Ongelovig mag je zeker zeggen...ik geloof immers niet in een God. Het is niet anders.
Je schrijft dat je een rotsvaste basis hebt waarop je je wereldbeeld baseert. Helemaal prima! Ik meen uit je cursieve citaat ook de discrepantie / gedeeltelijke onverenigbaarheid te kunnen ontdekken. De wetenschap zegt bijvoorbeeld totaal iets anders over het ontstaan van de mens dan de bijbel om maar meteen - naar mijn mening - 1 van de grote struikelblokken aan te kaarten.
Ik denk dat dat inderdaad een groot struikelblok zou kunnen zijn.
Kan je begrijpen dat de semantiek hier op het forum mij vaak de wenkbrauwen doet fronsen juist omdat ik van mening ben dat voor het 1 heel goede aanwijzingen zijn en voor het ander 'slechts' de woorden in de bijbel....beseffende dat ik het heel erg zwart wit neerpen hier.
Soms is zwart-wit de duidelijkste manier om iets kenbaar te maken, dus dat zal ik je niet schuldig rekenen.. bovendien spreekt de bijbel zelf ook heel zwart-wit: goed tegenover kwaad, licht tegenover donker, enzovoort. Ik denk dat je in de vergelijking die je maakt, het woordje 'slechts' terecht tussen aanhalingstekens zet. Ik denk dat dit woordje direct aanwijst waar die opgetrokken wenkbrauwen vandaan komen.. want zeg nou eens eerlijk, ik zou het ook om kunnen draaien: 'slechts' hele goede aanwijzingen tegenover de woorden in de bijbel. In feite zijn we dan al bezig ergens een waarde oordeel aan te geven. De gelovige zal heel veel waarde echten aan de woorden van de bijbel, de ongelovige veel minder of zelfs helemaal niet. Al zouden beide partijen dan evenveel waarde echten aan de andere kant van de vergelijking, namelijk de hele goede aanwijzingen, dan nòg zou er regelmatig sprake moeten zijn van opgetrokken wenkbrauwen, aan beide kanten.
Het komt bij mij over dat de wetenschappelijke ontdekkingen in dit geval (en andere gevallen uiteraard ook) dan automatisch in conflict komen met de aangehangen lezing van de bijbel.
In sommige gevallen kan dit inderdaad zo lijken te zijn.
Ja, ze hebben (gevoelsmatig) minder mankracht dan de wetenschap. Maar me dunkt dat ze bulken van het geld en een grote lobbykracht hebben...toch komt er uit die hoek niets aan relevante wetenschappelijke artikelen. En wetenschap bestrijdt je met wetenschap is mijn bescheiden (?) mening.
Laten we wel eerlijk blijven:
1.) wetenschap is een hele dure hobby;
2.) de meeste wetenschappers hebben helemaal niets met het creationistisch wereldbeeld, durven er niet voor uit te komen of zien er geen mogelijkheid voor. Bovendien is de wetenschappelijke wereld -om het even voorzichtig uit te drukken- ook niet erg ontvankelijk richting de ID-beweging;
3.) er zijn ook genoeg onderzoeken uit de ID-hoek die wel zeker met (al dan niet gedeeltelijk) interessante, wetenschapswaardige verklaringen, modellen, of theorieën komen.
Schepping in zes dagen...wil dat dan ook zeggen dat jij de jonge aarde aanhangt?
Ik geloof in een vrij jonge aarde, waarbij ik zelf rekening houd met een ouderdom van tussen de 5800 en de 12000 jaar. (even heel ruim genomen, precies ben ik er nog niet uit)
Dood speelt een belangrijke rol in het leven dus ook in de ET. Maar de dood is toch iets wat 'pas' na de zondeval in beeld kwam volgens de bijbel??? Maar ok, ik neem aan dat ik er hier naast zit aangezien ik jou vele malen bijbelvaster inschat dan mijzelf.
Je hebt gelijk, ik had het misschien beter moeten omschrijven. De dood kwam ná de zondeval, en kwam -puur chronologisch bezien- dus automatisch ook ná de schepping van de mens. Hoeveel tijd hier tussen zat, dat weet ik niet. Over het algemeen wordt vermoed dat dit vrij kort moet zijn geweest, maar dit is niet met zekerheid af te leiden.
Maar op welk deel/delen van de bijbel loopt het dan precies vast? Als je de bijbel geheel letterlijk neemt dan kan ik inzien waar het spaak loopt. Neem je delen van de bijbel niet letterlijk dan zie ik niet in waarom je andere delen niet zou herinterpreteren als gevolg van voortschrijdend wetenschappelijk inzicht.
De bijbel bestaat uit 66 boeken, waarvan de meeste tientallen hoofdstukken tellen, ieder met een ander karakter. Sommige stukken zijn puur Poëtisch, anderen bevatten wetboeken, geschiedschrijving of gebeden. Sommige zijn profetisch en anderen bevatten familiestambomen. Zou je de eerste hoofdstukken van Genesis (schepping tot zondeval) puur op zich zelf bekijken, zou je kunnen stellen dat het hier puur om een poëtisch stuk o.i.d. gaat. Het probleem is dat als je naar de rest van de bijbel kijkt, je merkt dat er niet èèn bijbelschrijver is die het op deze wijze interpreteert. Zonder uitzondering laten ze allemaal merken de beschrijving van de schepping en zondeval als historisch betrouwbaar te aanvaarden, en hangen hier zelfs vergaande theologische conclusies aan op. Alle grote christelijke leerstukken, zoals de visie op dood, schuld, zonde, verzoening, wederkomst en herschepping, vinden allemaal hun oorsprong in de letterlijke interpretatie van Genesis. Hoe Cees Dekker dat ziet dat weet ik niet.. ik heb me er nog niet in verdiept. Ik denk dat ik binnenkort toch eens wat achtergrond informatie daarover moet zien te krijgen.. ga er zeker naar kijken!
jvslooten schreef:Uitgaande van de gedachte dat God inderdaad bestaat, dan rest mij slechts nog èèn keuze: kies ik voor het feilbare of voor het onfeilbare? Een keuze die snel gemaakt is, lijkt mij.
Misschien had ik bovenstaande beter anders kunnen omschrijven; stel ik mijn vertrouwen op het feilbare of op het onfeilbare?
jvslooten schreef:...de wetenschap heeft, zoals ik al zei, ook ontzettend veel goeds gebracht, en het zou doodzonde zijn om het spreekwoordelijke kind met het badwater weg te gooien!
Geheel mee eens! En dat is nu precies mijn grote bezwaar indien ID danwel het creationisme als natuurwetenschappelijk alternatief onderwezen wordt.
Alhoewel ik je standpunt begrijp, lijkt het mij niet onredelijk dat er altijd ruimte blijft voor verschillende visies, ook als dit minderheidsstandpunten betreffen. Uiteindelijk is dát de kracht van een democratische samenleving!