Erfzonde

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jvslooten

Re: Erfzonde

Berichtdoor Jvslooten » 10 feb 2014 23:27

Boerin schreef:Jakob bedroog zijn broeder al in de moederschoot, weet niet waar het staat.

Ik denk dat je Genesis 25:22 bedoeld. Letterlijk staat er dat dat ze elkaar verpletterden.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 11 feb 2014 07:55

schelpje3 schreef:
En dan moeten ze het ook nog zelf willen!

Precies, anders heeft het geen inhoud.
Dat zag je aan de besnijdenis!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 feb 2014 09:59

mealybug schreef:Beide handelingen hebben NIETS met elkaar te maken, denk ik.
Anders had Jezus ze wel even laten dopen, toch?

Jvslooten schreef:Nee, want Jezus doopte niet.

Doopte Jezus niet? En ik altijd maar denken dat Mat 3,11, Mar 1,8, Luk 3,16 en Joh 1,33 over Jezus gaan. Weer wat geleerd. :roll:

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 11 feb 2014 11:05

mohamed schreef:Doopte Jezus niet? En ik altijd maar denken dat Mat 3,11, Mar 1,8, Luk 3,16 en Joh 1,33 over Jezus gaan. Weer wat geleerd. :roll:
Dat gaat over een andere doop Mo. Als je echt een punt had willen maken had je beter Johannes 3:26 kunnen citeren.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 feb 2014 11:30

mohamed schreef:Doopte Jezus niet? En ik altijd maar denken dat Mat 3,11, Mar 1,8, Luk 3,16 en Joh 1,33 over Jezus gaan. Weer wat geleerd. :roll:

Jvslooten schreef:Dat gaat over een andere doop Mo. Als je echt een punt had willen maken had je beter Johannes 3:26 kunnen citeren.

Welke doop gaat dat dan over J? Waar vind ik die in de HC?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 11 feb 2014 12:03

Jvslooten schreef:Dat gaat over een andere doop Mo. Als je echt een punt had willen maken had je beter Johannes 3:26 kunnen citeren.
mohamed schreef:Welke doop gaat dat dan over J? Waar vind ik die in de HC?
Over de doop met de Geest. Zie o.a. Zondag 26 v/d HC.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 11 feb 2014 12:18

Joh 4, de waterdoop deed Jezus niet Zelf:
Toen nu de Here vernam, dat de Farizeeën gehoord hadden, dat Jezus meer discipelen maakte en doopte dan Johannes, 2 – ofschoon Jezus niet zelf doopte, maar zijn discipelen
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 11 feb 2014 12:19

Boerin schreef:Joh 4, de waterdoop deed Jezus niet Zelf:
Toen nu de Here vernam, dat de Farizeeën gehoord hadden, dat Jezus meer discipelen maakte en doopte dan Johannes, 2 – ofschoon Jezus niet zelf doopte, maar zijn discipelen
Helemaal goed :jaknikken:

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 11 feb 2014 13:20

Jvslooten schreef:Toch zijn er meer teksten die op de zondige natuur van (jonge) kinderen wijzen. Je kunt dan denken aan:

En de HEERE rook dien liefelijken reuk, en de HEERE zeide in Zijn hart: Ik zal voortaan den aardbodem niet meer vervloeken om des mensen wil; want het gedichtsel van ’s mensen hart is boos van zijn jeugd aan; en Ik zal voortaan niet meer al het levende slaan, gelijk als Ik gedaan heb. (Gen. 8:21)

Het geschiedde dan, als de dagen der maaltijden omgegaan waren, dat Job henenzond, en hen heiligde, en des morgens vroeg opstond, en brandofferen offerde naar hun aller getal; want Job zeide: Misschien hebben mijn kinderen gezondigd, en God in hun hart gezegend (=vervloekt). Alzo deed Job al die dagen. (Job 1:5)

Omdat niet haastelijk het oordeel over de boze daad geschiedt, daarom is het hart van de kinderen der mensen in hen vol om kwaad te doen. (Prediker 8:11)

De HEERE heeft uit den hemel nedergezien op de mensenkinderen, om te zien, of iemand verstandig ware, die God zocht. Zij zijn allen afgeweken, te zamen zijn zij stinkende geworden; er is niemand, die goed doet, ook niet een. (Psalm 14:2-3/53:3-4)

