Sorry dat wij christenen zo intolerant zijn

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jvslooten

Re: Sorry dat wij christenen zo intolerant zijn

Berichtdoor Jvslooten » 06 jan 2014 12:39

In de Joodse commentaren op Psalm 92 -de Sabbatspalm- wordt verklaard dat dat de Sabbat een afspiegeling vormt van de eeuwige Sabbatsrust die zal heersen in het vrederijk wat de Messias zal stichten (waar ook Kanaän een beeld van is, Psalm 95:8-11); het is deze Sabbatsrust die wij door het geloof in Jezus Christus binnengaan (Hebreeën 4:3). Het is deze Sabbatsrust die Christus op die vroege paasmorgen heeft verkregen, nadat Hij de weeën van de dood heeft ontbonden, en het is deze Sabbatsrust Die Hij zelf veertig dagen (de veertig dagen hoef ik niet verder toe te lichten denk ik) later als eersteling van vele broederen is binnengegaan. Het is deze rust, die tien dagen later -opnieuw op Zondag- door de Pinkstergeest is bevestigd; de Geest van de HEERE heeft hun rust gegeven. (zie Jesaja 63:10-14, opnieuw het beeld van de veertig jarige woestijnreis). Het is deze Rust die wij op de eerste dag van de week herdenken en vieren. Er blijft dus nog een sabbatsrust over voor het volk van God (Hebreeën 4:9). Verder sluit ik mij aan wat Alexander -ook al eerder- keurig heeft verwoord e.a. naar aanleiding van Deuteronomium 4. Dat Constantijn de zondag heeft uitgevonden is natuurlijk onzinnig; de ´invoering´ van de Zondag in naar ik meen 321 na Chr. was niet meer dan een formele bevestiging van wat al vanaf de vroeg-apostolische tijd de praktijk was binnen het christendom.

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 06 jan 2014 12:54

Vanaf NU gaan we gewoon uit van de zondag als rustdag, postings over sabbat/zondag worden vanaf nu verwijderd.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 06 jan 2014 17:22

Een heel eind terug stelt @schelpje (*verwijderd*), dat veel christenen slechts een uurtje op zondag voor God over hebben en voor de rest, ook de rest van de zondag er maar op los leven. (eigen woorden). Nou dat vind ik heel suggestief en voel me daardoor aangesproken en gepikeerd. In de zondagse eredienst ben je in veel opzichten juist veel met jezelf bezig: je geloof belijden en beleven en steeds weer bijleren dmv de preek. Weliswaar samen met anderen, maar toch.......... Het uiting geven van je christen-zijn en het met woord en daad zichtbaar maken voor anderen (je naasten) gebeurt juist door de week, op je werk, in allerlei sociale contacten in buurt en vereniging, in de zorg die je hebt voor anderen, thuis of elders, kortom: juist door je levenshouding IN DE HELE WEEK doet zich het geloof kennen. De door mensen bedachte regeltjes, ook die voor de zondagsbesteding, vallen hierbij in het niet. De zondagsrust bestaat volgens mij hieruit: niet altijd met het materiële bezig zijn, maar ook eens met het geestelijke. En in die rustdag mag je dan ook een keer extra bezig zijn met jezelf, geestelijk gezien. Allerlei dingen die je volgens anderen op zondag niet mag, of juist moet, zijn dan niet belangrijk meer.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 06 jan 2014 17:30

jaapo schreef:Een heel eind terug stelt @schelpje (die het steeds net een beetje zwarter bekijkt dan anderen), dat veel christenen slechts een uurtje op zondag voor God over hebben en voor de rest, ook de rest van de zondag er maar op los leven. (eigen woorden). Nou dat vind ik heel suggestief en voel me daardoor aangesproken en gepikeerd. In de zondagse eredienst ben je in veel opzichten juist veel met jezelf bezig: je geloof belijden en beleven en steeds weer bijleren dmv de preek. Weliswaar samen met anderen, maar toch.......... Het uiting geven van je christen-zijn en het met woord en daad zichtbaar maken voor anderen (je naasten) gebeurt juist door de week, op je werk, in allerlei sociale contacten in buurt en vereniging, in de zorg die je hebt voor anderen, thuis of elders, kortom: juist door je levenshouding IN DE HELE WEEK doet zich het geloof kennen. De door mensen bedachte regeltjes, ook die voor de zondagsbesteding, vallen hierbij in het niet. De zondagsrust bestaat volgens mij hieruit: niet altijd met het materiële bezig zijn, maar ook eens met het geestelijke. En in die rustdag mag je dan ook een keer extra bezig zijn met jezelf, geestelijk gezien. Allerlei dingen die je volgens anderen op zondag niet mag, of juist moet, zijn dan niet belangrijk meer.

