De betekenis van de wet in het leven van een Christen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jvslooten

Re: De betekenis van de wet in het leven van een Christen

Berichtdoor Jvslooten » 18 dec 2013 11:32

jvslooten schreef:Ik lees in iedergeval nergens dat Jezus de Thora heeft weggedaan. Sterker nog, Hij doet juist een heel duidelijk statement: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota of één tittel van de Wet voorbijgaan.
Lukas schreef:Klopt, dat ben ik met je eens. Dat zegt de Here klip en klaar.
Blijft wel de vraag wie onder de wet valt, maar wat je daar stelt is wat mij betreft oke.

Dan denk ik bijvoorbeeld aan wat de Prediker schrijft..

Heel veel wordt in het NT zelf al duidelijk.. tientallen wetten worden in het NT uitgelegd, toegepast en verklaard. Natuurlijk niet alles, maar dit bied wel handvaten.
Op die manier zou het grotendeels ongrijpbaar zijn. Ik vraag me af of dat de bedoeling is.
Hoe bedoel je dat precies?

..om een bijzonder voorbeeld te geven: Je kent de geschiedenis van Ananias en Safira.
Hoe zou dat ooit als handvat bruikbaar kunnen zijn? En toch was dit alles conform de wet (want Petrus en de apostelen zullen niet buiten de wet gehandeld hebben).
Welke verwijzingen naar de wet kom je precies tegen in de genoemde passage, Hand 5:1-11? Ik lees nergens dat Petrus, of de andere apostelen, of Ananias en Saffira zich hier op de wet beroepen. Nouja, een beetje wel. Petrus zegt: U hebt gelogen. En dat niet alleen tegen mensen, maar ook tegen God. Ook hier een verdieping van het letterlijke gebod dus; spreken Ex. 20:16 en Deut. 5:20 nog uitsluitend over vals getuigenis tegen de naaste, Petrus spreekt ook over vals getuigenis tegen God. Vanzelfsprekend? Volgens mij weten we allemaal dat het nog best lastig kan zijn om eerlijk te zijn tegen God.. :?

De sabath rust houden is slechts een schaduw, dus dat hoeft niet? Op zich kan ik daar prima mee leven, maar kun jij dat ook?
Haha ik heb zo´n beetje iedere zaterdag college´s.. wat denk je zelf? >-:)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 dec 2013 15:40

Ik denk dat hij doelt op de absolute rustdag... Niet meer op de sabbat, maar in gereformeerd Nederland is de sabbat bijna feilloos omgezet naar de zondag.... als absolute rustdag dus.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Lukas
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lukas » 18 dec 2013 19:50

marnix schreef:Lukas, dat de sabbat een schaduw was van wat komt houdt in dat het niet zo is dat je van alles niet mag. Tegelijk is het niet verkeerd (ik denk dat het zelfs goed is) om 1 dag in de week niets te moeten. Heerlijk, een dag met kerkdiensten en daarna totaal geen verplichtingen. In tegenstelling tot offerwetten en reinheidswetten rustte God bij de schepping al na 6 dagen.... en geeft daarmee denk ik aan dat het goed is om te werken, maar ook goed om daarvan uit te rusten. Dat de sabbat een schaduw was van wat komen zou wil niet zeggen dat je moet gaan werken op zondag, je boodschappen doen en ga zo maar door. Het is geoorloofd (is mijn mening) maar niet nuttig

Dat ben ik met je eens. Ik ben om die reden ook tegen de 24x7 maatschappij. En als je het vanuit die optiek doet zoals je beschrijft is er niks aan de hand. Ik doe dat eigenlijk net zo, en ben tegen de zondagopening van de winkels in mijn dorp.
Maar als ik een klusje op zondag te doen heb, heb ik daar ook geen moeite mee. Ook als ik voor mijn werk op zondag moet werken, dan doe ik gewoon een andere dag rustig aan.

Overigens kende de sabbat ook nog allerlei gebruiken die wel zijn afgeschaft. Denk aan geen vuur maken op de sabbat.

Het is niet dat die geboden wel afgeschaft zijn en de sabat niet. We zijn principieel niet onder de wet van Mozes omdat we geen Israelieten zijn. We hebben geen inzettingen en geboden te houden als opdracht van God.
Israel heeft wel die wet als inzetting, zij moeten zich er aan houden. In de handelingen zie je ook niet dat de wet voor de joden afgeschaft zou zijn of niet gehouden zou worden. In tegendeel, de joden (en dan bedoel ik dus ook christen joden) hielden allemaal de wet van Mozes.

