Waar komt kerstmis vandaan?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jvslooten

Re: Waar komt kerstmis vandaan?

Berichtdoor Jvslooten » 25 nov 2013 09:46

Bambi schreef:Je zou iedere dag moeten vieren, dat de Here Jezus geboren en gestorven is.
En daar gaat het om.
Wijze woorden Bambi! En met de Sabbat is het net zo. Heden, zegt de Apostel, Heden, als u Zijn stem hoort, verhard dan uw hart niet. Als je denkt dat dat alleen op zaterdag hoeft dan heb je van de hele Sabbat niks begrepen.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 25 nov 2013 09:47

Bambi schreef:Je zou iedere dag moeten vieren, dat de Here Jezus geboren en gestorven is.
En daar gaat het om.
Dan moet je je niet een rad voor ogen laten draaien, dat dat niet op die ene dag niet mag gebeuren, omdat de duvel die dag toegeëigend heeft.

Je moet niet blind zijn voor de slechte zaken in deze wereld. Het is inderdaad waar dat je elke dag zou moeten vieren dat de Heere Jezus geboren en gestorven is. Dat deden de eerste christenen bijvoorbeeld door elke dag samen te komen en het brood te breken (Hand. 2:46).
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 25 nov 2013 09:52

Arco schreef:Ik geloof niet dat Hebreeën 4 de betekenis zodanig veranderd..
De Sabbat veranderd niet.. het enige verschil is dat in Christus de bedekking tenietgedaan is, en dat we dóór Christus kunnen zien wat de Sabbat al van den beginne aan inhoud.

Arco schreef:...dat de Sabbath dan maar niet voor ons geldt.
Hebreeën 4 laat juist zien dat de Sabbat wél voor ons geldt, en op welke manier.

Arco schreef:En als dat wel zo zou zijn, dan is het vreemd dat er een Sabbath-achtige zondag wordt gehouden.
Gelukkig is wat jij ´vreemd vind´ niet de norm, toch? De zondag is geen Sabbat, alhoewel er best interessante lijnen te trekken zijn. De zondag is een wekelijkse feestdag, waarop wij vieren dat de Heere Jezus Christus de dood heeft overwonnen en voor eeuwig leeft, en wij met Hem.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 25 nov 2013 09:55

Alexander91 schreef:
Als je geen sarcasme wilt, waarom dan ook niet veroordelend praten. Je velt zelf een oordeel hier over anderen: "je kunt wel roepen dat je intenties goed zijn, maar dat maakt het nog niet juist: God geeft instructies, en daar moeten we ons aan houden. Onze eigen gedachten ergens over zijn geen richtlijn.". Met dergelijke uitspraken kun je natuurlijk een tegenreactie verwachten, helemaal als je zo stellig praat over Gods Wil.

Het zegt wel wat over jouzelf dat je mijn opmerking als een veroordelend praten interpreteert. Het was een algemene opmerking, aan niemand persoonlijk gericht.
Het is ook Bijbels, want God roept ons op geen afgodendienst met religie te vermengen, maar alles zuiver te houden. We moeten ons verre houden van heidendom, of Christendom vermengd met heidendom:

Deut 12:3,4
'Hun altaren moet u afbreken, hun gewijde stenen in stukken slaan, hun gewijde palen met vuur verbranden en de beelden van hun goden omhakken; en u moet hun naam uit die plaats doen verdwijnen.
Het is u verboden om de HEER, uw God, op allerlei plaatsen te vereren.
U mag tegenover de HEERE, uw God, niet doen zoals zij!'

vers 29-30 'Wanneer de HEERE, uw God, de volken waar u naartoe gaat om die uit hun bezit te verdrijven, van voor uw ogen uitroeit, en u hen verdreven hebt en in hun land bent gaan wonen,
wees dan op uw hoede dat u niet, nadat zij van voor uw ogen weggevaagd zijn, in dezelfde valstrik komt, en dat u niet vraagt naar hun goden, door te zeggen: Zoals deze volken hun goden gediend hebben, zo zal ik het ook doen.'

Lev 18:30
'Daarom moet u Mijn voorschriften in acht nemen en geen van die gruwelijke gebruiken die vóór u gedaan zijn, navolgen, en u daardoor niet verontreinigen. Ik ben de HEERE, uw God.'