Ik stel het een tikkie zwarter, omdat velen de boel hier enorm vergelen. Was het dan maar spierwit, maar dat is het niet!
En dat je je gepikeerd voelt zegt meer over jou dan over mij.
Want als jij de zondag invult zoals die zou moeten zijn, doet mijn mening toch niet terzake?

En in feite wordt alles bedacht door mensen, dus dat vind ik altijd zo'n drogreden. Ze zijn alleen voor velerlei uitleg vatbaar.
En dan kan het ook nog zo zijn dat je de zondag op je 20e levensjaar heel anders inricht dan op je 50e.
Want dingen kunnen je tot zonde worden of andersom, dat je jarenlang dingen gelaten heb en vanwege je kinderen, die naar de reden vragen, geen antwoord hebt.
Ook ik moest dit ondervinden. Was dingen van huis uit gewend, voelde me er goed bij, zag geen reden om het te veranderen en vanwege het WAAROM van de oudste moest bijstellen.
Dat kan geen kwaad, integendeel.
Ik zie dat bij familieleden ook. Maar niet gepikeerd raken Jaapo, dat is nergens voor nodig :wink: Dan kun je gewoon zeggen dat je het niet met me eens bent. Daar is het toch een forum voor? :D

Cail
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Cail » 06 jan 2014 20:46

Mooi topic voor mijn eerste post. :wink:

Ik ben van mening dat iedereen de keuze mag hebben, al dan niet getoetst aan bepaalde principes dan wel geloofsovertuiging, of hij/zij op zondag, vrijdag of welke andere dag dan ook, een winkel binnenstapt.
God heeft de mens toch een eigen vrije wil gegeven om te kunnen en mogen kiezen?
Campagne voeren tegen een winkel omdat deze een beleid voert dat niet strookt tegen de eigen opvattingen over Christelijke normen en waarden vind ik daarom gewoon te ver gaan en getuigen van intolerantie.
En behoorlijk contraproductief naar mijn mening, je zal door je op deze manier te gedragen beslist geen busladingen vol met niet-christenen ertoe verleiden om ook eens een kerk te gaan bezoeken.
Alle evangelisatie acties ten spijt.

Ik ben niet religieus opgevoed, mijn vader liet zelfs geen gelegenheid onbenut om 'de kerk' verbaal af te branden (waar hij zo misschien wel zijn redenen voor heeft gehad) maar bezoek sinds een jaar of vijf diverse kerken.
Sinds twee jaar ben ik ook lid van een kerk en beschouw ik mijzelf als christen.
De kerk waarvan ik lid ben bestaat uit leden met zeer uiteenlopende opvattingen, van zeer behoudend tot vrijzinnig en (merendeels) van alles er tussen in.
Maar men doet daarbij erg zijn best elkaar met respect te behandelen en om te gaan, ook tijdens en (niet onbelangrijk) na stevige discussies.
En ik moet zeggen, ik ben van mening dat dat over het algemeen prima lukt.
De sfeer is er uitstekend en de gemeente is erg actief.
Ik heb er zelf in ieder geval van geleerd om vooroordelen over christenen die volop bij mij leefde opzij te zetten, en mij open te stellen voor het christelijk geloof.
Hoewel ik uiteraard nog mijn vragen en twijfels heb - maar wie heeft die niet op zijn tijd?