Is het verkeerd om als niet-Joodse christen de wet van Mozes toch te houden? Ik vind van niet, iedereen is vrij om dat te doen (zolang het maar geen werken voor rechtvaardigheid worden). Het is alleen een beetje raar, en geeft m.i. de verkeerde indruk. Het getuigenis van leven uit vrijheid en genade wordt er volgens mij niet duidelijker door.

Lukas
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lukas » 18 dec 2013 20:23

jvslooten schreef:Dan denk ik bijvoorbeeld aan wat de Prediker schrijft..

Ja, houdt je aan alle geboden die God geeft. Maar dat doe ik ook. (of beter gezegd: daar streef ik naar)
God geeft mij echter niet het gebod om de wet van Mozes te onderhouden. ;) Ik probeer er niet listig onderuit te komen, het is gewoon niet anders.

Laten we het eens omdraaien. Ik dacht dat jij ergens stelde dat het niet meer nodig is om aan de spijswetten te houden. Prima. Stel je nu eens voor dat jij 3000 jaar terug in de tijd gaat en Salomo tegenkomt. Zou hij het met je eens zijn? Waarschijnlijk niet en terecht.

Je moet je houden aan de geboden die God instelt. En dat is niet altijd en overal hetzelfde.

Lukas schreef:Op die manier zou het grotendeels ongrijpbaar zijn. Ik vraag me af of dat de bedoeling is.

jvslooten schreef:Hoe bedoel je dat precies?

Het is de vraag of we dat inzicht krijgen. Je kunt er naar streven, maar ik denk dat het inzicht in de wetten van Mozes iets is wat juist in het koninkrijk van God op aarde hoort. Israel zal daar denk ik een rol in spelen. Maar goed, dat is een gedachte die ik daarover heb.

Welke verwijzingen naar de wet kom je precies tegen in de genoemde passage, Hand 5:1-11? Ik lees nergens dat Petrus, of de andere apostelen, of Ananias en Saffira zich hier op de wet beroepen. Nouja, een beetje wel. Petrus zegt: U hebt gelogen. En dat niet alleen tegen mensen, maar ook tegen God. Ook hier een verdieping van het letterlijke gebod dus; spreken Ex. 20:16 en Deut. 5:20 nog uitsluitend over vals getuigenis tegen de naaste, Petrus spreekt ook over vals getuigenis tegen God. Vanzelfsprekend? Volgens mij weten we allemaal dat het nog best lastig kan zijn om eerlijk te zijn tegen God..

Inderdaad de leugen, maar ook de voltrekking van de straf. Dat is me nogal wat wat daar gebeurd. Dit is in het heden niet zo. Zodra de wet van Mozes weer effectief wordt zoals in Hand 5, is de betekenis van de wet ook duidelijk. Ik denk dat dit laat zien hoe het in het 1000 jarig vrederijk er aan toe zal gaan en ook hoe de wet gehanteerd wordt. Dergelijke zonde wordt niet getollereerd en m.i. is dat op basis van de wet van Mozes.

Lukas
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lukas » 20 dec 2013 13:19

marnix schreef:Ik denk dat hij doelt op de absolute rustdag... Niet meer op de sabbat, maar in gereformeerd Nederland is de sabbat bijna feilloos omgezet naar de zondag.... als absolute rustdag dus.

Inderdaad, dat bedoelde ik.

Het geeft me toch het gevoel dat de indruk die gegeven wordt, anders is dan de praktijk die gebezigd wordt. (misschien kan ik beter zeggen: ik denk wat anders te horen, dan sommige gereformeerden zeggen. Ik bedoel er nl. geen onvriendelijkheid mee en dit komt op hetzelfde neer).

De sabath (omgezet naar zondag) houden als absolute rustdag. Dus met : "jij mag dan niet werken". Je mag je ramen niet lappen op zondag etc. Dan is het m.i. tot wat anders verworden dan die rust houden omdat het goed is om niet 7 dagen te werken.

Door het absoluut te maken, cq. een gebod waar mensen zich aan moeten houden (omdat God dat zou bevelen), heeft men een inzetting gecreeerd. Dan is het niet geestelijke de wet doorgronden en goede dingen doen (louter en alleen omdat het goed is), maar je plaatst je onder de wet van Mozes.