Marc 7:7
'Maar tevergeefs eren zij Mij door leringen te onderwijzen die geboden van mensen zijn.'

Ik ben de grimmige sfeer op dit forum voorlopig even flink beu, fatsoenlijk met elkaar omgaan blijkt een grote moeilijkheid te zijn hier.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 nov 2013 11:34

We zijn nogal afgedwaald. Het ging over kerst....
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 28 nov 2013 10:54

Laat ik eens alles op een rijtje zetten:

Kerst, het feest
Als we in de Bijbel lezen over de geboortegeschiedenis van de Heere Jezus, dan moeten we beseffen dat dit zeer ongebruikelijk is in de biografieën uit de eerste eeuw. De meeste biografieën uit de eerste eeuw en volgende eeuwen zijn vooral gericht op het actieve leven de persoon in kwestie. De Evangeliën zijn zeer uniek om toch ook de geboorte van de Heere Jezus te noemen. Dit heeft alles te maken met de profetieën uit het Oude Testament over Zijn geboorte. Want daaraan valt te ontdekken dat Hij de Messias is.

Maar nergens in de Bijbel lezen we dat de Heere Jezus of zijn volgelingen Zijn geboorte herdachten of vierden. We lezen wel dat Zijn lijden en sterven werd herdacht, namelijk door wat het Heilig Avondmaal wordt genoemd. Dat heeft de Heere Jezus als het ware ingesteld, maar feitelijk is dat een toepassing van de laatste ronde van de Sedermaaltijd. Een andere discussie, maar wel noemenswaardig.

Ontstaan van het Kerstfeest
Pas in de derde eeuw kwam bij de christenen de behoefte op om het Kerstfeest te vieren. Die behoefte werd vooral gevoed door de gedachte dat daarmee heidense cultus omgevormd kon worden tot iets christelijks. Het was een Romeinse generaal die pleitte voor het Kerstfeest en wel op de datum van een heidense feestdag.

Het dilemma is dat de Bijbel nergens opdracht geeft om heidense feestdagen of dergelijke om te buigen om daar iets van God van te maken. De Heere God heeft een kalender gegeven waarop Zijn feesten of Hoogtijden zijn geplaatst. Het zijn die Hoogtijden die bijzondere aandacht heeft in de Evangeliën. Het zijn de voorjaars-Hoogtijden die vervuld zijn door de Heere Jezus en de najaars-Hoogtijden wachten nog op vervulling.

Heidense oorsprong
Al sinds Nimrod is er een cultus ontstaan rondom de verering van de zon. Keizer Constantijn was tot zijn sterven een hogepriester van de zonnecultus en heeft geprobeerd om zijn zonnecultus te verenigen met het christendom. Helaas heeft Constantijn daarmee de kerk nog meer vervreemd van haar oorsprong en de scheur tussen Joden en Christenen vergroot.

De datum 25 december is sterk verbonden met de zonnecultus. Hoewel de Gregoriaanse kalender nu iets anders werkt, dan destijds de Romeinse kalender, is 25 december het toonbeeld van zonneverering. Want dan begonnen de dagen weer te lengen en zon had als het ware gewonnen van de steeds groeiende nachtelijke duisternis.

Weekdagen
De namen van de weekdagen zoals wij die kennen heeft niet zo veel te maken met de datum 25 december. Het is jammer dat de Reformatie er niet voor gezorgd heeft dat heidense namen van weekdagen en maanden niet zijn verdwenen. Daarnaast is er een groeiende tendens dat maandag gezien wordt als eerste dag van de week. De Bijbel leert ons hoe deze dagen heten en in welke volgorde de week in elkaar zit.

Want laten we opletten dat jaren (omwenteling om de zon), maanden (omwenteling van de maan) en dagen (omwenteling van de aarde) niet zo moeilijk zijn te veranderen. Maar een week van zeven dagen is iets wat niet bepaald worden door een omwenteling van de aarde of een hemellichaam. Het is ingesteld door God. En er wordt al geprofeteerd dat de anti-christ die instelling zou willen wijzigen.

Kerst wel of niet vieren?