Wij liggen in onze schande en onze smaad overdekt ons, want tegen de HEERE, onze God, hebben wij gezondigd, wij en onze vaderen, van onze jeugd af tot op deze dag, wij hebben niet geluisterd naar de stem van de HEERE, onze God. (Jeremia 3:25)

Ik sprak u aan in uw groten voorspoed, maar gij zeidet: Ik zal niet horen. Dit is uw weg van uw jeugd af, dat gij Mijner stem niet hebt gehoorzaamd. (Jeremia 22:21)

De kinderen Israëls en de kinderen van Juda hebben van hun jeugd aan alleenlijk gedaan, dat kwaad was in Mijn ogen; want de kinderen Israëls hebben Mij door het werk hunner handen alleenlijk vertoornd, spreekt de HEERE. (Jeremia 32:30
Hier gaat het niet over ongeboren kinderen. Het gaat of om (jonge) jeugd, of als aanduiding van leden van het menselijke geslacht (van Israël of Juda).
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 11 feb 2014 14:12

mona schreef:Hier gaat het niet over ongeboren kinderen. Het gaat of om (jonge) jeugd, of als aanduiding van leden van het menselijke geslacht (van Israël of Juda).
Ja, dat is duidelijk. Het blijkt in ieder geval dat de zonde ook de jonge kinderen niet voorbij gaat! Als ik in de gelegenheid ben kom ik hier later nog wel op terug.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 11 feb 2014 22:03

Jvslooten schreef:Ja, dat is duidelijk. Het blijkt in ieder geval dat de zonde ook de jonge kinderen niet voorbij gaat! Als ik in de gelegenheid ben kom ik hier later nog wel op terug.

De zonde gaat de kinderen niet voorbij. Maar maakt ze dat medeverantwoordelijk voor de zonde van Adam?
Daar komt onze belijdenis op neer, en daar kan ik bijzonder weinig Bijbelse gronden bij vinden...

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 11 feb 2014 22:12

Jvslooten schreef: Het blijkt in ieder geval dat de zonde ook de jonge kinderen niet voorbij gaat! Als ik in de gelegenheid ben kom ik hier later nog wel op terug.

Nee logisch, toch?
Waar zou een kind/mens zonder zonde zich anders van moeten bekeren?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 11 feb 2014 22:18

StillAwake schreef:De zonde gaat de kinderen niet voorbij. Maar maakt ze dat medeverantwoordelijk voor de zonde van Adam?
Daar komt onze belijdenis op neer, en daar kan ik bijzonder weinig Bijbelse gronden bij vinden...

Nee niet medeverantwoordelijk, ze waren er nog niet eens. Rom. 2 Hij oordeelt op daden. Maar ze zijn er wel de dupe van geworden en komen ook niet zonder het offer van Jezus de hemel in. Niet dat ik dan denk dat de Heer van ze verwacht dat ze eerst het zondaarsgebed opzeggen of gedoopt worden, want voor zodanigen is het Koninkrijk.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 11 feb 2014 22:23

Boerin schreef:Nee niet medeverantwoordelijk, ze waren er nog niet eens. Rom. 2 Hij oordeelt op daden. Maar ze zijn er wel de dupe van geworden en komen ook niet zonder het offer van Jezus de hemel in. Niet dat ik dan denk dat de Heer van ze verwacht dat ze eerst het zondaarsgebed opzeggen of gedoopt worden, want voor zodanigen is het Koninkrijk.

Nee, maar in het doopformulier wordt gezegd dat alle kinderen in Adam gezondigd hebben. Dat lijkt toch te duiden op een schuld die daarvoor ook bij die pasgeboren hummeltjes al ligt...

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 11 feb 2014 22:47

StillAwake schreef:De zonde gaat de kinderen niet voorbij. Maar maakt ze dat medeverantwoordelijk voor de zonde van Adam?
In het doopformulier staat het zo niet hoor.. daar staat dat ze de verdoemenis in Adam deelachtig zijn, en dat kun je bijna letterlijk terugvinden in de Romeinenbrief.

Zoals dus door één overtreding de schuld gekomen is over alle mensen tot verdoemenis, zo komt ook door één rechtvaardigheid de genade over alle mensen tot rechtvaardiging van het leven. (Rom. 5:18)

Terug naar “Archief”