Als men denkt dat wij de wet van Mozes moeten houden, ongeacht dat we onbesnedenen zijn. Dan is het duidelijk, dan zit je tot je nek in de joodse wet. Ga dan zaterdag sabat houden en doe er 600 andere geboden bij. Er is geen andere optie.

Als men niet zo ver gaat:
Wat als je die zondag wel werkt? Dan zou dat dus zonde zijn. Dan zou je zonde moeten belijden vanwege het overtreden van een inzetting die God niet ingesteld heeft voor besnedenen. Dat zou raar zijn.
Maar als je het wel ziet als inzetting die God gesteld heeft, dan ben je onder de wet die niet voor ons onbesnedenen bedoeld is. In dat laatste geval zondig je dus als je het niet houdt, en is het dus een heilig moeten geworden.

Ik schreef eerder dat het naar mijn opinie, niet per definitie verkeerd is om de wet van Mozes te houden. Maar dat kan alleen goed gaan als je volledig vrij bent. Als je dat niet bent, zit je in die wet gevangen.
Het verschijnsel dat mensen (kerken) het als gebod opleggen wat eigenlijk niet overtreden mag worden, geeft sterk de indruk dat die dus niet volledig vrij zijn, maar gebonden aan een wet.

Als dit voor de zondagrust geldt, kan dat ook voor andere zaken gelden. Dan is het toch zorgelijk als de 10 geboden voorgelezen worden. Alleen als je volledig vrij in de genade staat heeft het geen problemen. Ik denk dat lang niet alle kerkgangers zo volledig in die vrijheid staan, ik denk dat de wet dan binnensluipt waardoor mensen gevangen worden.

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 20 dec 2013 16:05

Byte schreef:
Ja, prima maar dan moet toch alles gelden?
Wil niet zeggen dat ik niet geloof dat we ingeënt zijn maar we kunnen niet het ene wel doen en het andere niet.
Dat is niet consequent toch?

Dat is ook waarom ik het vreemd vind dat onze traditie ons dwingt zijn gebod te breken.
Sabbatdag is de laatste dag van de week en niet de eerste nergens staat dat wij op Zondag de rustdag moeten hebben.

Let op ik ben blij met de zondag maar het is niet bijbels mijn inziens.
Gr Byte

Ja wat lukas dus zegt gaf ik ook al aan.
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 20 dec 2013 21:47

V Slooten, de betekenis van de wet in het leven van een Christen gaat het niet alleen of Sabbath (op zaterdag 'Gods tijd') gevierd/gehouden moet worden (dat doe je uit liefde), maar veel meer wat de wet van God uitwerkt door de verzoening in een kind van God.

God liefhebben (gehoorzamen, trouw zijn, geloven, enz. de eerste 4 geboden en de naaste als onszelf de laatste zes geboden, (daar heeft de mens de handen vol aan).

Door de bekering en de heiligmaking worden de mensen met God verzoend. Daardoor gaan ze volgens de beginselen van zijn wet leven.
In den beginne werd de mens naar Gods beeld geschapen. Hij was in volmaakte harmonie met de natuur en met Gods wet.
De beginselen van de gerechtigheid waren in zijn hart geschreven. Maar de zonde heeft de mens van zijn Schepper vervreemd. Hij weerspiegelt het beeld van God niet meer. Zijn hart komt in opstand tegen de beginselen van Gods wet. „Daarom dat de gezindheid van het vlees vijandschap is tegen God; want het onderwerpt zich niet aan de wet Gods; trouwens het kan dat ook niet" (Romeinen 8:7).
Maar „alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft", opdat de mens met God verzoend zou worden. Door de verdiensten van Christus kan hij weer in harmonie met zijn Schepper leven. Zijn hart moet door Gods genade worden vernieuwd. Deze verandering wordt de wedergeboorte genoemd. Jezus zegt dat tenzij iemand wedergeboren is hij het Koninkrijk Gods niet kan zien.
De eerste stap naar de verzoening met God is het besef dat men zondig is „De zonde is wetteloosheid". „Wet doet zonde kennen" (1 Johannes 3:4; Romeinen 3:20). Om zijn schuld in te zien moet de zondaar zijn karakter toetsen aan Gods grote maatstaf van gerechtigheid. Het is een spiegel die de volmaaktheid van een rechtvaardig karakter toont en de zondaar in staat stelt de tekortkomingen in zijn eigen karakter te ontdekken.

