MissF schreef:Dat je je aan de geldende (onbeschreven) regels moet houden als je je bij een kerkverband aansluit vind ik niet helemaal waar.
Het is juist heel belangrijk om geldende regels steeds weer te onderzoeken en te toetsen aan de Bijbel. Als iedereen maar gewoon de onbeschreven (want laten we eerlijk zijn, geen enkele gemeente heeft toch zo'n waslijst met beschreven regels?) regels volgt, dan zou de kerk nu nog zijn zoals het in de middeleeuwen was, en dat lijkt me niet de bedoeling.
Ik ben blij dat ik in een gemeente zit waar er niet zo krampachtig met regeltjes omgegaan wordt. Natuurlijk zijn er fatsoensregels, ik pas me soms aan, omdat ik beleefd opgevoed ben en mensen niet onnodig wil kwetsen. Maar er zijn grenzen. Zo ben ik dus gestopt met het opzetten van een hoed tijdens het dopen en Avondmaal, terwijl dat wel een onbeschreven regel was. Het heeft voor wat deining gezorgd, maar nadat het helemaal uitgezocht is, is er niks meer aan de hand. De meerderheid draagt die hoed nog steeds, prima, ik stoor me er niet aan, en zij storen zich niet meer aan mij, omdat ze weten dat ik een levende relatie met mijn Hemelse Vader heb, en die hoed daar voor mij niks aan toevoegt. We laten elkaar in onze waarde, en dat vind ik de kunst. Maar dat bereik je alleen door met elkaar in gesprek te gaan en te blijven.
@MissF: en stel dat er iemand van de gemeente naar jou toekomt en zegt dat hij/zij er verdriet over heeft dat jij je hoed hebt afgezet? Hoe ga jij dan reageren?
Kleding draag je niet alleen voor jezelf.
Het is een eis van de Heere Zelf dat we netjes gekleed gaan.
In een kerk kun je een hinderpaal zijn voor een ander, niet iedereen verstaat die kunst om overal langs heen te kijken. En het kan iemand tot smart worden, dus dan bedoel ik geen smaakverschil of irritatie!
Bij ons is de regel dat je bij doop en H.A. een hoed op moet. Wat mij betreft mogen ze die regel loslaten, want het slaat nergens op. Tijdens een dergelijke gelegenheid wordt er ff een mutsje of baretje uit de mottenballen getrokken en smiddags zit dat ding er kennelijk weer in.
Je zet een hoed op omdat je er
zelf van overtuigd bent dat het een oneer is om met ongedekt hoofd in de kerk te zitten en niet omdat iemand die nu zo graag ziet.