Sorry voor bovenstaande off-topic geleuter, wat ik ermee een beetje wilde zeggen, is dat ik (denk ik) een aardige inschatting kan maken wat een boycotactie naar aanleiding van een koopzondag voor aanzuigende werking zal hebben op niet-christenen.
Een reiziger drinkt alles, een toerist enkel koffie.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 07 jan 2014 13:35

Is er nog iemand die een antwoord heeft over mijn post over de kenmerken van een oudejaarsdag en een biddag die bestempeld zijn tot een zondag dus een rustdag dus winkels dicht alleen op Urk waar ik woon.
Kun je dan deze dag als niet zondag beschouwen omdat het resp. een woensdag was en een dinsdag?
Is het dan laakbaar om in een andere plaats te gaan winkelen.
Ik vraag het nog eens omdat ik vandaag in ons Urkerkrantje weer een advertentie las dat "op de Dag des Heeren" tot Zich genomen heeft....en dat was j.l. zondag.
Als er geen interesse is dan even goede vrienden. Het is geen probleem, het was slechts een peiling omdat ik er elk jaar tegenaan "loop".

irmo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor irmo » 07 jan 2014 14:00

feestdagen worden behandeld in de wet als zijnde zondag. En zondag is een rustdag dus dan zijn veel winkels gesloten, ook bij ons zijn de winkels dan dicht. Het is niet verplicht geloof ik om de winkels dicht te doen, maar omdat het als zondag wordt beschouwd, gebeurd op veel (christelijke) plaatsen wel.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 jan 2014 16:28

Wilsophie schreef:Is er nog iemand die een antwoord heeft over mijn post over de kenmerken van een oudejaarsdag en een biddag die bestempeld zijn tot een zondag dus een rustdag dus winkels dicht alleen op Urk waar ik woon.
Kun je dan deze dag als niet zondag beschouwen omdat het resp. een woensdag was en een dinsdag?
Is het dan laakbaar om in een andere plaats te gaan winkelen.
Ik vraag het nog eens omdat ik vandaag in ons Urkerkrantje weer een advertentie las dat "op de Dag des Heeren" tot Zich genomen heeft....en dat was j.l. zondag.
Als er geen interesse is dan even goede vrienden. Het is geen probleem, het was slechts een peiling omdat ik er elk jaar tegenaan "loop".

In het algemeen worden doordeweekse bid- en dankdagen dus, niet als een zondag beschouwd.
In plaatsen waar het nog driemaal kerk is op zo'n dag, zijn vaak vanwege praktische reden de winkels dicht.
De reformatorische scholen zijn vrij, dus ook gesloten.
Maar zelfs mijn ouders waren niet moeilijk op zulke dagen. We mochten gewoon fietsen, buiten spelen, ik had smorgens wel gewoon school, want refoschool bestond niet.
Tja en tussen 2 kerkdiensten is niet veel tijd om naar een andere plaats te rijden dus dat ken ik niet.
Ik vind dat winkelen een luxeprobleem, als je het wilt doe je het, hoef je niet zo nodig, ga je niet. PUNT.
En het is een ouderwetsen uitdrukking om de zondag als de dag des Heeren aan te duiden.
Of dit Gods Dag te noemen.
Laat die mensen dat zo noemen, en maak er geen probleem van. Je weet het nu en enig respect voor de woordkeuze is dan gewoon op zn plaats.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 07 jan 2014 16:41

Dank je wel, kun je uitleggen welke woordkeus niet goed was?

Grappig dat je zegt "zelfs mijn ouders" .

Het gaat niet over "mijn" winkelen, maar over "het" winkelen. Als je goed gelezen hebt had ik geen enkele behoefte om elders mijn boodschappen te doen want ik respecteer dit gebruik en pas me aan. Het was de Urker zelf die eigenlijk zei dat ik me er niets van moest aan trekken want dan ga je toch naar Dronten of Emmeloord.
Maar daar gaat het mij niet om.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 07 jan 2014 16:46

Een meisje uit m'n studentenhuis was christelijk gereformeerd en studeerde theologie. Die ging een keer niet naar de kerk maar in plaats daarvan briefjes onder de ruitewissers van de auto's van de kerkleden doen met daarop de mededeling dat ze maar moesten fietsen of lopen. Heel apart.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 jan 2014 16:48

Wilsophie schreef:Dank je wel, kun je uitleggen welke woordkeus niet goed was?