De wet kan de mens wel zijn zonden tonen, maar kan hem niet redden. De wet belooft het leven aan hem die gehoorzaamt en zegt dat de dood het loon is van de overtreder. Alleen het evangelie van Jezus Christus kan de mens vrijspreken of bevrijden van de veroordeling en de bezoedeling van de zonde. De zondaar moet zijn zonden belijden voor God, wiens wet hij vertreden heeft en geloven in Jezus, zijn zoenoffer. Zo krijgt hij „vergeving voor de zonden die tevoren gepleegd zijn" en heeft hij deel aan de goddelijke natuur.
De zondaar wordt een kind van God, „ontvangt de Geest van het zoonschap, door welke wij roepen: `Abba, Vader'"
Staat het hem nu vrij Gods wet te overtreden? De apostel Paulus zegt: „Stellen wij dan door het geloof de wet buiten werking? Volstrekt niet; veeleer bevestigen wij de wet". „Immers, hoe zullen wij, die der zonde gestorven zijn, daarin nog leven?" Johannes zegt: „Want dit is de liefde Gods, dat wij zijn geboden bewaren. En zijn geboden zijn niet zwaar" (Romeinen 3:31; 6:2; 1 Johannes 5:3).
Door de wedergeboorte komt het hart in harmonie met God en richt het zich naar Gods wet. Wanneer deze ingrijpende verandering zich heeft voorgedaan in het leven van de zondaar, is hij overgegaan van de dood tot het leven, van zonde tot heiligheid, van overtreding en opstandigheid tot gehoorzaamheid en trouw. Er is een eind gekomen aan het oude leven van vervreemding van God. Het nieuwe leven van verzoening, geloof en liefde is begonnen. Dan is „de eis der wet vervuld in ons, die niet naar het vlees wandelen, doch naar de Geest" (Romeinen 8:4).
Zonder kennis van de wet hebben de mensen geen juist inzicht in de reinheid en heiligheid van God of beseffen ze hun eigen schuld en onreinheid niet. Zij hebben geen juist zondebesef en denken dat ze geen berouw hoeven te hebben. Daar ze hun hopeloze toestand als overtreders van Gods wet niet inzien, beseffen zij ook niet dat ze het verzoenend bloed van Christus nodig hebben. De hoop op de zaligheid wordt aangenomen zonder een totale vernieuwing van het denken of zonder een grondige verandering van levenswijze. Zo zijn er talloze oppervlakkige, bekeringen en worden er veel mensen aan de gemeente toegevoegd die nooit met Christus verbonden zijn geweest.
Dit werk kan alleen door het geloof in Christus, door de kracht van de inwonende Geest worden volbracht. Paulus vermaant de gelovigen: „Bewerk uw behoudenis met vreze en beven, want God is het, die om zijn welbehagen zowel het willen als het werken in u werkt" (Filippenzen 2:12,13). De christen zal de aantrekkingskracht van de zonde voelen, maar hij zal er voortdurend tegen strijden. Daarvoor is Christus' hulp nodig. Menselijke zwakheid wordt verbonden met goddelijke kracht en het geloof roept uit: „Maar Gode zij dank, die ons de overwinning geeft door onze Here Jezus Christus" (1 Korintiërs 15:57).

gedeelte uit: (Grote Conflict, E.G.White)
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Lukas
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lukas » 21 dec 2013 10:57

Wanneer deze ingrijpende verandering zich heeft voorgedaan in het leven van de zondaar, is hij overgegaan van de dood tot het leven, van zonde tot heiligheid, van overtreding en opstandigheid tot gehoorzaamheid en trouw. Er is een eind gekomen aan het oude leven van vervreemding van God. Het nieuwe leven van verzoening, geloof en liefde is begonnen. Dan is „de eis der wet vervuld in ons, die niet naar het vlees wandelen, doch naar de Geest" (Romeinen 8:4).

Tot aan hier kan ik het ongeveer (!) eens zijn met wat er staat. Dat wil zeggen: De verschillen zijn niet interessant genoeg, of in de tekst concreet genoeg omschreven om op in te gaan.
Maar dan:
Zonder kennis van de wet hebben de mensen geen juist inzicht in de reinheid en heiligheid van God of beseffen ze hun eigen schuld en onreinheid niet. Zij hebben geen juist zondebesef en denken dat ze geen berouw hoeven te hebben.