Resumerend, de datum 25 december is sterk verbonden met de zonnecultus. De Bijbel leert ons geen vervanging van heidense feestdagen. De Bijbel leert juist afkeer van afgoderij. De Bijbel leert ons Gods kalender en God Hoogtijdagen.

Daarbij het historisch kader dat de Heere Jezus niet in de winter geboren is. Daardoor kom ik tot de conclusie dat Kerst niet op 25 december zou moeten vallen. Maar Kerst vieren is niet verboden. De Joden vieren Chanoeka en Purim, dat zijn geen feesten ingesteld door God zelf. Maar de Heere Jezus was in ieder geval aanwezig op Chanoeka.

Als voorlopige oplossing vier ik Kerst op de Sabbath voor 25 december. Want het is voor mij veel belangrijker om Gods Hoogtijden invulling te geven. Hierbij wil ik geen ‘joodse invulling’, maar Bijbelse invulling, met het oog op de vervulling.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Faramir

Berichtdoor Faramir » 28 nov 2013 10:59

Een bijbelse invulling van kerst....
Ik denk dat het voor zulke mensen hoognodig tijd wordt voor een bijbelse invulling van christelijke internetfora.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 28 nov 2013 11:03

Wat verstaan we dan onder een Bijbelse invulling van kerst, de datum even buiten beschouwing latende?

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 28 nov 2013 11:45

Faramir schreef:Een bijbelse invulling van kerst....
Ik denk dat het voor zulke mensen hoognodig tijd wordt voor een bijbelse invulling van christelijke internetfora.

Fijn dat reacties opbouwend en bemoedigend zijn! Zeer zeker in lijn met Matth. 7:1.

Waar ik het in de slotzin over heb is de Bijbelse invulling van Gods Hoogtijden.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 28 nov 2013 12:00

Arco schreef:Fijn dat reacties opbouwend en bemoedigend zijn! Zeer zeker in lijn met Matth. 7:1.

Strooien met stukjes bijbel kunnen we allemaal. Zeer zeker in lijn met Matteüs 7:22-23.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 28 nov 2013 12:52

Punt is denk ik dat we niet de loep moeten leggen bij zaken die voor een groot deel goed zijn. Voor de meeste christenen is het kerstfeest het gedenken van Christus en met name Diens geboorte. Laten we daar de focus op blijven leggen, en niet proberen die focus af te leiden door met een loep inhoudsloze heidense details op te speuren en die te vergroten. Schrijf liever een lap tekst over de grootheid van Christus, dan de grootheid van de zonde van de datum en heidense vormpjes die rond kerst gepraktiseerd worden door enkelingen. Bezig zijn met de dingen die boven zijn vind ik dat.

En als je je op de zondige zaken wilt richten, doe dat veel meer op zaken die voor een groot deel dood of leeg zijn, en dat zijn de andere dagen waar een specifiek christelijk onderwerp of eigenlijk Christus niet in het middelpunt staat. Maak je druk over koningsdag ofzo...
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Bambi

Berichtdoor Bambi » 28 nov 2013 13:12

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 01:12, 2 keer totaal gewijzigd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 nov 2013 13:39

Vandaar ZON-dag. En aan de zondag ontkomen we niet. Ik zie het probleem van een ontstaan niet zo. De vraag is: Als men nu kerst viert, vereert men dan de zon?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 28 nov 2013 14:27

Marnix schreef:Vandaar ZON-dag. En aan de zondag ontkomen we niet. Ik zie het probleem van een ontstaan niet zo. De vraag is: Als men nu kerst viert, vereert men dan de zon?

De Zon der gerechtigheid bedoel je toch? Of doel je op het Licht der wereld? Of toch de HEERE, die als de Zon uit Seïr opkwam? Die mag je met kerst best vereren hoor :wink:

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 28 nov 2013 14:47

Marnix schreef:Vandaar ZON-dag. En aan de zondag ontkomen we niet. Ik zie het probleem van een ontstaan niet zo. De vraag is: Als men nu kerst viert, vereert men dan de zon?

zondag, maandag saturnusdag etc, zijn allemaal vernoemd naar planeten, niet naar de ''zon der gerechtigheid'', welke verder niets met de ster zon te maken heeft.

Terug naar “Archief”