Wee het land, welks koning een kind is

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Wee het land, welks koning een kind is

Berichtdoor Marnix » 18 feb 2014 23:55

Pfieuw je mag dat kinderachtig vinden maar daar ben ik het niet mee eens. Een koning mag enthousiast zijn, ook bij kleinere dingen. Als liefhebber van sport en zeker van schaatsen vind ik het niet raar dat hij enthousiast klapt en de vertegenwoordigers van zijn land aanmoedigt. Ik vind daar niets onwaardigs aan.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 19 feb 2014 07:13

Marnix schreef:Pfieuw je mag dat kinderachtig vinden maar daar ben ik het niet mee eens. Een koning mag enthousiast zijn, ook bij kleinere dingen. Als liefhebber van sport en zeker van schaatsen vind ik het niet raar dat hij enthousiast klapt en de vertegenwoordigers van zijn land aanmoedigt. Ik vind daar niets onwaardigs aan.

Laat ik koning David er ook een keer bijhalen,
Huppelde die niet, uit blijdschap?
Alleen niet voor primitieve menselijke sportprestaties ....

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 feb 2014 08:25

Eh je valt een beetje in herhaling :-)

Koning David danste om betere redenen. Maar het was niet onwaardig, ook al vonden sommigen van wel.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 19 feb 2014 08:36

Marnix schreef:Eh je valt een beetje in herhaling :-)

Ehm, hoezo was dat een herhaling?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 feb 2014 09:18

Omdat koning David zijn huppelen al uitgebreid de revue was gepasseerd ;)

Pfieuw
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Pfieuw » 19 feb 2014 11:34

Marnix schreef:Pfieuw je mag dat kinderachtig vinden maar daar ben ik het niet mee eens. Een koning mag enthousiast zijn, ook bij kleinere dingen. Als liefhebber van sport en zeker van schaatsen vind ik het niet raar dat hij enthousiast klapt en de vertegenwoordigers van zijn land aanmoedigt. Ik vind daar niets onwaardigs aan.

Dan verschillen we daarin gewoon van mening. :mrgreen:

Pfieuw
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Pfieuw » 19 feb 2014 11:35

Ik vind dat
naamloos schreef:kletskoek

Ik sla echt steil achterover van je argumenten... :lol:
Laatst gewijzigd door Pfieuw op 19 feb 2014 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 feb 2014 12:34

Pfieuw schreef:Dan verschillen we daarin gewoon van mening. :mrgreen:

Dat klopt. De vraag is dan als de meningen hierover verschillen, of het koningshuis zich daar dan wat van moet aantrekken ;)

Pfieuw
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Pfieuw » 19 feb 2014 14:08

Marnix schreef:Dat klopt. De vraag is dan als de meningen hierover verschillen, of het koningshuis zich daar dan wat van moet aantrekken ;)

Wat echter niet wegneemt dat ieder zijn eigen mening mag hebben. En ieder het liefste ziet dat het koningshuis naar zijn pijpen danst.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 19 feb 2014 14:19

Pfieuw schreef:Wat echter niet wegneemt dat ieder zijn eigen mening mag hebben. En ieder het liefste ziet dat het koningshuis naar zijn pijpen danst.
O nee hoor, ik zou niet willen dat het koningshuis of wie dan ook naar mijn pijpen danst.
Ik geloof in de persoonlijke vrijheid en in respect voor elkaar, en juist al die persoonlijke verschillen maakt dat het leven nooit saai is! :D :D :D

P.S. naamloos schreef geen "kletskoek"
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Pfieuw
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Pfieuw » 19 feb 2014 15:11

naamloos schreef:O nee hoor, ik zou niet willen dat het koningshuis of wie dan ook naar mijn pijpen danst.
Ik geloof in de persoonlijke vrijheid en in respect voor elkaar, en juist al die persoonlijke verschillen maakt dat het leven nooit saai is! :D :D :D

Ik ben benieuwd hoe je zou denken over een koningshuis dat extremistische gedachten er op na hield?

naamloos schreef:P.S. naamloos schreef geen "kletskoek"

Nou, behoorlijk. Inhoudelijk viel er weinig te reageren.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 19 feb 2014 15:45

Wee het land, welks koning een kind is

Het land dat op een onverstandige manier bestuurd wordt, is te betreuren.

Prediker breidt de zegswijze nog iets verder uit en maakt direct duidelijk wat hij met de uitspraak bedoelt: 'Je bent beklagenswaardig, land, wanneer je koning maar een kind is en zijn raadgevers al in de morgen naar een feestmaal gaan.'

Heeft betrekking op:
Jesaja 3:4, Prediker 10:16

En zo wordt de Bijbel gebruikt om een stelling te poneren die uitsluitend van toepassing is op het land Israël.
maar ja...de vervangingstheologie....
en lees even door....
in mijn vertaling staat er niet kind, maar een zoon van edelen en welks vorsten ter rechter tijd eten tot sterkte en niet tot drinkerij.
Want het hart van de wijzen is tot zijn rechterhand en het hart van de zot is ter linkerhand.

Wie stemt er links?

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 19 feb 2014 16:10

naamloos schreef:P.S. naamloos schreef geen "kletskoek"
Pfieuw schreef:Nou, behoorlijk. Inhoudelijk viel er weinig te reageren.
Inhoudelijk ja (ik vind het van de gekke om zo'n drama over iets onbenulligs te maken, dus ik stak de gek ermee), maar letterlijk nee.
Ik heb het woord kletskoek niet geschreven, dus je hebt een fout gemaakt met citeren.
Pfieuw schreef:Ik ben benieuwd hoe je zou denken over een koningshuis dat extremistische gedachten er op na hield?
Als ze in functie zijn zullen ze zich binnen bepaalde kaders moeten gedragen, daar ga ik niet over.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Pfieuw
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Pfieuw » 19 feb 2014 16:17

naamloos schreef:Inhoudelijk ja (ik vind het van de gekke om zo'n drama over iets onbenulligs te maken, dus ik stak de gek ermee), maar letterlijk nee.

Dat was helder. Maar je reageert wel?!

naamloos schreef:Ik heb het woord kletskoek niet geschreven, dus je hebt een fout gemaakt met citeren.

Mijn interpretatie, en dat mag toch? Niet zeuren! :lol:

naamloos schreef:Als ze in functie zijn zullen ze zich binnen bepaalde kaders moeten gedragen, daar ga ik niet over.

Nee klopt. Wie gaat er wel over dan? Dit is wel erg makkelijk, naamloos.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 feb 2014 16:29

Pfieuw schreef:Wat echter niet wegneemt dat ieder zijn eigen mening mag hebben. En ieder het liefste ziet dat het koningshuis naar zijn pijpen danst.

Precies. En het koningshuis kan weer niet met al die meningen rekening houden :)

Terug naar “Archief”