“juist zondebesef”, dat vind ik een merkwaardige term. Doordat een mens sterfelijk is kan al het besef ontstaan dat hij God nodig heeft.
Daar ze hun hopeloze toestand als overtreders van Gods wet niet inzien, beseffen zij ook niet dat ze het verzoenend bloed van Christus nodig hebben.

Dit vind ik echt vreemd gesteld. Natuurlijk is uit de wet te leren dat een mens zondig is, en als iemand zich daarin verdiept zal dit inderdaad duidelijk zijn. Maar de tekst geeft de indruk dat iemand bij voorkeur eerst tot wanhoop gebracht moet zijn, en dan pas in staat zal zijn de genade aan te nemen.
De hoop op de zaligheid wordt aangenomen zonder een totale vernieuwing van het denken of zonder een grondige verandering van levenswijze. Zo zijn er talloze oppervlakkige, bekeringen en worden er veel mensen aan de gemeente toegevoegd die nooit met Christus verbonden zijn geweest.

Dit soort opinie is mij totaal vreemd. Met stijgende verbazing en groeiende afschuw zit ik dit te lezen.
Iemand is met Christus verbonden door het geloof in Christus, niet door hoe goed hij of zij zichzelf ter dood veroordeeld heeft door de wet. Er zijn mensen die nooit werkelijk in Christus geloven als Verlosser. Die bijvoorbeeld zelf de wet willen volbrengen. En hoe grondig ze ook hun levenswijze veranderen, ze zullen er nooit komen. Het zijn die mensen, die niet met Christus verbonden zijn.
Dit werk kan alleen door het geloof in Christus, door de kracht van de inwonende Geest worden volbracht.

Welke werken? Om behouden te worden? Ik mag toch hopen dat de schrijver dit zo niet bedoeld want dat is toch ketterij van de bovenste plank. Er mag dan heel vroom aan toegevoegd worden dat dit door de kracht van de Geest wordt volbracht, maar dat maakt het nog eigenlijk nog erger.
Ik bedoel niemand te beledigen, maar dit kan toch echt niet. Ik neem aan dat gereformeerden het niet zomaar met deze tekst eens zijn.
Wij zijn gerechtvaardigd, door ons geloof in Christus, en niet door onze werken (al dan niet door de Geest geholpen).
Wij, die geloven in Christus onze Verlosser, zijn der zonde gestorven want we zijn gedoopt in Zijn dood. Kom op, dat geloven we toch!
En als we met Hem gestorven zijn, zijn we ook met Hem gerechtvaardigd. Dat is de basis waarop we gered wordt, daar doet geen werk (al dan niet in afhankelijkheid verricht) meer is aan toe of af.

Paulus vermaant de gelovigen: „Bewerk uw behoudenis met vreze en beven, want God is het, die om zijn welbehagen zowel het willen als het werken in u werkt" (Filippenzen 2:12,13).

Bewerken ja, als in de betekenis van uitwerken, maw. doe goede dingen, want waarom zou je het foute doen.
Als je in de vrijheid van de genade staat is het ook goed en zelfs gewoon leuk om goed te doen.
God ziet ons in Christus aan. Dat hangt er niet van af of ik iets werk, hoe goed bedoeld die werken ook zijn. Ik ben altijd gerechtvaardigd door Christus. Het zou wat worden zeg, als je behouden zou zijn door geloof, en daarna het behoud weer zou afhangen van werken. Dat is van de zotte.
Maar de EG White geeft mij helaas de indruk dat hij het heel anders bedoeld.

De christen zal de aantrekkingskracht van de zonde voelen, maar hij zal er voortdurend tegen strijden. Daarvoor is Christus' hulp nodig. Menselijke zwakheid wordt verbonden met goddelijke kracht

Schrijver lijkt niet te beseffen dat de oude mens met Christus gestorven is aan het kruis. Dat lijk, dat de oude mens is, laten bewegen volgens Gods wet is een zinloze oefening.
Ik hoop maar dat ik de schrijver verkeerd begrijp, dat hij het anders bedoeld dan ik er uit versta. Als dat zo is, excuses dat ik dan wat fel geworden ben, maar de tekst komt echt niet goed op mij over.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 21 dec 2013 11:03

marin schreef:V Slooten, de betekenis van de wet in het leven van een Christen gaat het niet alleen of Sabbath (op zaterdag 'Gods tijd') gevierd/gehouden moet worden (dat doe je uit liefde), maar veel meer wat de wet van God uitwerkt door de verzoening in een kind van God.

