Tien jaar PKN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor Spreeuw » 06 aug 2014 13:15

mealybug schreef: Duidt dat '' van bijzondere aard'' op de vorm of op de geestelijke inhoud van dit gebouw?

Nee, dat duidt op de modaliteit van de gemeente die in dit gebouw kerkt. De Fontein werd in 2000 geïnstitueerd als een buitengewone wijkgemeente, omdat vele hon­der­den gemeen­tele­den het op bepaalde punten niet eens waren met bestaande Gere­formeerde Bonds­gemeente in Nijk­erk. De Fontein is ortho­dox in de leer, maar vri­jer in de litur­gis­che vor­men. Sinds mei 2004 is De Fontein een hervormde wijkgemeente van bijzondere aard. De Fontein is dus een zelfstandige hervormde gemeente, die losstaat van de andere hervormde gemeente in Nijkerk. Zowel De Fontein als de "gewone" hervormde gemeente in Nijkerk rekenen zich tot de Gereformeerde Bond.

Riska

Berichtdoor Riska » 06 aug 2014 13:52

Spreeuw schreef:Natuurlijk is dat goed, maar een kunstmatige samenvoeging van drie kerken en diverse kerkordes, waar niet iedereen het mee eens is, dat is nogal wat, toch? Bijvoorbeeld de Dordtse Leerregels en de Augsburgse Confessie zijn beide erkend door de PKN, maar deze geschriften spreken elkaar op sommige punten tegen. Dit is een van de belangrijkste argumenten van de bezwaarden. De scheuring die mei 2004 volgde, is een van de zwarte bladzijden in de Nederlandse kerkgeschiedenis.

Door de fusie is dat weer helderder geworden, maar in feite waren de Augsburgse Confessies al lang ook door de Hervormde Kerk aanvaard. Alleen is dat altijd ondergesneeuwd geweest. Pas toen de Lutherse kerk erbij kwam werd men 'wakker' wat dat betreft. Veel Lutheranen overigens zijn ook niet happy geweest met de Augsburgse Confessies. Ten diepste had het niet tot een scheuring hoeven komen.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 06 aug 2014 14:08

Riska schreef:Door de fusie is dat weer helderder geworden, maar in feite waren de Augsburgse Confessies al lang ook door de Hervormde Kerk aanvaard. Alleen is dat altijd ondergesneeuwd geweest. Pas toen de Lutherse kerk erbij kwam werd men 'wakker' wat dat betreft. Veel Lutheranen overigens zijn ook niet happy geweest met de Augsburgse Confessies. Ten diepste had het niet tot een scheuring hoeven komen.

Zou kunnen dat de Augsburgse Confessie door plaatselijke gemeenten in de NH-Kerk aanvaard was. Maar in ieder geval was deze niet opgenomen in de officiele grondslag van de NH-Kerk.

Als de lutheranen niet happy zijn met de Augsburgse Confessie, waarom wilde men deze dan wel opnemen in de grondslag van de PKN? Want vele bezwaarde hervormden zijn fel gekant tegen de Augsburgse Confessie (en tegen het homohuwelijk), die (dat) de PKN aanvaardt (toestaat).

Overigens, als de Augsburgse Confessie niet in de grondslag van de PKN zou zijn opgenomen, had het toch wel tot een scheuring gekomen, helaas. Ik denk zelfs als zou het homohuwelijk niet in de PKN toegestaan zijn, dan nog zou er een scheuring geweest zijn.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 aug 2014 14:10

Voor 2004 werden er ook al huwelijken tussen mensen van gelijk geslacht ingezegend in de toenmalige NHK.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 06 aug 2014 14:12

Enfin, er is 1 constante:

Aan de vruchten herkent men den boom.
Scheuren lijkt inmiddels de nummer 1 hobby.
Laatst gewijzigd door mealybug op 06 aug 2014 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 06 aug 2014 14:12

Optimatus schreef:Voor 2004 werden er ook al huwelijken tussen mensen van gelijk geslacht ingezegend in de toenmalige NHK.

Dat weet ik niet, maar het was in ieder geval officieel niet toegestaan volgens de hervormde kerkorde.
Kun je voorbeelden noemen van NHK-gemeentes die dat deden?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 aug 2014 14:20

De linkerflank van de NHK deed dit al.
Net als het beroepen van vrouwelijke ambtsdragers (doen wij overigens ook).

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 06 aug 2014 14:24

Optimatus schreef:De linkerflank van de NHK deed dit al.
Net als het beroepen van vrouwelijke ambtsdragers (doen wij overigens ook).

Maar hoe kan dat dan? Het was formeel niet toegestaan in de NHK, toch?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 aug 2014 14:26

Tja... dat moet je aan de synode van toen vragen.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 06 aug 2014 15:17

Optimatus schreef:Tja... dat moet je aan de synode van toen vragen.

Het verbaast me dan wel dat de Gekrookte Rieters gewoon in de NH-Kerk bleven. De fusie tot PKN was de laatste druppel waarschijnlijk.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 06 aug 2014 15:24

gekrookte rieters, bewaar het panders, bijzondere aarders, maak me maar gek ](*,)
Ik begrijp niet dat velen niet inzien hoe vreselijk ze zichzelf voor gek zetten .

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 06 aug 2014 15:30

mealybug schreef:gekrookte rieters, bewaar het panders, bijzondere aarders, maak me maar gek ](*,)
Ik begrijp niet dat velen niet inzien hoe vreselijk ze zichzelf voor gek zetten .

Valt wel mee hoor, denk ik. Kerkelijk Nederland is hieraan "gewend" geraakt. Men weet niet beter, zogezegd.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 aug 2014 16:10

Of al dat gekibbel daadwerkelijk tot stichting van volk en land is, vraag ik me af.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 06 aug 2014 16:14

Optimatus schreef:Of al dat gekibbel daadwerkelijk tot stichting van volk en land is, vraag ik me af.

Kun je kort over zijn.
Nee..

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 06 aug 2014 16:20

Spreeuw schreef: Bijvoorbeeld de Dordtse Leerregels en de Augsburgse Confessie zijn beide erkend door de PKN, maar deze geschriften spreken elkaar op sommige punten tegen.

Geef eens een paar voorbeelden aub

Terug naar “Archief”