Moderator: Moderafo's
jaapo schreef:Een heel eind terug stelt @schelpje (die het steeds net een beetje zwarter bekijkt dan anderen), dat veel christenen slechts een uurtje op zondag voor God over hebben en voor de rest, ook de rest van de zondag er maar op los leven. (eigen woorden). Nou dat vind ik heel suggestief en voel me daardoor aangesproken en gepikeerd. In de zondagse eredienst ben je in veel opzichten juist veel met jezelf bezig: je geloof belijden en beleven en steeds weer bijleren dmv de preek. Weliswaar samen met anderen, maar toch.......... Het uiting geven van je christen-zijn en het met woord en daad zichtbaar maken voor anderen (je naasten) gebeurt juist door de week, op je werk, in allerlei sociale contacten in buurt en vereniging, in de zorg die je hebt voor anderen, thuis of elders, kortom: juist door je levenshouding IN DE HELE WEEK doet zich het geloof kennen. De door mensen bedachte regeltjes, ook die voor de zondagsbesteding, vallen hierbij in het niet. De zondagsrust bestaat volgens mij hieruit: niet altijd met het materiële bezig zijn, maar ook eens met het geestelijke. En in die rustdag mag je dan ook een keer extra bezig zijn met jezelf, geestelijk gezien. Allerlei dingen die je volgens anderen op zondag niet mag, of juist moet, zijn dan niet belangrijk meer.
Wilsophie schreef:Is er nog iemand die een antwoord heeft over mijn post over de kenmerken van een oudejaarsdag en een biddag die bestempeld zijn tot een zondag dus een rustdag dus winkels dicht alleen op Urk waar ik woon.
Kun je dan deze dag als niet zondag beschouwen omdat het resp. een woensdag was en een dinsdag?
Is het dan laakbaar om in een andere plaats te gaan winkelen.
Ik vraag het nog eens omdat ik vandaag in ons Urkerkrantje weer een advertentie las dat "op de Dag des Heeren" tot Zich genomen heeft....en dat was j.l. zondag.
Als er geen interesse is dan even goede vrienden. Het is geen probleem, het was slechts een peiling omdat ik er elk jaar tegenaan "loop".
Wilsophie schreef:Dank je wel, kun je uitleggen welke woordkeus niet goed was?
Grappig dat je zegt "zelfs mijn ouders" .
Het gaat niet over "mijn" winkelen, maar over "het" winkelen. Als je goed gelezen hebt had ik geen enkele behoefte om elders mijn boodschappen te doen want ik respecteer dit gebruik en pas me aan. Het was de Urker zelf die eigenlijk zei dat ik me er niets van moest aan trekken want dan ga je toch naar Dronten of Emmeloord.
Maar daar gaat het mij niet om.
schelpje3 schreef:
Omdat ik eerder iets vertelde over mijn ouders en dat maar zeer wettisch werd bevonden.
Er zullen best wel Urkers zijn die het onzin vinden, Urk is ook allang niet meer heb ik gemerkt.
En het feit dat de Urkers biddag combineren met oudejaarsdag, heeft te maken met de visserij, praktisch dus. Zoals ze in Zeeland 2 weken achter en met biddag 2 weken voorlopen op de rest van het land.
Dus vanaf nu hoef je er niet meer elk jaar tegenaan te lopen. Dat snap ik sowieso niet, want als je langer dan een uur in een dorpje woont, weet je toch wel de gang van zaken?
schelpje3 schreef:En het feit dat de Urkers biddag combineren met oudejaarsdag, heeft te maken met de visserij, praktisch dus. Zoals ze in Zeeland 2 weken achter en met biddag 2 weken voorlopen op de rest van het land.
Ho ho ho, even de boel op een rijtjeWilsophie schreef:HO ho ho, even de boel op een rijtje. Het gaat om de biddag voor de visserij op 31 december en de biddag voor het gewas op een andere datum dus dat heb ik goed gescheiden.
JvanSlooten schreef:- 2e woensdag van februari: Biddag.
Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 13 gasten