God liefhebben (gehoorzamen, trouw zijn, geloven, enz. de eerste 4 geboden en de naaste als onszelf de laatste zes geboden, (daar heeft de mens de handen vol aan).

Hoi Marin, nog bedankt voor dat stuk van White. Ik kende hem niet maar ik denk dat ik het wel kan onderschrijven. Wat ik me nog wel afvroeg; jij zegt 'daar heeft de mens zijn handen vol aan'. Wat bedoel je daarmee precies? En welke concrete consquenties heeft dat voor jou?

Lukas
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lukas » 21 dec 2013 11:22

jvslooten schreef:Hoi Marin, nog bedankt voor dat stuk van White. Ik kende hem niet maar ik denk dat ik het wel kan onderschrijven. Wat ik me nog wel afvroeg; jij zegt 'daar heeft de mens zijn handen vol aan'. Wat bedoel je daarmee precies? En welke concrete consquenties heeft dat voor jou?

WAT? Ben je het er mee eens?
Er staan dingen in die echt niet kloppen! Ook vanuit de verbondsleer kan je het hier toch niet mee eens zijn lijkt me.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 21 dec 2013 11:27

Lukas schreef:WAT? Ben je het er mee eens?
Er staan dingen in die echt niet kloppen! Ook vanuit de verbondsleer kan je het hier toch niet mee eens zijn lijkt me.
Misschien leest een van ons niet goed, of verschillen we echt wel van mening. Ik heb jou reactie erop ook gelezen, maar waar jij nogal heftig op reageerde zie ik niet zo. Misschien kun je je grootste bezwaar nog eens kort samenvatten?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 21 dec 2013 11:37

Lukas schreef:Er staan dingen in die echt niet kloppen! Ook vanuit de verbondsleer kan je het hier toch niet mee eens zijn lijkt me.
Weetjewat ik lees het op een later moment nog wel even rustig door, kom er nog op terug. Misschien ben ik wel niet kritisch genoeg geweest.

Lukas
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lukas » 21 dec 2013 11:40

jvslooten schreef:Weetjewat ik lees het op een later moment nog wel even rustig door, kom er nog op terug. Misschien ben ik wel niet kritisch genoeg geweest.

Dat lijkt me verstandig. Ik ga mijn reactie niet herhalen. Maar in die tekst wordt naar mijn mening de genade teniet gedaan door de wet.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 21 dec 2013 11:48

Jvslooten schreef:V Slooten, de betekenis van de wet in het leven van een Christen gaat het niet alleen of Sabbath (op zaterdag 'Gods tijd') gevierd/gehouden moet worden (dat doe je uit liefde), maar veel meer wat de wet van God uitwerkt door de verzoening in een kind van God.

Hoi Marin, nog bedankt voor dat stuk van White. Ik kende hem niet maar ik denk dat ik het wel kan onderschrijven. Wat ik me nog wel afvroeg; jij zegt 'daar heeft de mens zijn handen vol aan'. Wat bedoel je daarmee precies? En welke concrete consquenties heeft dat voor jou?

Hoi JvSlooten, ‘daar heeft de mens de handen vol aan’ is natuurlijk een beladen zin, maar door dat stukje te lezen en te begrijpen wordt overgave gevraagd van een kind van God.
De mens is en blijft opstandig tegen de eis van Gods wet, dat was het volk Israël maar ook als de wet in ons hart is geschreven ondanks dat de Heilige Geest de Geest van de Here Jezus die in ons wil wonen.
Echt God liefhebben in alles, echt je naaste liefhebben als jezelf, dat heeft de Here Jezus als mens bewerkt/vervult en dat wordt ons aangeboden.
De eis van Gods wet op stenen tafelen door God zelf geschreven is dezelfde eis die in ons hart is geschreven.
God ziet in Christus ons dan geen slachtoffers maar overwinnaars in Hem, als wij aan de eis van God willen voldoen.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 dec 2013 14:54

Ik twijfel over deze zin:
Om zijn schuld in te zien moet de zondaar zijn karakter toetsen aan Gods grote maatstaf van gerechtigheid. Het is een spiegel die de volmaaktheid van een rechtvaardig karakter toont en de zondaar in staat stelt de tekortkomingen in zijn eigen karakter te ontdekken.

Volgens mij is dit niet Bijbels.
Het gaat toch niet zozeer om tekortkomingen in je karakter?
Die heeft iedereen nl.
Het gaat om de zonden die in je hart leven!

Terug naar “Archief”