Grappig dat je zegt "zelfs mijn ouders" .

Het gaat niet over "mijn" winkelen, maar over "het" winkelen. Als je goed gelezen hebt had ik geen enkele behoefte om elders mijn boodschappen te doen want ik respecteer dit gebruik en pas me aan. Het was de Urker zelf die eigenlijk zei dat ik me er niets van moest aan trekken want dan ga je toch naar Dronten of Emmeloord.
Maar daar gaat het mij niet om.

Omdat ik eerder iets vertelde over mijn ouders en dat maar zeer wettisch werd bevonden.
Er zullen best wel Urkers zijn die het onzin vinden, Urk is ook allang niet meer heb ik gemerkt.
En het feit dat de Urkers biddag combineren met oudejaarsdag, heeft te maken met de visserij, praktisch dus. Zoals ze in Zeeland 2 weken achter en met biddag 2 weken voorlopen op de rest van het land.
Dus vanaf nu hoef je er niet meer elk jaar tegenaan te lopen. Dat snap ik sowieso niet, want als je langer dan een uur in een dorpje woont, weet je toch wel de gang van zaken?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 07 jan 2014 16:54

schelpje3 schreef:
Omdat ik eerder iets vertelde over mijn ouders en dat maar zeer wettisch werd bevonden.
Er zullen best wel Urkers zijn die het onzin vinden, Urk is ook allang niet meer heb ik gemerkt.
En het feit dat de Urkers biddag combineren met oudejaarsdag, heeft te maken met de visserij, praktisch dus. Zoals ze in Zeeland 2 weken achter en met biddag 2 weken voorlopen op de rest van het land.
Dus vanaf nu hoef je er niet meer elk jaar tegenaan te lopen. Dat snap ik sowieso niet, want als je langer dan een uur in een dorpje woont, weet je toch wel de gang van zaken?

HO ho ho, even de boel op een rijtje. Het gaat om de biddag voor de visserij op 31 december en de biddag voor het gewas op een andere datum dus dat heb ik goed gescheiden.
Urk is voor mij een fantastisch dorp en wat het geweest is weet ik niet ,wat het nu is weet ik wel en dat is fantastisch!!
Ik loop nergens tegenaan Schelpje, wil je alsjeblieft beter lezen en ook de post die ik wat uitgebreid heb neergezet.
Ik loop nergens tegen aan. Ik weet het nu wel. Ik ben verbaasd over het aantal Urkers wat elders naar de winkels gaat, of blijf je doen alsof je gek bent?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 07 jan 2014 17:01

schelpje3 schreef:En het feit dat de Urkers biddag combineren met oudejaarsdag, heeft te maken met de visserij, praktisch dus. Zoals ze in Zeeland 2 weken achter en met biddag 2 weken voorlopen op de rest van het land.
Wilsophie schreef:HO ho ho, even de boel op een rijtje. Het gaat om de biddag voor de visserij op 31 december en de biddag voor het gewas op een andere datum dus dat heb ik goed gescheiden.
Ho ho ho, even de boel op een rijtje :mrgreen:

- 31 december: dankdag voor Visserij, Gewas en Arbeid.
- 2e woensdag van februari: Biddag.

Riska

Berichtdoor Riska » 09 jan 2014 11:55

JvanSlooten schreef:- 2e woensdag van februari: Biddag.

De Biddag voor gewas en arbeid is de 2e woensdag van maart, de Dankdag op de eerste woensdag van november.

In mijn woonplaats is dan alles open, alleen sluiten sommige winkels om 18.00 uur i.p.v. om 20 uur. Vlakbij ligt een dorp waar op Biddag- en Dankdag de school gesloten is (inmiddels was????) en men inderdaad meerdere keren naar de kerk gaat. De reformatorische basisschool, zowel als de middelbare school in een nabijgelegen plaats zijn die dag gesloten.

Oudjaarsdag wordt niet gezien als zondag. Alles "mag" :wink: ...
's Avonds wordt in vrijwel alle kerken een dienst gehouden, waarbij ook in veel daarvan de overleden gemeenteleden worden herdacht.

Terug naar “Archief”