learsi schreef:Je tuin ziet er mooi uit kerel.
h.g.
Learsi
Dank je

ook namens de werker en een ex wereldkampioen tuindesigner of zo iets

Maar iedere kei heb ik zelf op zijn plek gelegd, en sommigen wegen wel 50 kilo.
Geen pretje met 35C.
Moderator: Moderafo's
learsi schreef:Je tuin ziet er mooi uit kerel.
h.g.
Learsi
Jvslooten schreef:Nee, eerder het tegenovergestelde. Maar goed, ik zie een emoticon dus ik ga er maar van uit dat het een soort humor is die ik niet begrijp. Even weer terug on-topic: hoe zie jij -persoonlijk- eigenlijk jou ambtsdragers?
learsi schreef:Je houdt de optie dat een predikant voorbeelden uit het leven noemt bewust open.
Bepaalde voorbeelden kunnen/mogen wat jou betreft dus wel genoemd worden.
Geef eens een voorbeeld van het niet als norm noemen, wat tot "stichting" van de hoorders kan zijn?
bvd
Learsi
Jvslooten schreef:Nee, eerder het tegenovergestelde. Maar goed, ik zie een emoticon dus ik ga er maar van uit dat het een soort humor is die ik niet begrijp. Even weer terug on-topic: hoe zie jij -persoonlijk- eigenlijk jou ambtsdragers?
En hoe lees je 1 Tim 5:17 dan, waar staat dat ouderlingen dubbele eer waardig geacht moeten worden?mealybug schreef:Gewoon als mensen, net als jij en ik.
De een is totaal anders dan de ander, dus ik kan ze niet veralgemeniseren.
Met zelf doen is er nog nooit iemand in de Hemel gekomen, maar dat terzijde. Die discussie laat ik liever even voor wat het is.mealybug schreef:Maar zoals ik al zei, ze zijn er om het goede nieuws te brengen, en daarna moet je het toch zelf doen.
Dat is vervelend inderdaad. Ben je daar nog steeds lid?mealybug schreef:Ik had eens een vraag aan onze predikant , maar die mocht ik niet stellen, ik mocht hem daar niet mee ''lastigvallen''.
Jvslooten schreef:Met zelf doen is er nog nooit iemand in de Hemel gekomen, maar dat terzijde.
StillAwake schreef:Ik houd deze optie inderdaad open. Om de simpele reden dat ik niet kan uitsluiten dat er ook goede equivalenten van zijn.
Voorbeelden kan ik daar zo snel echter niet bij verzinnen.
Inderdaad. Daarom dient de prediking niet allen bevindelijk, maar ook Schriftuurlijk te zijn.Marnix schreef:Absoluut. Wat dat betreft is bevindelijkheid niet verkeerd, mits die Bijbels is en de bevindelijkheid niet naar menselijke maatstaven wordt ingevuld.
Marnix schreef:Absoluut. Wat dat betreft is bevindelijkheid niet verkeerd, mits die Bijbels is en de bevindelijkheid niet naar menselijke maatstaven wordt ingevuld. Voorbeeld: Iemand maakt een wonder mee en zegt vervolgens: Als je een wonder meemaakt weet je dat het goed met je is. Of: Je moet een zwarte periode doormaken waarin je denkt verloren te zijn voordat je wedergeboren wordt. Maak je dat niet mee, dan ben je ook niet wedergeboren.
Dat zijn voorbeelden die niet kunnen. Wat wel kan is bijvoorbeeld:
Als je wedergeboren bent maak je groei mee. Volop bijbels. Als je wedergeboren wordt verandert je gedrag (ook al blijf je zondig). Enz.
schelpje3 schreef:Ben ik niet geheel met je eens. Als een dominee volledig "aangeleerd" staat te preken, dus zoals je zegt in jouw laatste zin, mist het elke vorm van geestelijke inspiratie.
Het gaat niet om de persoonlijke beleving van de predikant, maar zoals de wegen van Gods Volk zijn.
Dan wordt het geen aangeleerd lesje, of moet je verplicht de tale Kanaäns gaan spreken, maar aan de vruchten komt dat openbaar. Dan kun je niet meer mee met de wereld.
Ik hoor ook wel eens die nieuwere lichting dominees, I padje voor hen op de kanselbijbel.
Geef mij maar de dominee met een paar aantekeningen. Veel boeiender om naar te kijken EN te luisteren.
Anders kunnen we net zo goed de norm verlagen naar godsdienstonderwijzer.
StillAwake schreef:Gevaar is wel dat de "aangeleerde" prediking vaak wel meer tot de verbeelding spreekt dan het eigen leven van een man die op de preekstoel staat.
Sowieso ben ik een beetje allergisch voor de tale Kanaäns, domweg omdat ik hem als kind nooit heb aangeleerd en hem dus ook niet begrijp. Ook bijvoorbeeld de wijze van stemgebruik in de zwaardere genootschappen raakt aan blasphemie. Alsof God alleen kan spreken door een predikant die staat te loeien in plaats van te spreken (bijvoorbeeld het in het verwijderde homofilietopic aangehaalde fragment).
En of de man zijn preek op een Ipad zet of wat aantekeningen maakt en uit de losse pols spreekt: het tweede is wellicht beter om naar te kijken, de inhoud van het eerste zal over het algemeen groter zijn, omdat vanaf wat losse aantekeningen uiteindelijk elke preek een herhaling van de vorige dreigt te worden.
schelpje3 schreef:Een dominee hoort te preken en niet voor te lezen. Als een professor op deze wijze college geeft, alles van zijn laptop of uit een boek opleest, zullen zijn studenten hem ook niet echt serieus nemen denk ik.
Daarom moet je als kerkganger wel kritisch blijven luisteren! Ik zat er als kind al bij, na de kerkdienst, op de koffie bij ons thuis, of bij tantes en ooms,
Dominee separeerde weer scherp, hij heeft singuliere gaven, het was aangenaam bevindelijk.
En ik begreep er toen niets van.
Maar nu ik ouder ben, komen deze uitspraken wel terug.
Ik voel geen overname als ik een droog opgeschreven preekje aan moet horen. Sorry. Ik probeer altijd wel het positieve nog eruit te halen, er zit altijd wel een zin of waarheid in, die ik mee kan nemen. Maar voor mij zou dat week in week uit, absoluut onvoldoende zijn.
Ik heb nu ook wel eens na zo'n zondag, dan honger ik savonds nog naar een inhoudelijke preek, die ik dan opzoek op internet. Ik krijg ook vaak luistertips opgestuurd.
Een dominee hoort te preken en niet voor te lezen. Als een professor op deze wijze college geeft, alles van zijn laptop of uit een boek opleest, zullen zijn studenten hem ook niet echt serieus nemen denk ik.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 337 gasten