Refoscholen: oproep aan ouders om op kledingstijl leerlingen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Refoscholen: oproep aan ouders om op kledingstijl leerli

Berichtdoor StillAwake » 20 mar 2014 11:27

Boaz schreef:Het valt onder 'niet gepaste kleding'. Tja, daar heeft ieder zo z'n eigen norm voor.. ik zelf heb geen enkele moeite met de leuke kniebroeken die mijn jongens dragen. Maar schol vind het niet goed, zelfs al vallen de mussen dood van het dak van de hitte, mag er geen korte broek aan.
Het zij zo..

En toch probeer je als ouder daar géén discussie over op gang te brengen?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 mar 2014 11:56

Het is zulk nodeloos lijden wat men met dat soort regels creëert :)

@ AJL: Blijkbaar zijn blote benen of eng, of verleidelijk of wat dan ook :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 20 mar 2014 11:59

Marnix schreef:Het is zulk nodeloos lijden wat men met dat soort regels creëert :)

@ AJL: Blijkbaar zijn blote benen of eng, of verleidelijk of wat dan ook :)

Degenen die moeite hebben met regels die ze niet aan staan die lijden en maken er een probleem van (en dat is een minderheid).

Dus wat is nu het probleem?
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 20 mar 2014 12:01

Dat je op een refoschool en rok aanmoet, begrijp ik. Dat een rok niet te kort mag zijn of een truitje niet te bloot, snap ik ook helemaal. Maar waarom geen korte broek ( tot op de knie ofzo, zoals nu de mode is voor jongens). Een rok van die lengte mag toch ook? Ik begrijp het werkelijk waar niet.

@ speedy of de meerderheid heeft er nog nooit over nagedacht en neemt regels klakkeloos over

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 20 mar 2014 12:05

Speedy schreef:Degenen die moeite hebben met regels die ze niet aan staan die lijden en maken er een probleem van (en dat is een minderheid).

Dus, op het moment dat de meerderheid blind de regels volgt hoeven deze regels niet onderbouwd te worden?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 mar 2014 12:14

Speedy schreef:
Degenen die moeite hebben met regels die ze niet aan staan die lijden en maken er een probleem van (en dat is een minderheid).

Het probleem is dat als het heel warm is, het fijn zou zijn als je een korte broek zou kunnen dragen en er geen regel in de Bijbel is die dat verbiedt.... waarom zou je dan dit soort beperkingen wel opleggen als school met de Bijbel als leidraad? Dat is nogal onnodig en daarom dus jammer :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 20 mar 2014 12:15

Marnix schreef:Het probleem is dat als het heel warm is, het fijn zou zijn als je een korte broek zou kunnen dragen en er geen regel in de Bijbel is die dat verbiedt.... waarom zou je dan dit soort beperkingen wel opleggen als school met de Bijbel als leidraad? Dat is nogal onnodig en daarom dus jammer :)

Als het met de Bijbel als leidraad zou gebeuren was er nog iets voor te zeggen.
Het gebeurt met de traditie als leidraad.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 20 mar 2014 12:43

Boaz schreef:Het valt onder 'niet gepaste kleding'. Tja, daar heeft ieder zo z'n eigen norm voor.. ik zelf heb geen enkele moeite met de leuke kniebroeken die mijn jongens dragen. Maar schol vind het niet goed, zelfs al vallen de mussen dood van het dak van de hitte, mag er geen korte broek aan.
Het zij zo..

StillAwake schreef: toch probeer je als ouder daar géén discussie over op gang te brengen?

Nee, ik breng daar geen discussie over op gang.
Voordat mijn zoon daar naar toe ging, kregen we de 'huisregels' toegestuurd, die mijn zoon moest ondertekenen en terug sturen.
Als je iets ondertekent,moet je daar niet achteraf je beklag over gaan doen.
Ik heb hem de consequenties voorgehouden, hij wist waar hij aan begon.

Kijk, ik heb een heel andere visie op kleding, maar dat is hier even niet relevant. Wij zijn te gast op deze school (zijn niet reformatorisch) en zullen de daar geldende regels respecteren.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 20 mar 2014 12:47

Marnix schreef:
Het probleem is dat als het heel warm is, het fijn zou zijn als je een korte broek zou kunnen dragen en er geen regel in de Bijbel is die dat verbiedt.... waarom zou je dan dit soort beperkingen wel opleggen als school met de Bijbel als leidraad? Dat is nogal onnodig en daarom dus jammer :)

Dat vindt jij dat het beperkend zou zijn. De school, bestuur en de leden denken daar anders over. En wie er moeite mee zou hebben kan de weg gaan om die zogenaamde beperkingen op te heffen. Valt me op dat vaak juist buiten de scholen er zoveel geklaagd wordt.

Ik heb nog niet zo lang geleden meegemaakt dat er ouders (die niet kerkelijk/gelovig zijn) bij een school gevraagd hebben om op bepaalde soort kleding te letten omdat het haaks zou staan op de uitgangspunten die de school hanteert. De school heeft dit als zeer positief ontvangen en gaat kijken bij het naderen van het warme weer hoe ze dit gaan opvangen.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

janneke7337
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor janneke7337 » 20 mar 2014 13:02

StillAwake schreef:Dus, op het moment dat de meerderheid blind de regels volgt hoeven deze regels niet onderbouwd te worden?

Regels hoeven niet altijd onderbouwd te worden, zeker niet in dit geval, een gevoel of traditie is genoeg, of iemand vind lange broeken mooi, dat is genoeg voor regels. Mits het maar niet gekoppeld wordt aan bijbelse voorschriften is er niets mis mee.
Als de school dat graag zo wil heb je een keus, of accepteren of naar een andere school.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 20 mar 2014 13:28

janneke7337 schreef:Regels hoeven niet altijd onderbouwd te worden, zeker niet in dit geval, een gevoel of traditie is genoeg, of iemand vind lange broeken mooi, dat is genoeg voor regels. Mits het maar niet gekoppeld wordt aan bijbelse voorschriften is er niets mis mee.
Als de school dat graag zo wil heb je een keus, of accepteren of naar een andere school.

