor schijnt te staan in:

benefietdiner schreef:Marc. 12:36, Matt. 19:4, Lucas 17:27, 2 Petr. 1:20-21, Joh. 16:12-15, Openb. 1:1, en 1:11 en 19.

Marcus 12
36 Zelf heeft David, geïnspireerd door de heilige Geest, gezegd: “De Heer sprak tot mijn Heer: ‘Neem plaats aan mijn rechterhand, tot ik je vijanden onder je voeten heb gelegd.’”

Matteüs 19
4 Hij zei: ‘Hebt u niet gelezen dat de schepper de mens bij het begin mannelijk en vrouwelijk heeft gemaakt?’

Lucas 17
27 ze aten, ze dronken, ze huwden, ze werden uitgehuwelijkt, tot aan de dag waarop Noach de ark binnenging en de vloed kwam die iedereen verzwolg.

2 Petrus 1
20 Besef daarbij vooral dat geen enkele profetie uit de Schrift een eigenmachtige uitleg toelaat, 21 want nooit is een profetie voortgekomen uit menselijk initiatief: mensen die namens God spraken werden daartoe altijd gedreven door de heilige Geest.

Johannes 16
12 Ik heb jullie nog veel meer te zeggen, maar jullie kunnen het nog niet verdragen. 13 De Geest van de waarheid zal jullie, wanneer hij komt, de weg wijzen naar de volle waarheid. Hij zal niet namens zichzelf spreken, maar hij zal zeggen wat hij hoort en jullie bekendmaken wat komen gaat. 14 Door jullie bekend te maken wat hij van mij heeft, zal hij mij eren. 15 Alles wat van de Vader is, is van mij – daarom heb ik gezegd dat hij alles wat hij jullie bekend zal maken, van mij heeft.

Openbaring 1
1 Openbaring van Jezus Christus, die hij van God ontving om aan de dienaren van God te laten zien wat er binnenkort gebeuren moet. Hij heeft zijn engel deze openbaring laten meedelen aan zijn dienaar Johannes.

11 en die tegen me zei: ‘Schrijf alles wat je ziet in een boek en stuur dat naar de zeven gemeenten, naar Efeze, Smyrna, Pergamum, Tyatira, Sardes, Filadelfia en Laodicea.’

19 Schrijf daarom op wat je gezien hebt, wat er nu is en wat hierna zal gebeuren.
----

Nergens, maar dan ook helemaal nergens is hier ook maar enige onderbouwing in te vinden voor wat jij beweerd. En het dan ook nog afschuiven op de interpretatie van 'rome'. Als je dan zo om gaat met de bijbel kan je het beter bij het grof vuil flikkeren. Dat is wat je doet, en daar hoef je geen eens rooms voor te zijn om dat in te zien. Lachwekkend gewoon zoals jij met de bijbel, een verzameling boeken die je zegt erg hoog te achten, omgaat. Is dit het niveau van jouw gemeente? Afgeven op roomse zuurdesem en zelf gewoon keihard de bijbel verkrachten.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 15 mei 2014 17:46

learsi schreef:1.........wat versta jij onder een verhoord verbond?
ik ga ook even een teks geven hoe ik dat verstaat: Lukas 4:21 En Hij begon tot hen te zeggen: Heden is deze Schrift in uw oren vervuld.
Jezus is de vervulling van hét Oude Verbond. Daarom heet Hij ook Christus, gezalfde.
Iearsi schreef:2.........Zie Johannes 4:22
even verder lezen:
23 Maar de ure komt, en is nu, wanneer de ware aanbidders den Vader aanbidden zullen in geest en waarheid; want de Vader zoekt ook dezulken, die Hem alzo aanbidden. 24 God is een Geest, en die Hem aanbidden, moeten Hem aanbidden in geest en waarheid.
Niet verwonderlijk toch als ik zeg "was"
Het oude verbond is echt overgegaan op het nieuwe. Het is oud op nieuw.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 15 mei 2014 18:01

Faramir schreef:Nergens, maar dan ook helemaal nergens is hier ook maar enige onderbouwing in te vinden voor wat jij beweerd. En het dan ook nog afschuiven op de interpretatie van 'rome'. Als je dan zo om gaat met de bijbel kan je het beter bij het grof vuil flikkeren. Dat is wat je doet, en daar hoef je geen eens rooms voor te zijn om dat in te zien. Lachwekkend gewoon zoals jij met de bijbel, een verzameling boeken die je zegt erg hoog te achten, omgaat. Is dit het niveau van jouw gemeente? Afgeven op roomse zuurdesem en zelf gewoon keihard de bijbel verkrachten.

In Lucas 24:44 geeft de Here Jezus zelf het volgende aan over de betrouwbaarheid van het Oude Testament: ‘Dit zijn mijn woorden, die Ik tot u sprak, toen Ik nog bij u was, dat alles wat over Mij geschreven staat in de wet van Mozes en de profeten en de psalmen moet vervuld worden’. Als de Here Jezus vertelt over de rijke man en Lazarus in Lucas 16:19-31, zegt Abraham in vers 29: ‘Zij hebben Mozes en de profeten, naar hen moeten zij luisteren’.

Het Oude Testament is geinspireerd door de Heilige Geest, zie o.a. Marc. 12:36: ‘David zelf heeft door de Heilig Geest gezegd: …’, Matt. 19:4 waarin de Here Jezus zelf over de schepping 9 spreekt en Lucas 17:27 waar de zondvloed genoemd wordt. In het Oude Testament hebben we dus niet te maken met Joodse volksverhalen. De Here geeft Mozes zelf de opdracht om ‘deze woorden’ op te schrijven, veertig dagen en nachten lang, zie Ex. 34:27-28. ‘De Geest des Heren spreekt door mij, zijn woord is op mijn tong’, spreekt David in 2 Sam. 23:2.‘Ging het niet zo met de woorden welke de Here door de vroegere profeten heeft uitgeroepen, …’, zie Zach. 7:7.

Ook in het Nieuwe Testament wordt hiervan getuigd, zie o.a. 2 Petr. 1:20-21: ‘Dit moet gij vooral weten, dat er geen profetie der Schrift een eigenmachtige uitlegging toelaat; want nooit is profetie voortgekomen uit de wil van een mens, maar, door de Heilige Geest gedreven, hebben mensen van Godswege gesproken’ en Joh. 16:12-15: ‘Nog veel heb Ik u te zeggen, maar gij kunt het thans niet dragen; doch wanneer Hij komt, de Geest der waarheid, zal Hij u de weg wijzen tot de volle waarheid; want Hij zal niet uit Zichzelf spreken, maar al wat Hij hoort, zal Hij spreken en de toekomst zal Hij u verkondigen. Hij zal Mij verheerlijken, want Hij zal uit het mijne nemen en het u verkondigen. Al wat de Vader heeft, is het mijne; daarom zeide Ik: Hij neemt uit het mijne en zal het u verkondigen’.

Openb. 1:1 begint met: ‘Openbaring van Jezus Christus, welke God Hem gegeven heeft om zijn dienstknechten te tonen hetgeen weldra moet geschieden…..’. Johannes krijgt de opdracht om dat wat hij ziet op te schrijven, zie Openb. 1:11 en 19.

De Bijbel geïnspireerd door God, onfeilbaar en een gesloten boek (canon).
Ik ga nu niet verder meer over dit onderwerp omdat het off-topic is.

Terug naar “Archief”