Ononderbouwde regels (gebaseerd op smaak of traditie) mogen dan ook niet ter discussie gesteld worden?
Dat een schoolbestuur het leuk vindt dat meisjes rokken dragen is een geldige reden voor een regel?
Mijn dochter wordt aan deze vorm van rokkenjagerij dus niet blootgesteld (hoewel ik alleen maar zoons heb, dus gemakkelijk kan praten).

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 20 mar 2014 13:33

Je aan de regels van de school houden waar je zelf voor kiest is doodnormaal.
Wat ik wel erg jammer vind is wat je uitstraalt naar anderen, vooral naar de niet gelovigen.
Die krijgen toch een heel vertekend beeld van wat het betekent om christen te zijn :!:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 20 mar 2014 13:38

MissF schreef:Dat je je aan de geldende (onbeschreven) regels moet houden als je je bij een kerkverband aansluit vind ik niet helemaal waar.
Het is juist heel belangrijk om geldende regels steeds weer te onderzoeken en te toetsen aan de Bijbel. Als iedereen maar gewoon de onbeschreven (want laten we eerlijk zijn, geen enkele gemeente heeft toch zo'n waslijst met beschreven regels?) regels volgt, dan zou de kerk nu nog zijn zoals het in de middeleeuwen was, en dat lijkt me niet de bedoeling.

Ik ben blij dat ik in een gemeente zit waar er niet zo krampachtig met regeltjes omgegaan wordt. Natuurlijk zijn er fatsoensregels, ik pas me soms aan, omdat ik beleefd opgevoed ben en mensen niet onnodig wil kwetsen. Maar er zijn grenzen. Zo ben ik dus gestopt met het opzetten van een hoed tijdens het dopen en Avondmaal, terwijl dat wel een onbeschreven regel was. Het heeft voor wat deining gezorgd, maar nadat het helemaal uitgezocht is, is er niks meer aan de hand. De meerderheid draagt die hoed nog steeds, prima, ik stoor me er niet aan, en zij storen zich niet meer aan mij, omdat ze weten dat ik een levende relatie met mijn Hemelse Vader heb, en die hoed daar voor mij niks aan toevoegt. We laten elkaar in onze waarde, en dat vind ik de kunst. Maar dat bereik je alleen door met elkaar in gesprek te gaan en te blijven.

@MissF: en stel dat er iemand van de gemeente naar jou toekomt en zegt dat hij/zij er verdriet over heeft dat jij je hoed hebt afgezet? Hoe ga jij dan reageren?
Kleding draag je niet alleen voor jezelf.
Het is een eis van de Heere Zelf dat we netjes gekleed gaan.
In een kerk kun je een hinderpaal zijn voor een ander, niet iedereen verstaat die kunst om overal langs heen te kijken. En het kan iemand tot smart worden, dus dan bedoel ik geen smaakverschil of irritatie!
Bij ons is de regel dat je bij doop en H.A. een hoed op moet. Wat mij betreft mogen ze die regel loslaten, want het slaat nergens op. Tijdens een dergelijke gelegenheid wordt er ff een mutsje of baretje uit de mottenballen getrokken en smiddags zit dat ding er kennelijk weer in.
Je zet een hoed op omdat je er zelf van overtuigd bent dat het een oneer is om met ongedekt hoofd in de kerk te zitten en niet omdat iemand die nu zo graag ziet.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 20 mar 2014 13:39

naamloos schreef:Je aan de regels van de school houden waar je zelf voor kiest is doodnormaal.
Wat ik wel erg jammer vind is wat je uitstraalt naar anderen, vooral naar de niet gelovigen.
Die krijgen toch een heel vertekend beeld van wat het betekent om christen te zijn :!:

Je bedoeld dat niet christenen (wat ikzelf tot een paar jaar geleden ook was) denken dat christen zijn zijn hoogtepunt vindt in het in een rok lopen van vrouwen en meisjes?
Inderdaad een vertekend beeld.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 20 mar 2014 13:42

schelpje3 schreef:@MissF: en stel dat er iemand van de gemeente naar jou toekomt en zegt dat hij/zij er verdriet over heeft dat jij je hoed hebt afgezet? Hoe ga jij dan reageren?
Kleding draag je niet alleen voor jezelf.
Het is een eis van de Heere Zelf dat we netjes gekleed gaan.
In een kerk kun je een hinderpaal zijn voor een ander, niet iedereen verstaat die kunst om overal langs heen te kijken. En het kan iemand tot smart worden, dus dan bedoel ik geen smaakverschil of irritatie!
Bij ons is de regel dat je bij doop en H.A. een hoed op moet. Wat mij betreft mogen ze die regel loslaten, want het slaat nergens op. Tijdens een dergelijke gelegenheid wordt er ff een mutsje of baretje uit de mottenballen getrokken en smiddags zit dat ding er kennelijk weer in.
Je zet een hoed op omdat je er zelf van overtuigd bent dat het een oneer is om met ongedekt hoofd in de kerk te zitten en niet omdat iemand die nu zo graag ziet.

Persoonlijk kan ik me meer ergeren aan de slagschepen die sommige vrouwen op hun hoofd dragen (sommige daarvan moeten in verband met de ruimte echt op een scheepswerf gebouwd zijn) dan aan een vrouw die het door God geschapen sieraad van haar haar als hoofdbedekking draagt.

Terug naar “Archief”